Ny RIIA i hus - Roksan RRP

Panhead56

Medlem
Ble medlem
21.03.2014
Innlegg
6
Antall liker
12
Sted
Byåsen
Fikk bare lyst til å legge ut førsteinntrykket fra mitt nye riaa-trinn som kom i hus for noen dager siden. En Roksan RRP Reference Phono Amplifier (RRP) ble satt inn i hylla og komplementerer nå et nesten fullt Roksan oppsett med Caspian M2 pre(int)/power og en Xerxes 20+ med reference psu, SME IV og Ortofon Cadenza blå. Spiller gjennom et par Dali Ikon 6 som nå straks blir byttet i noe mindre ettersom barna trenger mer plass og jeg og musikken er forvist? til et mindre rom (men det er en annen historie). Tilbake til Roksan RRP. Med en veiledende pris på 23.000 har man vel passert nybegynnerstadiet og forventer deretter når man fyrer opp for første gang. Det er alltid vanskelig å beskrive egen lydopplevelse for andre, men rockefot, detaljer og luftighet er stikkord. Det hadde forøvrig også den ca 5-år gamle Musical Fidelity X-LPSv8 som nå er satt på reservebenken. MF har vært et svært vellydende bekjentskap og jeg vil si svært godt riaa-trinn, spesielt prisen tatt i betraktning. Og den har overlevd flere tidligere forsøk på utskiftning. Men skal jeg sammenligne direkte så vil jeg si Roksanen tok stillhet, romklang og tydelighet et stort skritt til. Og spilleglede som er viktigst for meg når jeg setter på Raga, AC/DC, De Lillos, Die Toten Hosen med flere - og litt jazz og blues for å spe på. Jeg mistenker at noe kommer av en meget bedre strømforsyning i Roksanen. (alltid angret på at jeg ikke bestilte den dedikerte MF PSU'n men nøyde meg med den medfølgende kjipe støpseltrafoen).
Så summa summarum, kanonfornøyd. (og som vanlig god service fra Moet Audio) Og en helhjertet oppfordring om at flere i Norge prøver å bli kjent med Roksan som merke så vi kan få fart på vennetråden. Jeg har ihvertfall ikke angret siden jeg kjøpte min første Xerxes på Londontur i 1989 (uff - det er lenge siden..)
Kommer vel tilbake med mer etterhvert når jeg får testet ut justeringene, tror jeg har satt følsomheten for høyt for volumkontrollen er på kl 9 og huset rister. Men switchene sitter under kassa så litt tungvint - men jeg bytter ikke pick-up ofte så det kan jeg leve med.
WIN_20160220_190459.jpg
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Gratulerer med flott riaa.Ingenting er bedre å høre enn at man blir fornøyd med det man kjøper.Og at komponentene stemmer overens er vel det viktigste når man
oppgraderer.Det ser ut som du er på den riktige vei.Kos deg med ditt flotte musikkanlegg.
Mvh Kenneth
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Blir spennende å høre, den originale Xerksesen spilte bra med god "tune" og driv og Xerxes 20+ ble jo veldig mye bedre.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Roksan lager vanvittig gode ting, og jeg har enda ikke glemt det fantastiske Xerxses 20 +-oppsettet jeg hadde i hus i fobindelse med Fidelityomtalen for noen år siden. Det er fremdeles en av de beste lytteopplevelsene jeg har hatt på årevis.
Gratulerer med ny riaa !
 

Panhead56

Medlem
Ble medlem
21.03.2014
Innlegg
6
Antall liker
12
Sted
Byåsen
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Skal poste mer når jeg får rigget meg til ordentlig. Er vel mer musikkelsker enn hi-fi entusiast så bytter ikke komponenter så ofte, og skriver derfor ikke så mye på forumet heller, selv om jeg liker å lese andres erfaringer. Xerxes 20+ kom i hus etter 24 år med original Xerxes, men den var oppgradert flere ganger underveis. Har hatt SME-armen lenge også men prøvd mye forskjellig på pick-up fronten, Dynavector, Audio-Technica, Denon m.fl men alltid returnert til Ortofon. Blir vel det neste gang også. Ser (høres) i hvertfall ut til å fungere bra sammen med den nye riaa'n.
 
Topp Bunn