Ny riaa, EAR 864

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Har omsider fått min nye pre med innebygget riaa. Riaa'en som sitter i denne forforsterkeren er identisk med den separate EAR 834p visstnok. Dette er mitt første møte med EAR og rør riaa'er generelt. Etter et døgns innspilling, er allerede konklusjonen om hvilken riaa som inntar første plass her hjemme klar. Min ellers gode NLE 17 med en relativt heftig psu er parkert, skikkelig parkert!

Jeg var litt skeptisk til å gi avkall på alle justeringsmulighetene som NLE'en gir, men så har jeg da ikke den mest krevende pickup i så henseende da. Riaa trinnet i EAR pre'en tar både mm og mc. Faktisk så har riaa delen en trafo som tar seg av mc forsterkning. Det finner man ikke på mange forforsterkere! Når da trafoen er laget av hr. EAR: Tim de Paravichini, som har trafoer som spesialfelt og produserer dem selv, er det ingen grunn til å tvile på kvaliteten :) Nå får jeg ikke testet den med min Grado, men ser ikke bort i fra at Lyra Dorian får seg en tur i mc sløyfa med det første ;D. Foreløpig er jeg overveldet fornøyd med det denne riaa'en presterer og har intet behov for å analysere gleden ihjel. Kort fortalt, oppleves musikken mye mer dynamisk og med tyngde i bunnoktavene NLE'en aldri har vært i nærheten av. Oppløsningen oppleves superb. Og jeg opplever en utklinging i symbaler som er skremmende realistisk. Herlig mao. Dette riaa trinnet enten i form av 864 forforsterker, eller 834p anbefales mao på det sterkeste!! Har ennå ikke peiling på om det vil bli enda bedre med noen flere timers innspilling, men det ville jo bare være hyggelig det 8)

R

Rojoh

Gjest
Utrolig gøy å høre at du er fornøyd med investeringen. Selv fikk jeg meg et lite sjokk da en gammel, sliten og suboptimal Dual platespiller ble koblet til her hjemme på 864en. Jeg eier ikke en eneste LP (eeh, jeg har visst 4 stk. LPer...), men den opplevelsen fikk meg til å alvorlig vurdere å satse for fullt på vinyl.

Mvh. Johan

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Det er ingen dum tanke det Johan! Du må komme en tur innom å sjekke den siste tids oppgraderinger :) Ila uken skulle oppgraderingene være i havn for min del! Da kan du få høre hvordan riaa'en i 864 står seg i mot cd riggen min. Kan by på masse vinyl og kaffe da :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Pris er i overkant av 30k, men jeg tror nok man kan få et litt bedre tilbud ved å henvende seg til Audio Media i Bergen ;) Standalone riaa vet jeg ikke pris på, men den er nok mye billigere, tør jeg tippe rundt 10-12k? Sikkert noen som vet det bedre enn meg :)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hvis prisen er rundt 10000, er det sånn ca der jeg tenkte å legge meg når tiden er inne. Skal følge med videre på lytteobservasjonene dine med denne framover..! :)

R

Rojoh

Gjest
gut_man skrev:
Det er ingen dum tanke det Johan! Du må komme en tur innom å sjekke den siste tids oppgraderinger :) Ila uken skulle oppgraderingene være i havn for min del! Da kan du få høre hvordan riaa'en i 864 står seg i mot cd riggen min. Kan by på masse vinyl og kaffe da :)
Ja, det hadde vært moro å tatt turen ned til dere der nede når pakkene har ankommet.

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Gratulere, gut_man. Levde lykelig med EAR 864 forstereren min i 3 år. Bedre produkt som gir samme eier glede skal du lete lenge etter.
Angrer litt på at jeg solgte EARen. Kunne trengt RIAA trinnet nå, i og med at vi har arvet en haug med LPer.

Lf

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Har omsider fått min nye pre med innebygget riaa. Riaa'en som sitter i denne forforsterkeren er identisk med den separate EAR 834p visstnok. Dette er mitt første møte med EAR og rør riaa'er generelt. Etter et døgns innspilling, er allerede konklusjonen om hvilken riaa som inntar første plass her hjemme klar. Min ellers gode NLE 17 med en relativt heftig psu er parkert, skikkelig parkert!

Jeg var litt skeptisk til å gi avkall på alle justeringsmulighetene som NLE'en gir, men så har jeg da ikke den mest krevende pickup i så henseende da. Riaa trinnet i EAR pre'en tar både mm og mc. Faktisk så har riaa delen en trafo som tar seg av mc forsterkning. Det finner man ikke på mange forforsterkere! Når da trafoen er laget av hr. EAR: Tim de Paravichini, som har trafoer som spesialfelt og produserer dem selv, er det ingen grunn til å tvile på kvaliteten :) Nå får jeg ikke testet den med min Grado, men ser ikke bort i fra at Lyra Dorian får seg en tur i mc sløyfa med det første ;D. Foreløpig er jeg overveldet fornøyd med det denne riaa'en presterer og har intet behov for å analysere gleden ihjel. Kort fortalt, oppleves musikken mye mer dynamisk og med tyngde i bunnoktavene NLE'en aldri har vært i nærheten av. Oppløsningen oppleves superb. Og jeg opplever en utklinging i symbaler som er skremmende realistisk. Herlig mao. Dette riaa trinnet enten i form av 864 forforsterker, eller 834p anbefales mao på det sterkeste!! Har ennå ikke peiling på om det vil bli enda bedre med noen flere timers innspilling, men det ville jo bare være hyggelig det 8)
Gratulerer med en fantastisk forforsterker med et meget godt innebygget riaa fra Mr TdP!! Hvis du noen gang vil ha et enda bedre riaa (vil vi ikke alle det i vår endeløse oppgraderingsferd?!) bør du høre på EAR 324 stand alone riaa. Det er flere divisjoner bedre enn 834P, men selvsagt desto dyrere....

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Huff ja, det finnes alltid muligheter for oppgradering.... Har siklet på den riaa'en, men på den andre siden kan man jo også bare gå hele veien og kjøpe seg en 912 også... Fra spøk til revolver, ja jeg har tenkt tanken. Egentlig var denne riaa'en en bonus i jakten på en ny pre. Og hvilken bonus da!! Sitter og lytter akkurat nå, og det spiller så silkemykt og superdynamisk som jeg aldri hadde drømt om. Riaa oppgradering på sikt er definitivt en tanke å forfølge ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Selges denne stand alone riiaen ny,eller er dette brukte varer vi snakker om her..hvis en da får tak i..Hva snakker vi om i pris??

EAR er nydelige saker en ikke ser alt for ofte!..Oppfordrer trådstarter til å legge ut bilde av pre en sin her i tråden,så vi får noe å titte på...fra EAR:::::sett en effekt en gang,den var beintøff,og spillte enda et hakk tøffere!!!!!!! ;D

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.326
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en 834p RIAA engang; kjøpte den pga av all hypen. Jen synes den låt fryktelig. Her snakker vi om svampete rørlyd på sitt verste (og jeg liker rør!). Synes den egentlig passer best for folk med gamle Tandberg radiokabinetter fra 50-tallet med rør.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Selges denne stand alone riiaen ny,eller er dette brukte varer vi snakker om her..hvis en da får tak i..Hva snakker vi om i pris??

EAR er nydelige saker en ikke ser alt for ofte!..Oppfordrer trådstarter til å legge ut bilde av pre en sin her i tråden,så vi får noe å titte på...fra EAR:::::sett en effekt en gang,den var beintøff,og spillte enda et hakk tøffere!!!!!!! ;D
Hvis du her tenker på EAR 324 stand alone riaa/solid-state phono preamplifier koster den ny ca 30.000 kroner fra ArtSound i Danmark (Norden agentur). Snakk med Hans hos ArtSound for tilbud på demo etc, da jeg sjelden har sett den på noen av de nordiske bruktsidene. På denne ikke rør-baserte riaa'n er det lite "svampete rørlyd", les gjerne litt mer i testen fra Positive Feedback Online

http://www.positive-feedback.com/Issue6/ear324.htm

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Voff skrev:
Jeg hadde en 834p RIAA engang; kjøpte den pga av all hypen. Jen synes den låt fryktelig. Her snakker vi om svampete rørlyd på sitt verste (og jeg liker rør!). Synes den egentlig passer best for folk med gamle Tandberg radiokabinetter fra 50-tallet med rør.
Stemmer overhodet ikke med mitt inntrykk! Jeg er rimelig kresen og parrer riaa'en med utstyr av høy kvalitet. Digitalreferansen som jeg måler mot, er Forsell/Base drivverk og Andervik moddet DP 8.0 dac, en kombinasjon som kvalitetsmessig står seg mot alt av digitalt utstyr. I dette selskapet overrasker EAR riaa'en stort, og da i positiv forstand. Enten må du ha hatt en defekt riaa, eller så har du ikke matchet det met godt nok utstyr rett og slett! Dette låter dynamisk og superoppløst uten antydning til svampete lyd!! Og så vidt jeg vet, står det orginalrør i riaa delen her! Uttalelser som at den passer best for folk med gamle Tanberg radioer, er rett og slett tøvete!
Når det gjelder bilder, har jeg desverre glemt igjen kameraet på fest på lørdag. For langt borte til å kjøre å hente, så jeg må prøve å få lånt meg et kamera, så kommer det bilder.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man skrev:
Voff skrev:
Stemmer overhodet ikke med mitt inntrykk! Jeg er rimelig kresen og parrer riaa'en med utstyr av høy kvalitet. Digitalreferansen som jeg måler mot, er Forsell/Base drivverk og Andervik moddet DP 8.0 dac, en kombinasjon som kvalitetsmessig står seg mot alt av digitalt utstyr. I dette selskapet overrasker EAR riaa'en stort, og da i positiv forstand. Enten må du ha hatt en defekt riaa, eller så har du ikke matchet det met godt nok utstyr rett og slett! Dette låter dynamisk og superoppløst uten antydning til svampete lyd!! Og så vidt jeg vet, står det orginalrør i riaa delen her! Uttalelser som at den passer best for folk med gamle Tanberg radioer, er rett og slett tøvete!
Når det gjelder bilder, har jeg desverre glemt igjen kameraet på fest på lørdag. For langt borte til å kjøre å hente, så jeg må prøve å få lånt meg et kamera, så kommer det bilder.
Kan på alle mulig måter bekrefte dette.
Den innebygde RIAA i 864 overgår NLE17 (cusom PSU) med høye kneløft.
Dynamikk, og silkemyk oppløsning er stikkord i denne settingen.

Sammenligningene som nevnes i tidligere innlegg med Tandberg radio kabinetter, og svampaktig lyd tyder på fullstendig mismatch evt. et defekt produkt.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har også kjørt EAR 834P i en kortere periode (og nå til daglig EAR 324) og kjenner ikke igjen svampete rørlyd på noen av disse TdP produktene. Kan det ha vært gamle/dårlige rør i den 834 Voff prøvde mon tro?! Tim bruker jo både konstruksjoner med og helt uten rør i sine produkter, og de er oftest kjennetegnet med at de likevel låter rimelig likt (mer "typisk røraktig" enn "typisk transistoraktig" uansett kontruksjonsprinsipp - og svulmende lyd er ikke innenfor det som først nevnes på noen av EAR produktene). Tim er vel heller beskyldt for å lage rørprodukter uten særlig "nostalgisk varm rørsignatur"

R

Rojoh

Gjest
I 864en blir uansett RIAA-delen kjørt inn i matchende linjedel, så dermed er muligheten for å rote seg ut på viddene klangmessig noe mindre. Dessuten mistenker jeg TdP for å ha valgt originalrør med omhu. Kjører man i vei med masse NOS-rør, så kan man nok ødelegge litt av den tilsiktede klangen. Dette er selvsagt ikke i veien for å prøve da, siden det øvrige utstyr også kommer inn i bildet.

Mvh. Johan

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Her kommer et par bilder av herligheten:

Så et bilde av komponentene som de er i dag, har skåret bort rotet ;D Var ikke forberedt på at Necroth hadde tatt med fotoapparat da han kom innom på besøk. Takker for hjelp til å ta bilder forresten Necroth!

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
Nei, man bør være anstendig påkledd ved fotografering av disse produktene - eller i det minste forsiktig med valg av kameravinkel. ;D

Mvh. Johan

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
EAR 864 er en klassiker. Jeg spiller på en modifisert (ombygd) EAR 834L.

Skal du ha noe som er bedre må du kjøpe denne, men da har du definitivt et "state of the art" produkt.

"Nevertheless, until that day comes, the E.A.R. 912 Professional Tube Control Centre will take its place as my reference preamp against which all others will be judged. With a flexibility second to none and musical performance unmatched in my experience as a reviewer, you must consider the 912 as a contender for that first position on your audiophile shopping list. With a superb sounding, fully featured phono stage, you will need one less box on the rack." Positive Feedback juni 2007.

Bærre lækkert.. ;D

Pris: $ 11.000 ...ikke fullt så lækkert ::)

Topp Bunn