Har omsider fått min nye pre med innebygget riaa. Riaa'en som sitter i denne forforsterkeren er identisk med den separate EAR 834p visstnok. Dette er mitt første møte med EAR og rør riaa'er generelt. Etter et døgns innspilling, er allerede konklusjonen om hvilken riaa som inntar første plass her hjemme klar. Min ellers gode NLE 17 med en relativt heftig psu er parkert, skikkelig parkert!
Jeg var litt skeptisk til å gi avkall på alle justeringsmulighetene som NLE'en gir, men så har jeg da ikke den mest krevende pickup i så henseende da. Riaa trinnet i EAR pre'en tar både mm og mc. Faktisk så har riaa delen en trafo som tar seg av mc forsterkning. Det finner man ikke på mange forforsterkere! Når da trafoen er laget av hr. EAR: Tim de Paravichini, som har trafoer som spesialfelt og produserer dem selv, er det ingen grunn til å tvile på kvaliteten
Nå får jeg ikke testet den med min Grado, men ser ikke bort i fra at Lyra Dorian får seg en tur i mc sløyfa med det første ;D. Foreløpig er jeg overveldet fornøyd med det denne riaa'en presterer og har intet behov for å analysere gleden ihjel. Kort fortalt, oppleves musikken mye mer dynamisk og med tyngde i bunnoktavene NLE'en aldri har vært i nærheten av. Oppløsningen oppleves superb. Og jeg opplever en utklinging i symbaler som er skremmende realistisk. Herlig mao. Dette riaa trinnet enten i form av 864 forforsterker, eller 834p anbefales mao på det sterkeste!! Har ennå ikke peiling på om det vil bli enda bedre med noen flere timers innspilling, men det ville jo bare være hyggelig det 8)
Jeg var litt skeptisk til å gi avkall på alle justeringsmulighetene som NLE'en gir, men så har jeg da ikke den mest krevende pickup i så henseende da. Riaa trinnet i EAR pre'en tar både mm og mc. Faktisk så har riaa delen en trafo som tar seg av mc forsterkning. Det finner man ikke på mange forforsterkere! Når da trafoen er laget av hr. EAR: Tim de Paravichini, som har trafoer som spesialfelt og produserer dem selv, er det ingen grunn til å tvile på kvaliteten