Ny PU til Rega RP1

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Jeg har lyst til å prøve en annen pickup til min Rega RP1. Pris opp til et par tusen ca.
Fra før står det en Ortodon OM5e på den. Armen heter Rega RB101. Hvor finner jeg info om hvilke pickup som passer til min arm?
Bruker en Doxa 010 MM riaa.

S

Stereo_Mono

Gjest
ovitzi skrev:
Jeg har lyst til å prøve en annen pickup til min Rega RP1. Pris opp til et par tusen ca.
Fra før står det en Ortodon OM5e på den. Armen heter Rega RB101. Hvor finner jeg info om hvilke pickup som passer til min arm?
Prøv Rega sin Elys 2. Låter ganske dynamisk med god punch. Ikke den mest oppløste, men kler spilleren utmerket.
Du slipper også å justere armen og 3 punkts pickup feste til Rega funker fin fint og = null justering nevrose ;D

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
digiman skrev:
ovitzi skrev:
Prøv Rega sin Elys 2. Låter ganske dynamisk med god punch. Ikke den mest oppløste, men kler spilleren utmerket.
Du slipper også å justere armen og 3 punkts pickup feste til Rega funker fin fint og = null justering nevrose ;D
Hva ligger Elys 2 på i pris? Jeg er ny i gamet så jeg har foreløpig ikke noen merker å gå etter. Kunne kanskje tenkt meg en pu som er litt mer "livlig" i toppen enn OM5e.
Leste en bra test av Grado Prestige Gold1, men har ikke peiling på om den vil funke med min arm.

S

Stereo_Mono

Gjest
ovitzi skrev:
Hva ligger Elys 2 på i pris? Jeg er ny i gamet så jeg har foreløpig ikke noen merker å gå etter. Kunne kanskje tenkt meg en pu som er litt mer "livlig" i toppen enn OM5e.
Leste en bra test av Grado Prestige Gold1, men har ikke peiling på om den vil funke med min arm.

Den ligger på ca 1500,-
Anbefaler deg generelt og holde deg unna Grado på en Rega. Det er stor fare for brum da Gradoen ikke er skjermet og plukker opp støy fra motor.

Rega Elys 2 er en fin oppgradering fra standard OM5e, som låter tamt og kjedelig på RP1. Alternativt kan du skifte stift til høyere spec på deres OM5e. Har en kompis som bruker OM20 stiften på sin RP1 og det gir langt bedre innsikt og oppløsning. Om du gjør det burde sette på en 2mm skive under armen for å få den i riktig vinkel.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Har ei om 10-nål liggende som du kan få for 200kr....er vel ca. dobbelt så god som om 5. mvh. ....

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Og disse OM 20/30 stiftene passer i/på pickupen jeg allerede har? Hvordan låter disse i forhold til Rega Elys2 pu?
Har allerede satt på en spacer for å løfte armen da OM5e pu tok borti i bakkant på ujevne plater.

S

Stereo_Mono

Gjest
ovitzi skrev:
Og disse OM 20/30 stiftene passer i/på pickupen jeg allerede har? Hvordan låter disse i forhold til Rega Elys2 pu?
Har allerede satt på en spacer for å løfte armen da OM5e pu tok borti i bakkant på ujevne plater.
Har hørt både Rega Bias 2, Elys 2 og Exact 2 på RP1 mot OM5e og OM20. Elys 2 har litt mere kjøtt på beinet og pondus.
OM20 har litt bedring sliping en Elysen, så er muligens riktig valg siden du vil ha litt mere oppløsning i toppen. Exact 2 gir deg begge deler, men koster mere. Kanskje litt for mye for en RP1 imo :)

OM20 låter fin fint hos min kompis.

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Noen skriver om en pu's evne til ikke å plukke opp rillestøy. Er dette noe å tenke på med rimeligere pu'er eller gjelder det kun dyre saker?

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
1.306
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
5
Er det vanskelig å bytte nål på Ortofon pu hvis jeg ønsker å oppgradere den? Eller er det lettere å bytte hele pu og gå for Rega Elys?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.535
Torget vurderinger
1
ovitzi skrev:
Er det vanskelig å bytte nål på Ortofon pu hvis jeg ønsker å oppgradere den? Eller er det lettere å bytte hele pu og gå for Rega Elys?
Det er superenkelt bare å bytte nål - det er plug'n'play - ikke noe plunder med å stille inn geometrien på nytt.

mvh
KJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig med de som anbefaler nålebytte her. en OM 20-nål er en helt annen historie enn den du har, og vil gi deg lyd av en mye høyere klasse, ikke bare i toppen, men mht dynamikk,oppløsning, klang, bass og størrelse på lydbildet. Dessuten er det superenkelt å bytte stift. Samtidig kan du jo gå over innstillingene for stifttrykk, antiskating og overheng, så er du sikker på at alt er på stell når du spiller med ny pickup, for det er i praksis det du har da, selv om du bare har byttet nåla... ;)

kjetiltr

Fersking
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
0
Hei. Gammel tråd, men kanskje noen kan gi meg et svar :)

Jeg kjøpte meg en Elys2 til min RP1 på onsdag. Jeg er mer eller mindre helt blank på vinylfronten, men tenkte at dette var en god mulighet til å øve seg litt. Jeg installerte pickupen selv og begynte å snurre plater. Fikk anbefalt å kjøre med 2gram trykk istedenfor 1.75. Merkelig nok så er lyden vrengt helt ned til 1.4 ca. Da høres det til gjengjeld veldig bra ut.

Noen tanker om hvorfor lyden er vrengt ved "normalt" stifttrykk? Er det noen ulemper ved å kjøre med 1.4? Jeg fikk med en enkelt målesak hvor man legger stiften ned på en "linjal" også ser man om det går i vater. Sikkert ikke 100% nøyaktig, men gir vel en ganske god pekepinn.

Mvh Kjetil

Topp Bunn