Ny PU til Rega Planar 3

KBR

Medlem
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
7
Sted
Sørvågen
Torget vurderinger
1
Hei og hallo.

Har blitt den lykkelige eier av en meget pentbrukt Planar 3 fra begynnelsen av 90-tallet som har vært i familien siden ny.

Spiller nå på en grå Elys(I?) fra slutten av 90-tallet (byttet etter at junior (les: meg) mistet armen ned på plata slik at diamanten for til helv..) , med andre ord på tide med bytte. Hadde tenkt å bytte i en ny Elys 2, men etter litt googling på utenlanske forum er det flere som mener at man får bedre PU for pengene fra andre produsenter.

Hva mener dere?

Regner med der er flere her med erfaring med Rega Pickuper og andre på RB300 armen. Tar imot alle forslag nytt og gjerne pent brukt om noen har.

Platespilleren står koblet til en Rega Brio-R som videre er koblet til et par Sonus Faber Toy som spiller bare nydelig i min lille blokklelighet.

Hilsen
KB

KBR

Medlem
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
7
Sted
Sørvågen
Torget vurderinger
1
Blir i samme prisleie som Elys 2 ca 1500. RIAA blir Brio-R så det må bli MM eller high-output MC. Er egentlig meget fornøyd med lyden av en sliten Elys. Har en ny Shure M97x PU på en gammel DIY Pro-Ject 6, Shure spiller bedre i det øvre registeret, men Elysen har 10x bedre mellomtone og ikke minst bass.

Har ikke krysstestet PUer så det kan nok være arm og snurre som spiller inn her.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kommer jo litt an på dine preferanser. Selv har jeg en P3-24, og fikk gode resultater med en Ortofon 2M Blue (solgt videre, så jeg har dessverre ikke noe godt bruktkjøp å tilby). Men en Nagaoka MP-110 til under en tredjedel av prisen var enda bedre i mitt anlegg.

Og Dynavector 10x5 er jo en klassiker til spilleren din hvis du tar deg råd. :)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Blir i samme prisleie som Elys 2 ca 1500. RIAA blir Brio-R så det må bli MM eller high-output MC. Er egentlig meget fornøyd med lyden av en sliten Elys. Har en ny Shure M97x PU på en gammel DIY Pro-Ject 6, Shure spiller bedre i det øvre registeret, men Elysen har 10x bedre mellomtone og ikke minst bass.

Har ikke krysstestet PUer så det kan nok være arm og snurre som spiller inn her.
1500kr? Gjør et Google søk på "Nagaoka MP-110". Du får den til under tusenlappen. Passer ekstremt godt med Rega spillere, som sagt.

Ikke tenk pris, tenk lyd. :cool:

Sist redigert:

KBR

Medlem
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
7
Sted
Sørvågen
Torget vurderinger
1
Crusty: Har lest at Ortofon 2M (i alle farger) funker med RB 300 armen. Fikk du sammenlignet med Rega PU før du byttet til Ortofon?

Har lest om Nagaoka i utenlangske forum, men ikke ikke sett mye til den her hjemme? Finnes det norsk importør?

Dynavector 10x5 e jo en liten "drøm", men hva blir prisen for en hjem til meg oppe i Tromsø?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Crusty: Har lest at Ortofon 2M (i alle farger) funker med RB 300 armen. Fikk du sammenlignet med Rega PU før du byttet til Ortofon?

Har lest om Nagaoka i utenlangske forum, men ikke ikke sett mye til den her hjemme? Finnes det norsk importør?

Dynavector 10x5 e jo en liten "drøm", men hva blir prisen for en hjem til meg oppe i Tromsø?
I mitt anlegg ble 2M Blue for skarp og klinisk. Eneste Rega pu'en jeg har hatt er Bias, og i mine ører/anlegg var den å foretrekke fremfor 2M. Men det var som sagt i mitt anlegg. Solgte den til en kompis som har en Planar 3/Paradigm forsterker/B&W høyttalere og han er storfornøyd. Mye detaljer og dyyyyp bass. Men hos meg med Klipsch høyttalere med horn ble den for skarp.

Kjøpte min MP-110 fra analogueseduction.com, kom vel på ca 800nkr inkludert frakt og toll. Finnes ikke norsk importør, noe som er synd, Nagaoka lager virkelig gode pickup'er. Et oversett merke her til lands!

10x5 koster vel ca 3800 fra planet snapa i Oslo.

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.865
Sted
Der det finnes okser i Oslo
Torget vurderinger
10

Hvis man er i prisklassen opp mot 4k så er Sumiko Blue Point Special Evo 3 også en kandidat. Har en kamerat som er storfornøyd med det på sin P3.

OU812

Topp Bunn