Ny platespiller

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Nå kommer det nok et nybegynner spørsmål i denne delen av forumet, men håper det går greit :)

Har planer om å gå til investering av ny platespiller da jeg ikke føler den jeg har nå får særlig mye ut av anlegget mitt.

Har planer om å kjøpe platespilleren brukt, og har egentlig sett for meg Rega Planar 3. Samtidig har jeg også lest mye bra om Project spillerene (RPM 5 f.eks.). Hvilken spiller ville dere gått for i denne klassen?

Jeg har et NAD PP2 RIAA trinn, holder dette mål for disse spillerene?
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Har lest den ja, men 10.000. er desverre litt større enn mitt budsjett :(
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Pyttsan, budsjettoverskridelser er jo in nå for tiden. ;D
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Hehe ja, kanskje det, men har litt planer om å oppgradere på høytalerfronten i tillegg så kan bli vanskelig å overskride budsjettet. Akkurat passert 17 så har ikke så stor inntekt å skryte av heller :p

Noen som har kommentarer til mitt spørsmål? :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gabbe skrev:
Hehe ja, kanskje det, men har litt planer om å oppgradere på høytalerfronten i tillegg så kan bli vanskelig å overskride budsjettet. Akkurat passert 17 så har ikke så stor inntekt å skryte av heller :p

Noen som har kommentarer til mitt spørsmål? :)
Hvilken spiller har du nå?
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Har en gammel Technics SL-B2 med en Ortofon OMP 10 pickup jeg fant fra et kott for noen måneder siden.

Forsterker er Cayin 252b og høytalere CAV Fi-III. Er matchingen av platespiller og forsterker veldig viktig, eller har matchingen mellom RIAA og PU f.eks. mer å si?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gabbe skrev:
Har en gammel Technics SL-B2 med en Ortofon OMP 10 pickup jeg fant fra et kott for noen måneder siden.

Forsterker er Cayin 252b og høytalere CAV Fi-III. Er matchingen av platespiller og forsterker veldig viktig, eller har matchingen mellom RIAA og PU f.eks. mer å si?
Match av arm / pickup og riaa er kanskje det viktigste.
Skal du kjøpe riaa også?
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Det kommer an på. Som sagt har jeg en NAD PP2, men vet ikke om denne holder mål med f.eks. P3?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gabbe skrev:
Det kommer an på. Som sagt har jeg en NAD PP2, men vet ikke om denne holder mål med f.eks. P3?
He,he er litt seint! ;)

Vel, den er vel bra nok til P3, men spørsmålet er vel heller hvor stor oppgradering du får i forhold til det du har?

Hvis du bruker litt penger på en bra pickup så vil det hjelpe.
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Hm... Trodde P3 var mange hakk over min nåværende spiller? Synes til og med at P2 spilte merkbart bedre enn den jeg har nå.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Hei gabbe, kjenner ikke så godt til spilleren du har per idag, men Regaspillere, P3 og P25 som jeg har hørt mest, gir mye godlyd for kronene når de er satt opp korrekt og matchet med god pickup og riaa.

Hvor mye har du tenkt å legge i prosjektet? RPM 5 virker være en solid spiller, skulle jeg si noe måtte det være at jeg nok har større sans for Rega sine armer en ProJect sine. Men, ProJect har også mye flott, eide en gang en ProJect Perspective som jeg var godt fornøyd med.

Har du tenkt deg på bruktmarkedet er det jo heller ikke så lett å velge, med mindre du har svært god tid.
Igjen, jeg vet ikke hvor mye penger du har tenkt å bruke (5000?) men her er en link:
http://www.hifi-guiden.no/brukt.html
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
Svakheten i ditt oppsett er pu. Skaff et brukt Shureelement (m75 paser her) og sjekk evt kjøp ny stift. NAD PP - 2 er god. SL-B 2 er ikke dårlig, -jeg likestiller den med Rega selv om Technicsen er mere driftssikker. Ortofon er ikke bra.

Brukt Shure får du til 200 kroner, og det vil gi mere detaljer, nyanser og varmere og mere bassrik lyd.

- det beste for deg er å kjøpe en brukt Dual i 1200 serien (1225, 1226, 1228, 1219 eller 1229). Disse spillerene knuser P3 og koste under 1000 lappen brukt.

:)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gabbe skrev:
Hm... Trodde P3 var mange hakk over min nåværende spiller? Synes til og med at P2 spilte merkbart bedre enn den jeg har nå.

P3 er nok forhåpentligvis en bedre spiller enn din!
Forstå meg rett, men en sinnsyk oppgradering er det ikke snakk om!
Enig med Gjest at PU er ditt svakeste ledd, med den rett over på en P3 så er det neppe så stor oppgradering.

Jeg ville heller kjøpt meg en brukt spiller som en gang var dyr; for så deretter når du får penger investere i bedre PU og eventuelt arm.

Linken som Fosse gir til Hifiguiden er fin, der står det mange klassespillere, ellers har jeg et hett tips: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php?topic=3791.0
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Takker for svar alle sammen!

Bare for å oppklare litt så har jeg ikke tenkt å beholde pickupen. Planen er å kjøpe en spiller der pickup følger med, eller eventuelt kjøpe en pickup etterpå. OG jeg vil kjøpe BRUKT. ;)

Bor i Stavanger så det kan bli vanskelig å få hentet den spilleren :(

For meg har det alltid virket som P3 er et kongekjøp på bruktmarkedet etter det jeg har lest. Er den litt oppskrytt?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
Den er MYE oppskrytt!!! En 30 år gammel Dual spiller bedre, og koster en brøkdel.
 

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Innlegg
26
Antall liker
0
Hadde en liten mistanke om det etterhvert :p

Rega P3 har jeg sett gå for 1500 kr inkludert RB 300 tonearm og orginal pickup. Da er det ikke rare summen vi snakker for en Dual spiller mye bedre? :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Gjest skrev:
Den er MYE oppskrytt!!! En 30 år gammel Dual spiller bedre, og koster en brøkdel.
Jaha... er nok delte meninger om dette. Dual 505 for eksempel - ikke mye å skryte av, ikke i det hele tatt. En planar 3 spiller bedre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
gabbe skrev:
Hadde en liten mistanke om det etterhvert :p

Rega P3 har jeg sett gå for 1500 kr inkludert RB 300 tonearm og orginal pickup. Da er det ikke rare summen vi snakker for en Dual spiller mye bedre? :)
Jeg har til gode å høre en Dual som spiller bedre enn en godt oppsatt P3. Forvøvrig tviler jeg sterkt på at Gjest har hørt en slik, men refererer vel gjerne til de gamle Planar 3...?
Om han hadde hørt en supert oppsatt P3 av nyere dato, med sin originale vegghylle, i et sympatiserende system, med en god pu; så tror jeg neppe at han hadde mislikt de.

Foruten det; Gjests påstand betinger uvilkårlig at en samlet internasjonal hifipresse, for ikke å snakke om hundretusener av platespillerkunder, har tatt feil i 30 år.

Mvh Vidar P
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
toriamos skrev:
Gjest skrev:
Den er MYE oppskrytt!!! En 30 år gammel Dual spiller bedre, og koster en brøkdel.
Jaha... er nok delte meninger om dette. Dual 505 for eksempel - ikke mye å skryte av, ikke i det hele tatt. En planar 3 spiller bedre.
Jeg skriver om 1200-serien.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Så er vi igang med disse dual atikvitetene igjen 8) 8)

verden har gått videre.....selv om enkelte helst ikke innser det...

--------------------------------------------------------------------------------
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
Vidar P skrev:
gabbe skrev:
Hadde en liten mistanke om det etterhvert :p

Rega P3 har jeg sett gå for 1500 kr inkludert RB 300 tonearm og orginal pickup. Da er det ikke rare summen vi snakker for en Dual spiller mye bedre? :)
Jeg har til gode å høre en Dual som spiller bedre enn en godt oppsatt P3. Forvøvrig tviler jeg sterkt på at Gjest har hørt en slik, men refererer vel gjerne til de gamle Planar 3...?
Om han hadde hørt en supert oppsatt P3 av nyere dato, med sin originale vegghylle, i et sympatiserende system, med en god pu; så tror jeg neppe at han hadde mislikt de.



Foruten det; Gjests påstand betinger uvilkårlig at en samlet internasjonal hifipresse, for ikke å snakke om hundretusener av platespillerkunder, har tatt feil i 30 år.

Mvh Vidar P
Pressen skriver mye rart, det er en kjent sak. Vet om flere som har byttet fra Rega til Dual med hell. En superoppsatt P3 med vegghylle og matchende superpu kan kanskje bli bedre, men det er vel ikke den prosessen gabbe vil inn i. Det blir mere tid og penger, og da har budsjettet minst doblet seg i forhold til P3 standard.

En Dual er dessuten driftssikker.

Joda verden har gått videre. Vi har flere referanser enn før og mere erfaring. Nytt er ikke alltid best. Det er lettere å lage gode ting når produksjonen/salget er høyt og tillater avansert industriell produksjon til lave priser. Slik er det i dag med datamaskiner og slik var det før med platespillere.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gjest::

Kan du fortelle meg med sikkerhet at Dualen din er så veldig mye mer driftsikker enn andre platespillere...

Er dualen direktedrevet,og andre remdrevet...er det det du tenker på??

I såfall,er det krise om ei rem skulle ryke av??..ok,det stopper,men hva så? det finnes nye å få taki,når det gjelder Rega er jeg GANSKE sikker på at enhver Monoforhandler har dette på lager,ikke koster de stort heller,dette er vel ikke et problem er det vel??

;)
 
S

slowmotion

Gjest
Continuo skrev:
Denne her må jo være et kjempekjøp!
2000 kroner hos Hifiguiden!

Det er faktisk en meget god spiller, hvis den er i orden.
Prisen har jeg ingen formening om.

;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
gabbe skrev:
Hadde en liten mistanke om det etterhvert :p

Rega P3 har jeg sett gå for 1500 kr inkludert RB 300 tonearm og orginal pickup. Da er det ikke rare summen vi snakker for en Dual spiller mye bedre? :)
Jeg personlig driter i om en gammel Dual er bedre eller dårligere enn en P3!
Det jeg er ute etter å formidle er at en P3 IKKE nødvendigvis er en oppgradering i fra billigsjiktet.

Trådstarter og andre MÅ opp noen klasser for å få merkbart, bedre lyd, det er ihvertfall min mening!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
Dette har ikke med rem, DD eller mellomhjulsdrift å gjøre.

Dual lagde spillere som var kjent for preisjon og driftssikkerhet, i likhet med andre gode industriprodukter fra Tyskland. De gikk også for å være de eneste med automatikk du kunne stole på (70-tallet). Dualene var forøvrig til å forveksle med BSR og Garrard, men det var bare på utseendet. De to engelske merkene representerte det mange mener førte til vinylens endelikt (upålitelige spillere med elendig lyd). I England produseres og ble det produsert kvalitet bare hvis prisen er temmelig høy.

Det er bare å lese alle Rega-trådene på dette forumet, så ser du hva jeg og andre mener om Rega og pålitelighet. Mange som har problemer.

Japanerene greier også å produsere kvalitet til betalbare priser.

Dual i 1200 serien hever seg over billigskiktet mht lyd. Se bare her:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=372
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
gabbe skrev:
Takker for svar alle sammen!

Bare for å oppklare litt så har jeg ikke tenkt å beholde pickupen. Planen er å kjøpe en spiller der pickup følger med, eller eventuelt kjøpe en pickup etterpå. OG jeg vil kjøpe BRUKT. ;)

Bor i Stavanger så det kan bli vanskelig å få hentet den spilleren :(

For meg har det alltid virket som P3 er et kongekjøp på bruktmarkedet etter det jeg har lest. Er den litt oppskrytt?
Prøv å sende en PM til Cobra2, her på sentralen. Han kan muligens hjelpe
 
Topp Bunn