Ny platespiller - valgets kvaler

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Ser at alle Rega pu er lette med 6 g - noen som vet hvordan dette slår ut lydmessig med en Ortofon til 10 g f.eks ?. På en Rega spiller altså.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
TerjeR: Jeg bruker en Extra Heavy Counterweight av original Regatype. Og armen er heva 4mm. Til Ortofon Rondo Bronze. Funker meget bra, det.

tsmork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.11.2017
Antall liker
52
Plukker opp igjen tråden..

Har bevist ventet til i dag med å ta et valg. Har forsøkt å se etter tilbud på platespillere i dag, men har kun funnet tilbud på Rega rp6.

Noen som har sett noe annet i min prisklasse?

-Stein Ivar
Du finner en del platespillere fra Pro-Ject på platekompaniet.no med 20%

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Tilbud på en rød Rega P3 hos Duet Audio.

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
491
Sted
Jar
Jeg har selv en Technics SL1200GR med Nagaoka MP 200 og ASR Mini Basis III RIAA. Fantastisk kombinasjon med åpen og velkontrollert lyd. Flott byggekvalitet og lett å sette opp. Med en Achromat skal det visstnok bli enda bedre. Min andre spiller er en tre ganger så dyr SME, men Technics-oppsettet er like givende å bruke. Vær litt skeptisk til å kjøpe brukt platespiller. Du kan gjøre et varp, men det er mange som ikke behandler skjøre armer og senterlagre slik som de fortjener. En slik pakke lander du fint innenfor budsjettet ditt, og du har mulighet for å kjøpe alt samlet med ekstra god rabatt (f eks Stereofil har alt dette).

Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Da ser det ut til at det blir en WB The Circle med ACT 0.5 arm på meg.

Men har noen spm ang riaa og pu:

Har lest at Trichord er en god match. Burde jeg i så fall gå for Dino eller Diablo og med eller uten ekstern PSU. Med Diablo med ekstern PSU sprekker nok budsjettet. Er det eventuelt andre alternativer der ute jeg heller burde gå for? Gjerne brukt.

Så var det pu. Det er fortsatt 20% på platekompaniet og har lest mye bra om Audio-Technica AT33PTG/II eventuelt AR-ART9. Vil disse være en god match med arm og riaa? Eller er det andre jeg burde se etter her også?

vh Stein Ivar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er et veldig klokt valg. Gratulerer!
Når det gjelder riaa, tror jeg fort Trichord Diablo kan bli litt i tørreste laget om det er AT-pickup du har tenkt deg.Hva tenker du evt å legge i riaa? Sjekk ut ASR eller Heed når du først er i gang. Om du kan strekke deg så langt, er Electrocompaniets ECP-2 en avsindig bra riaa til prisen. (ca 15000)
Audio Technica ART9 er forøvrig en helt hinsides god pickup til prisen, og den passer glimrende i den virkelig gode ACT 0.5-armen. Den er nok det beste pickupkjøpet man kan gjøre om dagen.

Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Det er et veldig klokt valg. Gratulerer!
Når det gjelder riaa, tror jeg fort Trichord Diablo kan bli litt i tørreste laget om det er AT-pickup du har tenkt deg.Hva tenker du evt å legge i riaa?
Audio Technica ART9 er forøvrig en helt hinsides god pickup til prisen, og den passer glimrende i den virkelig gode ACT 0.5-armen. Den er nok det beste pickupkjøpet man kan gjøre om dagen.
Takk for det :)

Hvis jeg går for ART9, og jeg ikke skal sprekke budsjettet for mye, så ligger det vel an til ca 10-12 på riaa.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Da ser det ut til at det blir en WB The Circle med ACT 0.5 arm på meg.

Men har noen spm ang riaa og pu:

Har lest at Trichord er en god match. Burde jeg i så fall gå for Dino eller Diablo og med eller uten ekstern PSU. Med Diablo med ekstern PSU sprekker nok budsjettet. Er det eventuelt andre alternativer der ute jeg heller burde gå for? Gjerne brukt.

Så var det pu. Det er fortsatt 20% på platekompaniet og har lest mye bra om Audio-Technica AT33PTG/II eventuelt AR-ART9. Vil disse være en god match med arm og riaa? Eller er det andre jeg burde se etter her også?

vh Stein Ivar
Av nevnte Trichord ville jeg valgt Dino. Har hatt begge og syntes faktisk Dino var like bra som Diablo. Hadde du funnet en Trichord Delphini ville den vært mitt klare valg, men har inntrykk av at den er vanskelig å finne brukt. Tar også sjansen på å anbefale Audio-Technica 33PTG/II, selv om jeg ikke kjenner armen. Regner likevel med at den er innafor. Lydmessig er i alle fall AT33PTG/II et meget godt kjøp er vi mange som mener, spesielt til prisen.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Ok, ser det er mange som er fornøyd med AT33PTG/II. Er usikker på om jeg skal gå for den eller ART9.

Fint om flere har noen tanker om riaa. Andre anbefalinger enn Trichord? Eventuelt brukt?

-Stein Ivar

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Nevnte Electrocompaniet virker av omtale å være et sikkert kjøp. Ikke så langt over ditt budsjett heller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Art9 er en klart mye bedre pickup enn 33ptg, men den er også kanon til prisen.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Ok da har vi disse.

Trichord m/u ekstern psu 6000/9500
ASR Mini Basis MKIII 8000 Stereofil tilbud
ASR Mini Basis Exclusive High Voltage 15000 Stereofil tilbud
Electrocompaniets ECP-2 15000

Ser det ligger 2stk ARS Excusive på brukten også, men begge disse er reservert.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.404
Torget vurderinger
10
Ok da har vi disse.

Det er jo også et designspørsmål og smak og behag. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å levd med en ASR Mini Basis over tid. Fasongen og målene matcher ikke særlig bra med andre produkter. Da ville jeg heller valgt Electrocompaniet, selv om også den med fordel kunne hatt standard bredde 43-44 cm.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Ok da har vi disse.

Det er jo også et designspørsmål og smak og behag. Selv kunne jeg ikke tenkt meg å levd med en ASR Mini Basis over tid. Fasongen og målene matcher ikke særlig bra med andre produkter. Da ville jeg heller valgt Electrocompaniet, selv om også den med fordel kunne hatt standard bredde 43-44 cm.
Jeg er ikke så opptatt av like mål på komponenter, i alle fall innen rimelighetens grenser. Er egentlig kun lyden jeg tenker på, og litt pris ;)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehe, da er det jo ren bonus at du ender opp med et design-ikon som The Circle, da.;)

Foreslår du blar i audiofidelity.no og se etter testen av ART9. Mulig det står hva slags RIAA som ble brukt da, men jeg tror at det var en ELCOMP ECP-2.

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
64.789
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Ok da har vi disse.

Hadde helt klart gått for Art 9 med ASR riaa,fordelen med ASR er at du kan sette den opp til PU og gjemme den i et skap :)
Elcomp er en god riaa,men har sine sære sider. Følsom når det kommer til andre kilder og om du tror på sånt trenger den en godt skjermmet strømkabel.

O

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Ok da har vi disse.

Hadde helt klart gått for Art 9 med ASR riaa,fordelen med ASR er at du kan sette den opp til PU og gjemme den i et skap :)
Elcomp er en god riaa,men har sine sære sider. Følsom når det kommer til andre kilder og om du tror på sånt trenger den en godt skjermmet strømkabel.

O
Har bestilt en ART9 ;)

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Flink gutt :)

O
Takk :p

Da gjenstår det bare riaa, så blir det forhåpentligvis høvlig lyd ;)

Har fått anbefalt Doxa riaa også, men finner ingen info på nett.

-Stein Ivar

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg kan bekrefte at ART9 og ECP 2 er en ekstremt vellydende kombinasjon. Jeg testet for øvrig ART9 i en Wilson Benesch ACT2, storebroren til 0.5. Det var en avsindig bra kombo.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Da er platespiller i hus. Da ble det wb The Circle med ACT 0.5 arm og at-art9 pu. Har lånt en riaa i påvente av å finne brukt.

For å si det slik, det blir ikke mye digitalt her fremover :)

Vh Stein Ivar

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grattis!
Bilder, mange bilder, takk:)
Hvis du er fornøyd allerede nå, da kan du vente enda større ting når PU er innspilt, og en enda bedre RIAA anskaffes ;)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Grattis med et flott valg! Siden denne tråden var litt generell, så drister jeg meg til å spørre om dette.

Er det noen som har formeninger om Elac Miracord 90 ?

ELAC-Miracord-Front-a.jpg

Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Antall liker
416
Torget vurderinger
6
Grattis!
Bilder, mange bilder, takk:)
Hvis du er fornøyd allerede nå, da kan du vente enda større ting når PU er innspilt, og en enda bedre RIAA anskaffes ;)
Ja, akkurat nå er jeg i alle fall veldig fornøyd. :cool:

Tror jeg venter litt med bilder. Har planer om en del endringer i stua med blant annet nytt rack/benk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med en fantastisk platespiller! Forstår godt at digitalt blir annetvalget når du har en Circle og en ART9, ja!

Miracord mener jeg ganske mye om, Zerostat. Glimrende spiller til prisen som ikke får vist hvor mye som bor i den flr du har kjøpt en enda bedre pickup.
Jeg skrev mye om den i siste nummer av Fidelity, forresten.

Topp Bunn