Ny Platespiller, tips?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Når når jeg har planer om å oppgradere anlegget, melder behovet seg for en god platespiller også.

Har en Dual 1219 som først må smøres oppigjen..den er noe ustabil på start,stopp og sånt..
Er dette noe å satse på eller skal jeg gå for en ny Torens eller noe slikt?

Usikker på hva en kan få for 5-7 tusen eller der omkring. Tenker det får holde.

Dette er ikke først prio, så vil bruke god tid på å finne noe, evnt fikse den jeg har. Da det blir resten av anlegget som vil suge peng nå først.

Jeg har en riia med eit rør + kjøpt beste rør til den i følge rørfolk.
Riiaen heter: Bellari VP 130

Ellers har jeg ikke peiling på platespillere, så må vere noe ferdig, men liker tanken på å eie en slik.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
174
Hvis du skal noen hakk opp fra Dual platespilleren ville jeg satt av litt mer penger og kjøpt Avid Diva II med am og PU som ligger på sentralen til 10.000. Platespilleren har fått særs god kritikk i hifi pressen og selges til en svært fornuftig pris.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Nusse skrev:
Hvis du skal noen hakk opp fra Dual platespilleren ville jeg satt av litt mer penger og kjøpt Avid Diva II med am og PU som ligger på sentralen til 10.000. Platespilleren har fått særs god kritikk i hifi pressen og selges til en svært fornuftig pris.
Ja.. men no først er det resten av anlegget som skal kjøpes inn. Så jeg må vente med en evnt platespiller.
Men takker for tipsene, for det er intressant å få sjekket ut fra dere om hva som er bra.
Setter stor pris på det. ;)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Støtter tanken om å beholde 1219. Det er en spiller med pondus !

Hvis det ikke har vært ukyndige å prøvd seg frem med mekanikken er den stort sett relativt enkel å jobbe med.

Lykke til !

mvh:
Stian

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Boogie-Stian skrev:
Støtter tanken om å beholde 1219. Det er en spiller med pondus !

Hvis det ikke har vært ukyndige å prøvd seg frem med mekanikken er den stort sett relativt enkel å jobbe med.

Lykke til !

mvh:
Stian
Nei da, har ikke rotet med den. ;) Kan jeg som ikke har greie på dette, smøre den oppigjen da, eller bør
jeg levere den inn til noen? Bor nordom Bergen

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Rettelse, Dual 1214 er det jeg har..

Er det forsatt en god spiller og evnt riktig nål som er linket til over?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Kjenner lite til Dual 1214. Den er temmelig lik de andre Dual i 1200-serien, og de jeg har prøvd har vært gode, så jeg tipper at denne er det også.

Når det gjelder nål stiller det seg annerledes. Jeg vet ikke hva alle 1214 ble levert med, men at endel av disse kom med keramisk element er sikkert. Det kan du sjekke selv med å se etter om det er en liten spak på pu-elementet, som gjør det mulig å bytte stift ved å vende på den. En stift for 78-plater på den ene siden av nålarmen, og en stift for 33/45 plater på den andre siden. Hvis det er slik bør du bytte hele elementet til et magnetisk element.

Du kan jo se om det er et navn på elementet, og så sjekke om du får tak i en Jico-sas- nål.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Gjest skrev:
Kjenner lite til Dual 1214. Den er temmelig lik de andre Dual i 1200-serien, og de jeg har prøvd har vært gode, så jeg tipper at denne er det også.

Når det gjelder nål stiller det seg annerledes. Jeg vet ikke hva alle 1214 ble levert med, men at endel av disse kom med keramisk element er sikkert. Det kan du sjekke selv med å se etter om det er en liten spak på pu-elementet, som gjør det mulig å bytte stift ved å vende på den. En stift for 78-plater på den ene siden av nålarmen, og en stift for 33/45 plater på den andre siden. Hvis det er slik bør du bytte hele elementet til et magnetisk element.

Du kan jo se om det er et navn på elementet, og så sjekke om du får tak i en Jico-sas- nål.
Tror ikke det nei, men har ikke peiling heller,men dette sitter på den:

M 75 Type D står det på pikupen og på stiften står det, shure NB 71 (vanskelig å se,var så lite)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Shure M 75 er god. Da kan du sette på noe i -70 eller -75 serien herfra:

http://www.stereoneedles.com/Merchant/Shure.html
Jeg ville nok satset på N 75 ED. Har hørt godord om den.

Pass på å sjekke at armen er korrekt innstilt. Det gjør du ved å sette stifttrykket på 0, og så sørge for at armen er i vater, og ikke hever eller senker seg. Så setter du korrekt stifttrykk.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Gjest skrev:
Shure M 75 er god. Da kan du sette på noe i -70 eller -75 serien herfra:

http://www.stereoneedles.com/Merchant/Shure.html
Jeg ville nok satset på N 75 ED. Har hørt godord om den.

Pass på å sjekke at armen er korrekt innstilt. Det gjør du ved å sette stifttrykket på 0, og så sørge for at armen er i vater, og ikke hever eller senker seg. Så setter du korrekt stifttrykk.
Det er jo fint at Shure M 75 er god. :)
Takk for link og tips om stift.

på 0 ja,der er eg med. Det sjekker eg når hevespaken står på opp? Hva er korrekt stifttrykk da?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Stifttrykket er forskjellig fra nål til nål. Det finner du her:

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php

Armen skal gå i vater av seg selv når den får svinge fritt opp og ned, dvs at den ikke blokkeres av heve/senkeanordningen. Heve/senkearmen skal stå i posisjon for avspilling.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Det er stor forskjell på 1219 og 1214.

1219 var toppmodellen med blytung 12-tommerstallerken og en etter forholdene svært bra arm.

1214 er i mye større grad en konsum-modell, med 10-tommers tallerken kortere arm, andre lagere, motor osv. Men, den låter relativt fint allikevel. M75 er en helt kurant Pick-up, og til streit rock o.l. vinner du lite på å kjøpe noe nytt på en 1214.

Skal du smøre opp en Dual kan du gjøre som feinchmekkerne og kjøpe fett og oljer i seks ulike viskositeter og følge veiledningen som sikkert følger med...

Eller du kan bruke det samme greaset du putter i hjulmutterne når du skifter dekk på bilen. WD-40 i svært moderate mengder, og siktet inn på riktige steder løser opp i gammelt fett, og får tingene til å gå som de skal igjen i 99% av tilfellene.

Hvis armen ikke går som den skal inn og ut av plata er det en liten gummipropp i clutch-mekanismen som er råtnet i stykker. Denne kan du erstatte med en liten bit av f.eks innerste isolasjon på en coax anternnekabel, eller en passende høyttalerkabel etc... (Google "stuerpimpel", så finner du ut av det).

Automatikken på disse er et bra stykke ingeniør-kunst. Og holdbart om det ikke er rotet til av ukyndige. Grunnen til at de låter så pass bra som de gjør er kanskje at armen er helt frikoplet fra automatikken når plata spilles ?

Skulle du trenge noe får du sende en PM. Jeg har et par deleapparat liggende.

mvh:
Stian

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Ja... du spør om tips til ny spiller.... Ny vintage eller Helt NY ?

Hvis du skal erstatte Dualen med noe rimelig som sparker ifra, og som ikke er spesielt vanskelig å finne ville jeg forsøkt å lete opp en Thorens TD-150. Disse ble også levert av Tandberg.

Kan du finne en TD125 har du et enda bedre kort. Finner du TD124 eller TD135 er du inne på entusiast-spillere som gir deg ordentlig spilleglede. En Thorens er dessuten en relativt kurant sak å sette istand.

Eller en Lenco. Både B-55, L75 og L78 er vanlige spillere som gir deg bra spiller for lite penger og en ganske minimal arbeidsinnsats.

For å ha nevnt et alternativ blandt de direktedrevne er JVC QL-7 en svært vellydende og velfungerende spiller.

mvh:
Stian

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det Boogie-Stian skriver er riktig. Jeg har den erfaring at selv de rimeligere Dual i 1200-serien spiller godt, så jeg tror du har noe som er bra. Les bare hva Audio-Arve skriver:

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/273-dual-shure-verdas-beste-platespelarkombinasjon?

Jeg ville ikke smøre for mye om jeg var deg. En dråpe på hvert motorlager, og på mellomhjullageret. (Ikke på armen.) Da må du ta av tallerkenen, og det gjør du ved å løfte opp fjæra i senterspindelen med en lite flat skrutrekker. Pass på, den har en tendens til å fyke gjennom rommet og lande på de mest umulige steder. Ny steuerpimpel kan du lage, -den er sannsynligvis historie etter ca 40 år.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Boogie-Stian skrev:
Det er stor forskjell på 1219 og 1214.

1219 var toppmodellen med blytung 12-tommerstallerken og en etter forholdene svært bra arm.

1214 er i mye større grad en konsum-modell, med 10-tommers tallerken kortere arm, andre lagere, motor osv. Men, den låter relativt fint allikevel. M75 er en helt kurant Pick-up, og til streit rock o.l. vinner du lite på å kjøpe noe nytt på en 1214.

Skal du smøre opp en Dual kan du gjøre som feinchmekkerne og kjøpe fett og oljer i seks ulike viskositeter og følge veiledningen som sikkert følger med...

Eller du kan bruke det samme greaset du putter i hjulmutterne når du skifter dekk på bilen. WD-40 i svært moderate mengder, og siktet inn på riktige steder løser opp i gammelt fett, og får tingene til å gå som de skal igjen i 99% av tilfellene.

Hvis armen ikke går som den skal inn og ut av plata er det en liten gummipropp i clutch-mekanismen som er råtnet i stykker. Denne kan du erstatte med en liten bit av f.eks innerste isolasjon på en coax anternnekabel, eller en passende høyttalerkabel etc... (Google "stuerpimpel", så finner du ut av det).

Automatikken på disse er et bra stykke ingeniør-kunst. Og holdbart om det ikke er rotet til av ukyndige. Grunnen til at de låter så pass bra som de gjør er kanskje at armen er helt frikoplet fra automatikken når plata spilles ?

Skulle du trenge noe får du sende en PM. Jeg har et par deleapparat liggende.

mvh:
Stian
Takk takk ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Boogie-Stian skrev:
Ja... du spør om tips til ny spiller.... Ny vintage eller Helt NY ?

Hvis du skal erstatte Dualen med noe rimelig som sparker ifra, og som ikke er spesielt vanskelig å finne ville jeg forsøkt å lete opp en Thorens TD-150. Disse ble også levert av Tandberg.

Kan du finne en TD125 har du et enda bedre kort. Finner du TD124 eller TD135 er du inne på entusiast-spillere som gir deg ordentlig spilleglede. En Thorens er dessuten en relativt kurant sak å sette istand.

Eller en Lenco. Både B-55, L75 og L78 er vanlige spillere som gir deg bra spiller for lite penger og en ganske minimal arbeidsinnsats.

For å ha nevnt et alternativ blandt de direktedrevne er JVC QL-7 en svært vellydende og velfungerende spiller.

mvh:
Stian
Takk takk igjen, da har jeg gode tips for fremtiden også. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Gjest skrev:
Det Boogie-Stian skriver er riktig. Jeg har den erfaring at selv de rimeligere Dual i 1200-serien spiller godt, så jeg tror du har noe som er bra. Les bare hva Audio-Arve skriver:

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/273-dual-shure-verdas-beste-platespelarkombinasjon?

Jeg ville ikke smøre for mye om jeg var deg. En dråpe på hvert motorlager, og på mellomhjullageret. (Ikke på armen.) Da må du ta av tallerkenen, og det gjør du ved å løfte opp fjæra i senterspindelen med en lite flat skrutrekker. Pass på, den har en tendens til å fyke gjennom rommet og lande på de mest umulige steder. Ny steuerpimpel kan du lage, -den er sannsynligvis historie etter ca 40 år.
Takk for tipsa. steuerpimpel er det den, som blir nemt over her som jeg kan lage?

Topp Bunn