Ny platespiller til under 10 lapper?

kjetpet

Medlem
Ble medlem
25.09.2010
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Lørenskog
Jeg må ta steget ut i vinylverden og supplere mitt analoge Electrocompaniet rigg (EC4.8, AW3x120, EMC1 og Audio Physics Virgo V) med en platespiller. Finnes det noe brukbart for under 10 lapper? Hvordan kobler jeg direkte til EC4.8?

Trenger tips.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tipper at du uansett må ha et RIAA-trinn mellom platespiller og forforsterker, for jeg kan aldri tenke meg at EC4.8 har innebygget RIAA, så du må nok budsjettere med en RIAA også.

Du får brukbare saker for 10 lapper i dag. Mer brukbare hvis du finner noe bra pent brukt, selvsagt, men det kan være litt risikosport med platespillere hvis man er uheldig.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.318
Antall liker
11.185
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Først av alt trenger du ett RIAA-trinn, Musical Fidelity V-LPS er knallgod til prisen og uansett. Kan kjøpes f.eks. hos Stereofil
Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Av spiller og PU er det mye å velge mellom.
Clearaudio Concept er et godt kjøp, leveres med god PU, til 10k. Da bikker du litt over budsjett totalt med riaa.
Eller du kan ta en Project RPM 5.1 og sette på en så dyr Ortofon i OM-serien som du gidder å betale for.
Rega RP3 kan du finne ut av selv, den får vi bare kjeft for å forelså :)

Jeg ville som du ser ha kjøpt nytt, hvis du vil slippe unna usikkerhet og bekymringer. Og ikke minst velg en solid og anerkjent forhandler.
I den litt rimelige enden av skalaen, som du tross alt ser på her, er det ikke dumt å gå for noe som det selges mye av. Det er nettopp disse som er nevnt.
Det ER ikke bare moter og markedsføring som gjør at disse produsentene gjør det bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enig. I den prisklassen er det ikke spesielt risikabelt å velge MF V-LPS II og Rega RP3 med Rega Elys 2 Pickup. Da ender du opp på 7600-7700 Kr.

Hvis du vet med deg selv at du er typen som gjerne ønsker å oppgradere og bytte til bedre utstyr etter hvert, er det kanskje like greit å legge på budsjettet 50-100% med det samme, men det er det jo bare du som kan avgjøre. Uansett, som jeg har sagt mange ganger, spiller platespillere i den rimelige prisklassen fra de anerkjente merkene i dag, uforskammet bra!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.504
Antall liker
17.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vedr. Clearaudio Concept bør du være oppmerksom på at den, grunnet armopphenget, er meget følsom for plassering. Vegghylle er bortimot påkrevd.
Den leveres også uten støvdeksel, dersom det er et poeng. Ser man bort fra det, så er det et meget bra alternativ i prisklassen.

Skal være forsiktig med å direkte anbefale produkter jeg har selv, men du kan jo også sjekke ut Project 2Xperience Classic som et alternativ til de andre nevnte. 2Xperience Classic leveres (i motsetning til hva som fremgår i Project´s katalogmateriell) med 9cc Evolution arm og 2M Blue PU. Er priset til ca. 8K.

Den nevnte RIIA (MF V-LPS II) høster mange lov-ord, også sammenliknet mot dyrere alternativer.

Du bor jo slik til at du kan avlegge mange forhandlere (bl.a. Stereofil, Soundgarden, OHC, Duet) et besøk, og lytte til ulike alternativer. Til syvende og sist, så er det du og dine preferanser som er avgjørende. "Lytt" litt til magefølelsen også, da ingen av spillerne i den prisklassen er dårlige spillere.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for mange bra tips. Trenger nok en riaa,ja. Tar en tur innom Soundgarden++ idag!
Hei, fikk du tatt en tur innom SG i dag? Hva hadde de evntuelt inne? Bor i samme område som deg, og er på utkikk etter vinylsnurre i ish samme prisleie.
 

kjetpet

Medlem
Ble medlem
25.09.2010
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Lørenskog
Jepp. Kjøpte en Rega RP3 idag, etter anbefalinger her i forumet. Supplerte med en enkel Project riaa/ phono box og et par Nordost Purple Flare rca kabler. Total pakke til den nette sum av 10 lapper. Leveres senest mandag; gleder meg til å teste på mitt EC rigg!
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jepp. Kjøpte en Rega RP3 idag, etter anbefalinger her i forumet. Supplerte med en enkel Project riaa/ phono box og et par Nordost Purple Flare rca kabler. Total pakke til den nette sum av 10 lapper. Leveres senest mandag; gleder meg til å teste på mitt EC rigg!
Gratulerer! Soundgarden? Hva annet hadde de inne? Ønsker å høre Pro-Ject vs. Rega i lydsignatur.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Ikke for å starte en debatt, men burde du ikke heller ha puttet litt mer i et bedre riaa-trinn eller pickup enn kabler til 2000,- med ditt budsjett?

I beste mening
Bollis
 

kjetpet

Medlem
Ble medlem
25.09.2010
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Lørenskog
Kanskje et poeng med bedre riaa-trinn. I første omgang stoler jeg blindt på råd i SG sjappa... De hadde også Project, men anbefalte Rega til mitt EC/Audio Physics rigg. Uansett, tid for lytting den nærmeste tiden!
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.270
Sted
Oslo
Ang. RIAA, så kan det være lurt å starte m. et rimelig. Da vil du få "hakeslepp", når du oppgraderer. Skriver utifra egen erfaring. Grattis med platespiller:).


mvh
 
X

X186841

Gjest
Hvis det er den rimeligste Pro-Ject boksen uten S/DS og ingen knapp men kun 2 skruer i front eller den sorte lille , ville jeg følt meg skikkelig lurt.
Er det S eller DS boksene er det helt toppers.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Noen av de største hakesleppene jeg har er når jeg har oppgradert på riaa-fronten. Jeg tror bare at det lydmessig hadde vært mye å tjene på å legge 1500,- mer i riaa og heller kjøpe en kabel til 500-lappen. Forskjellene er imo større der

Her tror jeg selger har hatt større fokus på fortjeneste enn det som kanskje ville gitt den beste lyden for pengene. Det skurrer når en rca-kabel koster mer enn det som skal forsterke signalet på best mulig måte, spesielt i denne prisklassen hvor hver krone kan ha en lydmessig betydning

Bollis
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.318
Antall liker
11.185
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er enig med bollis, både om RIAA og kabler.
Jeg har hatt rimelige RIAA både fra ProJect, NAD og Cambridge for ikke så altfor lenge siden, og mener klart at ProJect gir minst lydkvalitet for pengene (i mine ører)
Du har ikke blitt lurt trill rundt på riaa, Phonobox funker greit og er billig, det betyr bare at du har mye å hente på oppgradering.
Cambridge 651P for eksempel, såvidt over tusenlappen, eller Musical Fidelity V-LPS, vil kunne gi et løft. Gode utsikter altså.
ed: ser at du har Phonobox S, den har jeg ikke hørt så der må jeg ta forbehold. Jeg kjenner dem fra gamle Phonobox og Tubebox II.
 
M

mfufu

Gjest
ProJect phono box S. Jeg er sikkert lurt trill rundt. :confused:
Da ble jeg også lurt når jeg handlet forgjengeren til din RIAA for noen år siden, men jeg tror ikke noen av oss er det, de gjør nok sitt beste i butikkene :) Det blir noe og se frem imot ved fremtidige oppgraderinger senere da (uansett om det er kabler, RIAA eller pickup man skal oppgradere). Nyt utstyret du har nå, det går helt bra, jeg har nyti mitt utstyr lenge nå og jeg har en billigere platespiller en du har også. Oppgradering er jo også mye av morroa, så det kommer :)
 
Sist redigert:

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Jeg hadde den Phonobox som du nevner her som min første Riaa, den var bedre en den innebygde i min daværende onkyo reciver, men dårligere en den som var innebygd i min Parasound NC2100 pre amp. Jeg ga den vekk til en kompis som trengte Riaa, brukte den integrerte i preampen og oppgraderte PU, jeg kjøpte en Ortofon M2 Bronze til min Project Debut, dette ga extreme forbedringer....
nå er jo du nødt til og ha en extern riaa, men uten at jeg har hørt Rega med den nevnte phono så vil i vertfall jeg anbefale og avbestille den og heller gå for den anbefalte MF riaa'en... Har ikke testet MF'en selv, men kan ikke huske og ha lest et eneste negativt ord om den noen plass.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Jeg reagerer ikke nødvendigvis på riaaet du har blitt solgt. Jeg har hatt et billig nad-trinn, det kom absolutt musikk ut av det også. Det er bare det at de har valgt å selge deg inn et par dyre rca (og kabler har en hinsides fortjenestemargin) istedenfor å anbefale deg det som imo vil gi bedre lyd; et bedre riaa og en billigere kabel.

Det er ikke en ok måte å forholde seg på, og setter bransjen i vanry.

Kabler er som du har sett et hett tema, men jeg tror at de fleste på begge sider nok finner det merkelig at butikken velger å selge en 2k interconnect til et riaa som koster 1500,-

Bollis
 
T

tce-teams

Gjest
Gratulerer til trådstarter med ny plate spiller , få lytte inntrykk om hvordan den er da. Har kansje tenkt selv og skaffe meg ein rega plate spiller. Har hørt rega rp 9 , men ikke rega rp 1 , rp 3 osv.
 

kjetpet

Medlem
Ble medlem
25.09.2010
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Lørenskog
Koblet opp i kveld. I mine ører, veldig bra og organisk lyd. Belonging med Keith Jarret og Garbarek: masse fine overtoner i flygelet, fin klirr i kontrabasstrengene. Virker som Project S riaa lever bra sammen med Rega RP3. Og i EC rigget. Må grave frem mye variert vinyl fra kjeller og loft...
 
Topp Bunn