Ny platespiller med feil, er det mulig?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Bytta ut min Rega Planar 3 med en RP 40 for et par uker siden, og flyttet samtidig rundt litt på plassering av anlegget. Har hele tiden syntes at høyre kanal har vært mer "dominerende" enn venstre, men har tilskrevet det til ting er nytt og plassert litt annerledes.
Og syntes den har vært lite oppløst i toppen, men tilskrev det en innspillingsperiode.....

Men i dag har jeg testet med samme musikk fra dac' en og det er stor forskjell på høyre og venstre kanal i volum, og oppløsthet når jeg spiller lp. Har forsøkt flere plater, og tilsvarende i dac'en.
for å utelukke at det var forsterkere/riaa byttet jeg om kablene fra Rega, og problemet blir motsatt, så det er ikke elektronikken.
Kan en pickup levere feil lydbilde? Har riktig nålvekt, og har forsøkt med antiskating i begge retniger utfra hva den skal være, det endrer ikke noe.
Hva gjør jeg, kontakter soundgarden, eller ringer impotør?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Spilleren er ny, og om du leser om den skal det være top of class fra rega, intet å justere annet nålevekt og antiskating..

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
213
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
For en tid tilbake siden kom en kompis på døra med nykjøpt RP 6. Må være noe feil med denne mente han.
Viste seg at den en phonopluggen rett og slett ikke var loddet fast. Fikk fort fikset dette, og må si at jeg fikk veldig sans for denne spilleren. Synd hvis det er slik at Rega misser i kvalitetskontrollen.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
@ FrodeR ja eneste som skal justeres er nevnt over her, ikke mer å justere.
@ calaf, har sjekket phono pluggene ja.
Det er noe merkelig, for når begge phonopluggene står i er venstre kanal dempet, akkurat som om det lå et tjukt teppe over høytaleren. Trekker jeg da ut høyre plugg, æker volumet i venstre kanal. Ved legge inn høyre jord (altså sette inn pluggen litt, men ikke så at det blir lyd i høyre kanal) da dempes venstre kanal igjen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kontakt de du har kjøpt den fra. Mye snakk om masse feil på Rega, og jeg har selv opplevd noen av dem. Spørsmålet er hvor mye feil det er pr 1000 produserte enheter, og det vet nok ikke vi som leser historiene på nett. Jeg opplever Rega og forhandlere av Rega som svært villige til å rydde opp, så dette tror jeg ordner seg om du kontakter selger. :)

Mvh

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Tok kontakt med Soundgarden i Kristiansand, hyggelig svar fra Knut, "sånn skal det ikke være".
Han tar kontakt med importøren, da han regnet med det var pickup, og ville høre om de sendte en ny bare.
Ble enig med han at jeg skulle forsøke bytte pu med en eldre jeg har liggende, og vips der var lyden i begge høytalerne. Så er det bare å håpe at importør er like ekspeditte, og at de har Elys 40 på lager....

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av og til kan rca pluggene være lit slappe i gnd koblingen , de skal ha en viss press spenn i koblingen , Hurtig versjonen er er å vikke ytterste rca hylsen med en liten avbiter fire plasser , litt innover er nok , og du kjenner at du må bruke litt kraft for å pushe den inn etter denne mod , Ellers kan du lodde på en ny som kan strammes . Kablene er nok det Rega har spart penger på , og sikkert ikke laget selv heller

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Bytta ut min Rega Planar 3 med en RP 40 for et par uker siden, og flyttet samtidig rundt litt på plassering av anlegget. Har hele tiden syntes at høyre kanal har vært mer "dominerende" enn venstre, men har tilskrevet det til ting er nytt og plassert litt annerledes.
Og syntes den har vært lite oppløst i toppen, men tilskrev det en innspillingsperiode.....

Men i dag har jeg testet med samme musikk fra dac' en og det er stor forskjell på høyre og venstre kanal i volum, og oppløsthet når jeg spiller lp. Har forsøkt flere plater, og tilsvarende i dac'en.
for å utelukke at det var forsterkere/riaa byttet jeg om kablene fra Rega, og problemet blir motsatt, så det er ikke elektronikken.
Kan en pickup levere feil lydbilde? Har riktig nålvekt, og har forsøkt med antiskating i begge retniger utfra hva den skal være, det endrer ikke noe.
Hadde en lignende feil på min RP40. Dvs, der forsvant lyden helt fra venstre kanal etter kort tid. Ikke var jeg helt fornøyd med lyden før det heller. Leverte den til Soundgarden, som igjen sendte den til importøren. Viste seg å være feil med pickup. Denne ble byttet, og alt har fungert flott etter det :). Det ble dog litt venting, fordi ny pickup, Elys40, måtte bestilles fra Rega i England.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2

Hadde en lignende feil på min RP40. Dvs, der forsvant lyden helt fra venstre kanal etter kort tid. Ikke var jeg helt fornøyd med lyden før det heller. Leverte den til Soundgarden, som igjen sendte den til importøren. Viste seg å være feil med pickup. Denne ble byttet, og alt har fungert flott etter det :). Det ble dog litt venting, fordi ny pickup, Elys40, måtte bestilles fra Rega i England.
Ja regnet kanskje med det ble litt venting ja....men har jo en gammel pickup på nå, spille kan jeg :)
Men gledes til å få det på stell :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kontakt de du har kjøpt den fra. Mye snakk om masse feil på Rega, og jeg har selv opplevd noen av dem. Spørsmålet er hvor mye feil det er pr 1000 produserte enheter, og det vet nok ikke vi som leser historiene på nett.
Reag platespillere er jo svært enkle produkter, så det er litt rart at kvalitetskontrollen ikke klarer å fange opp feil. En ting er de masseproduserte budsjettmodellene, men når jeg hører om åpenbare kosmetiske feil på RP8 begynner jeg å lure litt.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Ja det kan være lett å tenke den tanken, men det har nok noe med antallet som sendes ut å gjøre.
Soundgarden i Kr.sand hadde solgt mange RP40, og som Knut sa, bare 2 med feil.....
Fikk for øvrig ypperlig service, og problemet er løst.

Topp Bunn