Ny Platespiller - anbefalinger?

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Begge B&O tangensialspillerne mine har tatt kvelden og 1000 LP plater mangler spiller.

Sanheten er imidlertid at musikken svært stort sett hentes fra Spotify og 100.000 rippede sanger på en Hp SmartMedia server. Men så var det vinylen da.

Hva kjøper man for en rimelig penge, 3000 +/-? Har sett på NAD sin maskin på HiFi klubben og lignende saker på Oslo HiFI Center. Er dette noe tess?

Ønsker anbefalinger dersom dere har noen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville kjøpt en lettere brukt RegaP 3 eller Planar 3 med en god pickup. Det skulle det være mulig å få for den summen, og det er lymessig overlegent Nad, Rega P1 og enklere Projectmodeller. Om du ikke har noe i mot den vintagejapanske estetikken, er en Technics SL1210 også et uslitelig superkjøp, særlig med en Denon 103-pickup. Begge disse vil spille ringer rundt dine tidligere B&O.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
"Det må jo være direkte pinlig å kjøpe papphøytalere i trekabinetter med spoler, kondensatorer og motstander som deleflltre til 50.000,- kroner? "

Med din tilnærming til hifi vil jeg gjerne slå et slag for denne traveren med innebygd RIAA. Mulighet for å lagre direkte på minnekort og koster under en høvding

Vedlegg

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Takker for tilbudet, antar at det er spilleren din? Hvor mye skal du ha, og følger det med minnepinner?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.734
Torget vurderinger
28
Du får ikke en platespiller med stor "P" til 3000 kroner.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Kan skaffe deg den for 1500 kroner inkludert en minnepinne.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Til anonym: Du er uinteressant, dine kompetanseproblemer og pubertetsting er ikke slike ting som interesserer meg. Antagelig heller ingen andre. De tingene du har skrevet her viser også at du nesten er i stand til å lese brosjyrer, men ikke lære noe av det. Et råd i oppveksten: Lær deg å tenke selv.

Til seriøse, sikter ikke mot en platespiller med stor p, lurte i all enkelhet på om noe var bedre enn Nad spilleren fra HiFi klubben i omtrent samme prisleie. Har forsåvidt fått svar og sjekker dette.

Z

Zomby_Woof

Gjest
I prisklassen er det vanskelig å trå feil med en Rega eller en Pro-Ject. Hva du trives best med er et spørsmål om smak og behag mer enn noe annet.

Brukt er godtrikset hvis du vil ha mye for pengene, nytt hvis du vil ha garanti og hjelp til å sette den opp skikkelig.

Uansett kommer du sikkert til å like de store svarte.. ;D

MVH

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Pro-Ject RPM-1 med Ortofon 2M-Red er en knallpakke! Om du klarer deg uten støvlokk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt enig, Brasse. Jeg håper det er greit å si det, selv om jeg selger slike på deltid (og Rega)..

Men som sagt, smak og behag, og trygghet mot pris/ytelse.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
556
impulse skrev:
Jeg ville kjøpt en lettere brukt RegaP 3 eller Planar 3 med en god pickup. Det skulle det være mulig å få for den summen, og det er lymessig overlegent Nad, Rega P1 og enklere Projectmodeller. Om du ikke har noe i mot den vintagejapanske estetikken, er en Technics SL1210 også et uslitelig superkjøp, særlig med en Denon 103-pickup. Begge disse vil spille ringer rundt dine tidligere B&O.
Vil tro det er marginale forskjeller på platespillere i dette prisleiet. RIAA har også en viss betydning for lyden, men ikke stor. Og de gode gamle B&O er ikke å forakte. Har stående en Beogram TX2 tangentialspiller som iallefall surret og gikk sist jeg prøvde den, det er dog mange år siden. Har kjøpt en ProJect Debut III, fungerer utmerket den. Selges hos Soundgarden for 2870,- inkl en helt grei Ortofon OM 5E. (Hmm... kanskje jeg skal selge den TX2'en)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg mener det er betydelige forskjeller på spillere i denne prisklassen, uten at jeg skal bestemme for noen andre hva som er best.

Mittt råd er og blir: Prøv å få hørt noen kandidater.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zomby's råd er godt; platespillere låter veldig forskjellig. Mye snakk om at den-og-den er bra, men lite snakk om på hvilken måte den er bra. For det er ikke til å skyve under en stol at Fosse har rett i at denne prisklassen byr på spillere som hver og en har kompromisser på hvert sitt felt, altså ingen som er virkelig gode på noen felt.

Jeg er personlig ikke tilhenger av teorien som sier at brukt nær sagt automatisk gir mest for pengene hva platespillere angår.
Flere grunner til det; for det første så har det vært en stor utvikling i lydkvalitet på platespillere de senere årene, især i budsjettenden. Dette er nok knyttet til to forhold; for det første er det blant de beste produsentene en kunnskap om platespillerens "closed loop", ie resonansekontroll for alle praktiske formål, som i økende grad erkjennes. For det andre så er det stadig billigere å produsere med tightere toleranser; og i disse to aspektene ligger i utgangspunktet mye av ytelsen fra en platespiller og en arm. Og en pu for den del.

Den andre grunnen til at jeg ikke automatisk ville ha vandret hen til bruktmarkedet er at man finner et mangfold av tidligere eiere som ikke helt har skjønt poenget over, og som opptrer som de reneste gorillaer ved håndtering av platespilleren sin. Det er visst ikke alle som er like forsiktige, hverken ved feks montering av pu eller i bruk. Resultatet er gjerne oljetomme lagere, ødelagte armlagre, lett bøyde nålefaner etc etc. Og det er ikke et sjeldent funn på bruktmarkedet. Når man tar med i betraktningen at det jo egentlig er slike ting man betaler ekstra for i en dyr spiller; ie gode lagere, senterleier osv, så er det dumt å få hjem en spiller med lagerskade (gir ekstra rumble) og lagerslark (gir resonanser og dårligere sporing). Da får man mye mindre enn man betaler for.

Den tredje grunnen, som Zomby nevner, er kanskje den mest åpenbare, men ikke desto mindre så er det et høyt antall budsjettspillere i omløp blant folk som ikke har vokst opp med platespiller, og som ikke vet hvordan man skal verne om et armlager. Det blir litt lotto.

For egen del så hadde jeg kjøpt en ny spiller, arm og pu. Og ikke brydd meg det spøtt om "nypris" eller "førpris".
Ikke minst viktig så hadde jeg personlig justert budsjettet iht hvilket stereoanlegg den skal stå i; fordi jeg for egen del synes det er viktig at den er kvalitativt ekvivalent til de andre kildene, og så god at dens svake sider ikke blir presentert på et sølvfat av forsterker og høyttalere. God gammeldags systemtenking altså.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg fikk Argon(hi fi klubben sin variant av Nad som igjen er en variant av rega) sin platespiller i bursdagsgave og var vandt med rega planar 3(ikke p3) og p2.

Det var ikke bra i det hele tatt selv om de på hi fi klubben mente det var den samme som nad og rega. Fikk byttet den inn mot en nad.

Etter en stund fant jeg ut at platteren woblet og fikk en ny platter. Denne woblet også. Så oppgraderte jeg spilleren med en glasstalerken da jeg gikk lei av hi fi klubben sin inkompetanse på platespillere.

Måtte få armen oppjustert og hjelp med å montere ny og bedre pick up og gikk da på anbefaling av en kompis til Oslo Hi Fi Center. Der fikk jeg oppjustert spilleren. Fikk og satt på nytt baklodd slik at loddet ikke gikk opp i lokket.

Etter overhalingen på Oslo Hi Fi Center ble jeg kvitt alle problemene jeg hadde.

Jeg har flere søsken og en far som alle har rega varianten av samme model. Rega spillerne har det aldri vært noe tull med. Jeg har hatt tull med både argon og Nad sine varianter.

Jeg ville gått for en Rega. Fin arm og blir markant bedre med god pick up.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når ein legg seg i prisleiet 3 kkr, er det alltid kompromiss. Eg brukar å seie at dei mest fornuftige platespelarane i "lett" prisklasse, vert
a) ein Rega med Dynavector sin DV 10x5 (alternativt ein AudioTechnica OC 9, men då bør du ha ein RIAA eller MC stepup som kostar litt) for allsidig musikksmak der gode innspelingar både klassisk/symfonisk/rock/pop/jazz kan nytast med attgjeving av både lydbilde og dynamikk er rimeleg godt.
b) Alternativet er ein Technics SL 1200 (eller annan Technics direktdriven spelar med tung arm) saman med ein Denon 103 pickup, med ein relativt rimeleg MC stepup), som gjev snillare, meir "romantisk" lyd, med stor musikalitet innan dei fleste populære sjangrar, utan at du får særleg mykje tredimensjonalitet ut av attgjevinga.

Begge desse alternativa er vesentleg dyrare enn ditt budsjett om du handlar nytt, men det er her eg føler det vert gøy med vinyl. Billegare løysingar kan finnast på bruktmarknaden, og utfordringa her vert å matche pickup med arm. Her varierer dei ulike kvalitetane stort mellom alternativa, og utan å vite sjangrane du likar og kva felt av attgjevinga du prioriterar, er det vanskeleg å gje råd.
Eit tips: Kontakt hifiverdas "Skrot-Kalle deLuxe på stigarne@audiophile.no. Dersom han har tid til hjelpe deg, er du i dei beste hender.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Hei

Er faktisk en TX" og en RX2 som har tatt kvelden.

Tror kanskje jeg satser på nytt og kanskje strekker prisen til 5.000,- inklusive pickup. Har en ok RIIA som passer greit med Abrahamsen pre.

Fått endel gode tips nå og søket er startet. Hvilke butikker anbefales, i Oslo området.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Big Dipper er jo vinyl og de som jobber der har god kunnskap.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Mange fine innlegg her , spillere til 3k har alle kompromisser , men rega er enkelt , tidløst og spiller "greit" , armen er lett å forholde seg til , pluggene på den faste tonearmskablen er ikke stort å skryte av , men man kan vel ikke forlange mere til prisen , disse kan uansett loddes om dersom man får trøbbel på sikt.

Det sies at riaa en ikke er så nøye med over her . Det er FEIL , en gedigen FEIL

Nesten som å si at forsterkern til høyttalerne dine er det ikke så farlig med...

Riaa en , om den er for laber , klarer ikke å "pakke ut" signalene , ergo så hører du det som riaaen er kapabel til å levere , blir pu en byttet med bedre , senere...ja da kan du få en brems i riaaen....men sånn er det jo med alt , en ford scort blir heller ingen racerbil med 18" hul påmontert....

Project eller rega er mine synspungter.....

Lykke til.....

ellers enig med fosse , at platespiller med stor P får man ikke til slike priser , når det er sagt har jeg oppfattet at trådstarter ikke er ute etter det heller , men enkle greier til avspilling av allerede innkjøpt vinyl....

en pu som låter veldig ok , er den superbillige audiotecnicaen....at33 , jeg ahr hatt denne påmontert ett par highendspillere ett par ganger , det er jammen moro det.

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
ssm skrev:
den superbillige  audiotecnicaen....at33
Mener du AT95E, Espen? Den som koster omtrent det samme som de billigste reservestiftene? Den som jeg anbefaler til alle som vil ha stift til snurra de fant på loftet?

I så fall nok et røverkjøp. Den er bedre enn OM-serien til Ortofon, men kommer klart til kort mot 2M i mine ører.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ssm skrev:
Mange fine innlegg her , spillere til 3k har alle kompromisser , men rega er enkelt , tidløst og spiller "greit" , armen er lett å forholde seg til , pluggene på den faste tonearmskablen er ikke stort å skryte av , men man kan vel ikke forlange mere til prisen , disse kan uansett loddes om dersom man får trøbbel på sikt.

Det sies at riaa en ikke er så nøye med over her . Det er FEIL , en gedigen FEIL

Nesten som å si at forsterkern til høyttalerne dine er det ikke så farlig med...

Riaa en , om den er for laber , klarer ikke å "pakke ut" signalene , ergo så hører du det som riaaen er kapabel til å levere , blir pu en byttet med bedre , senere...ja da kan du få en brems i riaaen....men sånn er det jo med alt , en ford scort blir heller ingen racerbil med 18" hul påmontert....

Project eller rega er mine synspungter.....

Lykke til.....

ellers enig med fosse , at platespiller med stor P får man ikke til slike priser , når det er sagt har jeg oppfattet at trådstarter ikke er ute etter det heller , men enkle greier til avspilling av allerede innkjøpt vinyl....

en pu som låter veldig ok , er den superbillige audiotecnicaen....at33 , jeg ahr hatt denne påmontert ett par highendspillere ett par ganger , det er jammen moro det.

Mvh Espen
Det er ikkje meininga å hevde at riaa har lite å seie for lyden, eg håpar verkeleg at eg ikkje har vorte tolka i den retning. Det eg meiner, er at det handlar om å sette ting fornuftig saman. Det er lite vits å ha ein svært påkosta riaa som opnar enorme lydbilete, dersom du har ein Denon DL 103 på armen. Er din pickup DL 103, vil han også fungere utmerka med ein riaa frå ASR, men det er mykje pengar på riaa-delen, men du vil vere mykje meir tent med ein annan (og helst dyrare) pickup. Faktisk kan ein NAD PP2 gjere jobben bra. Denne riaaen er ikkje noko vidare når det gjeld tredimensjonalitet, og er ei katastrofe saman med t.d. Dynavector Te Kaitora Rua, men skjemmer seg ikkje ut saman med DL 103.

Finn du deg ein god MM-pickup, vert krava til riaa mykje lettare å innfri. Gamle Tandberg-radioar kan då gjere ein heilt fin jobb, og ein stor del av receiverar frå 70-talet er riktig hyggjelege å lytte til.

Når det gjeld AT 95, er dette ein heilt grei pickup, som lyder friskt og forlokkande i fyrstninga. For min eigen del har eg alltid skifta bort frå denne etter ein time eller to, då eg vert ganske lyttetrøytt av han (i motsetnad til AT 150 og særleg 170, som er noko av det beste MM eg har vore bort i)
Finn du ein gammal Grace F9 og får tak i ein ny stift frå Japan, er det kjempelyd på dei fleste platespelarar med "normal" arm.

Dersom du skulle komme over ein Dual med Shure v15 mk II pickup, er det store sjansar for at du kan få kjempelyd nesten gratis. Då er loppemarknadar staden å leite. Du må vere førebudd på at det må jobbast litt med desse spelarane. Sjølv om dei er solide, er det gamle ting, og mykje kan vere slite på dei. Eg har leita etter ein slik heilt sidan eg skreiv desse artiklane:
http://www.audiophile.no/?did=9076507
http://www.audiophile.no/?did=9076647

(Eg har ikkje vore så veldig opptatt av denne leitinga, då det trass alt er råd å kjøpe mykje betre spelarar om du kjøper nytt, men då kostar det som sagt ein del. Og eg har enda opp med ein slik: http://www.vpiindustries.com/review_positive.htm - svinedyrt og godt)

Topp Bunn