Ny pickup

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Har tenkt å kjøpe meg en ny pickup til min Technics-spiller. Så nå vurderer jeg å kjøpe en MC-pickup, men har lest litt på nettet at noen ikke anbefaler å bruke en MC-pickup til den dd-spiller. Hva mener dere om det?

Pickupen jeg har lest litt og som ser interessant ut er Ortofon Quintet Red. Hva tror dere om denne i min spiller?

Pickupen jeg bruker nå er en Grado Green som jeg synes er helt grei, men det er litt "hum" som er irriterende. Sammen med riaa jeg nå har synes jeg at det er litt lite output, og må derfor skru opp til 2-3 på forsterkeren før jeg synes det "spiller". Da blir det også en del mer "hum".

Så håper på noen tips og råd ang dette. :)

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.214
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Jeg solgte en Audio-Technica OC 9 til en kompis på en 1200 og det låt knall bra. Han har silikon dempe bad på den vet ikke om det er avgjørende men ?,bra låter det.

O

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
Det er ikke noen logisk/nødvendig sammenheng mellom DD drivverk og MC pickup.

Ang brum så kan lavimpedante MC-pickuper med lavt utgangsnivå ofte være mindre følsomme for forstyrrelser/innstrålt støy enn ditto høyimpedante MM-pickuper. Impedansen ift utgangsnivå er en faktor. En annen faktor er at MC-pickuper vanligvis har et vesentlig mer lukket magnetsystem med høyere feltstyrke som er mindre mottakelig for forstyrrelser.

mvh
KJ

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
@Evo 2, det høres jo bra ut. :)

@KJ, så du tror at det vil bli mindre brum hos meg med en MC-pickup?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
^ Jeg vet ikke, det avhenger en del av hvor brum/støy kommer inn i lydkjeden. «Motsatsen» til at MC-pickuper med lav utgangsspenning (typisk rundt 500 µV) i seg selv ofte er mindre følsomme for innstråltstøy, er at de gjerne skal ha 10X mer forsterking i RIAA enn typiske MM-pickuper, og vinninga kan fort gå opp i spinninga.

Det eneste sikre svaret får du med å prøve.

mvh
KJ

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Ok, skjønner. Får se om en ikke kjøper en MC får å teste. :)

• Liker
Reaksjoner: KJ

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
MC er ingen problem å kjøre på en DD-spiller, så klart ikke:) Men husk at det finnes veldig mange gode MM og MI (moving iron) pickuper også. Det kommer litt an på hvor mye penger du skal bruke, men jeg synes ofte jeg har fått mer god-lyd med MM i øvre prissjikt enn MC i laveste prissjikt av de jeg har prøvd. Og jeg har hatt Ortofon Rondo Red MC, som Quintet-serien bygger på. Og jeg er neimen ikke sikker på om Quintet er bedre enn Rondo.

Skal du ha en Ortofon MC er mitt tips at du heller går for Rondo Blue eller Rondo Bronze. Men en annen MC du nesten ikke kommer utenom er Denon DL-103. Jeg solgte Rondo Red og kjøpte DL-103, og Denon er milevis bedre på alle områder.

Men om du er villig til å betale litt ekstra, uten å betale skjorta og få en knakend god Ortofon; kan jeg på det varmeste anbefale deg Ortofon 2M Bronze. Utrolig god MM med god nåleprofil (FineLine) og masse spilleglede! Og når den er slitt kan du oppgradere til den enda bedre 2M Black. Jeg opplevde bedre lyd med 2M Black enn jeg gjorde med Quintet Black!

I tillegg bør du kikke på moving iron fra Soundsmith (Boheme).

Jeg er redd du finner Quintet Red litt for hølig, noe som fort blir litt kjedelig.

• Liker
Reaksjoner: 666

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Riaa er også avgjørende med tanke på støy (hum), når vi snakker om MC.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Helt klart. Riaa er kjempeviktig. Og noen armer bør jordes til Riaa, og andre får jordingssløyfe og brum dersom man jorder for mange ledd.

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Takker for råd og tips, ChrisAndre. Skjønner at jeg har litt å tenke igjennom. :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Bare hyggelig, eksu:) Jeg ser du har en Riaa jeg kjenner ganske godt (hadde V-LPSii + V-PSUii), og den er knallfin til MM. Til MC er det kanskje bedre å investere i en bedre Riaa først, og beholde pickup du har i dag.

Men, les litt om Ortofon 2M Bronze. Sammen med den litt varme klangen i Musical Fidelity Riaa´n din, drivet som direkte drevne spillere fra Technics er så kjente for, så er jeg sikker på blir en veldig god balanse og MYE lyd for pengene. Siden 2M Bronze og 2M Black går om hverandre, så er det billigere å oppgradere ved neste kosrsvei, også:) Technics sine DD-spillere går utrolig fint sammen med 2M-serien. En annen pickup som får mye ros, og som du bør ha i bakhodet er Audio Technica AT-150MLX. De som tester den sammen med 2M Black, gir som regel stikket til 2M Black; men opp mot 2M Bronze vil den være på høyde så absolutt. Og kanskje bedre? Men du går da glipp av fremtidig oppgraderingsmulighet fra Bronze til Black. Og forskjellen mellom Bronze og Black ER stor.

På Quintet-serien hadde jeg kun kjøpt Quintet Bronze eller Black, og hoppet over Red og Blue.

Men får du tak i en veldig pent brukt Ortofon Rondo Bronze, bør den vurderes. Men det begynner å bli få av de. En annen ting du må tenke på når det gjelder MC er at de trenger en re-tip når den tid kommer. En re-tip kan ofte være like dyrt som å kjøpe en helt ny topp MM-pickup:)

Sist redigert:

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Antall liker
1.564
Torget vurderinger
4
Tja, er usikker på mine valg her. Kanskje en bare skulle kjøpt seg en ny spiller, pickup og riaa. :rolleyes:

kopperud

Medlem
Ble medlem
13.08.2014
Antall liker
8
Sted
Oslo
Jeg også benytter meg av 2M Bronze, og er mildt sagt meget fornøyd med den, den er ikke så ille prismessing og har masse spilleglede, kan anbefales! :)

Topp Bunn