Hei.
VPI Classic er en fantastisk god platespiller, men på grunn av sin oppbygging av MDF/stål/aluminium,
medium/tung arm og usedvanlig kraftige motor er den ikke helt lett å finne den rette pickupen til.
Ønsker du nøytral lyd ut, er det en fordel å finne en stiv pickup som heller litt mot det svale i mellom-
tonen og som ikke har alt for mye nivå i bassen. AT-OC9 bør således være en god match tonalt og bør
passe meget godt sammen med denne spilleren. Liker du lyden du har (tonalt) men vil ha litt mer av alt,
bør du finne deg en pickup som minner om Audio Technicaen lydmessig.
Jeg hadde en liste over kandidater i en av de andre trådene som det refereres til, som jeg gjentar
noe forkortet her. Dette er alle pickuper som faller (litt) i samme kategori med AT-OC9 rent lydmessig:
Audio Technica AT-33EV (se egen tråd)
Dynavector 17D III
Ortofon Cadenza (gjerne en med litt svalere klangkarakter)
Lyra Delos
Lyra Kleos
Lyra Kleos kommer jeg med full test av i Fidelity 59 - testet på VPI Classic - og kan vel med en gang
bekrefte at dette er en god match. Det samme gjelder Lyra Delos som jeg hører på nå.
Ortofon Cadenza Black testet jeg i Fidelity 55, og selv om jeg mener dette er en av de beste pickupene
i verden, syntes jeg den blir litt i varmeste (og mykeste) laget på VPIen. (Jeg ser Rudi rangerer Blacken
som lysere enn Lyra Kleosen - jeg opplever det motsatt. Produksjonsspredning? Forskjell i platespiller/
arm?) Kanskje Cadenza Blue er en bedre match sammen med Classicen enn Blacken? En annen Ortofon-
pickup som bør fungere er Windfeld. Brukte (NOS) Ortofoner som burde passe er hele Kontrapunkt-serien,
1000-serien og ikke minst A90.
Ellers kan Sound Smith Zephyr være et spennende alternativ. Dette er en pickup spesialdesignet for unipivot-
armene fra VPI og er stiv nok i opphenget. Min egen erfaring med Sound Smiths MMCer (i form av B&O MMC)
tilsier at dette også burde fungere godt tonalt. HC bekrefter vel dette.
Soundsmith built phono cartridges
Lykke til.
Gunnar Brekke
Fidelity