Ny pickup til VPI Classic

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg skal ha ny pickup til VPI Classic'en min. Spiller i dag med en AT OC9, men har fått lyst til å ta et steg opp. Budsjettet er opp til 25.000,-. Det er et enormt utvalg av pickup'er der ute, og jeg er litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg liker forholdsvis nøytral gjengivelse med gode bass. PRAT er viktig for meg. Jeg spiller mest jazz, prog og noe rock.
Resten av systemet er Trigon Advance RIAA, Border Patrol pre, Bottlehead Paramount 2A3 power og Avantgarde Duo Grosso.

Jeg har snust på ortofon Cadenza Black, Lyra Kleos og Miyajima Kansui.

Noen forslag til kandidater?

Roger

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.346
Torget vurderinger
18
Jeg kan på det varmeste anbefale Soundsmith The Voice (20K). Jeg gikk fra AT OC9 MK II til The Voice og forskjellen var stor selvom jeg synes AT OC9 var bra.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal forsøke å ta en runde og høre igjen noen av kandidatene. Det er mulig jeg går for en ZYX Omega, men jeg har ikke hørt den ennå.
Roger

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg hadde ATOC9 som jeg mener er god på progrock og gikk til Lyra Skala som og er en progrock PU ;D

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei.

VPI Classic er en fantastisk god platespiller, men på grunn av sin oppbygging av MDF/stål/aluminium,
medium/tung arm og usedvanlig kraftige motor er den ikke helt lett å finne den rette pickupen til.

Ønsker du nøytral lyd ut, er det en fordel å finne en stiv pickup som heller litt mot det svale i mellom-
tonen og som ikke har alt for mye nivå i bassen. AT-OC9 bør således være en god match tonalt og bør
passe meget godt sammen med denne spilleren. Liker du lyden du har (tonalt) men vil ha litt mer av alt,
bør du finne deg en pickup som minner om Audio Technicaen lydmessig.

Jeg hadde en liste over kandidater i en av de andre trådene som det refereres til, som jeg gjentar
noe forkortet her. Dette er alle pickuper som faller (litt) i samme kategori med AT-OC9 rent lydmessig:

Audio Technica AT-33EV (se egen tråd)
Dynavector 17D III
Ortofon Cadenza (gjerne en med litt svalere klangkarakter)
Lyra Delos
Lyra Kleos

Lyra Kleos kommer jeg med full test av i Fidelity 59 - testet på VPI Classic - og kan vel med en gang
bekrefte at dette er en god match. Det samme gjelder Lyra Delos som jeg hører på nå.

Ortofon Cadenza Black testet jeg i Fidelity 55, og selv om jeg mener dette er en av de beste pickupene
i verden, syntes jeg den blir litt i varmeste (og mykeste) laget på VPIen. (Jeg ser Rudi rangerer Blacken
som lysere enn Lyra Kleosen - jeg opplever det motsatt. Produksjonsspredning? Forskjell i platespiller/
arm?) Kanskje Cadenza Blue er en bedre match sammen med Classicen enn Blacken? En annen Ortofon-
pickup som bør fungere er Windfeld. Brukte (NOS) Ortofoner som burde passe er hele Kontrapunkt-serien,
1000-serien og ikke minst A90.

Ellers kan Sound Smith Zephyr være et spennende alternativ. Dette er en pickup spesialdesignet for unipivot-
armene fra VPI og er stiv nok i opphenget. Min egen erfaring med Sound Smiths MMCer (i form av B&O MMC)
tilsier at dette også burde fungere godt tonalt. HC bekrefter vel dette. Soundsmith built phono cartridges

Lykke til.
Gunnar Brekke
Fidelity

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hei.

VPI Classic er en fantastisk god platespiller, men på grunn av sin oppbygging av MDF/stål/aluminium,
medium/tung arm og usedvanlig kraftige motor er den ikke helt lett å finne den rette pickupen til.

Ønsker du nøytral lyd ut, er det en fordel å finne en stiv pickup som heller litt mot det svale i mellom-
tonen og som ikke har alt for mye nivå i bassen. AT-OC9 bør således være en god match tonalt og bør
passe meget godt sammen med denne spilleren. Liker du lyden du har (tonalt) men vil ha litt mer av alt,

Jeg hadde en liste over kandidater i en av de andre trådene som det refereres til, som jeg gjentar
noe forkortet her. Dette er alle pickuper som faller (litt) i samme kategori med AT-OC9 rent lydmessig:

Dynavector 17D III
Lyra Delos
Lyra Kleos

Lyra Kleos kommer jeg med full test av i Fidelity 59 - testet på VPI Classic - og kan vel med en gang
bekrefte at dette er en god match. Det samme gjelder Lyra Delos som jeg hører på nå.

Ortofon Cadenza Black testet jeg i Fidelity 55, og selv om jeg mener dette er en av de beste pickupene
i verden, syntes jeg den blir litt i varmeste (og mykeste) laget på VPIen. (Jeg ser Rudi rangerer Blacken
som lysere enn Lyra Kleosen - jeg opplever det motsatt. Produksjonsspredning? Forskjell i platespiller/
arm?) Kanskje Cadenza Blue er en bedre match sammen med Classicen enn Blacken? En annen Ortofon-
pickup som bør fungere er Windfeld. Brukte (NOS) Ortofoner som burde passe er hele Kontrapunkt-serien,

Ellers kan Sound Smith Zephyr være et spennende alternativ. Dette er en pickup spesialdesignet for unipivot-
armene fra VPI og er stiv nok i opphenget. Min egen erfaring med Sound Smiths MMCer (i form av B&O MMC)
tilsier at dette også burde fungere godt tonalt. HC bekrefter vel dette. Soundsmith built phono cartridges

Lykke til.
Gunnar Brekke
Fidelity
Takk for tilbakemelding. Jeg avventer din test. Jeg skal uansett ikke handle nå før jul.
Roger

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.560
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hei.

Dynavector 17D III
Lyra Delos
Lyra Kleos

Lykke til.
Gunnar Brekke
Fidelity

Ja her vil vi nok være litt uenige, jeg er ikke det minste i tvil engang når jeg katgoriserer Black som svakt lysere i klangen enn Kleos, ikke STORE forskjeller men dog mer enn klare nok. Skal vi gå fra "mørk" til "lys" innenfor de nevnte vil det etter mitt skjønn bli Windfeld, Cadenza Bronze, Kleos, Cadenza Black. Når det er sagt så mener jeg ikke at Cadenza Black er direkte lys i klangen, MEN det er forskjeller som tenderer i den rettningen kontra de andre nevnte. 3 av de nevnte pickuper (+ mange andre) kan pr dags dato høres hos meg, så det er ikke veldig vanskelig og droppe innom og høre selv ;)

Til GB........ Soundsmith testingen har begynt....... foreløpig bare med Otello, men de andre kommer de nærmeste par ukene :)

Audio Aktøren

Bransjeaktør
Ble medlem
06.05.2002
Antall liker
2.118
Torget vurderinger
3
Soundsmith fås kjøpt hos Audio Aktøren 90762967

Dette er også noe som burde være av interesse for de som har VPI arm, forenkler justeringen VPI armen.

Counter Intuitive

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Soundsmith fås kjøpt hos Audio Aktøren 90762967

Dette er også noe som burde være av interesse for de som har VPI arm, forenkler justeringen VPI armen.

Counter Intuitive
Den så ikke dum ut!! Merkelig at ikke Weisfeld himself har pønsket ut noe sånt...

Jeg skal ikke kuppe tråden, men jeg er veldig takknemmelig for at en observant Zimon har gjort meg oppmerksom på at prisene på Dynavector p.u.'er har endret seg en del. Nå er plutselig en av de i mine øyne mest interessante "mellomklasse" Dv'ene betydelig meir aktuell, nemlig xx2 MkII. Er det noen som har prøvd ut både den jeg har, DV 17d3 og xx2 MkII, og kan beskrive forskjellene? Gjerne utprøvd i en Vpi arm.. Noen som kjenner den aktuelle prisen her heime?

Jeg kan jo samtidig gjøre oppmerksom på at jeg for tida prøver ut min noe tilårskomne Ortofon mc70 Anniversary i en JMW9 Tapered arm. Den fungerer til de grader, og er vesentlig bedre enn DV 17d3 på noen områder. Jeg synes mc70'en er meir detaljert, får mikrodetaljer bedre fram, og leverer en gnistrende dynamikk. Nå smeller det skikkelig i trommeskinnene, og pianotonene klinger ordentlig ut. De bare henger og henger... Skulle gjerne hatt Bugge Wesseltoft's "It's snowing on my piano" i vinylutgave, men Jan Garbarek's "Belonging" klarer seg også som testobjekt! Av og til spekulerer jeg på hva denne p.u'en kunne ha prestert som ferskvare, og hvor mye ( om noe ) som er tapt på de årene den bare har ligget her, tilnærma ubrukt i treboksen sin...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
xx2 er meir ei aning meir detaljert, og nyanserar ALT på ein heilt annan måte, særleg klangar. Større "fylde", må eg nesten seie. Sjølv om 17d3 har rikeleg av detaljar og luft over attgjevinga, han også. Eg veit rett og slett ikkje kva eg tykkjer er mest for pengane av desse to. Men xx2 er nok eit betre val i JMW9-armen enn 17d3, har eg ein mistanke om (men ingen mismatch, det er berre så flott det eg høyrer frå xx2) xx2 har også merkbart betre perspektiveigenskapar.
Grunnkonseptet, det vi kan seie fokuserer på evna til å få fram rytmisk musikk, er eigentleg det alle DV har til felles, men i kvar si prisgruppe.
Eg har ikkje høyrt den aller dyraste i eigen rigg, men Te Kaitora Rua er den beste eg har hatt gleda av å finlytte til. Dette er ein heilt utruleg god pickup. Svært nøytral i tillegg til dydene til sine rimelegare slektningar.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.560
Sted
Torget vurderinger
39
Kan jo bli litt morsomt og lese Gunnar Brekke's test av Lyra Kleos og se hvor mye den sammenfaller eller avviker fra Kleos testen jeg skrev og publiserte for et par år siden.

Jeg legge den ut her ETTER at Gunnar Brekke har presentert sin :cool:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for svar på mine spørsmål, Arve! Da er det bare å hive seg i sparinga - synd at xx2 koster en heil irsksettervalp. Det er nok den som blir prioritert først. Jeg har to gode p.u'er å slite på, så det å anskaffe enda en p.u., er egentlig heilt fullstendig unødvendig. Men det er alltid godt å vite at det er bedre alternativer der ute...til neste gang.

Nå er det kveld i stua her - har nylig avslutta en herlig tv-seanse sammen med yngstedattera. Vi storkosa oss med "Avatar". Tynn story, flotte bilder, heftig lyd og heilt utrolige animasjoner! God natt, godtfolk!

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
608
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
God morgen. Hva er villedende pris på en VPI classic uten PU?

Hilsen Vegard

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1-aren er vel ikkje så dyr, men så har du 2, 3 og 4 (den siste er nok ikkje anna enn ein ekstra stor 3 med plass til 12" armen i tillegg ti "vanleg" classic-arm.l....du endar opp over 50 kkr før du er på topp med denne, vil eg tru.
Sjekkar du med Elusivedisc eller andre amerikanske firma, finn du prisar som Lyric konkurrerer med. Så det bør vere råd å få skikkelege ting til rundt 15 kkr, vil eg tru.

Når det gjeld skilnaden på den store suksesserien Classic og dei andre, trur eg at skilnadane er relativt små, bortsett frå at du ikkje kan ha rimdrive på Classicserien, og såleis går du glipp av litt dynamikk (og motorstøy? Men dei langt mindre classicmotorane er kanskje lettare å få "rolege", sjølv om dei er monterte i chassiset. SSM og dei andre storebeista har motorane ståande ved sida av, så dei er lette å skjerme - bortsett frå med rimdrive.
Eg veit ikkje om Gunnar Brekke kanskje har gjort direkte samanlikning mellom Classic og Scoutmaster med reimdrift? Eg prøvde SSM med beltedrift og rimdrive, og enda opp med det siste.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.358
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Kan jo bli litt morsomt og lese Gunnar Brekke's test av Lyra Kleos og se hvor mye den sammenfaller eller avviker fra Kleos testen jeg skrev og publiserte for et par år siden.

G.Brekke sin test/omtale er iaf og lese om i siste Fidelity nr59.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
FYI ser jeg at Artsound.dk - som forhandler VPI i Danmark - har (eller har hatt) et pakketilbud på Classic 1 m/ Ortofon Rondo Bronze. Har denne PUen selv på min Rega P3-24. Er godt fornøyd, og forstår derfor så vel at Rudi har merket denne som et "meget godt kjøp om ikke beste kjøp i klassen under 10k" i del 4 av sin pickup-liste. Om den passer godt til en Classic skal jeg ikke ha sagt noe om, men jeg vil jo anta at Artsound.dk mener det er god match gitt pakketilbudet!? (Og ad VPI priser, som det også ble spurt om her, så kan man jo hos Artsound også se hva de ligger på i Danmark - til sammenligning)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.560
Sted
Torget vurderinger
39

G.Brekke sin test/omtale er iaf og lese om i siste Fidelity nr59.

Ja men da kan jeg jo legge ut testen min da ............... så kan man jo om man ønsker det sammenligne, legger den ut på underforumet "tester" på pickuplista :rolleyes:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Rudi, det var svært interressant å lese din test / omtale av Lyra Kleos etter å først ha lest Gunna Brekke sin omtale av samme. Dere synes å være enige om en del momenter; a)Kleos er "kilen" på både vektinnstilling og innstilling av RIAA, b) den fordrer å bli matchet med topp utstyr for å yte sitt beste ( det sier vel seg sjøl..), og c) det er en rasende god p.u. når alt stemmer, kanskje opp mot den aller beste.

Desverre er Lyra Kleos betydelig over det jeg er villig til å betale for en p.u.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.856
Torget vurderinger
28
xx2 er meir ei aning meir detaljert, og nyanserar ALT på ein heilt annan måte, særleg klangar. Større "fylde", må eg nesten seie. Sjølv om 17d3 har rikeleg av detaljar og luft over attgjevinga, han også. Eg veit rett og slett ikkje kva eg tykkjer er mest for pengane av desse to. Men xx2 er nok eit betre val i JMW9-armen enn 17d3, har eg ein mistanke om (men ingen mismatch, det er berre så flott det eg høyrer frå xx2) xx2 har også merkbart betre perspektiveigenskapar.
Grunnkonseptet, det vi kan seie fokuserer på evna til å få fram rytmisk musikk, er eigentleg det alle DV har til felles, men i kvar si prisgruppe.

Eg har ikkje høyrt den aller dyraste i eigen rigg, men Te Kaitora Rua er den beste eg har hatt gleda av å finlytte til. Dette er ein heilt utruleg god pickup. Svært nøytral i tillegg til dydene til sine rimelegare slektningar.
Jeg hadde en Te Kaitora Rua for en del år siden. Veldig fin og god picup, men jeg opplevde forskjellen til XV-1s som stor.
Se omtale http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/9380-norcargo-pa-besa-k-20.html

Jeg har siden hatt glede av å lytte til XV-1t i eget oppsett. Forskjellen mellom XV-1s og XV-1t mener jeg går mer på smak og behag og hvilken klangsignatur man ønsker. I mitt oppsett lå XV-1t tettere opp mot Jan Allaerts MC2 Finish Gold og jeg syntes da poenget med to spillere ble litt borte.
Når jeg nå skulle ha ny pickup igjen så var valget enkelt: Min tredje XV-1s står i armen.

Når jeg uttaler meg om forskjellene så er de utelukkende basert på bruk i Dynavector 507MKII. XV-1s har jeg også hatt i SME V, men der har jeg ikke hatt Te Kaitora Rua og XV-1t.

Sist redigert:

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
687
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Hei prøver nu en Ortofon 2M Black på min VPI Classic. Ved noen om armlodd (counterweight) fra JMW9 (106g) passer til 10.5 armen. Min arm har c.a. 140g lodd og det er for tungt til 2M Black, er nød til at bruke 3-4g metalskive mellom pickup og arm til at kunne bruke 2M en og det er langt fra at være optimalt.
mvh
KjartanB

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
687
Sted
Os
Torget vurderinger
1
2M Black er en meget god MM pickup.
Min umiddelbare oppfattelse var at den var for lidt involverende, ugjennomsiktig og generelt noe av en lyseslukker i forhold til min moddede Denon dl 103. 2M Bl. har ikke den samme slagkraft og skaper ikke samme spenning som dl 103.
2M Bl. har i ved nærmere bekjentskap vist sig at være meget mere raffinert, detaljert og smooth, spesielt instrument resonanser og rustne stemmer (e.g. Dylan, Cash, Armstrong mfl) fremtreder detaljert men også meget naturlig. Selv Rolling Stones Exile on Main Street skaper ikke lyttetretthet :)
Spiller med den i noe tid og bytter så over til Denon igjen til at bedre finne ut av hva jeg mangler i DL103 i forhold til 2M Black.
mvh
Kjartan

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Det tok litt tid å bestemme seg for hva jeg skulle velge av ny pickup til Classic'en min. Jeg endte opp med to nye, en Lyra Kleos og en AT33EV (som er en utrolig god pickup på Classic for nesten ingen penger).
Kleosen er nok noe mer raffinert på alt, mens AT'en er utrolig jovial og immun mot dårlige plater.
Roger

Topp Bunn