Ny pickup eller Platespiller?

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Hei!

Oppgraderingssyken har meldt seg, men jeg er usikker på hvor jeg bør legge pengene i første omgang.
Jeg har en direktedrevet JVC QL-A5 fra rundt 1980, som jeg har overtatt etter min far.
Spilleren fungerer utmerket, og jeg har satt på ny Ortofon headshell med 2m-blue pick-up.
Jeg syns dette spiller veldig bra, men jeg har hørt fint lite av andre platespillere, så da blir spørsmålet:
Vil jeg tjene mest på å oppgradere til f.eks Ortofon 2m black eller vil dette være "overkill" til min JVC,
og like gjerne kjøpe en nyere Project eller Rega i 4000-5000kr klassen, og da eventuelt flytte over min 2m-blue?
Resten av anlegget består for tiden av Nad M3, B&W 603 S3 og Cambridge 651p Riia.

På forhånd takk.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er slett ingen dårleg spelar du har der, sjølv om det er ein del å hente på oppgradering av platesnurraren. Dersom du føler at pickupen fungerer bra, ville eg tatt det med ro ei stund, og gjerne prøvd ut pickupskift fyrst. Men Blue er ok til resten av anlegget ditt ei god stund, tykkjer no eg, då.....

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Takker for svar. Jeg vet det finnes dyrere/bedre modeller fra JVC, men jeg tror jeg hadde gått for en nyere spiller fremfor å kjøpe en "vintage" spiller til. Som Audiophile-Arve sier tror jeg kanskje jeg lar 2m-blue pickupen jobbe litt til for så å oppgradere til 2m-black etterhvert. Det var denne spilleren jeg hørte på når jeg som femte-klassing hadde kjøpt meg "Master of puppets", og anlegget i stua var eneste lydkilde i huset, så det er jo litt nostalgi inne i bildet her og :rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.405
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det greier seg i massevis til å spille "Master of Puppets"!:)
(Den plata er kjent for å være dårlig produsert/ha dårlig lyd.)
Ellers enig med Arve og deg her, men tror jeg hadde venta med å sette på en 2m black.
Spar heller pengene til komplett ny spiller.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
LURT, DOG! Men når det da blir tid for bytte av spiller, ser jeg kun ett valg: En Rega RP3, gjerne i farge om du vil..Pro-Jecter har lett for å låte spisst og umusikalsk i et slikt sett som du har der...Bowerser er generelt frampå i lyden, og sammen med Cambridge riaa og NAD blir ikke saken bedre..RP3 er våken ,livat, leken og varm på samme tid..og har bedre arm enn en hvilken som helst østerriker..den finner du på andre produsenters drev til 60-100 000 kr..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For en overraskelse! ;)

Nå tror jeg de aller fleste vet at du mener Pro-Ject låter ræva og at Rega er det eneste riktige uansett pokker, og at Rega vil få alt til å låte himmelsk bra, mens Pro-Ject derimot på utrolig vis vil få alt til å låte pistrete og tynt. ;)

Jeg viser til de forrige ørten meningsutvekslingene om dette i stedet for å begynne enda en gang.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Poenget er, Dazed, at jeg IKKE mener østerrikerne er dårlige..det er bare det at de ikke holder følge med Rega rett ut av emballasjen!!!! FATTER DU DET, ELLER ER DU HELT "DENSE"?? De må gjøres såpass mye med for å i det hele tatt ikke låte anemisk, at det fort kan bli for dyrt i forhold til resultatet..som fex hos deg..Se ellers på hva TS har som samarbeidende utstyr, så bør det være klart, selv for deg. Den dagen Pro-Ject kommer opp på nivå med Rega armmessig, kan du komme til meg og fortelle det..det er en grunn til at østerrikerne har 20% av det markedet, kontra 70+% på Rega..jeg veit at tre merker har avtale med Pro-Ject for armene, men det kommer aldri til å skje..da må Rega gå konk!!

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Rega er bra det , men absolutt ikke det eneste saliggjørende. Smaken er forskjellig og det er faktisk noen som liker lyden av Pro-ject bedre enn rega !

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
26
Nye platespillere er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet for penga. Jeg hadde en Rega RP6 noen måneder, som jeg solgte fordi jeg syntes en gammel Pioneer PL-12D fra 1977 låt bedre og fikk mer spilletid. Etter dette igjen så har Pioneeren måttet vike for en Technics SL-23A fra rundt samme årstall. Mye mer glede med disse gamle platesnurrerene enn den nye syntes jeg. Har 2M Blue som har gått på disse en del, men foretrekker Shure sine M97xE, og V15 MKIII da med Jico/SAS nåler hvis man ikke greier å få tak i NOS-Stifter. Dette låter bedre enn det jeg syntes jeg fikk ut av RP6. Har ikke prøvd direktedrevet platespiller ennå, så dukker det opp en bra brukt Technics så prøver jeg nok det også.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Det finnes da andre spillere enn pro-ject og rega :confused:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Poenget er, Dazed, at jeg IKKE mener østerrikerne er dårlige..det er bare det at de ikke holder følge med Rega rett ut av emballasjen!!!! FATTER DU DET, ELLER ER DU HELT "DENSE"?? De må gjøres såpass mye med for å i det hele tatt ikke låte anemisk, at det fort kan bli for dyrt i forhold til resultatet..som fex hos deg..Se ellers på hva TS har som samarbeidende utstyr, så bør det være klart, selv for deg. Den dagen Pro-Ject kommer opp på nivå med Rega armmessig, kan du komme til meg og fortelle det..det er en grunn til at østerrikerne har 20% av det markedet, kontra 70+% på Rega..jeg veit at tre merker har avtale med Pro-Ject for armene, men det kommer aldri til å skje..da må Rega gå konk!!
Jeg er vel helt "dense", da.

Min Debut er selvsagt ikke representativ.

Hvor har du det fra at Rega har 70% av platespillermarkedet? Kan du dokumentere det på noen måte?

Ikke at det spiller noen rolle, men Pro-Ject reklamerer ofte med at Debut er verdens mest solgte platespiller.

Som jeg har sagt et halvt dusin ganger før, er jeg ikke enig med deg i at Pro-Ject låter "anemisk" rett ut av esken. Jeg tipper de låter omtrent som andre spillere i prisklassen med samme pickup, og jeg blir faktisk litt irritert over at du i hver eneste tråd som omtaler platespillere eller Pro-Ject må rope ut at Rega er hifi-gudenes gave til menneskeheten og det eneste som egentlig er verdt å vurdere, samt at Pro-Ject låter dårlig. Jeg lar meg i alle fall provosere i stor nok grad til å ofte legge frem min motstridende mening slik at det ikke skal se ut som det du mener er den allment aksepterte sannheten, og DET må du tåle. Jeg sier jo ikke at du ikke har rett i at Rega er gode spillere.

Verden er mer nyansert enn som så, og når man fremstår som fanboy så til de grader, kan det hende troverdigheten svekkes litt etter hvert. Har du tenkt på det?

...Kanskje det er førsterefleksjoner fra de gigantiske skylappene som gjør at du synes Pro-Ject høres tynt ut? ;)

(En spøk, selvsagt. Slapp av.) ;)

Edit: Mener du forresten at trådstarters NAD, B&W og Cambridge-utstyr også heller mot det lystklingende? Nå har jeg ikke hørt særlig B&W, men jeg har ikke hørt dét om deres produkter, og min erfaring med NAD og Cambridge peker heller ikke den veien.

Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Your Ignorance are amazing.

Fasinerende å lese. :)
Minner litt om pappan min er sterkere enn pappan din..

UANSETT, hvor mange er det på sentralen som har 100% umodifiserte spillere ?

Mvh
Lykkelig Pro-ject eier. :)

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Auditor: Du kommer med sterke og ubegrunnede påstander. Da må du tåle at andre sier deg imot....

At du bruker de ordene du gjør overfor Dazed, gjør bare at du mister respekt.
Dazed har over tid vist seg som en tålmodig og stort sett saklig debattant.

Du har tidligere påberopt deg stor toleranse fra andre fordi du er nordlending. Nå drar du strikken altfor langt.

Har du noe personlig å si til noen, så send heller en PM.

minner om at det er apparat til avspilling av musikk vi diskuterer på Hfs.
Remember Its music that matters.

mvh Huldra

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Den blå stiften er fin, bruker selv en Orange Ortofon.
Har dog inntrykk av at de trenger litt tid på å løsne.
Tror nok det viktigste er at den er skikkelig satt opp, og at du heller handler en riaa som er "overkill"
En bra riaa kan man bygge resten rundt når man vil opp i prestasjon.
MANGE der ute med 40-60k platespiller rigger som faktisk "bare" bruker en riaa til 5-6k
Eksperimenter med forskjellige matter. Og kos deg med det sorte gullet.

Hei!

Oppgraderingssyken har meldt seg, men jeg er usikker på hvor jeg bør legge pengene i første omgang.
Jeg har en direktedrevet JVC QL-A5 fra rundt 1980, som jeg har overtatt etter min far.
Spilleren fungerer utmerket, og jeg har satt på ny Ortofon headshell med 2m-blue pick-up.
Jeg syns dette spiller veldig bra, men jeg har hørt fint lite av andre platespillere, så da blir spørsmålet:
Vil jeg tjene mest på å oppgradere til f.eks Ortofon 2m black eller vil dette være "overkill" til min JVC,
og like gjerne kjøpe en nyere Project eller Rega i 4000-5000kr klassen, og da eventuelt flytte over min 2m-blue?
Resten av anlegget består for tiden av Nad M3, B&W 603 S3 og Cambridge 651p Riia.

På forhånd takk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Auditor, pust med magan, ta deg en bolle og slå av caps lock! De fleste her inne begriper at du er Rega-entusiast, men verden er slett ikke svart/hvitt. Å skrike "er du helt dense" med store bokstaver er rett og slett dårlig stil.

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Takk for alle innspill. Har fått litt å gruble på :)
Vet ikke om det blir ny pickup, spiller eller Riia ennå. På et eller annet tidspunkt blir det nok alle tre, men jeg må starte med en av dem. Skal si ifra når avgjørelsen er tatt ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Jeg prøver bare å hjelpe mine musikalske venner, det har jeg alltid gjort. Et matchspørsmål er og blir et matchspørsmål. Om du ikke liker det samme som andre..all ære til deg. Mht markedsandel? Hvor mange andre merker har så mange konkurrenter de leverer armer til? Se deg om. Må vel i så fall være SME- en annen av mine favoritter. Og ja, jeg syns personlig både Pro-Ject , NAD, Bowers og Cambridge heller lyst..men det er meg-- Bare så utrolig synd at det ofte skal såpass radikale measures til for å fortelle det- ikke meninga å såre, men..jeg sa jo tross alt at østerrikerne ikke var dårlige, da..og har prata mye med Dazed om det. Jeg har eid to Lichteneggere- og fått dem til på meget høyt nivå..Sett på en Ortofon MC30 Supreme på Perspective...det swinger som bare pokker..MED mulighet for kabeloppgradering! In my book, that´s a MINT.
Litt irriterende å bli misforstått hele tida..men så misforstår jeg vel andre og. Uansett..jeg prøver å levere klare, objektive meldinger, men merkeutvalget i den delen av vinylskalaen er såpass tynt at man ofte havner i en av to leire..skulle vært så heldig å fortsatt ha Goldring sammen med Thorens og de to andre..de la seg midt imellom lydmessig og. Og til de som fortsatt lurer: Fingerstillinga mi er grunnen til capslås..får ikke gjort noe mer med dett..Lykke til, Dog..LPer er fortsatt konge, de!
Peace out!

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Auditor: Du gjør en fantastisk jobb med å hjelpe dine musikkelskende venner, og det tror jeg alle setter pris på. Kompetansen din, og ikke minst viljen til å hjelpe gjør deg verdifull her på forumet. Imidlertid er det svært viktig at du ikke "snakker deg inhabil" slik flere her inne påpeker. Jeg trodde ved en anledning at du var selger av Rega, noe jeg nå har skjønt at du ikke er. Dette viser til fulle at du må være forsiktig så ikke de gode rådene du gir blir mistenkeliggjort. Jeg sier dette i all vennskapelighet fordi jeg setter pris på engasjementet ditt, og ikke minst som nevnt tidligere- kompetansen din.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Takker, Frode! Misforståelser er noe jeg definitivt hater..Men det fins andre som bør være like forsiktig...fex de som kun har levd med ett av merkene- og da kun innstegsmodeller-Ofte da modifisert til det punkt at det er null igjen av utgangspunktet- man lærer lite om lydfilosofi fra konkurrenter da. Jeg har eid tre forskjellige merker på de siste ti år..og satt opp modeller fra en 20-25 andre...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvem var den til, montro? ;)

Jeg tør minne om at jeg har sagt fint lite om hvilke spillere jeg har og ikke har erfaring med, og ser ikke helt at det har noen betydning for de synspunktene jeg har lagt frem heller.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Takker, Frode! Misforståelser er noe jeg definitivt hater..Men det fins andre som bør være like forsiktig...fex de som kun har levd med ett av merkene- og da kun innstegsmodeller-Ofte da modifisert til det punkt at det er null igjen av utgangspunktet- man lærer lite om lydfilosofi fra konkurrenter da. Jeg har eid tre forskjellige merker på de siste ti år..og satt opp modeller fra en 20-25 andre...
Bare hyggelig :) Det er nå en gang slik at når noen virkelig trenger hjelp er selv det minste bidrag, selv fra en med liter erfaring viktig. Dermed er det også viktig for alle å verdsette den som drister seg frampå. Jeg sier ikke at du overhøvler andres meninger med din kompetanse, men det er viktig å passe på at en ikke gjør nettopp det når en først har denne kompetansen. Det finnes folk her inne har jeg lagt merke til som har større kompetanse enn det du har, og det gjelder å ikke vekke disse midt på vinteren. Da tror jeg virkelig det kan bli surt :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Behold spilleren hvis du er fornøyd med den.

Sjekk ut hvordan diverse pickuper kan låte på din spiller hvis det går før du kjøper ny.

I værste fall kan du ende med å kjøpe alt nytt og kanskje ikke være tilfreds.

Da dukker du muligens opp i tråder der de som solgte gamle komponenter mimrer, og angrer på sine tidligere valg.

Prøv også med forskjellige platematter, kan du montere blygummi inni chassis for bedre demping av spiller?
Kan muligens fordre stivere avstivning av ben under spiller.

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Ja, har hatt en lengre lytterunde i dag, og jeg tror faktisk spilleren blir værende. Hadde uansett ikke kvittet meg med den, men jeg tror jeg skal prøve å tweake litt som rock foreslår her. Det er jo litt av morroa med vinyl :) Er jo fornøyd med spilleren, men det er jo alltid noe som kan oppgraderes og da tror jeg at jeg går for det med JVC'en som utgangspunkt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
..den finner du på andre produsenters drev til 60-100 000 kr..
Dette er vel en sannhet med visse (bokstavelig talt) modifikasjoner:)
Tilsluttes. Jeg er klar over at ( de dyrere ) Rega-armene er veldig gode armer, men dog.. Personlig blir jeg ikke fortrolig med Rega-spillerne, og armene liker jeg ikke. Og jaggu moddes nå også disse, både med lodd, kabling, lagring etc.

Trådstarter; jeg har hatt 2M Blue på en Harman Kardon T-60 vinylspiller. Det er en veldig bra p.u. i sin prisklasse, men fordrer litt innspilling. Hva angår nyere brukt eller heilt ny spiller, må det sjølsagt bli opp til deg. Clearaudio har flere gode spillere. Vil du legge litt meir i dette, bør du se på Vpi's nye Traveller. Og det finnes mange fine spillere på bruktmarkedet. Men hvorfor ikke kose deg med den du har, inntil du finner nærmere ut av hva du vil ha?

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Fin spiller du har der. Sørg for å ha en god platespillerhylle. Det er det beste tweak i vinylverdenen.

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Har i dag bestilt meg en Ortofon 2m-black :) Har hatt lyst på en ganske lenge, og ut i fra de testene jeg har lest kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir en hyggelig oppgradering av spilleren. Jeg ser rock nevner blygummi for demping av chassis. Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt dette?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Er flere som selger Bitumen / asfaltplater som er forholdsvis tunge.

Men noen sier de ikke tåler høye stuetemperaturer og lukter sterkt i varmen.
De "svetter" i varme.

Får du tak i ekte blygummi - må du passe på å få jevn fordeling av dette inni kabinettet.
Slik at ikke den ene siden får betydelig mere vekt enn den andre siden.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Auditor: Du kommer med sterke og ubegrunnede påstander. Da må du tåle at andre sier deg imot....

Du har tidligere påberopt deg stor toleranse fra andre fordi du er nordlending. Nå drar du strikken altfor langt.
Blir helt satt ut av slike direkte stigmatiserende og rå-teite utsagn, så føler sterkt behov for å kommentere....(Unnskyld trådstarter)

Til Auditor:

Er selv nordlenning, og bor i Nordland, men føler overhodet ingen behov for ekstra toleranse fra andre forumister, hverken her eller i andre forum.
Folkeskikk og respekt for andres meninger er, såvidt jeg vet, like utbredt nord for Tr.heim som ellers i landet....
Si heller du er svensk....så kan vi le sammen med Northug!

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Har i dag bestilt meg en Ortofon 2m-black :) Har hatt lyst på en ganske lenge, og ut i fra de testene jeg har lest kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir en hyggelig oppgradering av spilleren. Jeg ser rock nevner blygummi for demping av chassis. Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt dette?
www.dynabel har blygummi i alle tenkbare konfigurasjoner :)

Andreas1

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
14
Du kan også modifisere den med nye bein, eller f.eks. en isolasjonsplattform. Har selv laget en av noen rester jeg hadde fra kjøkkenoppussning, brukte en benkeplate og kjøpte vibrapod dempeføtter til å ha under denne.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Står, og har bestandig stått for egne meninger, med full respekt for andre. Dette bunner i preferanser og match. Men jeg liker ikke å bli misforstått, og hater å gi FOR radikale eksempler.

monsterdog

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Antall liker
0
Sted
Østfold
Da var oppgraderingene unnagjort i første omgang.
Jeg endte på en Rega RP6 med Ortofon 2m black, og jeg er superfornøyd :)
Dette var et virkelig løft!
Jvc spilleren skal fortsatt brukes, men i et fremtidig anlegg nr.2.
Riaa og høyttalere skal vel oppgraderes etterhvert, men det blir en stund til ennå.
Nå er det å kose seg med musikken som står på plakaten.
Tusen takk for alle innspill!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
GRATULERER SÅ MYE TIL DEG, MONSTERDOG!8) Vinyl er og blir moro, det..og kan knapt gjøres bedre enn hos deg før det går over i trosbekjennelse og generelll Phobia Digitalis..hehe. Et trekk som er mer enn synlig hos en del medforumister.
Se gjerne litt over Torgets musikkdel...der vil du finne flere godbiter til Regaen..

Sist redigert:
Topp Bunn