Ny pick-up; Alternativ til Lyra Delos?

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Passar AT33PTG/II på Rega-arm? Har vore fornøgd med ATOC9/ml 2. Kan høyrest ut som 33PTG vil ligge i same gata og kanskje vere litt betre?
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
AT33EV er vel den mest varmklingende pickup'en til AT?
Litt som en AT95E, bare med detaljer og oppløsning?
Jeg har faktisk ikke testa AT95E, den eneste mm pickup fra AT jeg har testa var AT150SA. Den var ikke dårlig den heller, men AT33PTG var lettere på foten, mer dynamisk.

audiy: Jeg har faktisk også testa AT33PTG/II på Rega RB700 arm. Likte Rega armen bedre enn 9cc Evo armen til Pro-Ject, men drivverket med RB700 kosta mange ganger prisen til 1xpression spilleren til Pro-Ject. Så en direkte sammenligning er kanskje litt urettferdig. Har ikke hørt OC9 pickup'en, og kan ikke uttale meg.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Passar AT33PTG/II på Rega-arm? Har vore fornøgd med ATOC9/ml 2. Kan høyrest ut som 33PTG vil ligge i same gata og kanskje vere litt betre?
AT33PTG kan også fint brukes med en Rega P3 med RB3 serie arm. Har dessverre ikke hørt ATOC9 så kan dessverre ikke dra noen sammenligning.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Kjøpte ATOC9/ml2 fordi det har gått for å vere ein god match til REGA RB3. Har som sagt vore godt fornøgd med den etter å ha gått frå mm. ML/3 kostar like mykje, men 33PTG/II høyrest ut til å vere verdt å prøve når eg ikkje er innstilt på å gå særleg høgare i pris. 33sa ser jo og spennande ut, men 2 tusen dyrare.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Forsell, Audly: Det har jeg. En OC9 funker med Rega, men det bør egentlig være en i klassene OVER RB300s descendants. OC9 er den varmeste av dem. Og som jeg skrev her oppe er OC9 en av merkets tre virkelige juveler, jeg anbefaler den ofte til SME-armer..Hvis du ser på en Oracle Paris Mk3, feks, var den vanligste kombinasjonen der - fra Hi Fi Klubbens agenturtid- SME3009 og OC9. Men de solgte mange av dem med original RB300 også, med original OC9 på. Etterkommerne etter RB300 har forbedrede egenskaper mht stivhet og pickupfleksibilitet, så det funker nok bra.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg har særdeles dårlige erfaringer med AT OC9 og SME3009.
Med en SME309 går det bedre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Rette SMEer funker der, men en 3009 må - if memory serves- tilpasses litt. Den er såpass lett, så.. Poenget er at OC9 faktisk funker på både Rega OG SME. Og gir en noe varmere klang på en Rega enn det du får av en Ortofon/Nagaoka MP. Vil man prøve AT på Rega i en litt rimeligere totalsetting er en ny Planar 1 og AT F2 helt OK. Og da har du MC til MM-pris Med en anbefalt last på de omnipresente hundre ohm. Minimum. PK tar 4500 kr for OC9 denne uka. Det er en Mk3. Og den er solid forbedret kontra tidligere iterasjoner.
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Har ikke noe nytt å fortelle da Auditor.
Noe som faktisk kan være til nytte for folk.

Jeg bare tuller, vet du ikke har dèt heller.

Edit:
Du kan sikkert slutte med å pynte og editere på alt du sier nå Auditor.
Du har ingen autoritet i virkeligheten, og det er det ingenting å gjøre noe med.
Det blir så trist og patetisk for ikke å snakke om kjedelig i lengden dette her.

Mvh
Jørgen.
 
Sist redigert:

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Ja, ja, no har eg bestilt 33PTG/II. Så får det vise seg korleis det blir i høve til OC9ml2. Skal etter kvart få oppdatert Bastanis Firebird til Atlas. Då blir det ikkje mykje som blir tilsløra. Så får det vise seg om eg treng noko varmare både når det gjeld pu og forsterkar.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Kos deg med den, Audly.

Lyntoft: Enda et innlegg fra deg som ikke fortjener svar. Det holder nå, takk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Nå har jeg spilt mange timer med AT'en og den største forandringen er at perspektivet nå er på plass. Har en flott dybde og står ikke tilbake for Lyra på dette området.

Det slår meg at Lyra pick-upene må ha en nokså rar frekvensgang; toppen er definitivt løftet mye. Hadde flere tilnærmet "uspillelige" plater når jeg brukte Lyra - alt for mye diskant. Plater som forøvrig låt bra med mine tidligere pick-up'er (Ortofon). Disse er helt problemfrie, ja endog vellydende, med AT. AT'en elsker audiofile pressinger. Det som var for mye diskant med Lyra er bare mye informasjon med AT.
Jeg googlet Lyra og frekvensgang og fikk dokumentert mine antagelser. Under er Dorian men det samme er tilfelle med Delos og Argo. Særlig sistnevnte.
Jeg tror ikke at jeg har en rekke feilmastrede plater. AT er nok en pick-up med noenlunde rett frekvensrespons.....
 

Vedlegg

Sist redigert:

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Skulle vært moro å sammenlignet AT`en med en av de bedre Nagaoka.
Brodern kjøpte en Naga MP-200 til sin gamle Rega og du verden så det løsnet vinyllyden hos han. MP-500 skulle vært moro å testet ut mot de andre "bankers" PU i klassen.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Virker som Audio Technica er iferd med å ta innersvingen på Ortofon her inne i hvert fall.
 
Topp Bunn