Ny PC ? Tips please ?

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
0
Hvis du er åpen for å bygge selv går det an å klemme sammen et Core i5 system til rett rundt 5000 kr:

- Antec Three Hundred
- ASUS EAH4350 Silent512Mb
- Corsair VX 550W
- Corsair XMS3 DDR3-1333 CL9 4GB (2x2GB )
- Gigabyte GA-P55-UD3
- Intel Core i5 750
- Western Digital Caviar Blue 500 GB

Handlevogn

Den rimeligste sammensetningen av disse produktene ender på noen hundrelapper over 5000. Dette forutsetter også at du allerede har en Windows lisens du kan bruke, samt mus, tastatur og skjerm. Det går an å velge komponenter som er litt rimeligere om 5000 er en absolutt grense. 550W strømforsyning er langt mer enn dette oppsetter trenger, så et alternativ er Corsair VX 450W som er kjent for å være tilnærmet lydløs. Om du ønsker en nært lydløs PC ville jeg muligens lagt til noen nye kabinettvifter og muligens en ny CPU-kjøler. Det vil dog legge til en 500-600 kr på totalen. Det er også noe man kan gjøre i ettertid, så man først får vurdert lydnivået med standardkjøling.

Edit: Lagt til et rimeligere kabinett uten strømforsyning, noe som fikk totalprisen ned under 5000. Med tanke på støy er jeg litt usikker på kabinettet, men det ser ut til å få gode skussmål prisen tatt i betraktning. Det er lenge siden jeg har oppdatert meg på kabinetter.

M

marsboer

Gjest
Anonym skrev:
Beklager, skal skrive Mac heretter.
Goldmund var også relativt åpne om hvor deres produkter produseres.

Her har du et eksempel på en dyr maskin:
http://store.apple.com/no/configure/MB871H/A?mco=MTE0NjI5Mjg

Her har du en PC:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=123386

Vista er et fint operativsystem som har alle funksjoner, hva savner du med Vista?
For de som ikke er så sterke på PC specs så ser man her en PC som gruser Macen i alle ledd, dobbelt så mye RAM, større harddisk, mye bedre skjermkort, men til halve totalprisen.

Vista er forøvrig ut - nå er det Windows 7 som gjelder for de som har fått tak i det gjennom MS-avtaler (er vel ikke lansert på privaten enda)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Så lavt støynivå er visst likevel ikke et kriterium...

Skal vi forstå det slik da at maskinen kan gjerne støye bare den ikke er laget av Apple???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Du får kjøpt mange stillegående vifter for 15 000 kroner....

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
MacPro er en arbeidsstasjon, sammenlign en MacPro med en IBM eller HP arbeidsstasjon og du vil se at Mac`en ikke er så dyr alikevel. Den pc`en du sikter til er en helt standard gaming PC.

Mac er ikke dyrere enn PC. Jeg har kjøpt / bygget / konfiguert tonnevis av PC`er og Macer i mitt liv og veldig ofte er TCO lavere på Mac maskinparker enn tilsvarende med PC. Førstegangs kjøp av en maskin er omtrentlig likt priset om ikke bedre på Mac. Hobby byggere av rånepc`er ser kun på spec... Det er infrastruktur/ system layout etc på maskinvaren sammen med spec på utstyr som avgjør ytelsen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
DSP skrev:
MacPro er en arbeidsstasjon, sammenlign en MacPro med en IBM eller HP arbeidsstasjon og du vil se at Mac`en ikke er så dyr alikevel. Den pc`en du sikter til er en helt standard gaming PC.

Mac er ikke dyrere enn PC. Jeg har kjøpt / bygget / konfiguert tonnevis av PC`er og Macer i mitt liv og veldig ofte er TCO lavere på Mac maskinparker enn tilsvarende med PC. Førstegangs kjøp av en maskin er omtrentlig likt priset om ikke bedre på Mac. Hobby byggere av rånepc`er ser kun på spec... Det er infrastruktur/ system layout etc på maskinvaren sammen med spec på utstyr som avgjør ytelsen.
Har du blitt hjernevasket av Mac-mafiaen?
En Mac er bygget opp med standarddeler, det eneste som ikke er standard er prisen.
TCO er ikke sammenlignbart mellom proff og privatmarkedet. Jeg har en HP laptop som koster ca 50k i året, en kan få kjøpt mange tilsvarende hjemme pc'er for den prisen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Apropos arbeidsstasjon; har nettopp bestilt ny IBM arbeidsstasjon til kontoret, og tross relativt beskjedne specs (ift lekemaskiner for personlig bruk) så kommer den allikevel på nesten 50k med alt tilbehør (pluss spesifikk programvare selvsagt).. ikke spesielt billig med arbeidsstasjoner nei. Enten det er ditt eller datt av produsenter. Jeg synes nesten MacPro virker rimelig i forhold jeg.. men det er OT, beklager.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mer OT.
Sett prisene til Dell Vidar? Precision arbeidsstasjonene starter på 5.5k eks mva.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.505
Sted
Trondheim
En Mac Pro er bygd som en arbeidsstasjon og optimalisert for mediaarbeid. Den har et server-klasse hovedkort med Xeon prosessorer og ECC RAM. Den er ikke spesielt dyr i forhold til andre, sammenlignbare arbeidsstasjoner. Men du kan konfigurere en PC så den blir billigere, det er det vel ingen tvil om.

Selv har jeg en Mac Pro på kontoret. 8 kjerner (2 Xeon prosessorer), 16 GB ECC RAM, 4 TB disk. (Forrige generasjon Mac Pro - 2,8 GHz). Og den er lydløs! Den betalte jeg totalt 22 000 for. (kjøpte den selvfølgelig uten disk og RAM og fyllte opp med dette fra andre kilder).
Ikke dyrt i det hele tatt. Da jeg kjøpte den, skulle Komplett ha 20 000 kr bare for prosessorene (2 * 10 000)!

Apple endrer ikke prisene gjennom en modells levetid. De er alltid billige i forhold til PCer når maskinene slippes, men i og med at de ikke endrer prisene, vil en tilsvarende PC på et eller annet tidspunkt bli billigere. Nå er vi på slutten av den viste modellens salgsvindu, g den vil derfor se dyr ut (men som sagt - bruker man tilsvarende komponenter i en PC vil ikke forskjellen være så stor som det kan se ut i eksempelet).

Men dette begynner å bli rimelig OT. Det finnes sikkert andre tråder der vi kan krangle om dette. Det er ikke akkurat dette trådstarter ville at tråden skulle handle om, tror jeg.

Forøvrig litt rart å få denne diskusjonen i et slikt forum. Det er ikke veldig vanskelig å få en 2*100 W Denon forsterker med 0,01% THD langt billigere enn en CJ eller Krell eller lignende. Jeg har en CJ forsterker på 2*40 W med langt dårligere forvrengningsdata enn en slik Denon, men like fullt koster CJen ca 10* det Denonen koster. Ifølge specen gruser Denonen min Conrad-Johnson.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
Det er ikke mye som slår en Mac Pro, som er fyllt opp med støysvake 1.5-2TB harddisker, som en mediaserver. Selv om det *egentlig* er overkill. Måtte bare si det 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor gidder egentlig Jobs Vitner å fortsette sin poengløse nigeriamisjonering i denne tråden?

Mannen vil jo ikke ha slikt overpriset juggel fra et ekkelt selskap som Apple. Har man ikke noen saklige forslag er det vel bedre å finne en kosetråd der man kan snakke om itunes eller noe? Eller lese denne en gang til hvis man ikke har fattet poenget ennå:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25580.0

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.505
Sted
Trondheim
Fordi sånne som deg slenger med leppa og kommer med useriøse utsagn. Hvis PC fantastene kunne være litt seriøse i sine innlegg ville ikke slike tråder utarte på denne måten.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva er det useriøse med Gjestemedlems utsagn?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Mer OT.
Sett prisene til Dell Vidar? Precision arbeidsstasjonene starter på 5.5k eks mva.
Man får visst hva man betaler for også hos Dell. Men innkjøpspris er sekundært for meg.

Men de har fine rimelige hjemmepc'er som kanskje er egnet for trådstarter da, som jeg har nevnt før her i tråden.

Det er forresten interessant å se hvor stor vilje og evne det er hos noen til å uttrykke sin personlige avsky både mot enkelte produkter og de som liker de. Imponerende.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Man får visst hva man betaler for også hos Dell. Men innkjøpspris er sekundært for meg.

Men de har fine rimelige hjemmepc'er som kanskje er egnet for trådstarter da, som jeg har nevnt før her i tråden.
Dell maskinene er greie nok de, men alt for dyre i forhold til hva man får. De ser ut til å ligge mer enn 50% over i pris av tilsvarende modeller fra nettbutikkene. De er også lite villig til å la folk modifisere innholdet ordentlig. Det ser f.eks. umulig ut å velge bort skjerm f.eks. (jeg finner i alle fall ikke ut hvordan på hjemmepcene), eller OS hvis man har lisens fra før.

Greit nok med Dell... så lenge andre betaler. Jobben f.eks. Men til privat bruk, hvis man har et budsjett man vil ha mest mulig ut av, ser det ut til å være et dårlig valg.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.505
Sted
Trondheim
Når vi kjøper PCer på jobben (og det gjør vi i mindre og mindre grad), kjøper vi ofte Dell. Ikke fordi Dell nødvendigvis er så mye bedre enn andre merker, men fordi det er så enkelt å få service på dem. Og det trenger de. Ofte.

Innkjøpssjefen sier at det er veldig greit å handle hos Dell og Microsoft, fordi de, etter hans utsagn (og han handler flere hundre maskiner i året, så han har en del erfaring), "vet at det de selger er dårlig, og derfor legger de seg flate umiddelbart når vi ringer for å klage".

Vi har handlet litt forskjellig utstyr gjennom tiden, men er nå endt opp med å handle hos Dell eller HP når vi kjøper PCer.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Gud bedre, he he, her var det voldsomt......

Har jobbet med blandet Mac/PC-miljø i mange år, og det er intet i våre papirer som peker på at det ene er mer lønnsomt enn det andre, man må bytte maskinvare like ofte, oppgradere software like ofte og maskinene krasjer like ofte (eller sjeldent).

Litt lettere å oppgradere/bygge hardware til PC (mer å velge i) og software blir som regel oppdatert til windows-versjon først nå, i motsetning til før, hvor windows-versjonen ofte lå et år etter på grafisk software.

PC-brukere bruker like gjerne Mac som PC, mens Mac-brukere blir sure hvis de må bruke PC til noe.

Ellers bruker jeg begge deler og synes det er like greit/stabilt.

Sånn jobbmessig er det i hvertfall veldig mange Mac-brukere som fordømmer PC uten å ha satt sine ben i en på mange år.
Og det blir litt feil, man kan ikke fordømme et OS fordi man ikke kan bruke det skikkelig.

Synes nå jeg da.

Hva og hvor det er best å handle, kommer som regel an på hvor konsernet til enhver tid har avtalene plassert.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På meg virker det nesten som om det er PC-brukere som fordømmer Mac her i tråden iallefall.. men det er en annen debatt kanskje. Det beste er kanskje bare å overse barnsligheter.
Siden vi var så godt i gang med OT; hos meg er det kommunen som står for innkjøp og drift via et stort interkommunalt innkjøpssamarbeide. Og de bruker IBM i kritiske posisjoner, f.eks der hvor det er ekstraordinært høye krav til stabilitet og pålitelighet, og HP ellers rundtom på mindre kritiske steder. Muligens en grunn til det uten at jeg skal mene så mye om det. Så jeg har ikke så mye valg hvis jeg vil ha de til å betale, drifte og serve ting.

Men jeg må si at IBM'ene har vært svært gode i min bransje da, og er noe nær standardutstyr for profesjonen.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.505
Sted
Trondheim
trex skrev:
Har jobbet med blandet Mac/PC-miljø i mange år, og det er intet i våre papirer som peker på at det ene er mer lønnsomt enn det andre, man må bytte maskinvare like ofte, oppgradere software like ofte og maskinene krasjer like ofte (eller sjeldent).
Samme her, men vi har en annen opplevelse av det. Macene byttes svært sjelden, mens det er en jevn gjennomstrømming av PCer.

trex skrev:
PC-brukere bruker like gjerne Mac som PC, mens Mac-brukere blir sure hvis de må bruke PC til noe.
Hos oss er det omvendt. Macbrukerne bruker PCer, mens PC brukerne ikke vil bruke Mac.

trex skrev:
Sånn jobbmessig er det i hvertfall veldig mange Mac-brukere som fordømmer PC uten å ha satt sine ben i en på mange år.
Igjen har vi helt motsatte erfaringer. Macbrukerne kan bruke Windows - de bruker det ofte på jobb, mens PC-brukerne i svært liten grad aner noe om Mac OS.

trex skrev:
Og det blir litt feil, man kan ikke fordømme et OS fordi man ikke kan bruke det skikkelig.

Synes nå jeg da.

Hva og hvor det er best å handle, kommer som regel an på hvor konsernet til enhver tid har avtalene plassert.
Her er vi helt enige.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
@Otare > Hvis man hadde byttet ansatte hvert halvår så hadde det ikke vært lenge før alt var fred og fordraglighet ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.505
Sted
Trondheim
Vi har en veldig stabil stab, vi. Gode venner er vi også, selv om vi bruker forskjellige datasystemer (Windows, Linux, Solaris, MacOS X, BSD... - når eg tenker meg om har vi vel faktisk også en Mac SE fra 1987 som står og kjører Mac OS 4.etellerannet) :D

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
otare skrev:
- når eg tenker meg om har vi vel faktisk også en Mac SE fra 1987 som står og kjører Mac OS 4.etellerannet) :D
Imponerende! Eldstemann her er en Compaq-server fra 1996.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg er også i ferd med å handle ny pc, og trodde jeg skulle få spesifikke tips i denne tråden. Men det var ikke all verden av det nei.
Og for ordens skyld; jeg skal ha pc ikke Mac.
(Hadde det vært greit å gjøre sånn i tråder som omhandlet hifi-utstyr også, og hele tiden mase på anbefalinger trådstarter ikke vil ha?)

Jeg, samboeren og to barn benytter alle pcen, og jeg tipper den er påslått 16 timer i døgnet, og i bruk minst 8-10 av dem.
For ganske nøyaktig 7 år siden kjøpte jeg en (altfor dyr) Dell-maskin. Og det er den som er i daglig bruk enda!
Pentium 4 og Win XP er hovedingredienser og bortsett fra skjermen som nå er flat, er INGENTING blitt byttet. Den har aldri kommet med blåskjerm, aldri blitt formatert, og aldri sviktet!
Kan legge til at det dyre trådløse tastaturet og musa fra Logitech OGSÅ fungerer den dag i dag (selv om det sluker batterier)
For meg er poenget at jeg ønsker driftsikkerhet, og en maskin "uptodate" som ikke må oppdateres de neste 5-10 årene :)
(Spille gjør vi på PS3)

Heia (litt for dyre) DELL! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
Her er en PC minus mus/tastatur/skjerm/DVD-brenner som til og med tåler å spilles med og som har HDMI: http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=53445

-dog nærmer man seg 6K her, men man får det nyeste, bra kabinett med en god PSU (jeg har den selv i maskin nr. 2 hjemme) med et veldig godt HK fra Gigabyte som er en produsent jeg selv har to gode HK fra, bra med RAM og firekjerners CPU (i5, helt ny CPU med Turboboost) og et rykende ferskt skjermkort med HDMI.

Heretter begynner det å bli dyrt. Det jeg liker med dette oppsettet er at det gir såpass med smell og har god ytelse med stor og kjølig harddisk. GP serien til WD er nok ikke så kjappe som de kunne vært dersom de spant 7200rpm i stedet for 5400rpm, men 32Mb Cache og generelt tett lagring gjør at man ikke opplever den som treg i det hele tatt. Men den er kjøligere og bruker mindre strøm, og det er positivt.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Her er en PC minus mus/tastatur/skjerm/DVD-brenner som til og med tåler å spilles med og som har HDMI: http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=53445

-dog nærmer man seg 6K her, men man får det nyeste, bra kabinett med en god PSU (jeg har den selv i maskin nr. 2 hjemme) med et veldig godt HK fra Gigabyte som er en produsent jeg selv har to gode HK fra, bra med RAM og firekjerners CPU (i5, helt ny CPU med Turboboost) og et rykende ferskt skjermkort med HDMI.

Heretter begynner det å bli dyrt. Det jeg liker med dette oppsettet er at det gir såpass med smell og har god ytelse med stor og kjølig harddisk. GP serien til WD er nok ikke så kjappe som de kunne vært dersom de spant 7200rpm i stedet for 5400rpm, men 32Mb Cache og generelt tett lagring gjør at man ikke opplever den som treg i det hele tatt. Men den er kjøligere og bruker mindre strøm, og det er positivt.
Dette er et riktig godt oppsett som er vel verdt å vurdere hvis det ikke er over budsjettet. Hvis det er det, kan man kutte i skjermkort. Sikkert ikke så dumt å velge et annet siden ingen av de 4 billigste butikkene har dette i følge oversikten, og det er det eneste som mangler for et komplett oppsett fra én butikk.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
Skjermkortet er HELT nytt. Så langt jeg forstår DX11 støtte, og lavt forbruk av strøm, og lav varmeutvikling. HD 4750 blir nok å finne i butikk om 1-2 uker.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
norcad skrev:
Jeg er også i ferd med å handle ny pc, og trodde jeg skulle få spesifikke tips i denne tråden. Men det var ikke all verden av det nei.
Og leter du etter råd om stillegående PC er dette definitivt ikke den rette tråden ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
Forslaget mitt er ganske stillegående. Trenger man å få det mer stillegående er det mye spennende DIY for data ute og går.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville ha lagt litt penger i et bra og stillegående kabinett. Så bygger du selv eller får noen til å bygge for deg. Vil koste kanskje litt mer med et kabinett med lav viftestøy, men så har du en maskin hvor du kun trenger å skifte innmat i fremtiden. Jeg kan anbefale denne karen til å bygge for deg:
http://www.ulriksen-it.net/
Han har god oversikt over stillegående løsninger og bygger PCer/HTPCer til daglig.

Til bruken du skisserer vil du f.eks klare deg med et AMD 785G brikkesett (hovedkort med grafikk) og enten en 45W eller 65W prosessor. Da trenger du lite kjøling og noe kan være passivt. Mindre støy med andre ord.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:

Hva skal han med skjermkort til 1100 kr når han ikke skal spille på maskinen? Det er etter min mening borkastete penger. AMD 785G brikkesettet har ATI 4200 onboard og det holder i massevis. Jeg opplever Green Power diskene til WD som litt trege. Ville kanskje ha valgt Samsung Spinpoint istedet. Eventuelt en SSD til OS og en WD Green Power til lagring.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
Unger kanskje? Man kan jo aldri vite hva behovet kan komme til å bli. HD 5700-serien støtter DX11 grafikk som kommer med Windows 7 (noe ikke det du nevner støtter), og det er støtte for HDMI 1.3a på HD 5750 og HD 5770:

AMD on the other hand has integrated a sound device inside their GPUs which is the easier solution for most users. Also AMD's integrated sound device has been upgraded to support HDMI 1.3a which includes Dolby TrueHD, DTS-HD, AC-3, DTS and up to 7.1 channel audio with 192 kHz / 24-bit. http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5770/3.html

Når det kommer til SSD så er de etter min mening ikke interessante før de blir billigere for den jevne forbrukeren, og de skal i hvert fall støtte TRIM (som vil redusere opphopningen av forsøplende "restfiler" som tar opp plass og svekker ytelsen) -og de to SSD'ene som er interessante er i hovedsak fra Intel, begge to, der Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 utgaven koster 1682,- i billigste nettbutikk. Det er ikke spesielt mye plass, og Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2 koster 3322,- og det er før frakt osv. Når SSD begynner å nærme seg 1000-lappen for 256Gb og støtter SATA 6 Gbit/s -altså 3. genrasjon SATA og støtter TRIM, vil jeg nok begynne å anbefale disse.

Jeg har forresten en Western Digital GP 750GB med 16Mb Cache, og jeg synes ikke den er spesielt treg i forhold til andre harddisker, faktisk tvert imot når jeg sammenlikner den med flere disker jeg benytter. Sammenliknet med andre disker, er den ikke spesielt mye tregere. Den jeg nevnte fra WD er på 1Tb og har 32Mb Cache, og Cachens størrelse virker veldig positivt inn. Samsung sin F1 serie på 750Gb-1Tb har vært plaget med en god del feil, noe jeg selv kan skrive under på siden jeg har hatt et par stykker selv, og nå drifter kun 1 i maskin nr. 2. Det positive med GP diskene til WD, er at de bruker mindre strøm, og avgir mindre varme noe som bør gi dem lang levetid. De koster nå "bare" 568,- i billigste nettbutikk: http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=101448&cat_id=9

M

marsboer

Gjest
Finnes ikke noen grunn til å gå for noe annet nå som WD Black Edition 1TB går for rundt 700,-.
En veldig rask disk som itillegg har flere mekanismer internt for å øke påliteligheten. Denne kommer med 5års garanti.
Man får med andre ord ekstra pålitelighet, masse plass og en av de aller raskeste 1TB diskene på markedet, spesielt på tilfeldig aktivitet. Den ekstra 100-lappen kontra konkurrentene er rett og slett verdt det på grunn av den ekstra påliteligheten!

5750 støtter forøvrig også bit-stream av HD-lyd. En essensiell ting som dagens nye AMD-skjermkort er de første til å implementere ordentlig! (Det finnes et par ustabile hobbyløsninger i form av viderekobling fra et par overprisede lydkort med dårlige drivere, som i tillegg blir mer utsatt for syncproblemer grunnet forskjellig klokke fra skjermkortet hvis jeg har skjønt ting rett)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.965
michell skrev:
norcad skrev:
Og leter du etter råd om stillegående PC er dette definitivt ikke den rette tråden ;D
Det blir hvertfall ingen stillegående tråd når eplegjengen igjen og igjen kommer drassende med Mac Mini til over 5K for billigutgaven, til tross for at trådstarter:

- Vil ha tips på en ny PC til pris rundt 4K, og ihvertfall ikke over 5K!
- Presiserer to ganger at han ikke er interessert i Mac
- Repeterer nok en gang at han IKKE vil ha Mac

Da er det helt betimelig, som nb gjør, å spørre hvilken del av utsagnet "Skal som sagt IKKE ha Mac" dere ikke forstår eller respekterer?

G

Gjestemedlem

Gjest
57-kortene ser virkelig bra ut de. Et naturlig førstevalg hvis man vil ha det godt grafikkort til nye eller gamle maskiner i månedene som kommer.

men..

Det greie med skjermkort er jo at man kan kjøpe og sette dem inn hvis behovet skulle melde seg. Hvis man kan klare seg fint med innebygget kort, eller et helt rimelig kort som duger utmerket til det skisserte formålet så er dette en god plass å kutte for å komme ned til riktig budsjettnivå.

Men for all del, hvis budsjettet kan strekkes er det en annen sak.

Men den skisserte maskinen med en billigere grafikkløsning er nok det beste forslaget så langt i tråden, og kan man få den ned under 5K som er kravet, så har man en riktig god maskin som kan oppgraderes etter behov. (med skjermkort, W7, bedre lydkort eller hva man måtte få lyst på senere)

Innen du får bruk for et 57-kort har de sannsynligvis droppet i pris mer enn du må betale for et brukbart skjermkort nå.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
noruego skrev:
michell skrev:
norcad skrev:
Det blir hvertfall ingen stillegående tråd når eplegjengen igjen og igjen kommer drassende med Mac Mini til over 5K for billigutgaven, til tross for at trådstarter:

- Vil ha tips på en ny PC til pris rundt 4K, og ihvertfall ikke over 5K!
- Presiserer to ganger at han ikke er interessert i Mac
- Repeterer nok en gang at han IKKE vil ha Mac

Da er det helt betimelig, som nb gjør, å spørre hvilken del av utsagnet "Skal som sagt IKKE ha Mac" dere ikke forstår eller respekterer?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.139
Torget vurderinger
1
Jeg har laget ny handlevogn, der jeg bruker et billigere skjermkort (men fortsatt yter det godt) med HDMI, Artic cooling kabinettet og WD 1Tb Black Ed. harddisken med 32Mb Cache. Gigabyte HK'et beholder jeg her fordi de kvalitetsmessig har levert holdbare hovedkort.

http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=53445

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Jeg har laget ny handlevogn, der jeg bruker et billigere skjermkort (men fortsatt yter det godt) med HDMI, Artic cooling kabinettet og WD 1Tb Black Ed. harddisken med 32Mb Cache. Gigabyte HK'et beholder jeg her fordi de kvalitetsmessig har levert holdbare hovedkort.

http://prisguide.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=53445
Ikke dum den handlelisten der. Nesten uansett hvilke kabinett man velger så bør man skifte til mer stillegående vifter.

Så kunne man spart en del ved å velge dette hovedkortet (med integrert grafikk):
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=112859&cat_id=10
sammen med denne prosessoren:
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=112949&cat_id=5

Til det bruket det er snakk om her, så holder det ytelsesmessig. De pengene man sparer kan man f.eks legge i ny CPU, mer RAM om nødvendig og eventuelt dedikert skjermkort om 4-5 år.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
En STOR TAKK til dere som kommer med konkrete forslag. :) :) :)
Skal kikke nærmere på dette,så får vi se hva som kommer ut av dette.

Mvh Jan I

Topp Bunn