Ny p.u. til Forsell vinylrigg.

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg har en gammel "Shinon Blue" som er godt slitt, og er ute etter ny p.u. Jeg har en kompis som har en "Benz Micro L04 Wood" på en eldre Forsell- spiller, og den syntes jeg låt bra. Er det noen som har noen erfaring med denne p.u.'n?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.807
Antall liker
366
Torget vurderinger
3
Har ikke direkte erfaring med L 0.4, men H 2.0 Wood kjenner jeg godt. Den spilte utmerket med 47kohm belastning i en Audio Research SP-6B som jeg hadde for en del år tilbake. Brukte den på en Linn LP12 med både Ittok og Ekos arm. Bruker nå Ruby 2 med 47 kohm belastning i en ARC SP-11. Samme platespiller.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
L04 har en fantastisk varm, fyldig og åpen mellomtone (høres kanskje litt rart ut, men sånn opplevde jeg det). Bassen må være ankepunktet (i hvert fall i oppsettet mitt) da denne lett kan bli litt tung og treg.

Ellers er det verdt å nevne et utrolig lavt støynivå (lite knitring).
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Fosse kjøpte min "gamle"  ;) rigg ,og jeg likte selv veldig godt L04en.Har også hørt den i en Forsell spiller( Sigbjørn ? ) og den riggen tror jeg er det råeste jeg har hørt.Har også hørt den på en Linn Sondek LP12.
Jeg mener også i likhet med Fosse at den har den litt uvanlige kombinasjonen av å vere varm/kroppslig samtidig som den er åpen.Hadde selv ikke noe å utsette på bassen,men sammenlignet med det jeg har nå vil den nok virke litt "treg" nederst.
Men du har nok å velge i av pick-uper  ;) Problemet som alltid er at pick-upen skal inn i en lang kjede og det er umulig å forutsi resultatet og om DU liker det.
Rudi har en "liten" pick-up guide her: http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=465  
Ser ut som Lyra er i skuddet for øyeblikket.
Selv synst jeg det hadde vert veldig interesant å høre hva en Shure M91ED kunne resultert i på den Forsellriggen.Det koster ivertfall ikke så mye å prøve viss en får tak i en original M91 eller V15II i god stand.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har selv levd med en Forsell Air Reference (noen her på forumet som har serienummer 48 forresten?) over flere år.
En fantastisk spiller, men etter min erfaring var begrenset dynamikk dens største ankepunkt.
Ville derfor sett etter en pickup med bra dynamikk som f.ks. Lyra.
Det som jeg har hørt av eldre Benz (Ruby, H02, Cardas Heart) så var dynamikk ikke Benz sterkeste side.
Mulig at de har blitt bedre på dette området i dag :-/
 
Topp Bunn