Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, var det så tidlig. Lenge satt jeg fast med en kandidat fra revolusjonstiden. Jeg overså det riktige navnet i den lange listen på Wikipedia. Imponerende komposisjon, egentlig litt overraskende at jeg ikke kjente til denne musikken.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag tok jeg alle oppgavene uten hjelpemidler. Litt flaks skal man ha.
    Oppgave 5 var et herlig gjenhør, et musikkstykke som festet seg veldig hos meg fra første møte. Ble fort litt sulten igjen rett etter frokosten.
    Litt snodig, men relevant løsningsord.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte slå opp 2, 5 og 6, hovedsakelig for å bekrefte mistankene :) .
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg var på hytta hos en kompis ute i Stockholms skjærgård for lenge siden da vi lagde alle rettene. Vi var ikke ferdig med siste rett før nærmere kl 0200. Litt av et kalas. Hytta hans hadde fri sikt til øya der de spilte inn Vi på Saltkråkan i sin tid.

    Jeg sjekker alltid alle verkene for sikkerhets skyld, men måtte lete litt på nr. 5
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes oppgavene i dag var gode og varierte. Vel, hun har jo nettopp brukt 3, og 4 er det vel heller ikke så lenge siden ble anvendt. Nr 2 kunne kanskje være litt vrien; jeg tror mange antar at dette "mellomnavnet" faktisk var fornavnet hans, og ikke CG som det jo var. Ellers et passe vanskelighetsnivå der mange av lytterne sitter på hytter med begrenset nettilgang og kanskje tid til oppgaveløsing.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det blir litt tungvint å identifisere verkene når hun plukker temaer midt inne i stykkene. I oppgave 1 dukker jo ikke temaet opp før nærmere 13 minutter inn i verket. Det samme gjelder vel i oppgave 6 og i oppgave 4 (selv om den jo er lett å ta uansett).

    Og i oppgave 2 er det jo 2 komponister med riktig antall bokstaver og med verktitler som passer til hintene hun ga (selv om dene enes "kongelige navn" er fra Bibelen).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte jeg skulle sjekke en an oppgavene i ettermiddag, men de har enda ikke klart å legge programmet på nett. Er de så dårlig bemannet at de ikke har noen som kan trykke på knappen, eller er de såpass lite tekniske at de ikke klarer å legge inn at programmet automatisk skal gjøres tilgjengelig en tid etter at det er sendt (f.eks. 10/15/30/60 min), eller er de blitt lurt av sommertiden?

    Nå har det stått "Kommer snart" siden i morges:

    1711900074905.png


    Og sangen i oppgave 3 er vel strengt tatt ikke hans mest kjente verk (selv om det er brukt før i Rebus)?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Noen hint om oppgave 6?
    Komponisten er jo klar, men siden programmet ikke er tilgjengelig på nettet får jeg ikke sjekket verket.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte programmet igår uten full konsentrasjon, og tenkte vi kunne kose oss med det utover dagen, da vi er flere interesserte og kompetente her i påsken.
    Noen av oppgavene tok jeg på direkten, noen trenger jeg tid på, noen kjenner jeg igjen på den irriterende måten at jeg kan synge med på hele og har spilt det selv, men kommer bare ikke på hva det var. Mange oppgaver og hint, og da må vi høre om igjen på nett.
    Men neida. "Kommer snart" har hengt seg opp. Det blir mange store påskefrokoster mens jeg venter.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Programmet fra igår sendes i reprise nå. Akkurat nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke alltid så lett hvis man ikke kan høre det igjen siden hun ofte plukker ut biter midt i et verk. Det holder ofte ikke å bare høre begynnelsen for å sjekke, og jeg klarer ikke holde et tema i hodet mens jeg spiller gjennom et helt verk for å finne akkurat den delen hun har brukt. Så å høre programmet igjen en gang for å sjekke et tema hjelper egentlig ikke så mye. I oppgave 1 kommer jo temaet hun bruker først nesten 15 min ut i verket. Og det er ikke åpningen av verket som brukes i oppgave 6 som er den jeg lurer litt på.

    Men nå blir jo programmet tilgjengelig i 3 timer på nettet, så det hjelper jo.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Og da gikk det greit. Et av de få verkene av komponisten jeg ikke har, men hva gjør vel det - alt er jo tilgjengelig på nettet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen fine oppgaver idag, og flere veldig enkle.
    Av og til blir det vel mye hint for noen av oss, men det får vi tåle.
    Oppgave 1 er en av mine favoritt-operaer, og minner meg på at det fremdeles er litt for tidlig til å klippe og flytte på musikkrosene mine. Den ene har navn etter denne operaen, og er en av de som skal flyttes ivår. Vi har tulipaner oppkalt etter komponisten, og de blomstrer allerede.
    Komponisten i oppgave 2 var ukjent for meg, ikke så mange å velge blant på tre bokstaver. Trist med slike talenter som såvidt får kommet igang med sitt virke. Fin sang, og fin tekst.
    Resten er plankekjøring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    MAnge av disse oppgavene er vel brukt før? Alle sammen (unntatt nr. 7) tror jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Dagens oppgaver var vel egentlig ganske enkle? De 4 siste satt med en gang og nr. 1 fant jeg også ganske lett. Med hintene hun ga var det jo da ikke vanskelig å finne nr. 2
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å jasså? Jeg strevde en time med oppgave 5! Komponisten var jo ganske klar med en gang, men stykket var totalt ukjent for meg, og det arrangementet? Det er nok enklere for folk med kjennskap til det moderne norske trombonemiljøet, men for meg satt'n laaangt inne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å jasså? Jeg strevde en time med oppgave 5! Komponisten var jo ganske klar med en gang, men stykket var totalt ukjent for meg, og det arrangementet? Det er nok enklere for folk med kjennskap til det moderne norske trombonemiljøet, men for meg satt'n laaangt inne.
    Jeg har tilfeldigvis spilt andre arrangementer av melodien, og trombonisten er kjent for meg. Det er/var en sang fra en film, som ble nominert til mange Oscars, også for musikken. Fra det tiåret jeg ble født. Generelt var det plankekjøring for oss blåsere idag. Nr. 1 har kanskje vært brukt før, uansett er det morsomt for meg å minnes den gangen jeg fikk være med og spille det for komponisten selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Nr. 5 satt med en gang her. Hovedtemaet kom nesten med en gang og det er jo veldig kjent. Hvis du er vininteressert og har besøkt tyske vinregioner har du sikkert også besøkt stedet som har samme navn som komponisten.
    Med lærere som Darius Milhaud, Henry Cowell og Bohuslav Martinů er det jo nesten rart at han ble populærkomponist.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forbinder nok navnet mer med glass (eller, hmm, jeg tar nok litt feil...) :) Jeg har hatt et godt forhold til vin siden min første '64 Ch. Pontet-Canét....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn