Ny matte til Pioneer PL-71 - HVILKEN?

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Jeg vurderer å kjøpe meg ei ny matte til den fine, gamle PL-71´en min, men siden jeg er helt grønn så lurer jeg på hva jeg bør velge. Noen som har tips? Evt. om hvordan jeg kan myke opp den nå svære stive originalmatta i plast..?

Schpank you all!

Vedlegg

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
Sannelig ikke sikker på om det finnes normale måter å mykne opp gammel hard/sprø plast på, men er den av plast? Sikker på at det ikke er en form for gummi? Gummi kan ofte med godt hell bli myk og fin igjen av ny rein bremsevæske. Må ligge helt og holdent druknet i bremsevæske. Noen ganger i ukesvis. Erfaring med gummideler til bil.

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Jo, den er selvfølgelig av gummi - jeg surra litt der.

God idé! Takk! Husker jeg fikk samme tipset da jeg holdt på med den gamle Bobla mi. Jeg prøver!

L

Lars.N

Gjest
Smelt noe smør å la gummi ligge å trekke i smeltet smør funker som bare det på gummi.

Ikke for varmt så klart ;D

Laban

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes garantert bedre matter enn denne, og det bør også finnes mange brukte på ebay. Til og med min gamle fra Thorens (har den fortsatt) ser bedre ut enn dette, hvis det da ikke er en eller annen sær teori som ligger bak den. Byttes bort mot en eldre billig cdp med digitalutgang... ;D

Var denne posten over grensen?

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Hvilken grense?

Har du noen tips om hva jeg bør se etter i ei matte? Hva gjør en god matte god? Og hvorfor er dårlige matter dårlige?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Hva med å bytte ut matta i ei korkmatte? Det har jeg blitt anbefalt (har filt). Er billig og ikke like "støvete".
Burde vel være et stort antall matter du kan slenge på en PL-71.

Edit: Her er en fyr som har bytta matte på sin Pioneer PL-71. Matta er Funk Achromat: http://theartofsound.net/forum/showthread.php?p=46767

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Koltrane skrev:
Hvilken grense?

Har du noen tips om hva jeg bør se etter i ei matte? Hva gjør en god matte god? Og hvorfor er dårlige matter dårlige?
Moderatorene vet hvilken grense, jeg er ikke sikker på hvor den går. Jeg vil jo gjerne ha en billig cdp, så...

Det fantes ganske mange matter i min tid, for å si det på den måten. Jeg brukte en ganske klebrig sak som jeg ikke husker navnet på lenger, men jeg husker at den måtte rengjøres for støv etc med jevne mellomrom. Låt den bedre enn den originale? Jeg antar det siden jeg faktisk kjøpte den, men kan ikke huske forskjellene lenger. DJ slipmat tror jeg ikke fungerer bra på noe annet enn Rega og til beatmixing.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Koltrane skrev:
Hvilken grense?

Moderatorene vet hvilken grense, jeg er ikke sikker på hvor den går. Jeg vil jo gjerne ha en billig cdp, så...

Det fantes ganske mange matter i min tid, for å si det på den måten. Jeg brukte en ganske klebrig sak som jeg ikke husker navnet på lenger, men jeg husker at den måtte rengjøres for støv etc med jevne mellomrom. Låt den bedre enn den originale? Jeg antar det siden jeg faktisk kjøpte den, men kan ikke huske forskjellene lenger. DJ slipmat tror jeg ikke fungerer bra på noe annet enn Rega og til beatmixing.
"Klistrematta" du hugsar var truleg PlatterMatter. Dette var ein brun versjon av dei svarte mattene som fylgde med Oracle-spelarane, som vart omsett utanom Oracle. Fleire forhandlarar hadde slike på 80-talet. Eg brukte slik i mange år, og var svært fornøgd. Lyden vart mindre distinkt, men det vart mykje meir ro i lydbildet, og dynamiske nyansar kom tydelegare fram. Eg brukte alltid platestrammar, då det var til dels stor skilnad med ein slik, spesielt for tynne plater, som det var mykje av på denne tida.
Matta vaska eg lett med "platerulla", ein dings med tape som skulle rullast over vinylen, og fjerne støv, slik støvfjernar med tape du får i somme klesforretningar. Eg tippar utgåva som fjernar støv frå klede også kan fjerne slikt frå ei platematte.

Mattene skulle vere svakt konkave, slik at ein med platestrammar kunne presse platamen det opplevde aldri eg som noko effekt på lett bøygde plater når eg hadde ein Technics SL 1000. Fyrst då eg bora hol i ein eittøring og la denne over senterspindelen, før eg la på plata og brukte platestrammar som pressa ned litt lenger ute, ikkje så langt unna pereferien av etiketten, fekk eg dette til å verke.

Eg har brukt PlatterMatteren min stort sett heile tida, men ho funkar dårleg på Linn Sondek og andre spelarar med flytande oppheng. Eg trudde ho ikkje eigna seg for beltedrift, men det er ikkje noko problem med t.d. VPI SSM + tung platetallerken (med eller utan Rimdrive) som eg brukar no - PlatterMatter funkar slik ho alltid har gjort, men faktisk er lyden vesentleg betre utan matte - VPI-spelarane er konstruerte slik. Så ho trengs ikkje på spelarar i mellompris- og dyr prisklasse t.d. Scout, Clearaudio eller slike med akryltallerken. Heller ikkje på Nottingham var det nokon suksess.
Plattermatter har sin største nytte om du har eit direktedrive drivverk. For meg verkar det som desse drivverka i større eller mindre grad har ein slags eigenlyd, som eg har litt vanskeleg for å beskrive. Ein slags "glorie"-aktig lyd, som kan vere litt irriterande over tid. Eg legg som regel ikkje merke til at han er der, men når han forsvinn ved byte til reimdriven platespelar, er det av og til ei lette.... Same letta kjem om du slenger på ein PlatterMatter.
Som medlem i SL1000-klubben i Bergen (vi var 3 personar) fekk eg erfare ein del bruk av platematte m.m. Vi snudde den medfylgjande platematta med brukbart resultat, men totalt sett prøvde eg aldri noko betre enn PlatterMatte til desse spelarane, så vel som til SL 1200, 1500 og ein del andre DD-produsentar, bortsett frå AudioTechnica sin AT 777 (EX?), som var ein ekstra tallerken som vart lagt direkte på den opprinnelege, og som inneheldt eit smart system for vakuum. Luraste ekstrautstyr eg hadde sett...

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
Plattermatter har sin største nytte om du har eit direktedrive drivverk. For meg verkar det som desse drivverka i større eller mindre grad har ein slags eigenlyd, som eg har litt vanskeleg for å beskrive. Ein slags "glorie"-aktig lyd, som kan vere litt irriterande over tid. Eg legg som regel ikkje merke til at han er der, men når han forsvinn ved byte til reimdriven platespelar, er det av og til ei lette.... Same letta kjem om du slenger på ein PlatterMatter.
Som medlem i SL1000-klubben i Bergen (vi var 3 personar) fekk eg erfare ein del bruk av platematte m.m. Vi snudde den medfylgjande platematta med brukbart resultat, men totalt sett prøvde eg aldri noko betre enn PlatterMatte til desse spelarane, så vel som til SL 1200, 1500 og ein del andre DD-produsentar, bortsett frå AudioTechnica sin AT 777 (EX?), som var ein ekstra tallerken som vart lagt direkte på den opprinnelege, og som inneheldt eit smart system for vakuum. Luraste ekstrautstyr eg hadde sett...
Leste nettopp en tråd (fra i fjor) på Audioasylum om Technics SP-12 MKI http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=812650 der signaturen "HW" (aka Harry Weisfeld, mannen bak VPI) skrev : "I play around with a lot of direct drives and would highly recommend a solid brass disc about 1/4" thick to go on top of your platter. It really transforms the sound. Don't worry about wear, the speed is low enough to prevent it"

Topp Bunn