Ny macbook

N

nb

Gjest
digiman skrev:
Blir tullete og sammenligne Windows Home Server og Mac OSX Server 10.6. Sistnevnte er et fullblods server OS som på mange måter konkurrer med MS sin Windows Server 2008 når det gjelder diverse tjenester og muligheter. Største forskjellen er at 10.6 server er mere brukervennlig for ikke IT utdannet folk. Begge har sine pro & cons avhengig av miljø de skal stå i.
Og ikke minst at Windows Server 2008 koster ganske mye penger. OEM-lisensen for 5 brukere ligger på rundt 6000,- på komplett.no. Standardlisens for 5 brukere koster 13.000,- Windows Home Server er et leketøy, men det dekker forsåvidt mange av typiske hjemmebehov. For en liten bedrift eller lignende er det ubrukelig.

Jeg har ikke nok oversikt over serverprogramvare til å mene noe om hva eventuelle forskjeller i funksjonalitet er eller hvor bra de ulike er. Reklamen på apple.no sier ikke så mye om hva som ligger i bunnen, men som nevnt tidligere er dette svært habile saker på Unix-plattformene som er tilgjengelig. Mulig Apple har snekret noe selv, alternativt har de bare snekret et lekkert interface mot de kraftige Unix-tjenestene som ligger i bunnen.

For de som måtte lure på hvor usexy sidene til noe av programvaren som kjører store deler av all webtrafikk i verden er, er det bare å ta en titt på følgende linker

www.apache.org (HTTP-server (les: webserver))
http://www.sendmail.com og www.qmail.org (mailserver)
www.perl.org (programmering/scripting)
www.mysql.org (database)

S

Stereo_Mono

Gjest
Godt poeng! Kan være mye penger å spare for SMB med og velge en Apple basert server løsning. Server OSet koster 4490,- for ubegrenset brukere. Er flere store universiteter i USA som har Mac OS X Server i drift med opptil flere tusen elever. Så funker bra gjør det. Men som sagt alt dette er avhengig av hvilken tjenster bedriften/ skolen trenger.

På jobben bruker vi Server 2008 pga Exchange. Men vi i support gruppen har Wiki, fildeling med SMB og AFP, FTP, VPN og Pod Cast gående på en Apple Xserve. Er ikke sikker på nøyaktig oppetid, men begge er nok like stabile vil jeg påstå.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Grunnen til å kjøre winservere er vel som regel programvaren som skal benyttes, det er utrolig mye systemsoftware som forlanger å ha en Winserver i bunnen.

For en liten bedrift, hjemme eller som nevnt her, til fildeling, skrivere o.l. må denne Mac mini-serveren være helt ypperlig.

Ikke minst så man slipper lisensieringskaoset på winserver. Må jo ha høyere utdannelse bare for å forstå hvilke lisenser en trenger noen ganger.
Det må kunne gå an å gjøre enklere.

P

Parelius

Gjest
digiman skrev:
Parelius skrev:
Vil det være problematisk å sette opp en server med Mini Server som en kan ha tilgang til fra verdensveven? Har bredbånd fra Get.
I utangspunktet ikke. Det eneste som er greit å merke seg er at Get ikke har statisk IP. Men så lenge modemet ditt står på konstant forblir den etter min erfaring konstant. Get har ikke sperrer for hverken L2TP eller PPTP, så det er bare å sette det opp på serveren så er du i gang. Det du trenger er å finne ut av din offentlige IP. Bruk f.eks: http://www.whatismyip.com/ Skrur du av modemet vil du nok måtte bytte denne ut VPN tjensten din.

Finnes mange steg for steg guider for hvordan denne tjensten settes opp på server og klient.
Takker.

Jeg gikk for en liten Mini Server, så får jeg se hva jeg kan bruke den til.

Er det noen bredbåndsleverandører som gir en fast ip-adresse? Eller har noen hørt om at Get har gitt slikt på forespørsel?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Tror de fleste gjør det mot en liten tilleggsavgift.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Kan hende at det samme som jeg har gjort er mulig på en Mac-server: et lite skript (fått av Marsboer) som trofast sjekker ip-adressen til servern med en times mellomrom og sender meg en mail hvis den er endret (da med den nye ip-adressen). Du kan da umulig være den eneste med en Mac-server-OS og dette spørsmålet heller, så kanskje svaret ligger ute på den store verdensveven (jeg avventer fremdeles den lille verdensveven, som jeg tror hadde passet meg bedre)?

S

Stereo_Mono

Gjest
Mbare skrev:
Kan hende at det samme som jeg har gjort er mulig på en Mac-server: et lite skript (fått av Marsboer) som trofast sjekker ip-adressen til servern med en times mellomrom og sender meg en mail hvis den er endret (da med den nye ip-adressen). Du kan da umulig være den eneste med en Mac-server-OS og dette spørsmålet heller, så kanskje svaret ligger ute på den store verdensveven (jeg avventer fremdeles den lille verdensveven, som jeg tror hadde passet meg bedre)?
Jepp! Finnes mange shareware/freeware scripter og programmer som gjør dette på Mac OS X også.
Enkel sak som gjør jobben: http://www.macupdate.com/info.php/id/20935/ip-sender

S

Stereo_Mono

Gjest
Glemte å nevne at hvis du bruker et slikt program og ikke script, så legg den til i startup items dine. Greit i tilfelle strømbrudd, crash osv..

P

Parelius

Gjest
Hmmm, men med et slikt script, hvordan varsler du da de anonyme horder på veven som intet annet vil her i verden, enn å finne serveren min? En kan vel ikke sende e-post rundt omkring ved hver endring ved ip-adressen? Eller misforstår jeg noe grassalt nå?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Parelius skrev:
Hmmm, men med et slikt script, hvordan varsler du da de anonyme horder på veven som intet annet vil her i verden, enn å finne serveren min? En kan vel ikke sende e-post rundt omkring ved hver endring ved ip-adressen? Eller misforstår jeg noe grassalt nå?
Hvis jeg ikke misforstår helt, så kan du lage ett alias som du oppretter i linkene jeg ga deg og logge deg på serveren uavhengig hvordan IP adressen din forandrer seg.
Du må vel mest sannsynlig inn på ruteren din å forwarde portene (åpne de) slik at forespørsel utenifra (internet) til serveren din blir dirigert fra ruteren din til serveren.

Edit.
Jeg vil også med stor sannsynlighet anta at du vil kunne lage deg ett passord også før du logger inn på serveren.

Jeg vurderer også sterkt Minien som en server løsning, hadde vært fint om du kunne legge ut noen poster om hvordan du opplever Minien.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Dette blir litt latterlig, 8000 kroner for en filserver med 1 tb lagringsplass til hjemmebruk ::)
Men for menigheten kan vel prisen forsvares så lenge eple logoen er på plass
Da må jo WHS være et alternativ fult på høyde med denne, og det var jo poenget mitt, WHS er enkel å sette opp, den er billig og enkel å bygge ut, og den holder i hauger og lass for deling av filer/skriver,hoste en web side og andre ting en kan tenkes å trenge hjemme.

Logmein kan brukes for å logge på serveren via web, den er gratis hvis du ikke skal overføre filer, 70 dollar for et år for pro versjonen(du kan prøve den gratis), men det er sikkert billigere en fast IP uansett.
Denne finnes for MS og MAC

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
stejorge skrev:
Dette blir litt latterlig, 8000 kroner for en filserver med 1 tb lagringsplass til hjemmebruk ::)
Men for menigheten kan vel prisen forsvares så lenge eple logoen er på plass
Da må jo WHS være et alternativ fult på høyde med denne, og det var jo poenget mitt, WHS er enkel å sette opp, den er billig og enkel å bygge ut, og den holder i hauger og lass for deling av filer/skriver,hoste en web side og andre ting en kan tenkes å trenge hjemme.
Du glemmer en viktig detalj. WHS-en er 20x18x20 cm, og veier 5.1 kg. Mac Mini er 5x16.5x16.5 cm og veier 1.3 kg. Den er dermed mye mer plasseringsvennlig enn WHS-en. Det er også en faktor du må ta med, og som har sammenheng med prisen.

Ser også at WHS-en har en Intel Atom-prosessor. Det er en prosessor som stort sett brukes på små netbooks, og er ikke like kraftig som Mac Minis Intel Core 2 Duo. Mac Mini har dessuten WLAN, Bluetooth, skjermkort med to skjermtilkoblinger, digital lydutgang, ++.

V

vredensgnag

Gjest
En annen ting som lett glemmes er at folk flest ikke "sveiser sammen" sine egne datamaskiner. De vil ha det ekstremt enkelt og opplagt - med grei oppdateringsfunksjonalitet og enkle rutiner.

Og det får de hva Apples interface på serversiden ... Bildet fra serverfarmen med Mac minier sa vel alt - rommet var stint, og ingen brukte optisk diskleser. Så den nye Mac mini server med serverlisens dekker et sterkt voksende behov.

N

nb

Gjest
Fush skrev:
Ser også at WHS-en har en Intel Atom-prosessor. Det er en prosessor som stort sett brukes på små netbooks, og er ikke like kraftig som Mac Minis Intel Core 2 Duo. Mac Mini har dessuten WLAN, Bluetooth, skjermkort med to skjermtilkoblinger, digital lydutgang, ++.
En server trenger ikke kraftig CPU. Å være filserver er en særdeles behagelig jobb rent CPU-messig, ditto å håndtere en request om ett eller annet maks et par ganger i minuttet som er hva en hjemmeserver i praksis blir brukt til. Hadde funket med en 10 år gammel Pentium-sak og 256MB Ram også

Selv om jeg kjører software RAID-5 på min Linux-server ligger CPU-loaden på rundt 2% hele tiden med den billigste Core2Duo som var å oppdrive. En server trenger knapt skjermkort, og i alle fall ikke to skjermtilkoblinger. Og garantert ikke digital lydutgang. Dette er selvsagt til stede fordi Macs miniserver er en Mac Mini med server-OS og det optiske drevet byttet ut med en ekstra harddisk, så ingen grunn til å lage en ny maskin fra grunnen av.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig er Mac serveren overlegen på en del punkter, det er det ingen som betviler. Men til hjemme bruk er det overkill. Intel atom prosessoren er mer en god nok i en fil server, det bør faktisk være å foretrekke da den bruker mindre strøm, skal du ha hastighet på filoverføring bør en ikke bruke WLAN, og BT er det ihvertfall ikke bruk for skjermkort og digital utgang ??? Vi snakker om server ikke en PC
Nå er det vel ikke noen som setter opp en serverpark hjemme, og få har behov for virtualisering ei heller tror jeg trafikken inn på serveren vil være særlig stor.
Mac server kan sikkert dekke en del behov til bedrifter etc, men som filserver hjemme er det det samme som å kaste tusenlappene ut vindu, da er timecapsule en bedre løsning hvis en skal tviholde på eplelogoen.

N

nb

Gjest
stejorge skrev:
som filserver hjemme er det det samme som å kaste tusenlappene ut vindu, da er timecapsule en bedre løsning hvis en skal tviholde på eplelogoen.
Som filserver hjemme holder det som regel lenge bare å dele ut en katalog på en maskin man allerede har.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.504
Sted
Trondheim
Men nå er vel ikke Mac mini server ment som en enkel server som du gjemmer i et skap. Det er en maskin som du har koblet til din TV og ditt stereoanlegg, samtidig med at det er en server. Slik at mens du sitter og ser på TV, kan andre i huset koble seg til og spille av musikk eller streame video til sin maskin fra minien. Og hvis du har fast IP adresse kan den være din egen private mail, web og Wiki-server for ting du gjerne vil presentere for utenverdenen.
Det er slik jeg ville bruke den.
Men det er selvfølgelig litt spesielt. Som en enkelt fil- og musikkserver for heimen er det overkill.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
stejorge skrev:
Selvfølgelig er Mac serveren overlegen på en del punkter, det er det ingen som betviler. Men til hjemme bruk er det overkill. Intel atom prosessoren er mer en god nok i en fil server, det bør faktisk være å foretrekke da den bruker mindre strøm, skal du ha hastighet på filoverføring bør en ikke bruke WLAN, og BT er det ihvertfall ikke bruk for skjermkort og digital utgang ??? Vi snakker om server ikke en PC
Nå er det vel ikke noen som setter opp en serverpark hjemme, og få har behov for virtualisering ei heller tror jeg trafikken inn på serveren vil være særlig stor.
Mac server kan sikkert dekke en del behov til bedrifter etc, men som filserver hjemme er det det samme som å kaste tusenlappene ut vindu, da er timecapsule en bedre løsning hvis en skal tviholde på eplelogoen.
Poenget er at prisen kan forsvares først og fremst på grunn av den nette størrelsen til en Mac Mini. Du kan fint gjemme den bort et sted den ikke synes. I tillegg, så har den alle funksjoner som gjør den til en fullblods stue-PC samtidig som den gjør jobben som server. Det er vel litt sært å kalle det for "latterlig" at den derfor koster noen kroner mer.

P

Parelius

Gjest
otare skrev:
Men nå er vel ikke Mac mini server ment som en enkel server som du gjemmer i et skap. Det er en maskin som du har koblet til din TV og ditt stereoanlegg, samtidig med at det er en server. Slik at mens du sitter og ser på TV, kan andre i huset koble seg til og spille av musikk eller streame video til sin maskin fra minien. Og hvis du har fast IP adresse kan den være din egen private mail, web og Wiki-server for ting du gjerne vil presentere for utenverdenen.
Men det er selvfølgelig litt spesielt. Som en enkelt fil- og musikkserver for heimen er det overkill.
Det var noe i den retning jeg tenkte, ja.

Vi bør kanskje starte en egen «Mini Server»-tråd når den kommer i hus.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
stejorge skrev:
Igjen - finn en likt spesifisert maskin, ferdig fra en PC-produsent og du vil se at det er like dyrt / dyrere.

N

nb

Gjest
Brasse skrev:
stejorge skrev:
Igjen - finn en likt spesifisert maskin, ferdig fra en PC-produsent og du vil se at det er like dyrt / dyrere.
Man kan gjøre det en god del billigere om man kjører Linux, da er server-OS gratis. Men neppe like enkelt og sømløst integrert med resten av epleverdenen som denne nette boksen fra Apple. Noen tusenlapper til eller fra burde uansett være irrelevant i slike sammenhenger, langt viktigere er det at ting funker som det skal uten at man trenger å være IT-guru for å sette det opp. Noe som f.eks ikke var tilfelle med WHS til å begynne med, den kunne under gitte forutsetnigner korrumpere filsystemet. DET er dårlig filserver det...

Ellers bør man, MiniMac eller ikke, vite hva man driver med før man lar en server være offentlig tilgjengelig fra internett.

P

Parelius

Gjest
nb skrev:
Ellers bør man, MiniMac eller ikke, vite hva man driver med før man lar en server være offentlig tilgjengelig fra internett.
Vise ord som jeg legger meg på hjertet.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
640
Holder på å pakke ut iMac 27" med Magic mouse nå. :p

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
DET kan du jo ta bilder av :)
27" er stort nok. Foreløpig. 8)

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Har selv bestilt 27" med i7 prosessor, kommer dog ikke hjem før november:(, men gleder meg som et lite barn:)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
640
Etter noen minutter med Magic Mouse, må jeg si at jeg virkelig liker responsen. Nesten som å bruke Touch/iPhone.

Hovedproblemet vårt nå er å finne en måte å sette en tyverialarm på den.
Forslag mottas med takk. (Siden underdelen av musen er av metall, funket det ikke å legge alarmen inne i musen.)

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skjermkortet i macbook'en, er ikke det litt slapt i forhold til andre konkurrenter i prisklassen? Burde vel vært oppgradert siden forrige modell..

Og spesifikasjons-/ytelsesmessig, er det noen forskjell på macbook og den billigste macbook pro'en? Macbook'en har jo faktisk større HD.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å grøss, jeg vil være med på dette. Men har jo nettopp kjøpt en ny iMac24 i forrige måned. Noen som vil kjøpe en? Rimelig og det hele.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Å grøss, jeg vil være med på dette. Men har jo nettopp kjøpt en ny iMac24 i forrige måned. Noen som vil kjøpe en? Rimelig og det hele.
Bare hvis vinkjelleren til den godeste doktor følger med! Har vi en avtale?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Dette er typisk Apple. Like etter at man har handlet lanserer de noe nytt som får nyanskaffelsen til å virke fullstendig umoderne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Heldigvis så virker ikke den forrige generasjon umoderne, det er jeg protesterende uenig i. Forskjellene er vel i praksis mest en lett estetisk facelift (knapt synlig for uinnvidde) og noe utvidet ytelse for brukere av svært tunge applikasjoner? Sett bort ifra noe forskjellige skjermstørrelser såklart.

For meg med min Safari, iPhoto, Pages, Keynote og dashboard så er det vel ikke noen forskjell. Egentlig. Annet enn tilfredsstillelsen ved å ha den aktuelle modell. Som uansett ikke er en varig glede.

Men vinkjelleren min får Parelius aldri, enn så velkommen han er til å prøvesmake den :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.504
Sted
Trondheim
Vi som har Mac, vinkjeller, BMW, interesse for klassisk musikk og hytte på Oppdal må jo snart treffes!

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Mac, hifisentralen og klassiskmusikk liker jeg, men BMW? Come one:)

S

Stereo_Mono

Gjest
DSP skrev:
Mac, hifisentralen og klassiskmusikk liker jeg, men BMW? Come one:)
Mac, hifisentralen og klassiskmusikk er jeg med på, men for min del er jeg en Golf GTI fanatiker. Venter på min 2010 GTI som skal leveres i feb 10 i spenning. Greit å ha noe utenom Mac, sentralen og musikken også...
Men for å ikke spore tråden helt av her. Digger BMW sin kjøreglede også. Men i min single ungkars situasjon er GTI bare så gøy :)..... Bortsett fra bil prisene da... :-\' Synd at ikke den sterke kronen hjelper der. Men i følge Finn.no kan jeg ha det gøy i noen år å få igjen endel penger :)

Edit: Glemte visst VIN i setningen der

P

Parelius

Gjest
Da var Mini Server på døren, men jeg på jobb. Blir vel levert i morgen da.

Får se om vi ikke starter en egen tråd med denne, bla. ut fra følgende liste fra Otare:

otare skrev:
Jeg har litt å lese meg opp på…, så ingen grunn til hastverk.

Ny tråd neste; Mac Mini som server og mediasenter.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40200.0

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
302
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker. Jeg så den men hadde ikke tålmodighet. Nå har jeg forresten solgt iMac24 uten noe problem, og kjøper en iMac27 (i7/Quadcore med 8GB ram, 2TB hdd og det hele) så jeg er happy-happy :)

Topp Bunn