Ny kraftig sak fra Musical Fidelity

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.968
Musical Fidelity Titan
£20000

Eksternt power supply

The new amplifier is of a two-box construction, with an external power supply unit housing two 3kVA mains transformers.

Two years in development, the fully-balanced Titan is capable of delivering that 1kW per channel output into 8ohms, 2kWpc into 4ohms and just under 4kWpc into 2ohms - provided your mains supply is up to the job, that is!

The company claims extremely low distortion and noise for the amplifier - less than 0.01% distortion from 10Hz to 50kHz, and less than 1% distortion all the way up to 100Hz.

The signal to noise ratio is said to be 126dBA, giving the amp a huge dynamic range and a sound claimed to be rather like a hugely powerful Class A valve amp.

The casework uses a front panel machined from a solid billet of aluminium, and custom extrusions for the heatsinks and even the top panel, with no exposed screws visible.

The Titan will soon be joined by the Primo pure Class A preamp.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Spiller sikkert bra .Men ikke noe for meg da jeg sjelden spiller høyere en tilsvarende 3 watt. Hva man skal med 997 ekstra watt er litt uklart for meg...
Sleiven

T

timc

Gjest
Sleiven skrev:
Spiller sikkert bra .Men ikke noe for meg da jeg sjelden spiller høyere en tilsvarende 3 watt. Hva man skal med 997 ekstra watt er litt uklart for meg...
Sleiven

Dersom du spiller på 3watt nominelt og musikken har en krestfaktor på 20db så trenger du minimum 300w spisseffekt for å spille uten kompresjon. Dersom musikken har 30db krestfaktor så trenger du 3000w spisseffekt.

-Tim

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.968
Her er den matchende preampen - Primo

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
Og så ser det endda ud til at de kan køres balanceret.

Det er da vist først gang med Musical Fidelity.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.002
Sted
Oslo
Torget vurderinger
127
sikkert noe for abbey road eller andre masterings fasiliteter

U

utgatt60135

Gjest
timc skrev:
Sleiven skrev:
Sleiven

Dersom du spiller på 3watt nominelt og musikken har en krestfaktor på 20db så trenger du minimum 300w spisseffekt for å spille uten kompresjon. Dersom musikken har 30db krestfaktor så trenger du 3000w spisseffekt.

-Tim
Nok er vel nok ???.. 30w er i allefall tilstrekkelig her i gården, selv på full guffe. Uten klipping og uten kompromering. Spiller nok sikkert på noen få watt til vanlig.

R

Roysen

Gjest
Jeg synes de 6KVA den har pr kanal virker litt pinglete sett i forhold til hva andre forsterkere som leverer 1KW i 8 Ohm og dobbler effekten ved hver halvering av impedansen har. Er dette klasse D? Tror Musical Fidelity KW er bedre?

Mvh
Roysen

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
timc skrev:

-Tim
Som innfallsvinkel til musikkgjengivelse synes jeg dette er temmelig uintelligent, endimensjonalt og "brute force". Men om dynamikk er det viktigste så greit.

R

Roysen

Gjest
Så dynamikk er ikke viktig for musikkgleden? Det er i tillegg uintelligent å mene noe slikt?

Jeg er målløs :-X

Mvh
Roysen

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Den ser ikke særlig miljøvennlig ut..

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Så dynamikk er ikke viktig for musikkgleden? Det er i tillegg uintelligent å mene noe slikt?

Mvh
Roysen
Nei, men det finnes jo andre viktige parametre, jmf. Naim-diskusjonen. Musical Fidelity har sin greie med massive kraftforsterkere uten at det gjør merket til verdens beste hifiprodusent. Go Figure!

R

Roysen

Gjest
Bach_Man skrev:
Roysen skrev:
Mvh
Roysen
Nei, men det finnes jo andre viktige parametre, jmf. Naim-diskusjonen. Musical Fidelity har sin greie med massive kraftforsterkere uten at det gjør merket til verdens beste hifiprodusent. Go Figure!
Du mener i henhold til egen oppfattning. Mange her på forumet er lykkelige eiere av MF i tillegg til at f.eks. MF i Stereophile er fan og eier. Jeg håper også at du ikke forsøker å påstå at det finnes noen fasit som tilsier at Naim er bedre. Dette er i så fall feil i mine ører.

Mvh
Roysen

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Nei folk får har sin egen smak, men MF når man legitimerer behovet for effekt på en tilsynelatende objektiv måte, men samtidig utelater andre viktige parametre, så blir det simplistisk. I det øyeblikket man inkluderer romrefleksjoner blir uansett den enkle betraktningen omkring påkrevet effekt nettopp det - enkel.

Jeg sier ikke dermed at MF er dårlig, men markedsføringen som sier at du må ha en enorm effekt er etter min mening villedende.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Helt enig med Bach_Man, timc er ute av kontekst. Her er et noen punkter som begrunner det, og noen punkter som jeg egentlig bare tok med.

1) At 3W er nok impliserer høyttalere med følsomhet opp mot 100w/db.
2) Høyere Crest-faktor er ikke det samme som høyere volum. Jeg tviler f.eks på at RMS-Volum hos Sleiven er på 100db og at han har behov for peaks på 130db.
3) Det finnes i praksis ikke musikk med 30db Crest-faktor. Er du heldig har du et og annet spor med 20db. Man kan jo ikke bare på nonchalant vis slenge ut tilfeldig tall og uttrykk som er populærisert av målemafiaen på sentralen i det siste, uten å vite hva som ligger bak..
4) Referansevolum i hjemmekino er 105db for hver kanal. Dette er max, og har du sett en film som utnytter dette, så vet du at dette lydnivået opp mot max er helt sinnsykt! Vanlig tale ligger faktisk normalt på 74db, og scener med litt hvisking, samt et par eksplosjoner kan faktisk sette centeren på prøve :)
5) Til en 100db høyttaler trenger man 4w for å overgå dette, og med 10w så er man godt over referansenivå i et stort rom der avstand og slikt må ta i betraktning.
6) En vanlig høyttaler med 90db følsomhelt gir altså 110db med 100w, og da i fullrange! Dette gjelder også centerkanalen, som jo faktisk til tider har en crest-faktor som vanlig musikk bare kan drømme om.
7) Hvor mange høyttalere klarer i det hele tatt å reprodusere 110db over tid uten å forvrenge?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Roysen, jeg vet selfølgelig at det er forskjell på 100w fra NAD, og 100W fra Gryphon, men la oss bare se bort ifra det..
Det var ment som et retorisk spørsmål, det finnes selfølgelig ekstreme konstruksjone som overgår dette (110db) Men 120db 20-20khz, det tror jeg nok ikke engang dine klarer :)

ed:var et svar til Roysen som er slettet.

U

utgatt60135

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dynamikk i form av maks volum; nei egentlig ikke. Jeg vil påstå at musikkinnlevelsen er størst på moderate nivåer. Da er vi mer følsomme for detaljer i musikken også.

R

Roysen

Gjest
Bruker du uttrykket dynamikk om maksnivå Lyngen?

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Jeg har klassiske innspillinger der kontrasten fra rolige partier til full utladning er på langt over 40dB (litt vanskelig å måle så raske pulser presist men jeg har kommet til rundt 45-46dB). Det betyr at forskjellen i effekt er opp mot 1:40000. Sagt på en annen måte, har man høyttalere med følsomhet på 90dB og spiller de rolige partiene på 74dB skal man fortsatt ha en kilowatt for å henge med på full sprut som da vil være 120dB. Og man skal ha et ekstremt stille rom for å kunne spille det særlig lavere og fortsatt ha glede av det. Jeg må tilstå at flere slike innspillinger oppleves som uspillbare på mange anlegg der dynamikk er lavere prioritert.

Dette er en del av musikken like fullt som alle andre parametre. Å prioritere dynamikk er på ingen måte ensbetydende med å nedprioritere noe annet, vel kanskje naboforholdet og WAF, men det kan knapt kalles musikalske faktorer om man klarer å holde dem på godt lydisolert avstand.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Man kommer jo aldri i nærheten av 120 db på en klassisk konsert, så hvorfor skal dette være realistisk hjemme i stuen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Det spørs jo hvilken konsert, i hvilket rom og hvor man sitter. Et mellomstort orkester har kapasiteten som trengs for slike nivåer.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Papirwatt er papirwatt. Vi vet jo ikke om noen av disse monsterforsterkerne må være så digre fordi at konstruksjonen er slik at de mindre modellene begynner å tøyse ved mer enn et par Ampere ut til en høyttalerlast.

Og Man har fullstendig rett i det han skriver over.

---

@Snickers: Jeg har hørt Tangens hovedanlegg noen ganger, og uansett hva jeg spiller fikser jeg ikke høyere peaknivåer enn 103 dB i et anlegg som greit gjør 110dB+, også på godt innspilt Mahler. Makslydtrykksbehovet og komfortnivået synes å være individuelt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er jo bare det kuleste du kan gjøre å kjøpe en forsterker som kan bringe deg over smertegrensen. Audiofilt nirvana er når det begynner å blø fra ørene.

T

timc

Gjest
Bach_Man skrev:
timc skrev:

-Tim
Som innfallsvinkel til musikkgjengivelse synes jeg dette er temmelig uintelligent, endimensjonalt og "brute force". Men om dynamikk er det viktigste så greit.

Nå trenger ikke dette inlegget noen særlige kommentarer, hva intelligens anngår.

Ser at Snickers har adressert problemstillingen. De som hevder at de kan spille høyt uten kompresjon med en 3watt forsterker, uten å ha SUPER-sensitive høyttalere, enten lyver, eller ikke oppfatter det. Musikk består av pulser. Man har pulser med nomiell styrke og impulser som er vesentlig kraftigere. Legg merke til at jeg snakker om spisseffekt fra forsterkeren.

Hva er så rart med det i grunnen? Det blir jo samme diskusjonen som at rørkonstruksjoner har mer "ørevennlig" forvrengning enn transistor, og dermed låter kraftigere enn wattantallet skulle tilsi. Uansett, watt er watt.

Meg fortalt er at gode innspillinger på CD har crestfaktor på rundt 30db. Litt høyere for vinyl.

-Tim

T

timc

Gjest
Valentino skrev:
Papirwatt er papirwatt. Vi vet jo ikke om noen av disse monsterforsterkerne må være så digre fordi at konstruksjonen er slik at de mindre modellene begynner å tøyse ved mer enn et par Ampere ut til en høyttalerlast.

Og Man har fullstendig rett i det han skriver over.

---

@Snickers: Jeg har hørt Tangens hovedanlegg noen ganger, og uansett hva jeg spiller fikser jeg ikke høyere peaknivåer enn 103 dB i et anlegg som greit gjør 110dB+, også på godt innspilt Mahler. Makslydtrykksbehovet og komfortnivået synes å være individuelt.

Dette høres veldig rart ut. Snakker du om peaker som varer over lengre tid? Jeg har kjørt testtoner gjennom hornet mitt og lett oppnådd 110dB uten at det var skikkelig plagsomt. Bortsett fra at lyse sinustoner generelt er plagsomme da.

-Tim

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Og hvilken viktig musikalsk innsikt får du av et anlegg som kan spille i 110 eller 120 db?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er klassisk musikk som har hovedenergien der øret er mest følsomt jeg hører mest på, timc.

Jeg vet at jeg har utviklet sarte ører etterhvert (jeg studerte da DumDum, Jokke og Raga herjet øregangene), men jeg har kommet fram til at når jeg nå har et anlegg som klarer 103dB maksimalt lydtrykk i lytteposisjonen (liten hovedforsterker) har jeg i praksis hele 3dB dynamisk headroom til alt programmaterialet jeg har testet med.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Dersom det du lytter til har dynamikkområde på 3dB kan jeg forstå at du finner 103dB å være veldig høyt Valentino. Men jeg siktet til innspillinger som har et reelt spenn på langt over 40dB.

Bachman, hvorfor den nedlatende holdningen? Og hva mener du man taper ved å ha stor dynamisk kapasitet?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du verden, Snickers. Jeg trodde du mer lesefør enn som så.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Skulle likt å hørt det orkesteret som gir 120db bånn gass.
Dette tilsvarer ca et 5.1 lydspor på max volum, hvor alle høyttalerne er full range.
+ LFE på 115DB, men selv dette gir bare rundt 110db på vanlige frekvenser. Det er kun i bassen man kommer opp i 120db. I et skikkelig surroundanlegg er dette hakket før døden inntreffer:D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dynamikk er viktig det, Snickers. Du nevner 40dB.
Jeg har vanskelig for å forstå at de svakeste partiene i et musikkstykke må være like høye som normal samtale.
Og så skjønner jeg heller ikke helt hvorfor anlegget må kunne gjengi en Brucknerblåserrekke på 1m all den tid de nærmeste publikumere sitter 10m eller så unna en slik.

Til allminnelig opplysning: Jeg er noe sær. Jeg går ikke på forsterkede konserter uten øreplugger. (Kommer også på en publikummer jeg så i Oslo Konserthus en gang, en av disse partiturleserne dere vet. Han stappet fingrene i ørene til applausen, og helt riktig, applausen var den høyeste lyden under hele konserten.)

T

timc

Gjest
Bach_Man skrev:
Og hvilken viktig musikalsk innsikt får du av et anlegg som kan spille i 110 eller 120 db?
Nå må du lære å lese. Se hvillket innlegg jeg svarer på. Jeg stiller et spørsmål.

-Tim

T

timc

Gjest
Snickers-is skrev:
Dersom det du lytter til har dynamikkområde på 3dB kan jeg forstå at du finner 103dB å være veldig høyt Valentino. Men jeg siktet til innspillinger som har et reelt spenn på langt over 40dB.

Bachman, hvorfor den nedlatende holdningen? Og hva mener du man taper ved å ha stor dynamisk kapasitet?

Nå tror jeg du misforstod han Snickers. Han sier at MAKS nivå er 103dB og at han har 3dB til overs som han ikke bruker. Hvilket skulle tilsi et nominelt lydtrykk på maks 85dB eller deromkring?

Husk også at lydtrykkene jeg snakker om er referert til 1m. dB synker gankse kjapt når man beveger seg lengre bort. 6db per dobbling er det ikke?

-Tim

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Snickers-is skrev:
Man taper ikke nødvendigvis noenting (bortsett fra penger), men på den annen side går man heller ikke glipp av så mye rent musikalsk ved å ikke kunne spille peaker på 120 dB. Som jeg var inne på tidligere heller MF mer og mer mot å presentere høy effekt som en nødvendighet, og der synes jeg personlig de er inne på feil spor.

Skal anlegget være en musikkgjengiver eller et sirkusnummer?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
timc skrev:
Bach_Man skrev:
Nå må du lære å lese. Se hvillket innlegg jeg svarer på. Jeg stiller et spørsmål.

-Tim
Innlegget mitt var dårlig formulert, det burde stå man i stedet for du, for å slenge spørsmålet ut i luften til dem som vil svare.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.980
Sted
Østfold
Jeg har en mistanke om at Valentino og Bachmann har en viss overvekt av en type musikk som ikke havner i kategorien der 120dB over hodet er aktuelt. Om det stemmer blir det også noe irrelevant å kommentere nettopp høye lydtrykk på den bakgrunnen.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.842
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det stemmer forsåvidt det, Snickers-is.

Men jeg kan jo stille spørsmålet: Hvor høyt er er Mahlerbrak midt på 4. rad i Berlinerfilharmonien?
Kunne være greit å vite om jeg må sette inn større forsterkeri. Disse rådyrene på jordet her har det nok litt for fredelig...

Topp Bunn