Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo mandag i dag - og da tåler vi vel en ny VENTURA model..??

    Denne heter v-matic EGO pi, og har dreibar ring med regnestav (!!!) En liten godbit for arkitekten og ingeniøren!

    Superflat design, og med hus i Titan. "Relativt" rimelig modell, kostet 1.900 EURO i 2005. COSC-sertifisert denne også.

    Igjen utrolig clean look, særlig med tanke på at den også inneholder en regnestav.


    VENTURA v-matic EGO pi
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.057
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    pengesluk skrev:
    VENTURA, Trond, ikke Venturi.....
    Jeg visste det, men skrev feil i farten. Flaut faktisk. Tabben er rettet opp. Takk for introduksjon til en serie flotte ur pengesluk.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    En slik regnestav (regneskive er vel mer dekkende, og siden den er sirkulær er den faktisk bedre enn en stav) er genialt å ha på seg til en hver tid.

    Bare still inn valutakursen og shop til you drop! Sikle sikle!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Barbaresco skrev:
    En slik regnestav (regneskive er vel mer dekkende, og siden den er sirkulær er den faktisk bedre enn en stav) er genialt å ha på seg til en hver tid.

    Bare still inn valutakursen og shop til you drop! Sikle sikle!
    Det er jo tirsdag, så hvorfor da ikke nok en Ventura kreasjon - her kan du kalkulere valuta, alle innkjøp osv. SAMTIDIG som du tar tiden på hvor lenge det gikk før varmgangen i kredittkortene oppsto.. 8) 8)

    Denne modellen heter v-matic LOGA og var den dyreste av Ventura's ur i ikke-edelt metall. 3.200 EURO i 2004.
    Igjen, legg merke til serrateringen både på ringen og opptrekkskrona. Et varemerke på Ventura.
    Her er huset i Titan, lett og nærmest litt "stealth" aktig med den mørk grå finishen og smooth overflate. Kunne også fåes i stål, som jeg personlig hadde foretrukket. Dette er dog sjelden vare og ikke alltid bare å velge fritt....
    Råbarsk sak for den som liker kronografer - og det gjør vi jo!!
     

    Vedlegg

    S

    Supertramp

    Gjest
    Ok, hva er egentlig en kronograf? Hva kan den "gjøre"?

    Lekker sak, og jeg har noe i skuffen som minner om den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Kronograf er et ur som i tillegg til å vise tiden også er utstyrt med stoppeklokke.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Da har jeg mange kronografer i skuffen :)

    Ingen her med Breitling?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.836
    Torget vurderinger
    0
    Og for å vær litt geek kan det legges til at "cronometer" er en klokke/ur som har et visst nøyaktighetsnivå og som er godkjent /testet av et dertil egnet organ, feks COSC.

    Et arbåndsur kan derved både være en cronograf og et cronometer. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Og så, til ære for Barbaresco, we give you (drumroll, please):


    The ITALIAN watchmaker ANONIMO!!!! www.anonimo.com

    Anonimo was founded in Florence, Italy in 1997 by respected designer and entrepreneur Federico Massacesi who had already gained many year’s experience in the field of Luxury Goods for Salvatore Ferragamo SpA. His vision was to create an enterprise specializing in the production of unique Italian timepieces focused on staying true to Florentine watch making tradition. He accepted the challenge therefore to be known worldwide as the most important Italian Company producing high quality mechanical timepieces. Events conspired to set the stage for the realisation of this aim. The takeover by an international group caused a famous Florentine watchmaking house to uproot and move abroad, thus leaving an elite and established team of veteran watchmakers wishing to continue their watchmaking tradition in Florence. Happily this wealth of Florentine watchmaking experience joined forces with Federico Massacesi to form the cornerstone on which Anonimo’s success was built.

    Dette er en modell som er fin å ha når en setter seil for Italia og større vin-innkjøp!! Har indikeringer for regatta-seiling, dreibar skive med kompass-indikeringer osv. osv. Steintøff modell, sjelden å se her på berget, kjøpte den da en god venn solgte skøyta til fordel for en svær havseiler :'( :'( :'( Tanken var å lene seg nonchalant mot rekka, kaste et (likegyldig) blikk på klokka for så å presentere dette "must-have" vidunderet for båteieren. Gikk ikke helt som planlagt, vanskelig å se nonchalant ut når en HENGER over rekka og spyr innvoller og sokker ut over Rakkestadbåene... ;D ;D Båtens eier hadde dessuten selv kjøpt ny klokke og var mer opptatt av den!

    ANONIMO Match Racing med hvit skive (var også å få med sort). Rem av Kodiak-prosessert haiskinn, tåler lengre tid i salt/ferskvann.



    Solid dimensjonert kasse på denne....
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den som hadde hatt penger til en Ventura, sikle, sikle.

    Håvard
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    For meg? Jeg kan da ikke bruke en kompassrose eller seile opp mot vinden. En regnestav derimot.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Men du kan da vel drikke italiensk vin??
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    Den som hadde hatt penger til en Ventura, sikle, sikle.

    Håvard
    Er det ikke bare å gjøre sånn da, Haavard?
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nei, er ikke kommet dit i livet ennå.
    Men det kommer vel en dag. Litt hardt arbeid framover så kan jeg også bruke penge på noe slikt.
    Akkurat nå er drømmen om Alfa Romeo realisert, når den skal bort så får vi se.

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Se det, ja! Der har du bil i mange uker bare du tar vare på den ;D ;D
    Lykke til - viktig å realisere noen drømmer av og til.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fosse skrev:
    Fosse skrev:
    Om man skulle få det for seg at man trenger en påskjønnelse i form av en IWC Portuguese er det da noe man må ta særlig hensyn til?
    Chronograph har et modifisert standardur mens Automatic har verk som er fremstilt av IWC.
    Jeg er litt usikker på hvilken jeg foretrekker, men sistnevnte koster omtrentlig 50% ekstra og ut fra utseendet synes jeg ikke den er verd merkostnaden (slik jeg husker det, uten å ha sett dem side om side).

    grattis med lekker klokke, fosse.

    selv er jeg hypp på en portofino.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.461
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ventura var stilrene saker, Pengesluk.


    Hva er prisegmentet?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Hei C, long time!

    Ventura kan fåes fra i underkant av 2.000 Euro, typisk COSC-sertifisert kronograf rundt 3.000 Euro.

    Ikke så slemt. m.a.o., vet om andre mer besungne "brands" som koster 2-3 ganger dette for tilsvarende ytelser.

    Vi snakker her om manuelle tildels vesentlig omarbeidete/forbedrede verk og COSC-sertifisering, noe slett ikke alle har.

    COSC går på nøyaktighetsavvik etc. Viktig for et mekanisk urverk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Hei C, long time!

    Ventura kan fåes fra i underkant av 2.000 Euro, typisk COSC-sertifisert kronograf rundt 3.000 Euro.

    Ikke så slemt. m.a.o., vet om andre mer besungne "brands" som koster 2-3 ganger dette for tilsvarende ytelser.

    Vi snakker her om manuelle tildels vesentlig omarbeidete/forbedrede verk og COSC-sertifisering, noe slett ikke alle har.

    COSC går på nøyaktighetsavvik etc. Viktig for et mekanisk urverk.
    Det frister.....veldig
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.461
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Oi, det var ikke ille. Hadde regnet med en startkostnad på 50k +-.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Bare å banke til, Finger'n, stå av vin til middagen et par uker så har du'n!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    C. Alshus skrev:
    Oi, det var ikke ille. Hadde regnet med en startkostnad på 50k +-.
    Du får ikke en halv DH bike engang for dette, C........ klin til!
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    C. Alshus skrev:
    Oi, det var ikke ille. Hadde regnet med en startkostnad på 50k +-.
    Om du selger dine SBL til meg så er du nærmere realiseringen ;D

    Fordømt fine ur disse Ventura. Til og med deres quartzverk, som jeg ellers skyr som pesten, frister. Nytt og moderne, men fortsatt tidløst. Forbløffende!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.930
    Antall liker
    584
    pengesluk skrev:
    Men du kan da vel drikke italiensk vin??
    Ja, takk for tipset, var ikke obs på italienske klokker i det hele tatt! Og kan dra dit uten båt :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fikk denne i dag.
    Koster ikke 2000 euro, men viser tiden.
    Har likevel mer lyst på Ventura. ;D

    Håvard
     

    Vedlegg

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    pengesluk skrev:
    COSC går på nøyaktighetsavvik etc. Viktig for et mekanisk urverk.
    Nåja, i våre dager er nok COSC sertifiseringen kun viktig i forhold til marketingverdien den har. I hovedsak betyr sertifiseringen at uret har et maks avvik på -4/+6 sekunder i døgnet, noe ethvert moderne mekanisk drivverk klarer å få til. Selv 10-dollars drivverk fra Kina klarer det, med litt flaks. Har du virkelig tur kan du godt finne en billig fake på et gatehjørne et sted som også overholder de fleste COSC-kravene, inntil den dør noen uker senere.

    For 20 års tid siden hadde COSC ennå en misjon, men den eneste grunnen til at sertifikasjonen ennå eksisterer er at den bidrar til å selge klokker til de uvitende. Er man ute etter en klokke med en sertifisering som faktisk betyr noe, kan man evt. se etter "Poinçon de Genève" eller "Fondation Qualitè Fleurier", men siden begge disse inkluderer langt mer enn de aldrende og særdeles komfortable kravene som settes av COSC vil også klokkene typisk ligge i et høyere prisleie.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Lille_Adam skrev:
    pengesluk skrev:
    COSC går på nøyaktighetsavvik etc. Viktig for et mekanisk urverk.
    Nåja, i våre dager er nok COSC sertifiseringen kun viktig i forhold til marketingverdien den har. I hovedsak betyr sertifiseringen at uret har et maks avvik på -4/+6 sekunder i døgnet, noe ethvert moderne mekanisk drivverk klarer å få til. Selv 10-dollars drivverk fra Kina klarer det, med litt flaks. Har du virkelig tur kan du godt finne en billig fake på et gatehjørne et sted som også overholder de fleste COSC-kravene, inntil den dør noen uker senere.

    For 20 års tid siden hadde COSC ennå en misjon, men den eneste grunnen til at sertifikasjonen ennå eksisterer er at den bidrar til å selge klokker til de uvitende. Er man ute etter en klokke med en sertifisering som faktisk betyr noe, kan man evt. se etter "Poinçon de Genève" eller "Fondation Qualitè Fleurier", men siden begge disse inkluderer langt mer enn de aldrende og særdeles komfortable kravene som settes av COSC vil også klokkene typisk ligge i et høyere prisleie.
    Under sertifiseringen så utsettes urene for en del ytre påkjenninger temratur ol, så riktig så enkelt som det du skisserer er det vel ikke?
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Det er selvsagt riktig, og grunnen til at jeg kvalifiserte det med "i hovedsak". At kravene i sin helhet helt og holdent er utdaterte, for mange år siden, og at de med letthet kan oppnås av nærmest hvilket som helst av dagens masseproduserte mekaniske urverk er uansett et faktum. Sveitserne selv har jo også sviktet sertifikasjonen nesten fullstendig, da mindre enn 3% av alle klokker produsert der i dag er COSC-merket.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Denne tråden er farlig.........

    Nå vurderer jeg å kjøpe en slik en:



    men helst med blåfarget ring rundt.....(der det står 20 - 30 - 40)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Seamaster er aldri feil. Jeg sikler litt på en Sinn U1, de er råtøffe.





     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    14.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Får kutte ut hifi i noen år og spare til en slik :)


    Hublot Big Bang Steel

    OU812
     

    Vedlegg

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Seamaster er aldri feil. Jeg sikler litt på en Sinn U1, de er råtøffe.
    Kunne ikke vært mer enig. Skulle så gjerne hatt en litt røffere klokke for bruk til dager som dette, med sol, sommer(?) og bading, i tillegg til Stowa-klokka.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.461
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lenge vært svak for Sinn 556 og 656. Enten i blank eller svart. Ringte på en 656s i fjor etter at den hadde ligget ute på finn.no i godt over en måned. Da var den solgt for to timer siden. Argh!




     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Vel, snakker og snakker.... Breitling bruker som de aller fleste rene standardurverk til en relativt liten penge, som de så modifiserer aldri så lite for å kunne sette sitt eget navn på dem. Om man virkelig skal "snakke", i horologisk betydning, så må det nok annen og kraftigere lut til. Og mye mere penger. Men det kommer selvsagt helt an på hva man verdsetter - en klokke som går riktig, er godt konstruert og som man liker utseendet på, eller en klokke som er eksklusiv i reelle termer og ikke bare bogus-eksklusiv. For min del er det det første og da er Breitling på toppen av min liste.

    En annen favoritt, kanskje den største, er SuperOcean Heritage. Med sine 46mm er den på grensen til å være for stor på mitt puslete 7-tommers håndledd, men det funker akkurat.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23
    Fortsatt sommer og ferie/reisemodus - og hva er vel da mer naturlig enn en "GMT" klokke som også gir indikasjon på de forskjellige verdensmetropoler?


    Denne falt ned i handlekurven for noen år siden, CORUM GMT "Classic" heter modellen, som er å få med enten blå eller beige skive. En mellomting mellom genuint sportsur og "finklokke" som godt kan bæres i flere foskjellige settinger. Skiftet fra lærreim (som ble litt for trang) og over til en meget komfortabel lenke i polert stål - originalmodellen. Enjoy!
     

    Vedlegg

    S

    Supertramp

    Gjest
    Smak og behag, pengesluk. Jeg klarer ikke de lenkene - hårene på armen fester seg i lenka hele tiden og jeg føler meg hårsår ........ :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.461
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke noe prblem for pengesluk, han vokser nemlig håndleddet. ;)


    Vanlig Breitling og klokker med for mye "dill" på blir for mye for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn