Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Falt litt for denne:

    1619440758897.png

    Ikke veldig dyr. Passe størrelse. Datovisning som er lesbar uten briller. Jeg ser at de nok baserer seg på en del ikke-egenproduserte deler siden det ikke står Glashütte i/SA på urskiven.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Falt litt for denne:

    Vis vedlegget 717446

    Ikke veldig dyr. Passe størrelse. Datovisning som er lesbar uten briller. Jeg ser at de nok baserer seg på en del ikke-egenproduserte deler siden det ikke står Glashütte i/SA på urskiven.
    Nomos Club er fin, jeg er veldig fornøyd med min. Jeg har den enkleste varianten uten dato og med manuelt urverk. Kjøpte den faktisk av Chalshus for mange år siden 😊
    IMG_20210427_093059310.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kult at du har den fortsatt! Den er jo særs flott.
    Jeg hadde også 38,5mm med dato, men på mitt håndledd følte jeg at den ikke satt så godt. Litt for lange horn, imho.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Kult at du har den fortsatt! Den er jo særs flott.
    Jeg hadde også 38,5mm med dato, men på mitt håndledd følte jeg at den ikke satt så godt. Litt for lange horn, imho.
    Seks år siden jeg kjøpte den av deg, fant jeg ut :) Jeg er veldig fornøyd. Jeg kan fint gå med store klokker, men ville ikke hatt denne i større en 36mm. De litt lange hornene og ganske smal bezel gjør at den virker større en målene kanskje skulle tilsi.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes litt om klokker på NRK P1 nå.
    Kanskje ikke noe for oss som koser oss i det billigere segmentet.....

    BTW; noen som vil kjøpe et par brukte, men god trompeter?? 😁
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er litt som med vin - det spennende er å finne det som er bra og som ikke koster alt for mye. Det gjør ikke noe om ikke alle andre har det heller. Rolex er helt sikkert bra, men "alle" har det jo og det gjør jo at de ikke er spesielt eksklusive.
    Jeg har litt lyst på en Nomos for tiden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Eneste enarmede banditt jeg vil ha, er en jeg kan ha på armen.
    Var veldig fascinert av MeisterSinger første gang jeg så den.
    Men denne fra Kiev er så billig at det er gøy.
    Men ikke fortell noen hva den koster
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Jo meir eg ser på dei jo sikrare vert eg på at eg må ha ein Marine Classic 40 Arabic. Minner meg veldig om opptrekksuret som hang i styrehuset på fraktebåten til Bestefar. Båten var bygd i 1938 på Sietas-verftet i Hamburg. Angrer som ein hund på at eg ikkje skrudde det ned og tok det med meg då han kvitta seg med båten!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er jo gode, «enkle» klokker da. Fortsatt imponert over hvor godt de har justert top grade ETA drivverket i min Flieger.
    (Langt mer nøyaktig enn calibre 2500 i Seamasteren var som ny i 2017)
    De har også helt suveren kundeservice! Anbefaler Sarah Kamau fra Stowa om noen skal handle eller bare lurer på noe.
    Er det noe spesielt man lurer på så stepper ekspertisen opp. De var også «på» UPS i perioden sistnevnte surret bort pakken.
    Terningkast 6 fra meg ihvertfall.

    Når det er sagt, så bruker jeg Seamasteren daglig allikevel. Bodø, friluftsliv, annet krevende gjør at kun vanntett duger.
    Men kanskje til sommeren, tilbake på Østlandet..:)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Med klokker som med hi-fi
    Mye bra lages av de som ikke har det største navnet.
    Og innmaten er ofte den samme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg foretrekker klokker der produsenten faktisk lager urerkene selv, men det er ikke så mange av dem. Og de blir ofte dyre. :(
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Er jo gode, «enkle» klokker da. Fortsatt imponert over hvor godt de har justert top grade ETA drivverket i min Flieger.
    (Langt mer nøyaktig enn calibre 2500 i Seamasteren var som ny i 2017)
    De har også helt suveren kundeservice! Anbefaler Sarah Kamau fra Stowa om noen skal handle eller bare lurer på noe.
    Er det noe spesielt man lurer på så stepper ekspertisen opp. De var også «på» UPS i perioden sistnevnte surret bort pakken.
    Terningkast 6 fra meg ihvertfall.

    Når det er sagt, så bruker jeg Seamasteren daglig allikevel. Bodø, friluftsliv, annet krevende gjør at kun vanntett duger.
    Men kanskje til sommeren, tilbake på Østlandet..:)
    Er seamasteren vanntettere enn Stowa-klokka? 😳
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er seamasteren vanntettere enn Stowa-klokka? 😳
    Poenget WIS(e) guy, er at Stowa ikke blir så mye benyttet som jeg tenkte. 5 ATM som gjelder også for Marine klokkene
    er litt lite i krevende klima. Tenkte jeg ikke skulle bry meg så mye om dette, men fornuften sperrer.
    Så daglig klokkevalg blir litt som med allværsjakka på våre breddegrader.

    Er allværsjakka vanntettere en bomullsjakka? :oops:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    5 ATM betyr i praksis "splash-proof". Ikke noe man tar med seg ut i vannet.
    For såvidt enig i konklusjonen - men om produktet holder som lovet, skal en svømmetur gå helt fint. Har noen 5 ATM (inkl. treningsklokke) som jeg har brukt både i dusjen og svømmebasseng. Men, jeg velger å ikke gjøre det mer - bortsett fra en Garmin treningsklokke , sånn i tilfelle. Har bestilt meg en titan "diver" (20 ATM) som jeg kommer til å bruke som hverdagsklokke, og da skal slippe å ta av og på ved dusj eller svømmeturer etc. Denne har krone som skrues. Føles straks sikrere :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En Stowa eier på et forum fortalte at Flieger 40 ikke tålte en tur på svøm, men det er vel litt forskjell også på hvordan de forskjellige produsenter beskriver ATM klassene?
    Den perfekte hverdagsklokke bør tåle dusj, svøm og ha skru ned krone ja :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er det de urmakerne jeg har snakket med (Thune i Stortingsgaten i Oslo, Bjerke på Karl Johan i Oslo og Lian på Nordre i Trondheim) har sagt til meg. De kan jo ta feil, men er vel såpass oppdaterte at slikt bør de vite. Nå har det vært snakk om relativt dyre ur, og det kan jo være "for sikkerhets skyld" det har vært snakk om, men jeg stoler på disse folka. Jeg tar uansett av meg klokken når jeg dusjer/bader/svømmer (selv om det står vanntett ned til 200 m :D )
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Sakset fra Stowa FAQ:

    Waterproof of STOWA watches
    Each STOWA watch watch, which is declared as waterproof, fulfills the requirements of DIN 8310 in the original delivery condition. Each model has a figure in atm on the backside. This refers to the test pressure. The following data can be used as practical orientation. - 3 bar corresponds 3 atm (approximately 30m) - the watch keeps splashing water (e.g. Antea KS) - 5 bar corresponds 5 atm (approximately 50m) - the watch can be used for showering (e.g. Flieger Automatic, Antea 365 and 390 etc.) - 10 bar corresponds 10 atm (approximately 100m) - the watch is suitable for swimming (Seatime) - 100 bar corresponds 100 atm (approximately 1000m) - the watch is suitable for swimming and diving (Prodiver) To use a STOWA watch without any problems during swimming, we recommend a pressure resistance of at least 100 m. For regular use in the water, our Provider Sports-/Diving watches are recommended. The compressive strength of a diving watch is indicated in bar, atm or in meters of diving depth. When diving, the pressure increases by 1 bar per 10 m diving depth. The gaskets of your watch are subjected to a normal aging process or are attacked by external influences, wich can lead to loss of the tightness. We therefore recommend checking your watch once a year.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    SÅ 3 atm spalsh-proof, 5 atm kan brukes i dusjen men ikke mer enn det.
    Så de har lagt inn sikkerhetsmargin for dyre klokker. Det er klart at har man en klokke til over 100 kkr (som min GO) der det står 5 atm på, så anbefaler de at man ikke har den på i dusjen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg tar alltid klokka av meg i dusjen, og jeg svømmer sjelden så langt at jeg trenger klokke (eller kalender).
    Mange av min klokker har kun vært merket med "waterproof" eller noe slikt. Jeg har ikke tatt de med under dykking, men på arbeid, seilbrett, ski, sykkel- og fjellturer har de alltid vært på håndleddet. Aldri hatt noe problemer.
    Så er klokka merket med 5ATM tar jeg det for gitt at den tåler et aktivt liv. Hvis ikke er den uansett ikke noe å ha.
    :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Min Oysterdate skal jo være vanntett, alle fall en bit ned.
    Men jeg fikk fukt i den da jeg vasket båten i Tyskland.
    Konstruksjonen er nok i utgangspunktet rimelig vanntett men pakninger og slikt vil jo normalt stivne og miste noe av vanntettheten
    over tid. Det er vel en av årsakene til at slike klokker bør få regelmessig service.
    Ur som man bruker bør man ha verktøy til så man kan åpne baklokket om man ser fukt i verket. Mindre sjanse for skader hvis man
    tørker ut klokka asap mens man venter på at en urmaker kan ta seg av den.
    Uansett er nok den oljefyllte Sinn GSG9 en av de absolutt bedre klokkene hvis den skal være med på "litt av hvert"!
    Den står på "må ha" listen, men den er selvsagt ikke helt gratis!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Min Oysterdate skal jo være vanntett, alle fall en bit ned.
    Men jeg fikk fukt i den da jeg vasket båten i Tyskland.
    Konstruksjonen er nok i utgangspunktet rimelig vanntett men pakninger og slikt vil jo normalt stivne og miste noe av vanntettheten
    over tid. Det er vel en av årsakene til at slike klokker bør få regelmessig service.
    Ur som man bruker bør man ha verktøy til så man kan åpne baklokket om man ser fukt i verket. Mindre sjanse for skader hvis man
    tørker ut klokka asap mens man venter på at en urmaker kan ta seg av den.
    Uansett er nok den oljefyllte Sinn GSG9 en av de absolutt bedre klokkene hvis den skal være med på "litt av hvert"!
    Den står på "må ha" listen, men den er selvsagt ikke helt gratis!
    Den er jo også spekket for 500 bar, så jeg håper virkerlig den tåler å dusje ...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Mekaniske ur skal jo heller ikke utsettes for støt og slag. Jeg er av en urmaker blitt advart mot å sykle på brostein med et mekanisk ur...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mekaniske ur skal jo heller ikke utsettes for støt og slag. Jeg er av en urmaker blitt advart mot å sykle på brostein med et mekanisk ur...
    Jeg ser poenget, men med tanke på hvordan mine alltid har blitt brukt er jeg ikke spes engstelig. Alt for lite flink til å ta hensyn, men ingen har tilsynelatende tatt skade av å sitte på armen under alle slags forhold i mange år. Og - jeg er i tillegg kjeivhendt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn