Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lurt på om jeg skal kjøpe en relativt enkel Quartz-klokke. Jeg vil ha stor dato som er lett lesbar, og vising av dag. Denne er litt overlesset, men godt priset. Finest med lys skive suynes jeg.
    1616340185601.png 1616340318325.png
    Jeg kommer uansett til å kjøre gjennom Glashütte til sommeren, så da kan jeg jo bare kjøpe den der. Det skal visstnok finnes norsk importør, men har ikke funnet en forhandler.

    PS: Jo mer jeg ser på den, jo mer overlesset synes jeg den er. Tror nok ikke det blir den, nei, men jeg liker måten de viser dato og dag på.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Problemet for meg er at det finnes så ALT FOR MANGE lekre klokker der ute - og jeg er nok ikke i den økonomiske situasjonen at jeg kan koste på meg dyre klokker. Så derfor slenger det innom en og annen i det rimelige sjiktet og noen som jeg kan glede meg over i daglig brukJeg holder meg også til klokker fra 40mm og nedover.
    Denne jeg viste for noen dager siden, er det jeg vil kalle et rem-monster. Her vises den med en behagelig orange silikon rem
     

    Vedlegg

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Jeg har lurt på om jeg skal kjøpe en relativt enkel Quartz-klokke. Jeg vil ha stor dato som er lett lesbar, og vising av dag. Denne er litt overlesset, men godt priset. Finest med lys skive suynes jeg.

    Jeg kommer uansett til å kjøre gjennom Glashütte til sommeren, så da kan jeg jo bare kjøpe den der. Det skal visstnok finnes norsk importør, men har ikke funnet en forhandler.
    Med tanke på at den heter Grandioso, så mistenker jeg at det er en klokke du bør prøve på armen før du kjøper - ser ut til å kreve sin kar ;)

    Screenshot 2021-03-21 at 17.50.01.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Case stainless steel Ø 42,5 mm height 12,8 mm

    Litt i største laget, men ikke helt håpløs.
    Jeg har en klokke med målene 40,0 mm og 12,7 mm som ikke føles ekstrem. Høyden er ikke noe problem, men 2,5 mm ekstra diameter kan bli for mye. Jeg har prøvd en på 44,0/14,0, og den var i største laget.
    Uansett handler man ikke sånt usett.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    42,5mm er helt klart levelig, men man må huske på at proposjonene har mer å si enn selve tallet - på akkurat denne klokken dekker jo skiven mesteparten av klokken, så den vil jo fremstå som en god del større en en klokke med mindre skive og mer kurvet kasse.

    min GS SBGH001 har omtrent samme mål som min gamle sinn 103st, men seikoen fremstår mye mindre, og ligger mye mer behagelig på armen siden den er proposjonert helt annerledes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, mye å tenke på, men som sagt - man kjøper ikke usett. Jeg stikker innom fabrikken til sommeren og ser på den der.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23

    Artig "Worldtimer" fra Xemex - ikke noe kostbart ur men bra kvalitet på kasse
    og lenke, meget behagelig å ha på. Godt med ur en kan bruke uten å være redd for de...

    xemex wt.png

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Den GSen er elegant og lekker, men jeg skulle gjerne ha en klokke med lesbar dato og dagvisning. Det er ikke så lett å finne. Den beste jeg har funnet til en betalbar pris så langt er den Bruno Söhnle jeg har vist til tidligere, men den er antagelig i største laget.(og litt "bling") :(
    De blir gjerne litt overlesset når de skal ga såpass mye funksjonalitet. Jeg kunne godt greie meg uten alle disse småviserne på displayet. F.eks noe slikt:
    1616409921006.png
    men med dagvising der hvor månefasen vises. Jeg har jo allerede en slik, og jeg er skikkelig fan, men bytt ut månefase med dagvisning så hadde jeg kjøpt den på flekken.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker for så vidt denne, selv om dag- og månedvisning er litt i minste laget. (Hvorfor er det så populært å ha månefasevisning på disse klokkene?)
    1616410473999.png
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Apropos dagsvisning. Hva med visning av norske ukedager:

    "Norsk" produsent? Antar den er sammenstilt, i utlandet, hos noen som driver med slikt i stor skala.



     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Det kommer jo litt an på hvor lesbar du sikter til - de fleste seiko 5 klokkene har jo dag-dato, men de gjør jo ikke så mye nummer ut av dem.
    Breitling har faktisk en pen en i klassisk "day date" format, men ikke superbillig.


    og den typiske seikoløsningen
    1616414271712.png
    1616414163282.png

    og noen litt mer fancy, men rotete subdial løsninger
    1616414439058.png
    1616414487369.png

    og her er noen flere:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Den Breitlingen har jeg faktisk sett på. Problemet er gjerne at datotvinduet blir så lite. Jeg har allerede en Rado med dag/dato, og det går fint å se dag, men datoen blir veldig liten når det er 2 siffer. Jeg vil gjerne ha en datovisning som Lange/Glashütte Original har, men dag i tillegg.
    Den Bruno Söhnle klokken uten de 3 små viserne, og med diameter på 40 mm heller enn 42,5 mm ville være perfekt.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Noen som kan anbefale noen bra "mid end" mekaniske ur uten dato?
    For meg er datovinduet som et gapende hull i urskiva.
    En klokke for meg bør ha hel skive og visere som viser tiden.
    That's it, and that's that
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Noen som kan anbefale noen bra "mid end" mekaniske ur uten dato?
    For meg er datovinduet som et gapende hull i urskiva.
    En klokke for meg bør ha hel skive og visere som viser tiden.
    That's it, and that's that
    Med fare for å bli gjentagende. Jeg har ikke greie på de ulike urverkene som sitter i de ulike armbåndsurene, så jeg går kun etter hva jeg liker utseendet på.
    Stowa marineuhr. Dette er en klassisk tysker. se bilde under.

    Finnes i lignende varianter og i ulike prisklasser fra disse;

     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    K

    Khanate

    Gjest
    Om man liker svart urskive har de nevnte produsentene i min forrige post også pilot / flieger ur i samme 40talls stuk
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Med fare for å bli gjentagende. Jeg har ikke greie på de ulike urverkene som sitter i de ulike armbåndsurene, så jeg går kun etter hva jeg liker utseendet på.
    Stowa marineuhr. Dette er en klassisk tysker. se bilde under.

    Finnes i lignende varianter og i ulike prisklasser fra disse;

    Helt enig. Stowa Marine er veldig fin.
    Jeg liker dato, men "less is much more"!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nomos Glashütte er flotte klokker. Jeg har hatt både 36 og 38,5mm. Mye for pengene, lett å lese.

    Ligger på finn til 10k ser jeg.

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    @otare

    Har du et budsjett?

    Glashütte Original og Jaeger er klokker til 100k pluss.

    Her er noen rimelige forslag:

    Og noen dyrere:


    Mesitersinger har denne:

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    @otare

    Har du et budsjett?

    Glashütte Original og Jaeger er klokker til 100k pluss.
    Akkurat nå bare leker jeg med tanken. Jeg har allerede 2 mekaniske klokker og lurer egentlig på noe relativt rimelig. Jeg er fascinert av mekanikken i klokker, men det er klart at de er dyre.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3


    Mühle fra samme gate har noen skikkelig fine pilot ur, samt mye annet flott til veldig goder priser.
    De får veldig positive reviews, godt bearbeidede drivverk, har lang historie ink.litt konflikter med Glasshütte O.

    En flieger:

    80BA02E3-4C35-49FD-ABBE-BFFC18832014.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Alltid litt konflikter i Glashütte. Når man har 8 klokkefabrikker (Lange, Glashütte Original, Nomos, Mühle, Bruno Söhnle, Tutima, Union, Moritz Grossmann) i en landsby med ca 6500 innbyggere kan man vel ikke unngå det. Folk slutter hos en produsent og begynner hos en annen - det er ikke mulig å ikke ta med seg litt inspirasjon etc. fra sin gamle arbeidsgiver. Det er en god del likheter mellom en del av klokkene til Lange og Glashütte Original.
    Men de lager flott klokker der. Moritz Grossmann er vel den siste fabrikken som er gjenopplivet. De er eksklusive så det holder:
    1616429017609.png og for som gjerne vil se innmaten (eller deler av den) 1616429087971.png

    Produksjon av disse modellene er begrenset til 18 klokker i året...

    Denne her lager de hele 50 stk av i året:

    1616429503288.png

    De lager små serier, så de er vel ikke akkurat billige...

    BTW: Hvis dere noen gang er i Glashütte så stikk innom klokkemuseet der. Det er interessant. Glashütte ligger litt vestvest for motorveien mellom Dresden og Praha. 30 min fra motorveien. Hvis man kjører den gamle veien fra Dresden til Praha over Cinovec og Teplice tar man av mot Glashütte i Dippoldiswalde. Veldig vakker natur i området.

    IMG_1913.jpeg IMG_1919.jpeg IMG_1918.jpeg


    PS: Jeg ser at Moritz Grossmann oppgir Tidemann i Oslo som forhandler. Har Tidemann startet opp igjen etter konkursen?
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Dato synes jeg er viktig på en klokke, men da må visningen være så god at man kan se den uten å ta på brillene. Der synes jeg tyskerne som Lange og Glashütte har en god løsning. Datovisningen på den Moserklokken er jo helt genial.
    Nå er det ganske komplekst og kostbart at få til! Du må inn med dobbelt skive for at få tall store! 1D9D6F3B-32BD-4DEC-B9B3-C415C28E9379.jpeg
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er nok komplisert. Jeg liker løsningen til Lange og GO med 2 hjul som roterer separat. Et med sifrene 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 og det andre med 0 1 2 3.
    1616436121331.png 1616438653634.png

    Det gjør datoen veldig lesbar. Tror det var det som tiltrakk meg med deres klokker i utgangspunktet.
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, det er nok komplisert. Jeg liker løsningen til Lange og GO med 2 hjul som roterer separat. Et med sifrene 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 og det andre med 0 1 2 3.
    Vis vedlegget 707645 Vis vedlegget 707655

    Det gjør datoen veldig lesbar. Tror det var det som tiltrakk meg med deres klokker i utgangspunktet.
    Lange 1 er en nydelig klokke! Men deres Zeitwerk Datum tar kaken... 56283051-FA45-4905-AE91-EEF3961EC108.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    En analog digital klokke.
    Tanken tiltaler meg!
    Kortet er nok ikke helt enig, og Husvaranen er garantert sterkt i mot!!
    Har fått henne inn på tanken om at "vi" behøver en Heckler & Koch MR308 og den koster så mye at det blir "en stund til" nye ur blir approbert! ;)

    Når det gjelder den Grand Seikoen lenger oppe her så er jeg veldig ambivalent! Seiko burde vært kalkulatorer og slikt, men Grand Seiko er ( dessverre ) et utrolig bra ur! Vanlige Seiko også forsåvidt. Men jeg har omtrent samme forhold til Seiko ur som jeg har til Japansk whisky! Jo det er godt, MEN DET ER FEIL!!! Whisky skal produseres i Scotland eller Irland! Alt annet er FEIL! Laget i USA er det bourbon! Samme med ur, de skal lages i Sveits, Tyskland eller UK!
    Når vi kødder med slikt forstyres "verdensordenen"! Se bare på den magnetiske polen! Den flytter seg, og er vel forventet å bytte plass med kollegaen i sør!
    Vi må ikke tukle med "verdenesordenen"! Da blir det bare krøll! Sånn da var det sagt!
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Kunne ikke vært mer enig. Enkelt, kanskje men slik er jeg også

    Men hva skal du med den riflen?
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    446
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Noen som kan anbefale noen bra "mid end" mekaniske ur uten dato?
    For meg er datovinduet som et gapende hull i urskiva.
    En klokke for meg bør ha hel skive og visere som viser tiden.
    That's it, and that's that
    Tudor black bay 58.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tutima 670. Godkjent til 20bar trykk, bygger lite, og har flatt glass. Fast og fin bezel. Jeg er svært fornøyd med min som jeg kjøpte uten lenke. Meget behagelig på armen. 40mm dia, 11mm høyde.





    Finnes på bruktmarkedet til omtrent 10k.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn