Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dæven, kan jo bli hekta på klokker og remmer!

    Har kjøpt et par fine brune remmer til IWC Portuguesen fra Vintage Caliber. Bestilt rem til IWC Piloten fra Dangerous9straps (skreddersøm) og funderer på om ikke en mørk grønn cordovanrem kunne fungert på Omergaen.

    Kjøpte en Girard Perregaux fra 1934 i München i fjor og planlegger nå rem for denne (lakserosa skive, stål og rosegull). Chalshus frøs da han oberverte en Hirsch. Det må vi selvsagt rette på, Chalshus anerkjennelse er vesentlig :rolleyes:


    Skal legge ut litt bilder etterhvert som remmene ankommer.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Ja, remmer er sjokkerende dyrt, spesielt med tanke på at de slites ut såpass fort!

    Kan anbefale Heuerville om man er ute etter en rally strap.
    Veldig bra kvalitet på skinnet, og strekkes ikke like fort som de andre skinnstroppene jeg har hatt.
    DSCN5048.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er begeistret for rallyrem på generell basis men tror ikke det er riktig for mine klokker. Kanskje et senere ur.

    Har brukt mye tid på planlegging av remkjøp siste uken og har vel landet på at jeg ikke skal forhaste meg og at jeg ikke skal gjøre som man ofte gjør, handle det man har litt lyst på først for å spare penger, og så ende opp med å kjøpe det man har mest lyst på like etter når man har satt seg inn i hva som er tilgjengelig.

    Videre er jeg selvsagt mest opptatt av at hver klokke får en rem som passer, men det er også fint om de ulike klokkene får remmer som er ulike slik at klokkene blir mest mulig forskjellige totalt sett. Til slutt er det selvsagt en fordel om remmene kan gå om hverandre på de ulike urene med samme dimensjon.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Bildet jeg la ut er som sagt fra nett. Dette er min. Dårlig bilde, tatt med iPad, inne på kveldstid. Mindre skrap i glass som ikke synes i virkeligheten kaster mørke skygger.

    IMG_0877.jpg

    Jeg tror man skal være varsom med å restaurere skiver. Jeg har ikke greie på klokket, men har forstått at for omfattende restaurering av skive kan være negativt. Kjøpte klassisk IWC gullklokke i sommer og på den er nok skiven restaurert, for den ser henimot ny ut. Om det er heldig for verdien tviler jeg på. Men jeg har ikke særlig greie på det.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Restaurerte skiver er som regel dårlig butikk om du planlegger å flippe klokken med fortjeneste en eller annen gang, men for egen nytelse og langvarig eie så er det ikke noe problem ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nesten så en blir forbannet på seg selv som ikke har oppdaget Atelier Petrov tidligere. Her har vi altså en kar midt i Oslo sentrum som lager det vakreste man kan tenke seg av vesker, lommebøker, bagger, klokkeremmer, belter og hva det skal være i skinn og lær etter mål og ønske.

    Og så har jeg akkurat kjøpt tre klokkeremmer fra annet hold. Nå gjorde jeg nettopp det det jeg i innlegg #3325 sa jeg ikke skulle gjøre. Godt man kan ha flere remmer til hver klokke.

    Kjøpte denne Uwecoen av en utrolig hyggelig fyr i Trieste i sommer. På sikt tenker jeg en rem i mørkegrønn cordovan vil vel kunne gjøre seg på denne. Den vil også kunne brukes på Seamasteren da begge klokkene bruker 18mm.

    IMG_0881.JPG
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige ur Fosse. Jeg er konservativ når det gjelder remmer. Bytt heller ikke visere eller skive med mindre du må. Ikke frisk opp luminor markeringer heller. La patina være patina. Ikke poler kasse. Bare rengjøring. Polering av gammel perspex er ok!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Ny klokke... nei - godt brukt!

    20 års jubileum - min gode gamle ORIS dagligklokke - uten et feilslag!
    Kjøpt brukt for $ 200.00 i sin tid - da snakker vi VFM!



    or1.jpg

    or2.jpg
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    20 års jubileum - min gode gamle ORIS dagligklokke - uten et feilslag!
    Kjøpt brukt for $ 200.00 i sin tid - da snakker vi VFM!



    Vis vedlegget 452720

    Vis vedlegget 452721
    Fin sak! Oris lager veldig kule klokker. Tittet på utvalget de har nede på Egertorget nylig. De kunne nok med fordel tatt inn et større utvalg. Men kanskje litt risk, Oris er vel ikke mest kjent blant nordmenn.
    Men alle diverene er spesielt tøffe synes jeg. Likte 65 med stoffrem.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Da er remmer bestilt:

    IWC Portuguese: 2 brune konfeksjon/prefabrikerte remmer fra Vintage Caliber. Én i alligator, én i "vanlig" skinn. Kan vel være at det kommer en blå rem er på sikt for å matche skive og visere.

    IWC Pilot: Skreddersøm fra Dangerous9: Strutseleggskinn med øglefòr. Beige søm. (Supplement til originalrem)

    IWC vintage gullur (rosé, ca 1950): Grønn øgle (supplement til brun blank alligator).

    Omega Seamaster: Skreddersøm fra Atelier Petrov, Horween leather. Dette er ikke Shell Cordovan (rumpe) men sideskinn på hesten. Farge #8. Samme farge som Alden bruker på sine Shell Cordovan sko. Forsiktig padding. Har nettopp fått mine boots i denne fargen tilbake fra full ombygging av såle så dette tror jeg blir super match.

    Girrard Perregaux (rektangulært ur 1934): Skreddersøm Atelier Petrov, Shell Cordovan grønn farge, komplimentærfargen til lakserosa skiven. Søm som bortimot følger skiven. Forsiktig padding.

    Uweco (50-tallet): Dro til med nok en grøn rem. Siden grønt er vakkert og undervurdert får jeg slå et slag for fargen. Remmen kommer fra Vintage Caliber og er nok kalv preget med alligatormønster. I dag sitter det en grå semsket rem på uret som etter mitt skjønn kler den grå skiven godt. Svært behagelig ur å bære, og henimot gratis til tross for fantastisk tilstand.

    Neste ur ut må bli noe gammelt med mørk skive. Gammel Rolex kan hende, eller Jaeger.

    Gleder meg til remmene kommer.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ukjent merke for min del men en meget stilfull klokke er det. Gratulerer. 😊
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har samme, pilotur. Nydelig klokke. Vær bare klar over at den er relativt stor og bærer deretter. Selv om det størrelsesmessig ikke er så stor forskjell på Portuguesen og Piloten opplever jeg at sistnevnte oppleves vesentlig større i bruk. Sikkert på grunn av høyde og vekt.

    Her er forresten bilde av den grønne remmen fra Atelier Petrov.

    IMG_3457.jpg
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har samme, pilotur. Nydelig klokke. Vær bare klar over at den er relativt stor og bærer deretter. Selv om det størrelsesmessig ikke er så stor forskjell på Portuguesen og Piloten opplever jeg at sistnevnte oppleves vesentlig større i bruk. Sikkert på grunn av høyde og vekt.

    For så vidt enig - den er relativt stor - og jeg innrømmer å ha "pinglehåndledd" - men den er såpass diskret (les: lite "Bling") i utformingen at den gjør lite utav seg ift. andre ur på samme størrelse. I'm in love :)

    Fosse: Utrolig flott rem - og en meeeeget smakfull kombo!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Irriterer meg at jeg ikke får til å legge ut bilder fra telefonen ...

    Vet ikke om linken under fungerer for alle, men om den gjør så driver jeg gjerne litt reklame for Atelier Petrov, fabelaktig arbeid og service. Anbefalt.

    https://www.instagram.com/p/BY2sZmTFTXJ/?taken-by=atelierpetrov

    Har blå shell cordovan med hvit søm i bestilling til Portoguesen.
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig gullur. Elegant i brunt, men fresht og stilig i grønt.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Hjælp, trenger klokke!

    Min gamle Lorus VX42 fikk diagnosen "utslitt" da jeg var innom urmaker for å bytte batteri, og når jeg fikk tatt en titt oppi så var den jo full av plast..
    Lurer derfor på noe mer solid, men skal helst ikke være dyrere enn at det ikke er krise om den forsvinner eller ødelegges.

    Stikkord: bruksklokke under tusenlappen. Er Seiko 5 den tryggeste hesten å sette penger på hvis jeg roter på bruktmarkedet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Legger ut litt bilder av seneste remprosjekt. Mørk, mørk blå shell cordovan for IWC Portoguese. Hvite sting som plukker opp fargen i skiven. Dette er utgaven med hvit skive og blå visere/tall.

    Igjen fra Atelier Petrov.

    IMG_3778.jpg

    IMG_3779.jpg

    IMG_3775.jpg

    IMG_3777.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    iwc3.jpg


    IWC2.jpg

    Ny rem installert. Den ser sort ut men er mørk, mørk blå - henimot sort. Stingene er ikke helt hvite, men nesten.

    Ser bedre ut i virkeligheten :cool:

    Synes klokken kler det rene, henimot strukturfrie skinnet og konstraststingene får remmen til å virke bredere, hvilket kler klokken. Original IWC-rem passer faktisk ikke helt optimalt til spennen (original), den er litt for smal, ny rem passer perfekt og har derfor noe mindre "innsving".
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    I dag regnet det så ille at jeg fikk lyst til å iføre meg en av mine dykkerurkreasjoner....


    ORIS "Meistertaucher" i Titan - en s.k. "regulator" hvor bare minuttviseren er sentrert,
    og timeviseren er i egen sirkel nede til høyre.

    oris m1.jpg

    oris m2.jpg



    - men så snek ekornet og samleren i meg seg opp til overflaten, der fornuften styrer,
    og jeg la den pent og ubrukt tilbake i det komplette og
    ubenyttede "kit" som disse kom i.
    Og pustet lettet ut. Klarte å motstå fristelsen enda en gang!


    oris m4.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vis vedlegget 461443


    Vis vedlegget 461444

    Ny rem installert. Den ser sort ut men er mørk, mørk blå - henimot sort. Stingene er ikke helt hvite, men nesten.

    Ser bedre ut i virkeligheten :cool:

    Synes klokken kler det rene, henimot strukturfrie skinnet og konstraststingene får remmen til å virke bredere, hvilket kler klokken. Original IWC-rem passer faktisk ikke helt optimalt til spennen (original), den er litt for smal, ny rem passer perfekt og har derfor noe mindre "innsving".
    Den var jo fin da, men likte ikke hvordan 6 og 12 ble klippet i to for å gi plass til pynten. Eller ganske stilig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har alltid vært svak for Portuguesene, men forstår innvendingen din. Med en vintage Portuguese, 7-dagersverket og de håndtrukne modellene unngår du dette. Jeg landet likevel til slutt på chronographen da jeg kjøpte denne for syv år siden. En fordel er at den oppleves noe mindre på håndleddet enn den er. I dag ville jeg nok helst hatt en vintage, med gammel logo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har alltid vært svak for Portuguesene, men forstår innvendingen din. Med en vintage Portuguese, 7-dagersverket og de håndtrukne modellene unngår du dette. Jeg landet likevel til slutt på chronographen da jeg kjøpte denne for syv år siden. En fordel er at den oppleves noe mindre på håndleddet enn den er. I dag ville jeg nok helst hatt en vintage, med gammel logo.
    Jo men den er på en helt annen måte. Dette er "to die for" og konkurrer i mitt hode om plass med en Grand Seiko om jeg blir rik en gang. :

    klokke.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn