Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tilbake til hverdagen, denne viser rett og slett riktig tid og dato og er utrolig lett å ha på armen.
    iStock_000015913029Large.jpg
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Mange fine ur fra Russland-Sovjetunionen-Russland. Noen av verdens beste urmakere søkte dit før revolusjonen, og håndverket ble holdt i hevd.

    Her er en klokke med litt historie. Min mor kjøpte den som forlovelsesgave til min far, i 1956. En tidlig "automatic" fra Ulysse Nardin i 18kt. Nå har den vært hos Erik Sutterud, og skiven har vært en tur til England. Min far var i handelsflåten og skiven bar preg av å ha vært utsatt for vekslende vær og temperaturer. I England er alt tatt av skiven, inklusive hver av de små minuttmarkørene. Deretter er den renset og alt er satt på plass igjen. Burde egentlig hatt et "før" bilde, så man ser hvor godt arbeid som er utført.
    Nå er klokken klar for nye femti år pluss ...

    (Bildene er gullblanke før opplasting, tror det skjer en konvertering her inne. Jeg ba Sutterud om å la være å polere vekk bruksspor på kassen).

    Vis vedlegget 433847


    Vis vedlegget 433848
    Nå er jeg ikke noen gullmann, men dette var og er et meget pent ur, Hardingfele.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Angående solcelleklokke så er jeg på 7. året på min rimelige Citizen eco-drive. Håper jeg har mange år igjen før den tar kvelden.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Denne er hverken kvarte, kinetisk eller soldrevet ! Men et mekanisk elektriskregulert, Spring Drive! Jeg har eid flere SD, dette er siste anskaffelse!
    Det er dog en kvartskrystall i hjertet av Spring Drive regulatoren.
    Jep, det er vel derfor den går presist! Men det er et manuelt verk som driver den og selve klokken.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    My precious!!! Seiko Alpinist

    Ikke det dyreste og mest eksklusive her inne - men i mine øyne noe av det vakreste :)

    Seiko Alpinist.jpg

    Har en bitteliten samling av bruksklokker, hvorav denne er juvelen. Og da er det selvsagt fristende å bare ta den på i risikofrie omgivelser, men det er en bruksklokke, så litt "wear and tear" må det nødvendigvis bli. Har fortsatt originalreima på - men vurderer en oppgradering etter hvert, da denne ikke er helt i toppklasse kvalitetsmessig og har blitt litt sliten...
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Raketa 24 h Polar Explorer. Cal.2623.H, ~1975 d. Sniped 05.04.17 Andrey, Ukraine.jpg

    Her er et av mine Russiske ur, brukt i dag:) RAKETA Polar Explorer. (24 hours Cal. 2623.H)

    Dette er et klassisk ur fra slutten av 70-tallet. 24 timers ur er utbredt i Russland og produsert i mange versjoner.
    Selvfølgelig egnet på ekspedisjoner, i ubåter etc, for å skille natt og dag. Det er laget for stabil gange til minus 30 grader.
    Bonus er analog synlighet, "timer nok" for verdensur på dreibar skive. (Finnes også "på Engelsk" men Kyrillisk er ikke vanskelig. -Kinesisk er vanskelig.)

    Så på bildet er klokka 18:32.
    En ser Geneva øverst (vår tidssone) og f.eks. London -1t., New York -6t., Alaska -10t. Moskva +1t. osv.

    "Oppdagelsen" for meg har vært at Russerene lager -og har alltid laget robuste, fornuftige ur til absolutt all verdens bruk!:)
    Uvisst når mitt mekaniske ur ble servet sist men det går +1 til 2 sekund i døgnet.
    Det har gang-reserve på 46,5 timer. (Testet nå. Dette er lavt i forhold til mine Poljot 3133 kronografer med ~64 timer gangtid.)
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Rolex?

    Fikk denne tidligere i dag:
    Rolex.png
    Uansett hva det er så har den levd et hardt liv.
    Så det første spørsmålet før vi går videre er selvsagt om det kan være en Rolex?
    Mitt kjennskap er ikke veldig inngående, så her trenger jeg råd mhp å fastslå familielinjene.
    Noen som har tips her?
    Ellers er det klart et restaureringsprosjekt, glasset er slitt for å si det pent.
    Krona mangler, og da er det sikkert ikke særlig bedre stilt med verket.
    Forslag til hvor man går for å få en pris og vurdering av framtidsutsiktene til klokka?
    Vet ingenting om opphavet så her er det ingen følelser inne i bildet.
    Aldri vært spesielt interessert i Rolex, men det endret seg nok litt da jeg fikk denne i hånda.

    :)
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Bildet er for lite til å vurdere om det er en Rolex eller en kopi.
    Dersom den er ekte vare, dreier det seg om modellen som heter Day-Date. Disse lages kun med kasse av edelt metall (gull eller platina), og så vidt jeg vet, har det alltid har vært slik. Det ripete glasset antyder at det er laget av akryl, og det er et materiale som Rolex vel sluttet å bruke ca. 1991.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Day-Date

    Din lokale Rolex-forhandler vil kunne svare på alle dine spørsmål..

    For å få en pekepinn om verdi, kan du prøve denne: Rolex Day-Date / President - all prices for Rolex Day-Date / President watches on Chrono24
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel kanskje et par pinner som peker på at dette kan være fake news ....
    :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Flere og ikke minst større bilder.

    Selv om glasset er ripete skulle jeg gjerne se mer av urskiva, og et bilde av baksiden samt bilde av siden på kassen, mellom luggene. ( De pinnene som reim/lenke festes i ) Det området som ikke vises når lenke/reim er på plass.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel kanskje et par pinner som peker på at dette kan være fake news ....
    :)
    There are more fake watches in this world than fake news!

    Hvis alt du står med er selve klokken, altså ingen serienr, certifikat og boks, så er sjansen liten for at du har en 100.000,- kr klokke liten!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel kanskje et par pinner som peker på at dette kan være fake news ....
    :)
    There are more fake watches in this world than fake news!

    Hvis alt du står med er selve klokken, altså ingen serienr, certifikat og boks, så er sjansen liten for at du har en 100.000,- kr klokke liten!
    Det tenker jeg også.
    Skal prøve å demontere lenke, og komme med bedre bilder.
    I mellomtiden er troen på at den er ekte minimal.
    :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sjekka ut noen Seiko - men det ble heller kortvarig.

    Feilen på alle disse er åpenbar - hvis man ser det i dette bildet.

    Seriøs feil. Ikke noe tull.

    Ser du feilen?

    Feilen opptrer på tre av de fire urene nedenfor.

    18380428_1976279995730881_1560940906645815296_n.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva mener du? At klokkene går feil? Her tror jeg du har stilt litt mye. For så dårlig står det ikke til.

    Blir vanskelig å sammenligne klokker til 1000 kroner mot klokker til 60k...
    Jeg har en SKX007 som jeg personlig har stor glede av. Den gårkanskje ikke på minuttet, men mer enn bra nok.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kjøpte meg denne på impuls i dag og endelig fant jeg en som ikke ser ut som dameklokke på armen. :rolleyes:
    Ser jeg må stille bla datoen

    IMG_7579.jpg
     
    Sist redigert:

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sjekka ut noen Seiko - men det ble heller kortvarig.

    Feilen på alle disse er åpenbar - hvis man ser det i dette bildet.

    Seriøs feil. Ikke noe tull.

    Ser du feilen?

    Feilen opptrer på tre av de fire urene nedenfor.

    Vis vedlegget 440519
    Lume på feil side av sekundviseren? Mulig jeg hadde irritert meg litt av det også, men ellers fine klokker.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bittelitt ironisk at du som så og si aldri forlater vår tidssone trenger tre tidssoner å velge mellom på armbåndsuret, TT, men det er sikkert et tøft ur på håndleddet ditt. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sjekka ut noen Seiko - men det ble heller kortvarig.

    Feilen på alle disse er åpenbar - hvis man ser det i dette bildet.

    Seriøs feil. Ikke noe tull.

    Ser du feilen?

    Feilen opptrer på tre av de fire urene nedenfor.

    Vis vedlegget 440519
    Samtlige bør en tur innom urmakeren og få justert minuttviseren, slik at de viser hel time;)

    Men - greia er vel at kun nr. 3 fra venstre som ser ut til å ha en "korrekt" bezel. For de tre øvrige er ikke 10 og 40 rett ovenfor hverandre - dvs når 10 står på kl 12 står ikke 40 på kl 6.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bittelitt ironisk at du som så og si aldri forlater vår tidssone trenger tre tidssoner å velge mellom på armbåndsuret, TT, men det er sikkert et tøft ur på håndleddet ditt. :)
    tja, det var faktisk en hel times forskjell i Helsinki da. Nå jar jeg stilt alle fire likt, så da vet jeg hva klokken er når jeg en vakker dag tar turen til Töcksfors (rett over grens til Sverige for de som ikke er kjent) ;)

    Vel, for å være ærlig, så ser jeg på mine klokker mer som smykker enn reelle tidsvisere, så da skjønner du kanskje at disse tidssonene ikke er så viktige for meg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sjekka ut noen Seiko - men det ble heller kortvarig.

    Feilen på alle disse er åpenbar - hvis man ser det i dette bildet.

    Seriøs feil. Ikke noe tull.

    Ser du feilen?

    Feilen opptrer på tre av de fire urene nedenfor.

    Vis vedlegget 440519
    Alle viser hel time på korteviseren enda det ikke er hel time enda, bortsett fra den med blå/rød krans. Den helt til høyre er sågar over til og med
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    -På tide å plage dere med mine Russiske ur igjen :)

    Dagens ur er 79 år gammelt. Eiergleden, gleden av ur som oser av historie kan vanskelig beskrives og bilder rettferdiggjør lite.
    Dette uret må oppleves, sees og høres:rolleyes:
    Helt ærlig; Hos meg når et nyere Rolex ur dette til anklene..snaut. Altså, hos meg:p

    Uret er et Kirovskie Kommandør, type 1 produsert i August 1938. Det er et militær-ur, kun for Den Røde Armé. Uret er Ø45 mm, massivt og kvalitet!
    Soldatene kalte det for "Sausepanna" pga form og håndtak for reim :)

    Produsent: 1ГЧЗ = 1'st State Watch Factory, Moscow. Armbåndsur type 1 hadde produksjonsstart i slutten av 1935 i 7 og 15 krystall versjoner.
    Denne urfabrikken startet i November 1930, da med lommeur Type 1, K-43.
    Uret består av ~300 forskjellige deler og det behøvdes drøyt 2500 forskjellige operasjoner for å lage dem.

    Uret er i bra original stand! Det sies at siden klokka overlevde krigen, så overlevde nok eieren:)

    FullSizeRender23.jpg
     
    Sist redigert:

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Har en forkjærlighet for IWC ur. Ikke prangene. Utmerket urverk.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.945
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sjekka ut noen Seiko - men det ble heller kortvarig.

    Feilen på alle disse er åpenbar - hvis man ser det i dette bildet.

    Seriøs feil. Ikke noe tull.

    Ser du feilen?

    Feilen opptrer på tre av de fire urene nedenfor.

    Vis vedlegget 440519
    Alle viser hel time på korteviseren enda det ikke er hel time enda, bortsett fra den med blå/rød krans. Den helt til høyre er sågar over til og med
    skal vi få fasiten snart?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siste er en Eterna 1948 Legacy automatic
    Eterna har gjennom årene hatt mange fine klokker. Har én i porteføljen pr. i dag, og har tidligere hatt ytterligere to.
    Den Legacy´n er et flott ur.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jo takk. Får den i dag, så jeg er spent. Eterna har vært i kikkerten lenge. Denne får mest sannsynlig rollen som pen/dressur.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Tøff klokke!

    Russisk flygerur = Russky Flugski?

    Når du kun skrev "Russky Flugski" trodde jeg du kjente den men tenkte.. Du pleier nå å utdype, skrive mer utfyllende..:)

    Vel, tøff er den, men ukjent for meg. Kanskje eieren vet mer?
    Den er av merke Pobeda. Plukket den opp på ebay for noen år siden, da var den avertert som USSR pilot watch eller noe i den duren.
    Vet lite om historie, produksjons tid og om den faktisk har vært brukt i flyvåpenet.

    Da jeg fikk den, gikk den bare noen timer om gangen før den stoppet. Den ble liggende ett par år på badet før jeg prøvde den igjen. Mulig at økt luftfuktighet/temperatur har fått oljene til å flyte bedre, for nå går den helt fint. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn