Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte seriøst denne her, helt til jeg oppdaget at atomur greia ikke fungerer så langt nord. Så da så. Synd. Ikke trenger den batteribytte heller. Penger spart.




    Vis vedlegget 1013063
    Den fungerer nok i Trøndelag, men når man starter å passere oppover i Nordland så er det ikke så sikkert lengre at radiosignalene går. Prøv å google litt eller spør på noen klokkefora så kan det hende noen har en lignende modell langt nord som kan si det med mer nøyaktighet. Radiosignalene sendes på natta, det er også da signalene når lengst. Prøver automatisk først Klokken 3 og deretter kl. 4 og 5 om den ikke får signal om jeg husker rett fra manualen, den står og mottar i ca. Et kvarter til den gir opp om det ikke sendes signal, man kan også trykke på en knapp for å la den manuelt oppdatere men her på østlandet så finner den ingen signal på dagtid ihvertfall.

    Jeg har en annen modell, god klokke med god komfort i titan og ikke minst den mest nøyaktige klokken jeg har.

    Edit: Citizen har også modell med GPS istedet for radio også, men de koster litt mer:
    1712777204709.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Det er innanfor. På lista! Såg fin ut også.

    Invecta er på oppgjeve spec, så det er ikkje ein kritikk i seg sjølv. Det var vel eg som hadde vona på litt mindre avvik i snitt.

    Det er ikkje sertifisering i seg sjølv som er greia for meg, men faktisk yting; det å heile tida frykta å vera eit halvt minutt skeivt ute utan å vita det. Eg liker å forhalda meg til tid som noko objektivt, utanfor meg sjølv og mi eiga klokke.

    Dersom dette høyrest ut som lett OCD eller ein annan diagnose, skal eg ikkje protestera, men det er altså mest prinsipielt. Eg er ganske slurvete i praksis.
    Da må du nok opp i en veldig høy prisklasse om du skal ha en automatisk klokke ihvertfall! Citizen automatic er ikke så ille faktisk selv til en ok penge. Ellers så er Seiko Kinetic et alternativ (kan også lades opp til et halvår med max lading), der har man noenlunde samme mekanikk som en automatic (de ligger på alt fra 40-80 timer fullt ladet) men Kinetic har i tillegg et batteri og de er også meget mer nøyaktige mtp tidsavviket i forhold til en ganske dyr automatic generelt. Quartz er noe av de mest nøyaktige, solar fra Seiko eller eco-drive av Citizen (begge er quartz som lades av solceller) fås også som modeller med enten radio eller GPS så man slipper å bekymre seg for noe som helst tidsavvik. Radio som nevnt posten over rekker ikke nødvendigvis til hele landet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å stille klokken et minutt for tidlig?
    Dette fungerer ikke alltid på en automatic klokke, den har et tidsavvik på alt fra f.eks -20/+30 til -2/+3 pr dag. Alt etter hvilket urverk den har, dette gjør at klokken ikke går bare 1 minutt for fort, men noen minutter for fort eller noen minutter for sakte for den del etter noen dager. Men man slipper jo batteribytte.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bare fordi.....

    Klargjøres til jubileumsfeiring - stille dato og slikt.....
    Noe av sjarmen med klokker som må trekkes opp, justere tid etc. - etter å ha ligget i mørke noen mnd.


    IMG_2953 (3).jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    På automatic klokker så fungerer det med en klokkewinder, da får de ladet og de står til utstilling samtidig. Winder fungerer derimot dårlig på kinetic klokker dessverre.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ute etter nytt armbåndsur, kvarts helst med solceller. Lett og må tåle juling. Citizen har flere modeller. Noen synspunkter på denne?

    CItizen pmd56 Citizen pmd56 Perfect everyday watch (youtube.com)

    Vet ikke om denne er å skaffe her i landet og om det er noen triks for å få radiojusteringa til å fungere her.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På automatic klokker så fungerer det med en klokkewinder, da får de ladet og de står til utstilling samtidig. Winder fungerer derimot dårlig på kinetic klokker dessverre.
    Skjønner det - om klokkene blir brukt mye på rotasjon. Men om det går mnd mellom hvert bruk, synes jeg det ikke er noen vits i at urverket skal gå mest mulig... ;)

    Edit; du henviste muligens til et annet innlegg tidligere i tråden...?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner det - om klokkene blir brukt mye på rotasjon. Men om det går mnd mellom hvert bruk, synes jeg det ikke er noen vits i at urverket skal gå mest mulig... ;)
    Jeg liker ikke at mekanikk står i ro, da kan det også stoppe opp og sette seg fast om det blir liggende for lenge.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Hva med å stille klokken et minutt for tidlig?
    For meg får det same funksjon som å vita at fartsmålaren i bilen alltid viser litt høgre fart enn faktisk.

    Problemet er ikkje misvisinga i sjølv, og definitivt ikkje at eg kjem for seint, men det at eg ikkje kan vita om klokka er presis på meir enn ca. +/- eitt minutt. Eg kan, med andre ord, ikkje sjå på sekundvisaren gå frå 59 til 0 og seia at “der var klokka 19:30”.

    Løysinga mi er å synkronisera manuelt kvar morgon med ein presisjon på ca +/- 1s.

    Radio som nevnt posten over rekker ikke nødvendigvis til hele landet.
    Kona har ei sånn lita G-sjokk med radio, og den har for så vidt vore dønn stabil i tolv år.

    Det gjer at eg, til trass for at eg elskar alt som er gamaldags, sterkt vurderer om quartz er det beste for meg. Det er noko uestetisk ved det, men samtidig kjenst det feil å vera meir oppteken av implementasjonen enn av om klokka viser korrekt tid.

    Eit manuelt-mekanisk ur løyser for så vidt problemet, også.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ute etter nytt armbåndsur, kvarts helst med solceller. Lett og må tåle juling. Citizen har flere modeller. Noen synspunkter på denne?

    CItizen pmd56 Citizen pmd56 Perfect everyday watch (youtube.com)

    Vet ikke om denne er å skaffe her i landet og om det er noen triks for å få radiojusteringa til å fungere her.
    Chrono24 har den, men kjenner ikke til butikken. Radio justeringa funker fint dersom du ikke bor for langt nord. Her på nord vest landet fungerer det helt flott.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hjelpa, Multikanal! Min trofaste gamle Seiko kvarts synger på siste verset (spiser batterier tett nå) og er litt lite lesbar for halvgamle øyne.

    Ser at disse Citizen-klokkene er i Japan eller i Spania, selges gjennom Chrono24. Antar det går greit å handle på nett der. Bor i Møre og R så da går det vel bra med radiosignalene?
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ..
    Ellers så er Seiko Kinetic et alternativ (kan også lades opp til et halvår med max lading), der har man noenlunde samme mekanikk som en automatic (de ligger på alt fra 40-80 timer fullt ladet) men Kinetic har i tillegg et batteri og de er også meget mer nøyaktige mtp tidsavviket i forhold til en ganske dyr automatic generelt.
    ...
    Kanskje du forveksler Kinetic med Spring Drive. Det eneste som er likt mellom Kinetic og et selvtrekkende mekanisk verk, er rotoren. I et mekanisk verk trekker den opp drivfjæren. I Kinetic driver den en liten generator som lader et batteri, som igjen driver et konvensjonelt kvartsverk. Nå som solceller har blitt både effektive og kan skjules bak en konvensjonelt utseende urskive, fremstår Kinetic i grunnen som en unødvendig komplisert og fordyrende teknologisk blindvei.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hjelpa, Multikanal! Min trofaste gamle Seiko kvarts synger på siste verset (spiser batterier tett nå) og er litt lite lesbar for halvgamle øyne.

    Ser at disse Citizen-klokkene er i Japan eller i Spania, selges gjennom Chrono24. Antar det går greit å handle på nett der. Bor i Møre og R så da går det vel bra med radiosignalene?
    Ser ut til å være en norsk butikk, så da gjelder vel norsk kjøpslov. Jeg bor helt på grensen til Møre og R og får jeg signal hver natt, stort sett. Ett google søk viser flere norske forhandlere av Citizen, bl.a Bjørklund og ditur.no.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du forveksler Kinetic med Spring Drive. Det eneste som er likt mellom Kinetic og et selvtrekkende mekanisk verk, er rotoren. I et mekanisk verk trekker den opp drivfjæren. I Kinetic driver den en liten generator som lader et batteri, som igjen driver et konvensjonelt kvartsverk. Nå som solceller har blitt både effektive og kan skjules bak en konvensjonelt utseende urskive, fremstår Kinetic i grunnen som en unødvendig komplisert og fordyrende teknologisk blindvei.
    Nei, jeg blander ikke med spring drive.
    Kinetic er det bare Seiko jeg kjenner til, det er vel dems merkenavn for den teknologien på klokker? Kinetic gjør nytten sin det også. Kinetic har ingen krone å snurre på for lading sammenlignet med spring drive og automatic.
    Alt har jo sine fordeler og ulemper. Seiko har jo gått mer bort fra kinetic de siste årene (tror faktisk ikke de selger nye klokker med det lengre), men en teknologisk blindvei er jeg ikke enig i. De gjør fortsatt nytten sin godt, selv om de har dratt på årene med svært lite vedlikehold med godt urverk som fortsatt er veldig nøyaktig. Solceller er vel blitt bedre først de siste årene, fungerer jo det også og sluttet å se ut som en 80-talls kalkulator.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    490
    Antall liker
    922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Dette fungerer ikke alltid på en automatic klokke, den har et tidsavvik på alt fra f.eks -20/+30 til -2/+3 pr dag. Alt etter hvilket urverk den har, dette gjør at klokken ikke går bare 1 minutt for fort, men noen minutter for fort eller noen minutter for sakte for den del etter noen dager. Men man slipper jo batteribytte.
    Har litt å si hvordan man legger den fra seg dersom man tar den av om natten.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Har litt å si hvordan man legger den fra seg dersom man tar den av om natten.
    Har det egentlig det?
    Jeg har mine automatic i en winder når de ikke er på armen. De er uansett ikke like nøyaktige som quartz, kan jeg nevne. Og det er også endel forskjeller på de forskjellige automatic klokkene på avvik fra dag til dag, noe av det grunnet hvilket urverk de har. Alle modeller er oppgitt med forskjellig avvik, ila en uke kan det jevnes ut til 0 men mest sannsynlig ikke.

    Som referanse bruker jeg i dag en Citizen med radio control, den er også dønn presis i likhet med en mobil telefon.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.298
    Antall liker
    3.642
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til å være en norsk butikk, så da gjelder vel norsk kjøpslov. Jeg bor helt på grensen til Møre og R og får jeg signal hver natt, stort sett. Ett google søk viser flere norske forhandlere av Citizen, bl.a Bjørklund og ditur.no.
    Ditur er vel dansk(?), men mva registrert i Norge så man slipper toll og andre gebyrer etc. Har bestilt der noen ganger nå og det oppleves at de har god service. Bjørklund har også gjerne et bra utvalg av Citizen, men det kommer kanskje an litt på butikken.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    490
    Antall liker
    922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har det egentlig det?
    Jeg har mine automatic i en winder når de ikke er på armen. De er uansett ikke like nøyaktige som quartz, kan jeg nevne. Og det er også endel forskjeller på de forskjellige automatic klokkene på avvik fra dag til dag, noe av det grunnet hvilket urverk de har. Alle modeller er oppgitt med forskjellig avvik, ila en uke kan det jevnes ut til 0 men mest sannsynlig ikke.

    Som referanse bruker jeg i dag en Citizen med radio control, den er også dønn presis i likhet med en mobil telefon.
    Yes, det har det. Klokkene dine er justert så godt som mulig innenfor spec. Utover det vil klokkene dine brukes forskjellig og du kan justere nøyaktighet noe selv ved å feks legge klokka på nattbordet med skiven ned eller opp for å påvirke gangen over natten.
    En winder, stilt inn riktig, simulerer til en viss grad bruk men har som hovedoppgave å holde klokken trukket opp tilstrekkelig til at den ikke stopper.
    Dersom du winder for mye eller nesten for lite vil hovedfjæra også være for mye eller for lite trukket opp, og dette trenger heller ikke være optimalt for gangen.

    Det er mye som påvirker nøyaktighet, men hvis man har en nogenlunde lik faktor på avvik kan det justeres som beskrevet.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.834
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg blander ikke med spring drive.
    Kinetic er det bare Seiko jeg kjenner til, det er vel dems merkenavn for den teknologien på klokker? Kinetic gjør nytten sin det også. Kinetic har ingen krone å snurre på for lading sammenlignet med spring drive og automatic.
    Alt har jo sine fordeler og ulemper. Seiko har jo gått mer bort fra kinetic de siste årene (tror faktisk ikke de selger nye klokker med det lengre), men en teknologisk blindvei er jeg ikke enig i. De gjør fortsatt nytten sin godt, selv om de har dratt på årene med svært lite vedlikehold med godt urverk som fortsatt er veldig nøyaktig. Solceller er vel blitt bedre først de siste årene, fungerer jo det også og sluttet å se ut som en 80-talls kalkulator.
    Vel, du skrev "noenlunde samme mekanikk som en automatic", som er en brukbar beskrivelse av Spring Drive, men ikke av Kinetic. Sistnevnte har hverken balansehjul, drivfjær eller escapement.

    Det faktum at Seiko mer eller mindre har avviklet sin produksjon av Kinetic, er vel en rimelig klar indikasjon at dette anses å være en teknologi som er gått ut på dato. Det som Kinetic i sin tid var en grei løsning på, løses i dag bedre av solceller i den rimelige enden av sortimentet og av Spring Drive i den dyre.

    Jeg skrev ikke at eksisterende Kinetic-klokker har sluttet å gjøre nytte for seg. Selvfølgelig har de ikke det. De vil fortsette å fungere helt fint inntil batteriet/kondensatoren er utslitt og ikke lenger kan ta tilstrekkelig ladning. (Ca. 10-15 år levetid i flg. Seiko)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Etter en uke med svart og gul Garmin Forerunner 965 som jeg låner av Garmin for å lære meg den (må ha den noen måneder), smøg det seg av Seiko på håndleddet. For en herlig sak! Blir glad av å se på den. Garmin gir meg absolutt ingenting, bortsett fra kunnskap om produktet.

    434373844_785539570151341_573383334345548041_n.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    "Ulempen" med Grand Seiko er, litt på samme måte som med Zenith og Patek Philippe, dog mye billigere, at "ingen" forstår at du har en "krem klokke" hvis
    ikke det er en tulling som oss som lever og ånder for dette "tikktakkeriet". Stort sett må man ha en Rolex for at "menigmann", eller plebeiere som jeg gjerne kaller dem, skal forstå at du har en klokke "utenom det vanlige", og det er jo egentlig jævlig dumt for det finnes faktisk mye bra i klokkeverdenen som er minst like bra som Rolex og en bra bit billigere! Og har du først en Rolex blir du jo gjerne beskyllt for å gå med en "fake"! Spesiellt hvis det er en "vintage" klokke. Som sikkert alle her inne vet så kom ikke den helt glidende sekundviseren før på 80 tallet! Så min "mid 70's" går nesten glidende men bare nesten og dommen er klar "fake"! Fordelen er at ingen av de tilstedeværende gidder å slå meg ned for å ta klokka mi. Det er jo bare en "fake"! :LOL:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Når jeg får nok(eller mer enn nok) så skal jeg ha en helt enkel Patek Calatrava i hvitt gull.
    Ser ut som en hvilken som helst enkel dressklokke i stål (for bermen) men de som veit, de veit.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er det dumt?
    Fordi 75-80%, minst, av alle med fine klokker har dem for å "flashe" med dem! De resterende 25-20%, eller deromkring, er slike nerder som oss!
    Av og til må man jo kunne ha en smule omtanke for andre enn seg selv også! Nå har jo Kongleriket "kjeppjaget" de fleste rike til Sveirs, så hvorfor
    ikke ta vare på de få som er igjen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn