Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.986
    Sted
    Market Snodsbury
    Så må vi spørre oss; er standarden riktig? Og hva kommer etter 24.00? 24.01
    ISO 8601 er jo ein standard som er meint å systematisera og laga eit konsistent og eintydig system ut av alle dei menneskelege måtane å snakka om tid på. Slik sett er det, som alle andre slike system, ein konstruksjon.

Eg har følgt utviklinga av standarden gjennom meir enn tjue år, og er utruleg imponert over arbeidet som er lagt ned, sjølv om ein del av notasjonane dei føreslår er i overkant barokke.

Difor er måten vi skal forstå «kl 24:00» på også eintydig definert i standarden (jf lenkja over). 24:00:01 finst altså ikkje, og det gjev difor meining i at ei klokke med digital vising sluttar på 23:59:59. Eg har iallfall alltid forstått slike som at dei viser at vi er i eit intervall mellom vist tidspunkt og neste tidspunkt (td mellom 18:56 og 18:57 dersom klokka viser 18:56). 24:00 viser til eit tidspunkt, men ikkje til eit intervall.

Sorry om dette vart veldig, veldig nerdete

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.749
    Sted
    Holmestrand
    Litt fristet av denne:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.988
    Torget vurderinger
    1
    Litt fristet av denne:
    Den bør du prøve før kjøp om du da ikke har brede underarmer, Fortis har endel ekstra på lug to lug og spesielt på stålreimene.

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    732
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjøpte altså en Oris Aquis Date Calibre 400 i juni. Etter et par uker stoppet den. Den ble levert inn og jeg fikk muntlig beskjed om at det nok var mulig å bytte den inn mot annet.
    Etter en ukes tid hos urmakeren ble den friskmeldt, min opplevelse av feilen og det hele var brukerfeil. Av den grunn ga jeg maskineriet en ny sjanse. Etter dette har klokken stoppet ytterligere 4 ganger, både på dagtid når den er på og når den er tatt av for natten.

Jeg har lest meg opp og dette er en gjenganger for V1 av Calibre 400. I tillegg er slarken en opplever ved setting av minutter, også et V1 problem.
    Klokken ble levert inn igjen hos butikk idag, Urmaker Lian i Trondheim. De tar den ikke tilbake. De lover ikke at den får V2 urverk som iflg rapporter løser disse problemene. De ville også at jeg signerte på en avtale der butikkens utgifter ved reparasjon begrenses til kr 800,-

Det er sikkert mange kunder som er fornøyd med dem. For min del har jeg lært en gang for alle, jeg går ikke dit igjen, hele opplevelsen var nedverdigende, kunden er problemet. Det skal føyes til at jeg ikke lagde noen scene av noe slag, men var tydelig i min tale. Å motta klokken med samme urverket derimot, kommer ikke til å gå upåaktet hen 🤨

Sist redigert:

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    732
    Sted
    Trondheim
    ^ Kjøpsloven gir deg ulike rettigheter i forhold til feil og mangler. Utbedring - ombytte - heving. Alt avhengig av...

https://advokatmatch.no/hva-er-forbrukerkjopsloven
    Heve kjøp: Slik hever du et kjøp enkelt (kjøpsloven m.m.)
    Takk så mye. Nå har jeg ikke lest artikkelen til ende, men det hele stopper nok allerede ved denne.
    • Hvis saken kan løses på andre måter, for eksempel gjennom prisavslag eller retting, skal det mye til å få heve kjøpet.
    Denne kjenner jeg til og her har nok forhandleren sitt på det tørre inntil videre. Mitt ankepunkt var at jeg meldte inn før det var gått 4 uker, synd butikken overbeviste meg om at jeg var problemet, ikke klokken.
    Når det er sagt, får de orden på den tror jeg den er et godt valg tross alt.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.986
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er lett å kjenna seg att i den situasjonen du står i, @Bonus. Det kjenst nedverdigane å stå i butikken (her har ein vore lojal kunde og handla kvalitetsvarer over disk) og oppleva at rullegardina går fullstendig ned og butikken ikkje tek det ansvaret du forventar. Hugs på at du sannsynlegvis har rett her.

Eg ser på nettsida til Lian at Oris har ti års garanti på urverket (https://urmakerlian.no/produkt/oris-divers-sixty-five-12h-calibre-400/), og i tillegg tilrår ti års serviceintervall.

Her burde du ha ei god sak for reklamasjon, anten det er urverksbyte eller innbyte, særleg om du loggfører og melder frå om alle problem. Ei såpass kostbar klokke bør vel gå feilfritt?

Men fin klokke, då.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.450
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En klokke er ment å vare betydelig lenger enn to år. Derfor har du fem års reklamasjonrett.
    Men denne er et nytt produkt. Har du vært ute og svømt med åpen krone stiller det seg annerledes, men her er det bare å enten kreve omlevering, altså et nytt produkt eller penger tilbake.

Du skal ikke betale en krone.

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    732
    Sted
    Trondheim
    En klokke er ment å vare betydelig lenger enn to år. Derfor har du fem års reklamasjonrett.
    Men denne er et nytt produkt. Har du vært ute og svømt med åpen krone stiller det seg annerledes, men her er det bare å enten kreve omlevering, altså et nytt produkt eller penger tilbake.

Takk for støtten @Tweedjakke og @Chalshus
    Jeg er enig i alt dette, men forhandleren er ikke med. Nå velger jeg å avvente svar og resultat, får jeg tilbake et nytt urverk V2 og det hele fungerer, er jeg fornøyd.
    Poenget må være at man ikke er "blåøyd" som meg og tror kjøp fra forhandler er tingen. Når sant skal sies kunne jeg ha kjøpt en Stowa (kjøp direkte fra nett), som @BritFi anbefalte.
    Uansett, i de periodene klokken har fungert ble den på mystisk vis en del av meg :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

Kanskje ymte frempå om å kontakte Forbrukerombudet, dersom selger ikke tar til vett.......

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn