Dyr, jakt, våpen og fiske Ny hund

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Blir ikke noe særlig ferie iår.
    Vuderer heller ny bikkje.
    Tenker liten-mellomstor.
    Familehund som er lettlært.
    En hund som ikke knytter seg til kun et familemedlem.
    Lite pelsstell.
    En hund som venner og kjente gjerne passer når vi er på ferie.
    Har lett på nett, men blir ikke klok.
    Hvilken rase går en for?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vi hadde en dvergschnauzer i noen år, var godt fornøyd med den. Vår var litt vel glad i stemmen sin, så vi måtte gjennom noen runder for å få den til å forstå det. Hvis du skal ha utstillingshund, så er det mye pelsstell. Den skal egentlig ikke klippes, men nappes. Da kommer den strihårete pelsen frem. Vi gadd ikke det, så vi klippet den i stedet 2-3 ganger i året. Da blir den mer bløthåret. Børstet den 1 gang i uka eller så. Og den røyter ikke. Den tror selv den veldig stor, vår var ikke betenkt for andre hunder, bortsett fra hvis det kom 2 eller flere i mot.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke noe særlig ferie iår.
    Vuderer heller ny bikkje.
    Dersom jeg kutter innlegget ditt etter de to første linjene, ser utsagnet ganske absurd ut.
    Håper jeg misforstår.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Man skal ha større grunner for og skaffe seg et familimedlem, en bare fordi det ikke blir noe ferie!!
    Det er et stort ansvar, og krever mer enn de fleste uerfarne tror om hundehold.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Føler Dansk-svensk gårdshund passer beskrivelsen din.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Langt fra noen hunde expert! Men syns beskrivelsen passer litt inn på våres Cocker Spaniel, klipp pelsen 3-4ggr/året så røyter den lite, men syns selv de er penest med lite lengde i pelsen.
    20190702_151237.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Australsk Cobberdog, mer lettlærte familievennlige hunder skal du lete lenge etter.
    Sikkert litt inhabil da jeg har 2 stk:)
    Gå på sidene til Drøbak hundehotell på fb.
    Fantastisk måte de driver med oppdrett, der kun helse og gemytt står i fokus. image.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Glemte å si att disse røyter ikke og er allergivennlige.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.690
    Reagerte også litt på formuleringen her, men håper det bare var en litt uheldig måte å ordelegge seg på fra svk.

    Kan forøvrig nevne at jeg kjenner til 2 familier i nabolaget som skaffet seg bikkjer og endte opp med å kvitte seg med dem etter relativt kort tid fordi de ikke var klar over alt ansvaret og arbeidet. Så det er nok uansett smart å gå noen runder før man får seg hund...
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Man skal ha større grunner for og skaffe seg et familimedlem, en bare fordi det ikke blir noe ferie!!
    Det er et stort ansvar, og krever mer enn de fleste uerfarne tror om hundehold.
    Helt korrekt, hundehold blir en endring i ditt liv i mange år.
    Har hatt hund i 3 omganger. Men savnet ble for stort. Derfor beholdt vi også en fra kullet hun fikk nå.
    Dobbel lykke heter det vel. En 3 års perioden med en, så tenkte vi att den må jo ha en å leke med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte litt som med hest, de får ikke lov til å være alene lengre.
    Selskap er viktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg har hatt tre forskjellige raser selv, Schæfer, Dunker (Norsk Harehund) og Rottweiler,
    og vet at det og skaffe seg hund er enda særere enn og skaffe seg haifai stæsj
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Langt fra noen hunde expert! Men syns beskrivelsen passer litt inn på våres Cocker Spaniel, klipp pelsen 3-4ggr/året så røyter den lite, men syns selv de er penest med lite lengde i pelsen.
    Vis vedlegget 650159


    Har vokst opp med Cocker Spaniel. Fantastiske hunder. Men det er mye pelsstell med disse...
     
    S

    svk

    Gjest
    Dersom jeg kutter innlegget ditt etter de to første linjene, ser utsagnet ganske absurd ut.
    Håper jeg misforstår.
    Har 3 gamle hunder fra før av.en på 12 og to på 10.så da passer det fint med en unghund i hus o disse tider.
    Krever jo sitt å oppfra en liten firbeint.har jo nok av tid når vi bare er hjemme og ikke har planlagt noen tur iår
     
    S

    svk

    Gjest
    Har vokst opp med Cocker Spaniel. Fantastiske hunder. Men det er mye pelsstell med disse...
    Ser disse anbefales til familer pga veldig godt gemytt.
    Kunne egentlig tenkt meg litt mindre hund. Max 12kg og gjerne glatthåret.pga pelstell
     
    S

    svk

    Gjest
    Har 3 rottejegere allerede. Trenger egentlig ikke flere levende dørklokker
     
    S

    svk

    Gjest
    Liker utsende til jack russel og dansk svensk gårdshund.men vil ikke ha jaktinnstinkt
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Les deg opp på Cobber.
    Lite jaktegenskaper. Blir akuratt det du ønsker de skal bli. En meget god familiehund, blir også brukt som terapihunder. Selskappelige og meneskeglade hunder. Bor du i nærheten av Drøbak hadde jeg reist en tur ditt. Ligger på det gamle området til forsvarets hundeskole.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Puddel er tingen, liten eller stor, lettstelt, røyter ikke og er kloke.
    unnamed.jpg
     
    S

    svk

    Gjest
    Les deg opp på Cobber.
    Lite jaktegenskaper. Blir akuratt det du ønsker de skal bli. En meget god familiehund, blir også brukt som terapihunder. Selskappelige og meneskeglade hunder. Bor du i nærheten av Drøbak hadde jeg reist en tur ditt. Ligger på det gamle området til forsvarets hundeskole.
    Skal lese mer om denne.
    Ser bra ut så langt:


    Den er glad

    Den elsker mennesker , og barn spesielt

    Den er ikke aggressiv

    Den er svært intelligent

    Den er sosial

    Den røyter ikke

    Den er allergivennlig

    Den er lærevillig

    Den brukes mye som servicehund/terapihund

    Den er den perfekte familiehund

    Den blir gjerne med på alle familiens aktiviteter, i skog, på vann, i båt, på skitur eller på kafe, men tar også til takke med sosialt samvær

    Australian Cobberdogs er også kjent for sin lavtrøytende og allergivennlige pels.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal lese mer om denne.
    Ser bra ut så langt:


    Den er glad

    Den elsker mennesker , og barn spesielt

    Den er ikke aggressiv

    Den er svært intelligent

    Den er sosial

    Den røyter ikke

    Den er allergivennlig

    Den er lærevillig

    Den brukes mye som servicehund/terapihund

    Den er den perfekte familiehund

    Den blir gjerne med på alle familiens aktiviteter, i skog, på vann, i båt, på skitur eller på kafe, men tar også til takke med sosialt samvær

    Australian Cobberdogs er også kjent for sin lavtrøytende og allergivennlige pels.
    Som jeg har sagt,har hatt fler hunder før,og jeg er veldig overrasket over disse.
    Har sittet flere kvelder å observert hvordan de er. Smiler bare mer og mer av de.
    Virker jo ikke som om de har noe agresivitet i seg. Men det må sies, hunden blir som de som eier de.
    Men det er som å ha to 3 åringer i senga om morningen, sa det senest til kona idag kl 08.00.
    Flira godt av de:)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Basset Hound barnevennlig og rolig. Elsker og spore og er vel nummer 2 når det gjelder luktesans. Har min andre nå og den er flink til og finne kantareller.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Staff er utrolig fine hunder og veldig glade i mennesker. Svært bra gemytt.

    Jack Russel er utrolige "stressulfer" - må ha mye aktivisering.

    Johan-Kr
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Mor: Labradoodle og Lagotto....
    Far: Bordercollie og collie
    mye Copperdog egenskaper og noen til
    tøff, leken, uredd, lite lyd....veldig lærenem og elsker utfordringer
    bade-engel de luxe

    20161217_132432 Allvis  i skogen.jpg
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja du bor jo rett i nærheten du av Cobber land.
    Synes de driver på en god måte. Har jo mye kontakt med de, siden jeg er forvert for begge som jeg har.


    Mor: Labradoodle og Lagotto....
    Far: Bordercollie og collie
    mye Copperdog egenskaper og noen til
    tøff, leken, uredd, lite lyd....veldig lærenem og elsker utfordringer
    bade-engel de luxe

    Vis vedlegget 650242
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Ser du har Dansksvensk på radaren, anbefales herfra. Herlig gemytt, lite sykdom. Veldig fin størrelse. Dette er Yoko; 92852137_319866348989506_4762282904858394624_n.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jack Russel er ingen hund for nybegynnere men når det er sagt så er dem verdens beste kompiser. Alltid klar for action, tøffere en tøffest, aner ikke sine begrensninger og supermorsom. Få arvelige sykdommer og skavanker. Heller ikke avlet ihjel av pengekåte idioter. Men den krever en konsekvent eier.

    -BB-
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.163
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er utrolig mange nye Jack R her i Drøbak og minst halvparten av de nye eierne har ikke skjønt hva som traff dem
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ang pelsstell på Cocker så er det en del jobb når de skall være mye pels.
    Oliver har haft begge deler blir veldig varmt på sommern med mye pels og tunge ører, denne klippen kalles visst for sportsklipp blank fin og røyter lite.
    20200712_191646.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.388
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Australsk Cobberdog, mer lettlærte familievennlige hunder skal du lete lenge etter.
    Sikkert litt inhabil da jeg har 2 stk:)
    Gå på sidene til Drøbak hundehotell på fb.
    Fantastisk måte de driver med oppdrett, der kun helse og gemytt står i fokus.
    En kan markedsføre Australian Cobberdog som hva som helst, men det er egentlig det nye ordet for Labra-Doodle.
    Labradoodle er som kjent en blandingshund. Krysning av Labrador og Puddel. Eneste forskjellen fra andre blandingshunder er at krysningen er planlagt av mennesker, og altså ikke en "gatemix".

    Å betale 20-30.000 for en blandingshund er drøyt. Det er det ikke bare jeg som mener. Tvilsom markedsføring og profittiver ved Drøbak Hundehotell er et kjent tema for alle som frekventerer ulike hundefora.
    Det blir opplyst at Cobberdog er godkjent av MDBA (Master Dog Breeders Association)
    Det har liten betydning. Norsk Kennelkubb som organiserer stort sett alt av avl og hundesport i Norge forholder seg ikke til MDBA.
    Norsk Kennelklubb er tilknyttet og forholder seg til FCI,- Fédération cynologique internationale som organiserer omlag 80% av all raseavl,og godkjenner raser med standarder i verden. Dette bidrar til planmessig helsearbeid og kvalitetsikring for norske hunder og eiernes interesser i samfunnet.

    Jeg sier ikke at Cobberdog er dårlige hunder eller et dårlig valg i kraft av deres egenskaper. Man skal imidlertid være klar over at en del sider ved disse hundene er omdiskutert. Dette er en såkalt designerhund i likhet med mange andre varianter. Man må gjerne betale hva man vil for en hund for min del, raseren eller ei, men man skal være klar over hva man kjøper.

    Mer info her:

     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er IKKE et nyttt navn for Labraduddel.
    De er en krysning av Labrador og Puddel.
    Det er ikke Cobber.
    De er mest opptatt av helse og gemytt, de bryr seg egentlig ikke om hva NKK mener.
    Jeg er forvert for begge mine hunder, sitter inne med ganske god info om hvordan disse blir drevet frem.
    NKK for ordne opp i sine rekker før de kritiserer andre. Fy fader hvor mye de har godtatt av dårlig oppdrett.
    De snakker ned andre for å fremheve seg selv.
    Så kommer mitt spm. Hvilke hunder er raserene? De som NKK har "godkjent"?
    Eneste raserene jeg veit om er ulv.
    NKK har hatt alt for stor makt, og alle tro att det de gjør er riktig, noe det ikke er.
    Eller de tror de har makt, husk det er en helt privat organisasjon.
    Kongefamilien fikk brev om att de burde revurdere valg av hund, da er det noen som er høye på seg selv mener jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn