Høyttalere Ny høyttalere - Godlyd i kompakt innpakning til rundt 5000?

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Selvsagt vil du få grei lyd i høyttalerne med den forsterkeren, men det er like selvsagt at du vil merke et bra løft med en kraftigere tokanals. For min del kom den største forskjellen i bassen. Diskant og delvis i mellomtonen var det ikke enorm forskjell, men fylden i bunn var påtakelig.
Så spill med dagens til du er lei surround, så drar du på med en kvalitets tokanals. Spennende om du fikk prøve med Primare i22dac, som også er 80W. Jeg vil tro du ikke vil tro at det er samme tall i effekten overhodet.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Et lite tips, om du vil gjøre et godt kjøp. ALDRI ha det travelt og "forelsk" deg aldri i det du skal kjøpe. En god deal finnes alltid, for den som har litt tid...
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Tid har jeg jo, men det er så lett for å slå fra seg tanken om å kjøpe nye høyttalere om jeg avventer, slik jeg har gjort i åresvis nå. Da tar straks fornuften over. Har jeg klart meg i 11 år med dagens høyttalere så klarer jeg sikkert 11 til, og det gjør jeg jo. Men nå har jeg satt av litt penger for å få bedre lyd enn hva jeg har nå med mine Dynavoice F6 kjøpt på netthandelen til 995 i 2003/2004

Sannheten er vel at alle alternativene som er nevnt her vil vel låte langt bedre enn det jeg i dag har (håper jeg), og sånn sett vil jeg jo bli fornøyd. Jeg hadde et håp om at der var en eller to modeller som virkelig skilte seg ut i denne prisklassen, men det ser ut til å være ganske dødt løp mellom enkelte modeller der alle har sine tilhengere. Felles er at de alle virker som et godt kjøp, og for meg ser det ut til at en får langt mer for pengene nå enn for noen år siden når jeg sist var igjennom denne prosessen. Ut i fra pris på 2/6 og 2/7 nå på salget så føler jeg at de gir mest for pengene nytt.

I tillegg så er Menuet og Krix oppe til vurdering, da brukt.

V4i hørte jeg på Elkjøp. Ikke beste sted for en lyddemo, da alt bare ble rot. Feilkobling av høyttalere, hakking i lyd osv. En kompis av meg har disse, han sier de er helt ok, men ikke noe mer. Han savnet mer innlevelse og dynamikk. Han kjøpte de for 2400 for et par, dog i Sverige der de visstnok er til denne prisen ganske ofte i følge ham.

For å stille spørsmålet litt annerledes da.

Vil jeg gjøre et dårlig kjøp på noen av disse modellene? Er det en av de som skiller seg ut som et klart bedre kjøp?

Dynaudio DM 2/6 - 2900
Dynaudio DM 2/7 - 3400
Dali Menuet - 4000
Krix Equinox mk II - 3600 totalt

Forøvrig vil jeg si takk for all hjelp jeg har fått her med all masingen min. Skulle tro jeg skulle ta en avgjørelse for livet her :D
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.846
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Fordelen din er jo at HFK selger både receiveren din og Dali Menuet.
Det er nok minimal forskjell på din 1100w og dagens 1200w

Da kan du selv avgjøre om du synes det låter bra nok, og eventuelt oppgradere receiver ved en annen anledning
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Av de 4 du nevner der vil jeg si menuett. Gå til hifiklubben og sammenlign dem med Zensor 3 som du selv nevnte lenger her oppe.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.958
Antall liker
5.554
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg hørte Dynaudio 2/7 koblet til med en pro-ject MaiaDS hos en kamerat for noen dager siden. Må si jeg ble imponert over hvordan de låt rett fra esken. Den forsterkeren er ikke på mer enn 2x50w, men det virket som den klarte jobben greit.
Ikke gjort noe for å finne optimal plassering eller noe, men de låt fint i diskant og mellomtone. Bassen overrasket meg også, med tanke på størrelsen på dem.
Skal jeg ha stativhøyttalere vil de absolutt stå langt oppe på min liste.
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.958
Antall liker
5.554
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg hørte Dynaudio 2/7 koblet til med en pro-ject MaiaDS hos en kamerat for noen dager siden. Må si jeg ble imponert over hvordan de låt rett fra esken. Den forsterkeren er ikke på mer enn 2x50w, men det virket som den klarte jobben greit.
Ikke gjort noe for å finne optimal plassering eller noe, men de låt fint i diskant og mellomtone. Bassen overrasket meg også, med tanke på størrelsen på dem.
Skal jeg ha stativhøyttalere vil de absolutt stå langt oppe på min liste.
Moet audio selger/solgte Target stativer til 499,-. 610.- inkl frakt. De passer greit til 2/7.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Vil bare komme med et råd;

Forsterkeren din er av god kvalitet, men 80w fra en surround-forsterker er erfaringsmessig ikke alltid like strømsterke watt...

Du kan glemme stativ-høyttalere fra Dynaudio.. De trenger litt mer suppe enn hva forsterkeren din kan by på. Det samme gjelder de gulvstående modellene fra samme fabrikk..
Lytt til rådene du får på de mer lettdrevne modellene her; Tannoy, Focal, Dali, MA, noen Epos-modeller, Krix, Klipsch(hvis du orker diskanten..)
Kjøp også gjerne brukt.
Husk på at selv om noen gulvstående oppgir høyere effektivitet, så krever større kasse og flere elementer bedre styring fra forsterkeren din(=mer strøm).

M
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Flere ting å ta hensyn til ser jeg. Takker for innspill.

Han som selger Dali Menuet kunne ikke møtes i dag likevel, og har ikke hørt noe mer fra ham om når det passer heller. Mulig han fikk et bede tilbud :)

I mellomtiden gikk jeg innom Hifiklubben og Soundgaren på nytt.

Hifiklubben ville ikke anbefale meg Menuet sammen med reciveren jeg har i dag, men påpekte at med riktig forsterker ville de låte utmerket.

Hos Soundgarden ble jeg tilbudt å "låne" med meg et par 2/7 hjem for å teste i en ukes tid, så det er da status på nåværende tidspunkt.

Om det rett og slett ikke faller i smak så er det kort vei tilbake for å levere de inn igjen. Høres det bra ut på nåværende receiver så har jeg jo alltids noe å glede meg til ved senere oppgradering av receiver/forsterker :)

Er det forresten noe jeg kan koble inn et sted mellom receiver og høyttalere for å få det beste fra stereo og fortsatt beholde mulighet for 3.1/5.1 lyd til film, noe som gir høyttalerne den ekstra kraften de eventuelt trenger? Er kanskje like dyrt som ny receiver?

Gleder meg uansett stort til å koble det opp i morgen på Dynaudio 3 Stand med Soundcare superspikes :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Flere ting å ta hensyn til ser jeg. Takker for innspill.

Han som selger Dali Menuet kunne ikke møtes i dag likevel, og har ikke hørt noe mer fra ham om når det passer heller. Mulig han fikk et bede tilbud :)

I mellomtiden gikk jeg innom Hifiklubben og Soundgaren på nytt.

Hifiklubben ville ikke anbefale meg Menuet sammen med reciveren jeg har i dag, men påpekte at med riktig forsterker ville de låte utmerket.

Hos Soundgarden ble jeg tilbudt å "låne" med meg et par 2/7 hjem for å teste i en ukes tid, så det er da status på nåværende tidspunkt.

Om det rett og slett ikke faller i smak så er det kort vei tilbake for å levere de inn igjen. Høres det bra ut på nåværende receiver så har jeg jo alltids noe å glede meg til ved senere oppgradering av receiver/forsterker :)

Er det forresten noe jeg kan koble inn et sted mellom receiver og høyttalere for å få det beste fra stereo og fortsatt beholde mulighet for 3.1/5.1 lyd til film, noe som gir høyttalerne den ekstra kraften de eventuelt trenger? Er kanskje like dyrt som ny receiver?

Gleder meg uansett stort til å koble det opp i morgen på Dynaudio 3 Stand med Soundcare superspikes :)
Det må jo bli en stereo forsterker mellom receiver og høyttaler hvis du skal ha mer kraft, hvis receiver har pre ut. :)

Hvordan ble det? Er de for tungdrevne de høyttalerne?
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Hei.

Ja, koblet alt opp sent fredags kvelden. Har sett to filmer og hørt flere timer med musikk til nå. For svak receiver eller ikke, dette låter så uendelig mye bedre enn hva jeg hadde fra før. Langt flere detaljer i lydbildet, så mye renere lyd og gir meg en helt annen innlevelse enn tidligere.

Jeg fikk jo låne med meg hjem DM Senter også, og synes den gjør en fin jobb :) Bra pris på den også til 1895 om jeg beholder den.

Alt i alt er jeg kjempe fornøyd. Jeg hadde sikkert fått bedre resultat med bedre forsterker/receiver, men da har jeg i så fall noe å se frem til ved senere oppgradering.

Fredag får de inn 2/6 i butikken, så da tenker jeg teste de også. De er slik jeg forstår noe mer lettdrevne enn 2/7, og kanskje det dermed vil bli enda bedre.

Men frem til fredag skal jeg kose meg videre med 2/7. Endelig er det kjekt å høre på musikk igjen uten å måtte bruke headset, og sanger jeg var gått lei har fått "nytt liv".
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Dm 2/6 er ikke mere lettdreven enn 2/7 heller noe mottsatt. 2/7 har mer fylde og bass. 2/6 har noe bedre mellomtone.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt jfr. regelverket. 3 innlegg fjernet. Vennligst ikke link til bruktannonser.
 

kreps79

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2015
Innlegg
83
Antall liker
6
Mye mulig, bare mener jeg leste det et sted, men nøyaktig hvor er ikke lett å finne fram til på nytt :p
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Godt å høre opplevelsen ble bra. I tillegg ligger det en bonuspakke og venter den dagen du oppgraderer forsterker. :)
 
Topp Bunn