Forsterkere Ny forsterker til Jul?

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Er i tenkeboksen for ny effektforsterker.
Benytter i dag lettere modifiserte Magnapan MG1.7. Disse har jeg tenkt beholde i uoverskueligfremtid. Jeg har fra 2006 benyttet en Copland CSA515. Dette er en 150W transistor effektforsterker med 12au7 rør på inngangen. Med de beste Mullard rør gjør denne forsterkeren en god jobb.
Sterke sider er homogen og tredimensjonale gjengivelse.
Svakeste side er kanskje litt mangel på kraft og slam.
Jeg benytter i dag Copland CVA306 som forforsterker. Denne har jeg tenkt å benytte vidre, da anlegget også benyttes til 4 kanal TV og hjemmekino. Men integrert forsterker med bypassingang kan også vurderes.

Nye kandidater
Rørforsterker
Copland CTA506
Det logiske og naturlige videreføringen fra samme produsent. Benytter KT120 rør

Cayin CS-100A
Mye av samme rørløsning som CTA506. Men har fått meget god omtale i siste Stereo+. Kan benyttes som effektforsterker.

Cayin CS-150
Litt kraftigere alternativ, men også mye dyrere. Benytter de nye KT150 rørene.

Audio Research ref 75 se
Har siklet litt på et pent brukt eksemplar av denne forsterkeren. Noen kroner mer for et pent brukt eksemplar av denne i forhold til de andre kandidatene. Er også på grensen til å få plass i hylla. Som er et kriterier. Da jeg ikke vil ha noen Amp på gulvet.

Klasse D forsterkere
Mytek Brooklyn AMP
Budsjett løsning i klasse D? Kjenner ikke egenskapene til denne.

Vera 150/600
Ny klasse D forsterkere med fokus på lav forvrengning og støy. Vet ikke helt i hvor stor grad det er avgjørende for meg med alle rørene jeg har i anlegget.
Vera 400/1000
Påstått fra anmeldere og folk på sentralen at denne har masse krefter og ekstra godt kontroll i bassen.

Setter pris på innspill om disse kandidatene eller andre alternativer. Har ikke hast med å løse dette, da forsterkeren jeg har i dag fungerer fint. Og penger må spares opp til ny forsterker.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Audio Research ref 75 se
Har siklet litt på et pent brukt eksemplar av denne forsterkeren. Noen kroner mer for et pent brukt eksemplar av denne i forhold til de andre kandidatene. Er også på grensen til å få plass i hylla. Som er et kriterier. Da jeg ikke vil ha noen Amp på gulvet.
Denne bør du ikke ha i hylle pga av varmeutviklingen. Medmindre du har jævlig stor avstand mellom hyllene..... :giggle:
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Er i tenkeboksen for ny effektforsterker.
Benytter i dag lettere modifiserte Magnapan MG1.7. Disse har jeg tenkt beholde i uoverskueligfremtid. Jeg har fra 2006 benyttet en Copland CSA515. Dette er en 150W transistor effektforsterker med 12au7 rør på inngangen. Med de beste Mullard rør gjør denne forsterkeren en god jobb.
Sterke sider er homogen og tredimensjonale gjengivelse.
Svakeste side er kanskje litt mangel på kraft og slam.
Jeg benytter i dag Copland CVA306 som forforsterker. Denne har jeg tenkt å benytte vidre, da anlegget også benyttes til 4 kanal TV og hjemmekino. Men integrert forsterker med bypassingang kan også vurderes.

Nye kandidater
Rørforsterker
Copland CTA506
Det logiske og naturlige videreføringen fra samme produsent. Benytter KT120 rør

Cayin CS-100A
Mye av samme rørløsning som CTA506. Men har fått meget god omtale i siste Stereo+. Kan benyttes som effektforsterker.

Cayin CS-150
Litt kraftigere alternativ, men også mye dyrere. Benytter de nye KT150 rørene.

Audio Research ref 75 se
Har siklet litt på et pent brukt eksemplar av denne forsterkeren. Noen kroner mer for et pent brukt eksemplar av denne i forhold til de andre kandidatene. Er også på grensen til å få plass i hylla. Som er et kriterier. Da jeg ikke vil ha noen Amp på gulvet.

Klasse D forsterkere
Mytek Brooklyn AMP
Budsjett løsning i klasse D? Kjenner ikke egenskapene til denne.

Vera 150/600
Ny klasse D forsterkere med fokus på lav forvrengning og støy. Vet ikke helt i hvor stor grad det er avgjørende for meg med alle rørene jeg har i anlegget.
Vera 400/1000
Påstått fra anmeldere og folk på sentralen at denne har masse krefter og ekstra godt kontroll i bassen.

Setter pris på innspill om disse kandidatene eller andre alternativer. Har ikke hast med å løse dette, da forsterkeren jeg har i dag fungerer fint. Og penger må spares opp til ny forsterker.
Hei
Drister meg med et spørsmål.
Bruker du balansert overførsel mellom pre og effekt?
Lykke til med valget.🌞🎶👍
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan kun sige, at efter jeg fik SS 2 x 600watt på mine Maggies, har de aldrig spillet bedre.
Tror/ved, at du får bedre resultat med transistorforstærker med stor strømstyrke og høj (meget høj) dempningsfaktor = 1000 og op,
fremfor en rørforstærker, der udgangstrafo gi´r dig en max dempningsfaktor på 20-30.
Men som de andre også siger: Held og lykke med valget (y)(y)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mitt perspektiv seier: Det spørs om du må ha kreftene og djupbassen til Vera, eller om du kan klare deg med ARC 75, og oppleve den fanastiske mellomtonen.
CTA 506 har eg ikkje høyrt, men eg reknar med han er minst like god på perspektiv og denslags som min transistorbaserte CTA 520 (som eg har lagt ut på Torget, tilfeldigvis)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hyllen forsterkeren må passe i har må
H=260mm
D=560mm
B=520mm
Dette er et åpent hyllesystem med luft på alle sider.
Forforsterker har ikke balanser mulighet. Så overgang må benyttes om det kun er XLR på effektforsterker.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei HassBasse
Hvilken forsterker har du å foreslå?
Hva bruker du selv?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Selv bruger jeg Advance Acoustic´s monoblokke MAA-1000.
Nu ved jeg ikke, hvad dit budget er, men prøv evt. at se på SimAudio Moon´s integrerte, 700i eller 340iX.
Har hørt 340, dog ikke på Magnepan. Go´ lyd ad libitum :)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
denne er kanskje en rimelig kandidat, plenty med effekt og grei ytelse skal man tro målingene av andre icepower. kommer i halv dybde kabinett også, ganske kompakt. €890
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt EC med storre maggier ", absolutt fabelaktig lyd , AW 250 tror jeg kunne gjort en bra jobb
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Har kun hatt transistorforsterkeren selv. Så har liten erfaring med hva som kreves. Har egentlig aldri presset copland forsterkeren. Så tenkte kanskje en kraftig rørforsterker ville klare jobben?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg prøvde 100 watts rørforsterkarar på ulike Magnepan attende i 1980-åra, og det gjekk fint med dei større høgtalarmodellane (Timpani 1D), men ikkje fullt så mykje guffe på dei mindre (MGII). Det er litt opp til deg sjølv (og rommet naturlegvis, eit stort rom krev meir effekt enn eit lite) og kor høgt du likar å spele. Magnepan likar litt trøkk etter mi meining, men det er no rart med vanen - så om du går for edruelege lydtrykk, går det gjerne greitt. Men om du vil vere heilt sikker, er sterke watt-beist det sikraste.
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Eg prøvde 100 watts rørforsterkarar på ulike Magnepan attende i 1980-åra, og det gjekk fint med dei større høgtalarmodellane (Timpani 1D), men ikkje fullt så mykje guffe på dei mindre (MGII). Det er litt opp til deg sjølv (og rommet naturlegvis, eit stort rom krev meir effekt enn eit lite) og kor høgt du likar å spele. Magnepan likar litt trøkk etter mi meining, men det er no rart med vanen - så om du går for edruelege lydtrykk, går det gjerne greitt. Men om du vil vere heilt sikker, er sterke watt-beist det sikraste.
 

Nørgaard

Fersking
Ble medlem
02.05.2017
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
DK
Magnepan og Audio Research har jo en lang tradition for at benytte hinandens udstyr under produkt udviklingen - jeg har ikke selv hørt kombinationen på effektsiden endnu desværre.
Men af mange forskellige forstærkere jeg har haft på mine "maggies" 2.5R - har måske lidt overraskende - de gamle Audio 60 Dual Mono trin været et rigtigt fint match, jeg har også kørt med dem i bi-amping setup, med elektronisk filter => Bedre dynamik. Og iøvrigt kan de uden problemer trække diskanten direkte uden den store 2.2ohms serie modstand :ROFLMAO:
N.B: Doxa 70 var mindre vellykkede til maggies - men meget fine til Apogee Stage ;)

Klasse D. har jeg ikke haft gode resultater med, specielt de forstærkere der har begrænset filtrering og derfor høj residual spænding ud, bliver virkelig problematiske med de lavinduktante, stort set impedans lineære bånd diskanter. På NCD1 f.eks endte jeg med at brænde ca. 4w af kontinuert i hver diskant.... det var på ingen måder et godt ægteskab.... en alm. dome svingspole diskant er ikke noget problem da den jo er høj-impedant så næsten ingen effekt afsættes.

Jeg vil tilslutte mig at Magnepan's gerne skal have noget power før de åbner op - men trinnet op fra en Audio 60 til f.eks en mellemstor Threshold, giver ganske vist lige lidt mere output - men så slår membranen på magneterne :oops:
Det var blot mine erfaringer - gode venner har Primare på deres 1.7'er og det går også fint i spænd.
Held og lykke med jagten!
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har kun hatt transistorforsterkeren selv. Så har liten erfaring med hva som kreves. Har egentlig aldri presset copland forsterkeren. Så tenkte kanskje en kraftig rørforsterker ville klare jobben?
Du må nok opp i de store MC og AR rørampene , koster nesten samme som en ny bil
:( Vet ikke om Carver kan skaffes her i europa , Carver mono blokker vta 180 (cherry ) skulle kunne dra impedanser ned ca 1 ohm ,de har en generator out impe dance på rundt 1,6 ohm , 6 x kt 88 ca 240 w .Den nye crimson og raven gir enda litt mer effekt med kt 120 ca 360 w
Jeg har selv vta 180 bestykket med kt 120 og de har alldri ånde nød med ca 300w , passive filter og dual 15 tommere og dobble amts
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.411
Sted
Nøtterøy
Bryston 4B3 hadde jeg en periode sammen med en rørpre. Utrolig god kontroll over bassen og en silkemyk fin diskant.
 

Nikko1966

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2018
Innlegg
56
Antall liker
15
Gå for vera. Har selv p400.
Rørforforsterker opprettholder magien i mellomtonen og du får trøkk så det holder med vera. Få ordnet deg med en kabel med rca i ene enden og xlr i andre enden så slipper du overganger.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Mener at @Asbjørn tidligere har kommentert ang. usymmetrisk signaloverførsel.
Og ikke anbefalt Vera på grunn av usymmetrisk overførsel. :)
Men skal du bytte pre-amp på sikt så kommer du i mål.
(Ser at Mola Mola preamp kun har balansert utgang, mens power har bal/ubal.)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva med å beholde forsterkerne, og i stedet kjøpe en rask og potent kvalitetssubwoofer?
Gjerne en REL. Fra 10" og oppover i størrelse. 2stk. er enda bedre.

Med en sub vil du få mye mer ut av 1.7.
Det vil bli et helt annet fundament, og man opplever også større klarhet oppover i frekvensene og mer 3D i gjengivelsen.
Med en aktiv sub, vil ikke Maggiene oppleves som så effekthungrige.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mener at @Asbjørn tidligere har kommentert ang. usymmetrisk signaloverførsel.
Og ikke anbefalt Vera på grunn av usymmetrisk overførsel. :)
Men skal du bytte pre-amp på sikt så kommer du i mål.
(Ser at Mola Mola preamp kun har balansert utgang, mens power har bal/ubal.)
Motsatt. Anbefaler gjerne Vera, og hvis man først har den synes jeg man kan gi den et balansert signal. Imidlertid er inngangstrinnet på den så godt gjennomtenkt at det gjør tilnærmet ingen skade om man insisterer på å bruke ubalansert signal, dvs å kortslutte den ene inngangen til jord. Den håndterer nok det også bedre enn det aller meste der ute.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva med å beholde forsterkerne, og i stedet kjøpe en rask og potent kvalitetssubwoofer?
Gjerne en REL. Fra 10" og oppover i størrelse. 2stk. er enda bedre.

Med en sub vil du få mye mer ut av 1.7.
Det vil bli et helt annet fundament, og man opplever også større klarhet oppover i frekvensene og mer 3D i gjengivelsen.
Med en aktiv sub, vil ikke Maggiene oppleves som så effekthungrige.
Du har eit poeng, men det er vanskeleg å sy saman ein tradisjonell sub med ein Magnepan.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Om du skal beholde høyttalerne uansett så er etter min mening den største oppgradering du kan gjøre å sette inn ett aktivt høypassfilter filter mellom for og effektforsterker og supplere med noen aktive subber, helst åpen baffel. Finnes mange som kjører Magnepan slik.


Subbene som er brukt i videoen er disse:
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Har tidligere hatt JM lab Profil sub til disse høytalerene. Fikk aldri det til å fungere. Subben ble hengende etter, gromset til mellomtonen og perspektivet. Kommer ikke til å bruke tid på sub igjen.
Jeg har gjort noe små forbedringer på delefilteret som har bedret bassen og tonalebalansen en del. Så det får være bra nok.
Forsterkeren begynner å bli gammel. Den er ca 15 år. Tenkte det var på tide å "modernisere".
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Kan det være som HAREPUSEN skiver?
At man må opp til monster-rørforsterkere for å erstatte min lille 150W effektforsterker?
Argumen for meg vil også være levetid på rørene. Side anlegget benyttes til TV også. Så blir det veldig mange driftstimer. Kan en pent brukt Parasound JC5 være tingen til MG1.7? Er det noen som har erfaring om lydsignatur passer sammen?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Har sett litt på SPEC corporation sine Klasse D effektforsterker. De er oppgitt til 2x100V ved 4ohm. Ser at SPEC får mye gode anmeldelser. Men alle som tester dem har ganske lett drevene høytalere. Er den noen her på sentralen som har prøvd SPEC på planar høytalere som MG ?
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Siden du spør så er dette hva jeg mener om Spec sin effektforsterker. Har hørt den og ja den virker Regner med at det er RSA-W3 EX stereo/mono forsterker du mener.
Merket er vel relativt kjent og bejublet av "Gartnerpressen", både i verdens største land - utlandet, og her i bøgda. Og betraktes som et av de seriøse merkene av disse. Forsterkeren som nevnes ble testet og målt i Stereophile . Bl.a sendte den ut så mye luftbåren støy at FM - radioen i laben blei slått ut. Den baserer seg på et ferdigbygget auditionboard fra International Rectifiers (nå Infineon), nemlig IRAUDAMP 4 til et par tusenlapper. Det har de gått laus på og "utviklet" videre til et audiofilt skjærereir. Synes det er en meget stiv pris å betale for noe som ville blitt "ikke bestått" på videregående, svakstrømslinja. Selv om den har nøye utvalgte musikalske tresider (iflg Spec selv). Så bilde av innmaten et sted på nettet (finner det ikke igjen). De hadde ikke en gang tatt seg jobben med å lodde av de originale RCA kontaktene på auditionboardet.

Men for all del. Ditt valg er det rette for deg. One mans poison is another mans meat.

Lykke til i jakta på julepresang, jeg er også der. Men den går ikke innom Spec som du skjønner.

Dr.E
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jeg har sett at SPEC har fått mange positive omtaler. Det var derfor jeg spurte om den kunne være sterk nok til mine mg1.7. Så bilder av innmaten og syntes 3 litt glissene print så litt lite ut. Men har forstått at det ikke skal så mye greier til for å få nok strøm på klasse D. Har du hørt disse SPEC forsterkerne Elmer?
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Har hørt den jeg nevner i innlegget over. Men som jeg sier , "den virket" . Det var for meg ukjente høyttalere i et ukjent rom. Elektronikken utgjør glasuren på kaka. Ja det låt bra. Men tror nok det hadde blitt en like fin opplevelse med annet og mye billigere forsterkeri sånn i farta, Fordi det er i høyttalerne og rommet the big thæng ligger. Jeg heller nok mere i retning av at en forsterker skal gjøre nettopp det . Dvs forsterke et elektrisk signal uten å legge til eller trekke fra noe som helst. . ! Du bør gi dine strålende bra høyttalere det reneste de kan få. I så måte er f.eks Vera en fullverdig kandidat.

Gung Ho!

Dr.E
.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Leste testen av Rotel Michi s5 i lyd og bilde.
Den ser ut til å være utrolige bra. Er egentlig langt over min smertegrense i pris. Men har noen hør den og kan bekrefte den er verdt penga?
Mest interessant i testene av Michi og Vera 400/600 er hvordan llyd og bilde beskriver forskjellen i lydsignatur. Det passer mye med hvordan jeg selv har opplevd D kontra transistor tidligere.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Det tror jeg ikke er helt sant:)
Men jeg er likevel interessert i den forskjellen de beskriver mellom Michi og Vera.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Kommer ikke i mål til denne Julen 2020.
Det har vært en liten utfordring med å komme rundt å snakke med folk og se /høre alternativer. Håper verden endrer seg neste år. Så jeg får lov til å krype ut av hulen min.
Jeg fikk varsel på prosjektorlampebytte. Det gjorde at jeg gikk litt i tenkeboksen angående rørforsterker
Jeg har bestemt meg for å droppe alternativer med effektrør. Siden jeg bruker utstyret så mye. Jeg sikter nå på alternativ som krever mindre service.
Er også litt usikker på disse kl D greiene. De folka som anbaler disse. Anbefaler også digital korreksjon. Ser nesten ut for meg at det er noe som må til for å ha ordentlig utbytte av kl D?
Vel, jakten fortsetter 2021. Kom fortsatt med forslag til kraftkar jeg bør sjekke ut.
God Jul alle HIFi gale.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jul kan være et litt relativt begrep.
Holder fortsatt på å lete etter ny effektforsterker. Hadde siktet meg inn på en mulig kandidat i Rotel Michi S5. Det så strålende ut, men egentlig litt over grensen av hva jeg ønsker betale. Når det nå også fremkommer at den er anbefalt kun ned til 4 ohm, så visner interessert litt.
Er det noen forslag på forsterke som man vet leverer lett og fint til 2 Ohm. Høytalerene mine går ikke under dette, så egenskaper i 2 Ohm er tilstrekkelig
Har prøvd å finne data for min Copland CSA515 som jeg benytter i dag. Men har ikke funnet annet enn opplyst data for 150V i 8 Ohm. Så har egentlig ikke kontroll på hva jeg klarer meg med i dagens anlegg.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Bladelius, Musical Fidelity, Musical Innovation, Parasound, Leema, Pass Labs har forsterkere som ikke bryr seg nevneverdig med 2 ohm.
Har også hørt flere som bruker gamle Crown K1 og K2 på svært vanskelige høyttalere.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Jeg skal heller ikke ha noen digital koringsgreier. Kun en meget god forsterker som klarer drive høytalere der de dipper mot 2 Ohm :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
F5V3 Turbo kan tåle en kortslutning uafbrudt.
 
Topp Bunn