Ønsker anbefaling Ny forsterker +/- 40 knok brukt

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Innlegg
44
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Har lyst til å oppgrade på forsterkerfronten og ønsker råd, inspill og generell kvalifisert synsing.

Sitter i dag på en rigg m System Audio Explorer Master høytalere som fores med en Krell s-300i, denne får lyd enten fra en Nas M51 som stort sett får Tidal HiFI fra optisk fra en sonos eller fra en oppgradert Rega RP40 m 2MBlack via en Rega Phono RiAA.

Tanken er å bytte ut hele den digitale signalveien + forsterker med en moderne forsterkerpakke. Per nå har jeg vurdert følgende 3 alternativer:
- Primare PRE35 Prisma/A35.2
- NAD M33
- Electrocompaniet ECI 6 DX Mk2


Alle 3 alternativene ligger sånn nogenlunde likt i pris brukt, men har jo selfølgelig litt ulike egenskaper.

Hvorfor oppgradere:
Hvorfor sier vel seg egentlig selv..... because it is there.......

Hva er jeg ute etter:
Savner litt mer "feeling" i musikken, mer gåsehud kanskje. Spiller sjelden høyt, men vil ha mer ut av "kveldene med stearinlys".
Dette er et stueanlegg med nokså vanskelig akustikk og ca 50 kvm, mye vinduer og åpent ut i andre rom, desverre får jeg ikke gjort så mye mer med akkustikken (har egen kino der vi har optimert akustikk, så vet hvor mye dette har å si).

Slik jeg tenker er:
- Primare er jo kjent for å lyde godt på System Audio, og den nevnte pakken dekker godt opp på funksjonalitet jeg er på jakt etter. Den har i prinsippet en separat DAC innebygd, er DAC'en på denne bedre enn de andre og bedre enn min M51 som jeg bruker i dag? Litt usikker på om ClassD er veien å gå.... men akkurat A35.2 har jo fått lovord om at den er en av de første D-ampene som leverer virkelig bra på musikalitet.
- NAD M33, dene er jo overlesset med funksjonalitet. Framstår som mest moderne av de 3, men har jo mye jeg ikke er interresert. Litt skeptisk til digitalisering av phono-inngangen...... En fordel med denne er at den har Dirac romkorrikering, dette kan kanskje hjelpe på det litt vriene rommet, men samtidig så er jeg skeptisk til romkorrifgering på stereoen, det er lissom noe jeg driver med nede i hjemmekinoen i kjellern. Usikker på om denne leverer det jeg er ute etter mtp "gåsehud". Også her usikker på hvor bra DAC'en egentlig er sammenlignet med en ekstern DAC som feks den jeg har i dag.
- Electrocompaniet, funksjonalitetsmessig så leverer den på det jeg trenger (det gjør jo alle tre), dog usikker på hvor god DAC'en er her og. På papiret så er vel denne den som leverer tettest opp mot gåsehuden jeg etterstreber(?).

Noen vil kanskje si at jeg heller burde gå for rør og et par gode stativhøytalere......kan godt hende det er riktig, men frykter det blir litt mye mikk....

So what to do? Kjør debatt?
 
Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Av de du nevner har jeg bra kjennskap til Nad M33. God forsterker med en lyd som er lett og like. Samtidig får du muligheten til Dirac som hjelper med å få lyden tilpasset rommet og personlig smak.
Jeg vil også foreslå Lyngdorf Tdai 3400 som alternativ til disse som du nevner. Den har kanskje den beste romkoreksjon som er å oppdrive? litt partisk kanskje siden jeg har den selv, men aldri vært borti en forsterker som gir slike muligheter med intergrering av sub osv. Har man høyttalere med veldig lav impedans og stygge fasevinkler hadde jeg kanskje sett etter noe annet, men til normale høyttalere er det ikke så mye å tenke på. Fordelene er at man kan klare seg med færre bokser med plenty av tilkoblinger og streaming muligheter. Hadde egentlig ikke trodd at det var mulig å få så god lyd av så »små og lette« produkter.
Snakk med HiFi klubben, dem har sikkert mulighet for test av både Nad og Lyngdorf før kjøp. Eller kjøp og mulighet til å returnere om det ikke faller i smak. Så får du testet hjemme uten å være redd for å brenne inne med feilkjøp.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.442
Torget vurderinger
2
Har selv digitalisert RIAA ( Puffin) som går til DSP i anlegget. Det er bare en fordel syns ikke jeg taper noe, så det er mer en grunn til å velge M33 enn ikke, M33 har jo topp målinger og topp subjektiv lyd i følge Stereophile . Større grunn til å ha DSP i stuen hvor akustikk tiltak en vanskelig. INGEN forsterker uten DSP gjør noe som helst med akustikken din. Skal du ha en modernisering av anleggget må DSP med etter min mening. DSP får du i ulik grad med Roon,Lyngdorf , Dirac. Lyngdorf vet jeg om folk som er meget fornøyd med, les begge anmeldelser på AudioScienceReview ( en for tekniske mål og en for DSP)
Lån hjem og hør…er det beste rådet
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
675
Antall liker
755
Primare PRE35:
Jeg tenker at det kommer an på hvor kresen du er. I en liten overgangsfase hadde jeg denne i anlegget. Det er en meget fleksibel og bra preamp med en anstendig dac. Sammenligner man den innebygde dac`en med en dyrere separat faller den litt igjennom. Uten å si at den er dårlig! Man kan heller ikke forvente mirakler når preamp, dac og streamer deler kabinett i denne prisklassen. Den er spiller for all del bra og vil for svært mange være mer enn bra nok. Jeg brukte ikke streamerfunksjonen da jeg har en separat streamer.

35.2 effekt har jeg beholdt og den synes jeg er meget bra, det samme syntes Stereophile som rangerer den i Class A. Masse krefter og glem det med "klasse D-lyd", til prisen er denne meget god.

Oppsummert: Ett meget bra sett med stor brukervennlighet og fleksibilitet.

Lykke til.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En inntregrert forsterker som jeg har fått sansen for er Jbl sa 750.Den har dirac som jeg synes er noe av det beste innenfor romkorreksjon og den har en god dac og streamer.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med så søte høyttalere trenger man noe bøst som kompensasjon, så McIntosh er mitt stalltips. @TrompeteN mener vi hifi-nisser er femidotter med rosa neglelakk som bekymrer oss over forfengelige ting - og jeg er tilbøyelig til å være enig. 😆

Fra spøk til revolver er det ikke et skudd helt i blinde - har hørt System Audio saker på McIntosh og det funker bra, de har ofte tonekontrollere som tillater justering av tonal balanse - og McIntosh holder seg irriterende godt i pris.

Låter det noe bedre enn Purifi klasse D? Nesj, samme mannskiten, men mye dyrere :D
 
P

parafinoksen

Gjest
@rusten – Du har ikke vurdert å bytte til System Audios aktive høyttalere, da? Soundgarden kjører bra tilbud på både Legend Silverback 40.2 og 60.2 m/hub. https://soundgarden.no/system-audio/116364/system-audio-legend-602-silverback-trådløse-høyttalere-m-hub-valnøtt

Min bror har 40-utgaven og spiller i en mye mindre stue enn din. Litt håpløst rom egentlig. De spiller veldig fint på lavere volum (også), med god og dyp bass. 60-utgaven tror jeg ville vært ideell til en stue på din størrelse.
 
Sist redigert av en moderator:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.678
Antall liker
5.851
@rusten – Du har ikke vurdert å bytte til System Audios aktive høyttalere, da? Soundgarden kjører bra tilbud på både Legend Silverback 40.2 og 60.2 m/hub. https://soundgarden.no/system-audio/116364/system-audio-legend-602-silverback-trådløse-høyttalere-m-hub-valnøtt

Min bror har 40-utgaven og spiller i en mye mindre stue enn din. Litt håpløst rom egentlig. De spiller veldig fint på lavere volum (også), med god og dyp bass. 60-utgaven tror jeg ville vært ideell til en stue på din størrelse.
Her må jeg si meg enig, Silverback 40.2 får du nå for 34990kr. hos Soundgarden. Selg de du har for 10-15 tusen og kjøp 40.2. De låter meget bra.
 
Topp Bunn