Ny forforsterker til røreffekt og ikon

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
Hei
Har gitt op å få til mine Dali Ikon 7 til min Denon pma2000ivr. sliter med lys/skjærende diskant. Har en røreffekt liggende og har lyst til å prøve denne på daliene Hører mest på metal og rock håpte noen kunne komme innnspill til forforsterker med 2 pre outs og fjernkontroll til ca 5000 lapper. Har prøvd røreffekten med denon avc a10se som pre og savne litt mer trøkk i bunnen. gjorde ikke så mye med innstillingene på 10se. syns det er vanskelig å forklarer hva slags lyd jeg er på jakt etter men kansje en nøytral pre hadde vært løsningen. utstyret jeg har fra før er:

Marantz dv6200. blir byttet ut med en BD spiller etterhvert
Cayin 788- med kt88 rør
Dali Ikon 7
VAN DEN HUL The D-352 htkabler
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvordan er høyttalerne plasert i rommet da? Hva med lytteposisjonen?

Kjender ikke så mye til Ikon 7, men forsterkere der er kjendt for å spille med autoritet på veldig lav volum er f.eks. Bryston.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
2 pre outs er kanskje ikke standard, men det finnes jo y-ledd, koster ca. en hundrelapp for et par.
Gjør hvertfall utvalget mye større.
 
T

tst

Gjest
Hva med en rør pre fra ys-audio? Bestykket med 12ax7 rør og 2 pre-out. Koster ca.4000,-
 

Vedlegg

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
takk for innspill tst. ble litt lesing i natt. hehe. sett litt på Vincent SA-31. tanker om den?
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
evorkahn skrev:
takk for innspill tst. ble litt lesing i natt. hehe. sett litt på Vincent SA-31. tanker om den?
Vincent er generelt lysere enn PMA-2000..
Eller i samme klasse..

La oss heller se på noe annet..
Hva slags rør sitter det i 788.?
Det er vel 4xKT88 + 2x6922 + 2xECC82 + 2x6N6.?
Det er ikke bare bare å kaste inn rør i en 788 da den har en ganske lys klang i seg selv.!
Låter litt øre-uvennlig med mange av dagens normale rørtyper av den rimelige sorten..
Litt av problemet tipper jeg ligger her, og problemer bør tas ved roten..

Conrad Johnson PV-10 A/AL/B er en pre som jeg tror du ville satt umåtelig stor pris på ;)

Har ikke hørt Ikon 7, men Ikon 5 heller litt mot det lyse de også..
Men om PMA-2000 alene låter greit, er ikke feilen der..

Spark 788 er en meget bra effekt, men den trenger omsorg og kjærlighet med rør for å vise seg fra sin beste side..
Den er ikke kjent for sine snarveier, heller tvert om..
Når det sitter, så sitter det.! ;D
Den sparker skikkelig fra seg, har en enorm spilleglede og tar utfordringer på strak arm ;)
 

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
på nett står det at cayin 788 har: 2 x 6922, 2 x 12AU7, 2 x 6N6, 4 x KT88. vet ikke hva slags rør som står i den jeg har, men vet at rørene ble byttet hos nat en stund før jeg kjøpte den. han jeg kjøpte den av hadde brukt denne på noen b&w tror jeg det var.


låter ikke ok med pmaen i mine ører. vincent er lysere faktisk. oida :S

mener på at jeg leste i natt at i en ene anmeldelsen av ysen at vedkommende likte ys bedre enn cj pv10. var det nickspicks.com mon tro.
 
T

tst

Gjest
Jeg hadde en Copland 303 på min 788 og matchet meget godt. Har også hatt Vincent SA31 på Vincent SP331 og SA31 syntes jeg var meget dårlig. Bygde en Bottlehead Foreplay som låt ekstremt mye bedre enn SA31.
 

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
kamerat som foreslo sa31. kan få testet den i nærområde så tester for å ha testet den rett og slett.
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
evorkahn skrev:
på nett står det at cayin 788 har: 2 x 6922, 2 x 12AU7, 2 x 6N6, 4 x KT88. vet ikke hva slags rør som står i den jeg har, men vet at rørene ble byttet hos nat en stund før jeg kjøpte den. han jeg kjøpte den av hadde brukt denne på noen b&w tror jeg det var.


låter ikke ok med pmaen i mine ører. vincent er lysere faktisk. oida :S

mener på at jeg leste i natt at i en ene anmeldelsen av ysen at vedkommende likte ys bedre enn cj pv10. var det nickspicks.com mon tro.
Se på rørene og se hva de heter, det er ikke akkurat uviktig kan du si..
Om Ikon 7 er like lys i klangen som Ikon 5, har du 2 ganske lyse komponenter i anlegget ditt, etter det jeg kan forstå..
Det er ikke lett å få "kvelt" den lysheten med en pre..

Det du må gjøre er å få en balanse i anlegget, det gjøres ikke ved å ta èn snarvei med en "mørk" pre..

Copland bør du absolutt se etter, men jeg er redd du må ut med minst 6,000,- om du er så heldig..
Er kravet remote i tillegg, så ønsker jeg deg god jakt ;D
 

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
ja må nok ta opp og se. finner et langt skrujern som passer først. hehe.

haddejeg tatt snarveien med en mørk pre så hadde jeg nok ikke laget en tråd her. blir nok litt prøving osv fremover etter at gulvet er ferdig lagt :D
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
evorkahn skrev:
ja må nok ta opp og se. finner et langt skrujern som passer først. hehe.

haddejeg tatt snarveien med en mørk pre så hadde jeg nok ikke laget en tråd her. blir nok litt prøving osv fremover etter at gulvet er ferdig lagt :D
Ta opp og se.?
Slik så den jeg hadde ut, helt åpen..


Du er sikker på at det er en Spark (Cayin) 788 du har da.?
Brukte den sammen med Copland CTA-301 som var modifisert en god del.!
Det var slettes ingen dårlig kombinasjon, for å si det pent 8)
Men slike pre kommer mest uten remote og prisen ligger stort sett fra 6K og oppover..
Du får med en meget god RIAA også, bare så det er sagt..
Men husk at Copland er veldig snill og sjarmerende..

CJ PV-10 er litt mer rocka å gir en helt annen fot og spilleglede..
Selv om jeg personlig ville brukt Copland sammen med Spark 788.!
Jeg liker musikken gjengitt med litt blomsterfarger ;D
 

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
legger nytt gulv i stua så derfor pakket jeg den ned.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
En Cayin til Cayin. SL6 pre mener jeg er noe av det mest vellykkede Cayin har produsert. Er fra tiden før Cayin begynte å lage fjernstyring. For meg er rørutstyr noe du skal fram og betjene, kjenne varmen og duften.
 

Vedlegg

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
tar opp denne igjen. ikke fått kjøpt no osv enda pga jobb. lurte litt på atoll pr200 nå faktisk
 
Topp Bunn