Digitale avspillere Ny eller "gammel" DAC?

Shack

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
13
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Har endret hjemmekinoen for å skille film og musikk og har hentet en Parasound P7 som skal gjøre nytte som forforsterker sammen med en Parasound A21 på mine JMLab Electra 1027Be. Har frem til nå brukt A21 som effekt på reciever og Sonos digitalt inn i reciever. Er på leting etter en DAC som kan være bindeledd mellom Sonos og P7 og ser for meg å bruke ca 4-6000,-. Det jeg konkret lurer på er hvordan dagens nye DACer er samenliknet med "gamle" DACer om man holder seg i prisklassen opp til ca 6000,-? Har i utgangspunktet ingen problemer med å handle brukt og ser at det er mye spennende DACer i prisklassen 4-6000,- som omsettes, men har utviklingen gått fra disse slik at man får samme ytelse og lydkvalitet på en ny DAC til 4-6000,-?

Noen innspill og tanker om jeg bør gå for en ny eller brukt DAC, og gjerne med konkrete forslag mottas med takk:)

Gøran
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En 2-3-4 år gammel DAC til en bruktpris på rundt 6.000 kroner vil kunne gi deg mye godlyd. Når det gjelder lyden, er det egentlig bare snakk om nyanser og smak og behag. Derimot kan du oppleve at en noe eldre DAC har litt redusert funksjonalitet. Er du avhengig av USB, fire-wire, å kunne spille de mest høyoppløste filene, fjernkontroll og slikt, bør du sjekke litt nærmere før du kjøper brukt.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Mulig jeg er litt for begeistret om dagen, men jeg tror jeg ville kastet ut P7 og gått for en NAD M51, da har du en svært bra DAC og pre "alt i ett". Da vil du også enkelt kunne integrere fronthøyttalerne (stereo-oppsettet) i hjemmekino-anlegget.
 

Shack

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
13
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Mulig jeg er litt for begeistret om dagen, men jeg tror jeg ville kastet ut P7 og gått for en NAD M51, da har du en svært bra DAC og pre "alt i ett". Da vil du også enkelt kunne integrere fronthøyttalerne (stereo-oppsettet) i hjemmekino-anlegget.
Har kontroll på hvordan jeg kan integrere hjemmekino og stereo med P7, men ikke sikker på om jeg helt ser hvordan det gjøres med en NAD M51 som kombinert DAC og Pre. Litt teknisk påfyll for en som ikke helt ser lyset på den løsningen?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Tror det er to løsninger:
-Digital Coax/Optisk ut fra surroundforsterker inn i M51
-HDMI ut fra surroundforsterker inn i M51 og så ut fra M51 og inn i TV.
 
Sist redigert:

Shack

Medlem
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
13
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Tror det er to løsninger:
-Digital Coax/Optisk ut fra surroundforsterker inn i M51
-HDMI ut fra surroundforsterker inn i M51 og så ut fra M51 og inn i TV.
Sannelig ikke helt sikker på om jeg tror det der kommer til å virke. Mulig jeg tar feil, men tror ikke det er så enkelt.

Din løsning forutsetter at reciever dekoder filmlyd av alle varianter internt for så å legge høyre og venstre kanal fra lydsporet tilgjengelig i digital versjon på enten coax/optisk eller HDMI for ny dekoding i NAD M51, mens de resterende kanalene håndteres som normalt i reciever. Som sagt er det mulig at jeg tar feil, men dette bør nok bekreftes av noen som har gjort det i praksis før jeg endrer planen med P7.

Når det er sagt så skulle jeg gjerne ha valgt en M51 som DAC, men i denne omgang strekker ikke budsjettet så langt:p
 
Topp Bunn