Ny bruktbil

C

Cyber

Gjest
Ole I skrev:
Anonym skrev:
Hvis man ikke vil risikere å komme ut for ting som bytte av skiver og klosser bør man ha en bil som er nyere enn 2 år.
Det er vel ikke helt 100% korrekt?

Det kommer an på kjørestilen til forrige eier OG antall km bilen har vært kjørt de 2 årene.

Dessuten er bremseklosser er jo forbruksvare ala viskergummi og dekk. Med skivebremser rund baut, som er mere og mere vanlig, er også bremseskiver etterhvert blitt forbruksvare. Både fordi det er mere av det (4 istedetfor 2) og pga av all saltingen av vegene.

Jeg er enig med både VidarP og cybervision her - dvs kjøp en nyere bil, gjerne helt ny, men legg vekt på sikkerhet både for mennesker og bil (for sistnevnte: driftssikkerhet).

Av den grunn, og her må jeg sikkert tåle kritikk i ettertid, styr unna franske og italienske biler.
Hehe, ja, kjørestil spiller en stor rolle der. Får vondt på bremsenes vegne ofte når man ligger i 70 soner nedoverbakke og ser at køen forover lyser opp med bremselys hele bakken ned istedet for å gire ned et par hakk og la den går ned på egenhånd. Syntes det hørtes kjapt ut å måtte skifte bremsene etter 2 år. Jeg har hatt klosser og skiver i 4 år på min bil nr. 2 f.eks. og tror de skal vare så lenge jeg har den.

Enig mtp fransk/italienske biler. Er sikker kjempeartige, men for dem som er ute etter å slippe problemer og reparasjoner er valget lett.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Klosser og skiver i 4 år? :eek: ??? Den bilen kan ikke være mye på veien.

O

Ole I

Gjest
Super skrev:
Å, det er slettes ikke sikkert. Jeg har hatt endel Toyota'er og de er ikke akkurat überivirige på å besøke verksted. Men det kan være greit å skifte klossene litt oftere enn bare når man ....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Det går da an å kjøre forstandig og ikke file bremsene konstant! To år høres ut som tullebukk-kjøring.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg tok knekken på skiver og klosser på bilen min i vinter ved å la den stå i 4 måneder så lite bruk er ikke gunstig.

Jeg mener uansett at hvis man skal være sikker på at en skal slippe unna et bytte bør bilen aldri være eldre enn 2 år.

C

Cyber

Gjest
Super skrev:
Vil tippe ca 65 000 km så ikke veldig mye, men vil jo si den er godt brukt. :)

C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:
Jeg tok knekken på skiver og klosser på bilen min i vinter ved å la den stå i 4 måneder så lite bruk er ikke gunstig.

Jeg mener uansett at hvis man skal være sikker på at en skal slippe unna et bytte bør bilen aldri være eldre enn 2 år.
Selvsagt er normal, jevn bruk det beste. Som de sa før på radioen i Kristiansand: Ikke for sakte, ikke for fort - Vennesla Transport.

Nå er vel ikke bremsene det verste å måtte bytte på en bil, om en gjør det selv eller på verksted. Var verre for en jeg kjenner som hadde en Hyundai SUV som først turboen gikk på utenfor garanti og så gikk motoren etterpå. Snakket visst om 150+ laken.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Vet av en sunnmøring som bare kjørte sin nye Volvo til butikken hver lørdag, 2 mil tur/retur, 1000 km/år. Men han hadde lagt en sekk med skjellsand fra fjæra baki som ballast, så etter 18 år ramlet bunnen ut av Volvoen, mens telleren sto på 18 000 km!

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Barbaresco skrev:
Vet av en sunnmøring som bare kjørte sin nye Volvo til butikken hver lørdag, 2 mil tur/retur, 1000 km/år. Men han hadde lagt en sekk med skjellsand fra fjæra baki som ballast, så etter 18 år ramlet bunnen ut av Volvoen, mens telleren sto på 18 000 km!
He,he. La oss si du kjøper en bil ny i dag til kr. 360 000, og følger samme kjøremønster. Da blir kostnaden 200 kr/mil, og da er bare bilverdien regnet med. (forutsatt at verdien av bilen er kr. 0 etter 18 år). I tillegg kommer drivstoff, forsikring, veiavgift og evnt. verkstedutgifter. Kunne tatt mange taxi-turer for den summen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Nå er tråden så gammel at jeg tar sjansen på å spore av litt. ;)

For den som måtte ønske en noe oppsiktsvekkende bil med lite kilometer på måleren er det mulig å kjøpe Bechams bil.

En "spesialbygget" vulgarisme på hjul. Den er utstyrt med 24 toms hjul, mot standard 21 tommer. "Tanta" på grillen er svart i likhet med det meste av bilen. Nå er jeg aktivt uinteressert i foppall, men uansett selger ville jeg nok ikke hal lagt ut 1,5 mill på den der.

Slik den fra designer er tnkt å forlate fabrikken er det jo en annen sak, da er den fortsatt svær som USS Nimitz, men den er i allefall mye mer elegant. Synes nå jeg.

Litt penere dette da?

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Spiralis skrev:
Slik den fra designer er tnkt å forlate fabrikken er det jo en annen sak, da er den fortsatt svær som USS Nimitz, men den er i allefall mye mer elegant. Synes nå jeg.
Når Clarkson testet denne, mente han at du ville sannsynligvis ikke merket noe om du frontkolliderte i 90 km/h. Så svær er den ;D

Topp Bunn