Ny bolig og lyd

Boligstrand

Fersking
Ble medlem
02.01.2014
Innlegg
1
Antall liker
0
Vi holder på å bygge ny bolig, veggene og tak bli lukket om to uker. Innså plutselig i julen at jeg har glemt å tenke på lyden i huset.

Har lagt ved tegningene av de to etg vi kommer til å disponere, der er her vi ønsker å se på mulighetene for lyd. Dersom vi starter med hovedplanet ønsker vi høyttalere på kjøkken, stuen, vaskerom og bad.

På loftet ønsker vi høyttaler på bad og soverommet ved terrassen.

Forsterker/sentral kan står på loftet, her kommer det en liten bod der pipen kommer opp. Dette blir også rett over TV vi får på hovedplanet, dermed skal det være greit å trekke rør/ledninger fra dette rommet.

Det jeg håper å få noen innspill på er følgende:
- Hvor bør man plassere høyttalere og hvor mange?
- Hvilke enhet skal man kjøre disse fra? Ønsker å kunne dele systemet inn i flere soner.
- Ang TV på hovedplanet – finner det noen god IR-signal forlenger? Slik at jeg kna plassere dekoder, apple-TV etc på boden i etg over, så bare ha et rør ned med alle kabler?

Hovedplan.jpg
Loft.jpg


Mvh
Terje
 

alagerqv

Medlem
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hei,

Sitter selv i ett relativt nybygd hus, og vet at det eneste sikre er at ting og behov endrer seg...

Mht lyd på små rom som bad ol, ville jeg kjørt høyttalere i taket og kabler ned til ett teknisk rom e.l. I teknisk rom setter du Sonos Connect:AMP e.l. Selv tenkte jeg for sent på dette i slike rom, så kjører i dag Sonos Play:1. Funker det også... Fikk bygd inn høyttalere i "finstua" i tak og vegger.

Mht. IR forlenger, blandet erfaring med sånt, men godt fornøyd med min Logitech Harmony 900 med RF. Også her forandrer behovene seg, og mitt 30mm rør ble nylig for snaut til den nye TV´en siden den har alle kontaktene i en ekstern boks, og bare to kabler til selve TV, strøm og en irriterende tynn signalkabel med verdens bredeste kontakt... Kjedelig når det var før plass til 2x USB, optisk, HDMI, 3x coax ant og ett par strømkabler... Tipset er derfor å kjøre 50mm rør, gjerne i kombinasjon med andre eller flere rør og sette opp massevis med spikerslag til fremtidige TV´er.

Konklusjonen er at du neppe klarer å dekke alle behov for fremtiden uansett, men sørger du for nok skjulte rør så holder det hvertfall lenger!

-Anders
 

alagerqv

Medlem
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hei,

Sitter selv i ett relativt nybygd hus, og vet at det eneste sikre er at ting og behov endrer seg...

Mht lyd på små rom som bad ol, ville jeg kjørt høyttalere i taket og kabler ned til ett teknisk rom e.l. I teknisk rom setter du Sonos Connect:AMP e.l. Selv tenkte jeg for sent på dette i slike rom, så kjører i dag Sonos Play:1. Funker det også... Fikk bygd inn høyttalere i "finstua" i tak og vegger.

Mht. IR forlenger, blandet erfaring med sånt, men godt fornøyd med min Logitech Harmony 900 med RF. Også her forandrer behovene seg, og mitt 30mm rør ble nylig for snaut til den nye TV´en siden den har alle kontaktene i en ekstern boks, og bare to kabler til selve TV, strøm og en irriterende tynn signalkabel med verdens bredeste kontakt... Kjedelig når det var før plass til 2x USB, optisk, HDMI, 3x coax ant og ett par strømkabler... Tipset er derfor å kjøre 50mm rør, gjerne i kombinasjon med andre eller flere rør og sette opp massevis med spikerslag til fremtidige TV´er.

Konklusjonen er at du neppe klarer å dekke alle behov for fremtiden uansett, men sørger du for nok skjulte rør så holder det hvertfall lenger!

-Anders
 

alagerqv

Medlem
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
14
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Btw, jeg kjører TV primært via satelitt og CAM i TV, og kjøpte en satelittswitch fra Norsk Antenneservice (som også monterte parabolen) med ørten uttak. Det funker knallbra, og jeg kan også koble til RiksTV eller Get til den for å ha det i tillegg (kjørte RiksTV, men måtte over til Get pga bredbåndet), det er en god ide som sikrer det meste. Har selvsagt også minst 2x Cat6 i nærheten av hver TV.
 
Topp Bunn