Ny Boble

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    VW prøver seg med en ny Boble igjen. Selvfølgelig laget i hovedsak med tanke på det amerikanske markedet.
    Liker best den originale Boblen selv og tror denne blir en elsk eller hat objekt på veiene.

Den skal ha kreditt for å ligne noe mere på den originale en den stygge runde saken for 10-15 år siden.

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.848
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm -
    Ikke helt originalen, da...

Alikevel synes jeg så veldig ok ut, med noenlunde likhet til originalen.

Men, men - det er vel bare en Golf eller Polo i forkledning, tenker jeg....

Johan-Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    OmDigiman vil unnskylde OT; lekker bil Johan-Kr! Kan jeg, som ex bobleeier som førstebil (1968 1300) og siden litt interessert i disse merkverdige men svært utbredte bilene, spørre om etpar detaljer ved denne? Du får unnskylde hvis det er for dumme spørsmål.

1) Hvite dekksider? Er det originalt?
    2) "Kufanger" i front?
    3) Volkswagen-emblem på bagasjelokket (dvs panseret), det kan jeg ikke huske?
    4) Disse forkrommede klips-grillene på luftinntakene foran, var det noe VW leverte?

Dumme spørsmål helt sikkert, men om det fins noen kjappe svar så er jeg takknemlig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.848
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ikke spør meg om så mye rart ;D - dette er bilder fra Wikipedia...

Likevel - den nederste bilen tror jeg er en "Última Edición" - dvs en av de siste 3000 som ble laget, med Wolfburg-emblem, 1,6-motor, whitewall-dekk, cd-spiller med 4 høyttalere, krom-støtfangere, frokrommede hjulkapsler, speil og andre pyntedetaljer osv. Bling-bling, mao :)

Min første bil var (og er) firkantig, og ikke rund - "Echte characteren haben ecken und kanten" ;D

Johan-Kr

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.708
    Torget vurderinger
    12
    Fenalaar skrev:
    Ikke spør meg - dette er bilder fra Wikipedia...

Min første bil var (og er) firkantig, og ikke rund - "Echte characteren haben ecken und kanten" ;D

Johan-Kr
    K70?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    OmDigiman vil unnskylde OT; lekker bil Johan-Kr! Kan jeg, som ex bobleeier som førstebil (1968 1300) og siden litt interessert i disse merkverdige men svært utbredte bilene, spørre om etpar detaljer ved denne? Du får unnskylde hvis det er for dumme spørsmål.

2) "Kufanger" i front?
    4) Disse forkrommede klips-grillene på luftinntakene foran, var det noe VW leverte?

Dumme spørsmål helt sikkert, men om det fins noen kjappe svar så er jeg takknemlig.
    Jeg er egentlig ikke så veldig bilinteressert og dermed heller ingen ekspert, men min familie/mine foreldre hadde to bobler i min barndom på 1960-tallet og tidlig 1970-tall og det var mange på veien. Jeg husker kjøpet av den siste. Den første hadde vel min far kjøpt før de giftet seg.

Den avbildede modellen er øyendynlig en 1949-modell. Delt bakvindu ble borte i perioden 1953-1957 og etterhvert ble det større.

Dette var vel generelt vanlig så langt tilbake (1940-tallet)? Det synes ikke overraskende.

2) "Kufanger" i front?

Her er en annen fra 1956.

Jeg mener godt å huske både "kufanger" og definitivt "disse forkrommede klips-grillene".

Jeg er litt mere usikker på forekomsten av "Volkswagen-emblem på bagasjelokket (dvs panseret)". Jeg mener å huske noe på baklokket, og det var ganske vanlig også på andre biler med lignende rumper som FIATer.

En annen med emblem, klipsgriller og "knorter" på støtfangeren.

Vedlegg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    43.431
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Vidar P skrev:

2) "Kufanger" i front?

Hvite dekksider var vel først og fremst et amerikansk fenomen. De amerikanske modellene hadde også "kufangere" - både foran og bak. Den bakre var todelt slik at man fikk opp motorlokket uten å butte i fangeren.De fangerene gikk vel ut når 68 modellen kom tror jeg. Klips grillene foran var også standard opp til en viss modell, men volkswagen merket på panseret er jeg mere usikker på, har sett det på noen biler. Den gamle bobla på det øverste bildet er lettere ombygd, med hele sidevinduer foran og strippet for kromlister rundt alle vinduene.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.208
    Torget vurderinger
    1
    Nye bobla så litt Porsche Light ut.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.968
    Den nye? Blæh!! Gamle Bobler? Uinteressante. Generelt syntes jeg disse "Retro-bilene" er miserable. Unntakene som bekrefter regelen er Mustang, Camaro og Ford GT. Mini, Beetle, Fiat 500, Prowler o.s.v. er patetiske.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.208
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke kjøpe dem.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Den nye? Blæh!! Gamle Bobler? Uinteressante. Generelt syntes jeg disse "Retro-bilene" er miserable. Unntakene som bekrefter regelen er Mustang, Camaro og Ford GT. Mini, Beetle, Fiat 500, Prowler o.s.v. er patetiske.
    Så så. Gamle Bobler er snodige, men det er noe som treffer meg med de. Jeg er ikke sikker på om jeg liker designen på denne nye Beetle 21st century, men den er evig tøffere en den stygge forsøket til VW sist.

Noen kretser vil vel påstå at disse moderne muskelbilene du nevner her Pink_Panther er blod harry eller en desperat forsøk på og kompensere for manglede størrelse på genital ;D Dog liker jeg veldig godt den originale Mustang.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.708
    Torget vurderinger
    12
    Fenalaar skrev:
    Trondmeg skrev:
    Mercedes '86 300GD

Johan-Kr
    Jeg assosierte trådtemaet med nsu's kant. Ellers er jeg ofte enig i det med karakter og kanter og hjørner. Det vet de rundt meg. Elsker rene geometriske former, helst med hjørner. Alternativt sirkler. Ovaler blir lett karakterløse ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi se. Den forrige het New Beetle. Hva skal den nye hete da?

Even Newer Beetle
    Newest Beetle
    Current Beetle
    With the Beetles

Stem.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.968
    digiman skrev:
    Noen kretser vil vel påstå at disse moderne muskelbilene du nevner her Pink_Panther er blod harry eller en desperat forsøk på og kompensere for manglede størrelse på genital ;D Dog liker jeg veldig godt den originale Mustang.
    Mulig det er det blodharry preget som jeg liker ved retroyankeene. De er så "over the top" at de blir sjarmerende. VW, Fiat, Mini, Prowler er biler passende homofile frisører. ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Det er kommers, må vite. Synes man kan finne på noe nytt, jeg da.

Nei, takke meg til en isbreblå type 117 deluxe fra '58. Nå er det vår. ;D

gubben

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Antall liker
    0
    Frisør eller ikke, denne kommer til å selge "ganske" bra da prisingen havner mellom Polo og Golf. En slik med 1,4 på 160 hk blir ganske artig... ;D

Er alle frisører skeive ?

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Kona til en kompis har New Beetle cab. Han får skikkelig knekk i håndleddet etter at han har kjørt den.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Valentino skrev:
    Skal vi se. Den forrige het New Beetle. Hva skal den nye hete da?

Even Newer Beetle
    Newest Beetle
    Current Beetle
    With the Beetles

Stem.
    Offisielt er det visst 21st century Beetle.

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    VW prøver seg med en ny Boble igjen. Selvfølgelig laget i hovedsak med tanke på det amerikanske markedet.
    Liker best den originale Boblen selv og tror denne blir en elsk eller hat objekt på veiene.

Den skal ha kreditt for å ligne noe mere på den originale en den stygge runde saken for 10-15 år siden.
    Huff og huff! Boble - det være seg nr 1, 2 eller 3 har jeg aldri synes noe om. En ting er at den gamle er en klassiker, men at noen vil kjøpe en slik ny idag forstår jeg ikke...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.669
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som en Porsche Panamera som er trykket sammen i begge ender.

Tenk så fett om de kunne ha laget en Boble som så ut som den originale, men med moderne elektronikk, airbagger, sikkerhet, etc.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Pink_Panther skrev:
    Synes Fiat`n er veldig fin. Får litt inntrykk av at de har brutt endel design regler, og alikevel kommet svært godt ut av det, med den modellen.

Det skal sies at jeg aldri har hatt noe forhold til den gamle modellen, og er ellers enig når det gjelder boble og mini.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn