Forsterkere Ny banebrytende forsterker fra Benchmark?

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
De hevder prisen blir under $3000.

Og her er litt mer teknisk:

1) Low gain (9 dB) - allows +22 dBu input at amplifier clip - essential for low noise
2) Patented feed-forward error correction - virtually eliminates crossover distortion
3) Feed-forward design makes bias currents unnecessary, and non-critical - class B operation is possible with very low distortion
4) Multiple output stages run in parallel to eliminate crossover distortion - one output stage is active while another is in the crossover region
5) Class AB output stage uses very low bias current
6) Due to low bias currents, idle power consumption is only 20 W
7) Feed-forward design makes class H or G operation possible - no rise in distortion at class H or G switch point
8 ) Class H (or G) rail switching at a 1/3 power threshold
9) Tightly regulated power supply
10) High-bandwidth control loop on switch-mode power supply responds to amplifier loading over the entire audio band, and at ultrasonic frequencies
11) Amplifier does not rely on capacitive energy storage
12) Switch-mode power supply eliminates AC line magnetic interference to levels that are not possible with a linear power
supply
13) >200 kHz bandwidth to achieve excellent inter-channel phase at 20 kHz.
14) < 0.1 Hz low frequency cutoff to minimize low-frequency phase shift
15) Feed-forward design improves damping factor

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tipper at Benchmark ikke fraviker sitt klangideal sånn uten videre - så dette blir nok ytterst korrekte og nøytrale saker, skulle jeg tro.

Skal bli spennende å se omtalene når den nye forsterkeren kommer ut på markedet, men hvis dette innebærer et skritt i retning av mer dynamikk og mer av det jeg kaller musikalsk jerngrep, kunne jeg godt tenke meg å prøve nykommeren her hjemme. Prisen på i underkant av 3.000 USD er ikke avskrekkende. Med samme prisforskjell mellom USA og Norge som det er på min DAC-2 HGC, burde vi havne på rundt 22.000 kroner i norsk butikk (ProLyd).

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.648
Sted
Boðin
Jeg liker at den har lav gain. Det passer bedre inn i min gainstruktur.
Jeg liker at flere av designmålene går på lav støy og emc.
Det gjør heller ingenting at det bare er balanserte innganger.

De kommer til å selge høyttalerkabler med speakon terminaler. Sikkert en no-nosense kabel :)

Jeg er spent på denne saken.

Se også kommentarer fra John Siau i Benchmark New Benchmark AHB2 - High-resolution amplifier - Page 2

Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Dersom denne viser seg å være bra for både ørene og lommeboka, burde man i utgangspunkt tenke 2 stk. forsterkere og da i biwiring, etter 4 st. forsterkere (fortsatt i biwiring) dersom de kan brokobles uten tekniske eller lydmessige skavanker. Tenker jeg, som mener man ikke får nok forsterkerkraft.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Dette kommer til å bli spennende, redd for att jeg i ett svakt øyeblikk kan komme til å ende opp med passive høyttalere igjen :confused:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
De hevder prisen blir under $3000.

Og her er litt mer teknisk:

1) Low gain (9 dB) - allows +22 dBu input at amplifier clip - essential for low noise
2) Patented feed-forward error correction - virtually eliminates crossover distortion
3) Feed-forward design makes bias currents unnecessary, and non-critical - class B operation is possible with very low distortion
4) Multiple output stages run in parallel to eliminate crossover distortion - one output stage is active while another is in the crossover region
5) Class AB output stage uses very low bias current
6) Due to low bias currents, idle power consumption is only 20 W
7) Feed-forward design makes class H or G operation possible - no rise in distortion at class H or G switch point
8 ) Class H (or G) rail switching at a 1/3 power threshold
9) Tightly regulated power supply
10) High-bandwidth control loop on switch-mode power supply responds to amplifier loading over the entire audio band, and at ultrasonic frequencies
11) Amplifier does not rely on capacitive energy storage
12) Switch-mode power supply eliminates AC line magnetic interference to levels that are not possible with a linear power
supply
13) >200 kHz bandwidth to achieve excellent inter-channel phase at 20 kHz.
14) < 0.1 Hz low frequency cutoff to minimize low-frequency phase shift
15) Feed-forward design improves damping factor
som kybernetiker må jeg si at foroverkobling uten samtidig korreskjon med tilbakekobling ikke gir et godt resultat. Selv en modellbasert prediktiv foroverkobling trenger en korreksjon, vi får håpe det er inkludert...

M

MusicBear

Gjest
Hehe, jeg hadde Balle Clorin som (et positivt ment) kallenavn på et sted jeg arbeidet for noen tiår siden, så vet du det Balle Clorin :D

...men jeg skjønte ikke hva du mente med det du sa over her - kan være flere enn meg som er i samme båt - sågar nyssgjerrig på hva du med dette mener!? Fordi jeg (og sikkert mange andre) er spent på hva Benchmark byr på her.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Ser ut til å være en god forsterker, hvis jeg skal si hva jeg tror. Men jeg hadde forventet mer strøm fra den. 100 W/kanal i 8 Ohm er sikkert konservativt oppgitt.

M

MusicBear

Gjest
Tror ikke disse hadde giddet lage den, hvis den på en eller annen måte har parametere som gjør at den skiller seg ut, for uten det drukner den jo i mengden av alt man kan få av gjennomprøvde saker.

Merkelig, at ikke importøren sanser dette, og får den ut til test. På den annen side; ofte de med sans for marketing som er flinke til nettopp dette, mens ekte "håndverkere" ofte ser ut til å mene at folk nærmest må oppdage ting sjæl - journalister som kunder.

April Music, må innrømme jeg klør meg i huet om deres forsterker til et halvt hundre tusen virkelig kan være verdt det, med en håndfull biter oppi et kabinett så lett at det kan blåse av bordet med sterk gjennomtrekk.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.648
Sted
Boðin
Den er fremdeles under produksjon i følge hjemmesidene. Testene var på en prototype. Will be available soon har stått der i flere måneder.

Topp Bunn