Ny bærbar PC til stua, men hvilken?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Trenger en ny PC ettersom den gamle Dell Inspirion 9400 begynner å streike...
Men hva er en kurant type. Spiller ikke spill på PC, men mail surfing og videovising+editering

Tenket litt på prisklasse 4000-6000, og en PC som ikke går full eller er treg (videro og lydfiler og simuleringprogram Pspice).
Skjønner ikek helt hvorfor noen Pser koster 5000 mend andre 12 uten at specene er veldig forskjellige.
Ønsker 17" skjerm som idag...
Er denne OK?
http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HPG71103SO/hp-pavilion-17-3-barbar-pc-g7-1103so

Apple/MAC er UTELUKKET

Sleiven
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I vårt forlag har vi kommet fram til at Fujitsu Siemens. Vi er så store at få bedrifter har testet like godt, og har så stor IT-avd at vår statistikk er solid. De store Mac-ene er også byttet ut med F S.
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Komplett har ett par greie 17 tommere på superweekend tilbud innenfor ditt prisønske.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638269

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638267

Greie pc'er begge to. Disse inneholder noe av de beste speccene innenfor sin prisgruppe. Asus har også ett par med ala samme innhold til ganske lik pris, men mulig du må handle de fra mpx eller dustin.

Skal du ha en ytelsesboost på laptopen du kjøper ny burde du bytte ut standard hd eller sette i en ekstra SSD disk til å kjøre os på.

Det første en burde gjøre med en ny pc, er å formatere den for å innstalere ett cleant os satt opp med akkurat de programmene en selv trenger/ønsker. Alt av medfølgende prøve/trial versjoner som kommer med fabrikkoppsettet er med på å suge til seg ressurser fra hardwaren som gjør pc'en din tregere enn hva den egentlig er riktig satt opp.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
sunzeeker skrev:
Komplett har ett par greie 17 tommere på superweekend tilbud innenfor ditt prisønske.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638269

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638267

Greie pc'er begge to. Disse inneholder noe av de beste speccene innenfor sin prisgruppe. Asus har også ett par med ala samme innhold til ganske lik pris, men mulig du må handle de fra mpx eller dustin.

Skal du ha en ytelsesboost på laptopen du kjøper ny burde du bytte ut standard hd eller sette i en ekstra SSD disk til å kjøre os på.

Det første en burde gjøre med en ny pc, er å formatere den for å innstalere ett cleant os satt opp med akkurat de programmene en selv trenger/ønsker. Alt av medfølgende prøve/trial versjoner som kommer med fabrikkoppsettet er med på å suge til seg ressurser fra hardwaren som gjør pc'en din tregere enn hva den egentlig er riktig satt opp.
Hva mener du med weekendtilbud, jeg kunne ikk se noe om det hos komplett. Så ut til å være noe for meg begge to..
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Noen har "Dual(2) core" og 2,3 GHz mens andre har Quad(4) Core og 1.6GHz, hvordan sammenligner man dette mht hastighet og ytelse? Hva innerbærer dette?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.721
Antall liker
9.341
Sted
Trondheim
I de fleste tilfelle vil en dualCore på 2,3 GHz være raskere enn en QuadCore på 1,6 GHz. Det er få program som er skrevet for å utnytte flere kjerner skikkelig.

QuadCore er nyttig hvis du kjører mange program som bruker mye prosessorkraft samtidig, og har et OS som klarer å fordele de forskjellige programmene til kjernene på en fornuftig måte.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
No ble det en HP pavillion g7-1101so, Amd Atlon II dual core P360 2,3Ghz 500GB 4GB ram
3995 hos Siba, 4 kr mer hos Expert....

Nå nå gjelder det lære seg den nye håpløse internett explorer og Windows 7. Menyene er jeg kjente er FJERNET!


Hvordan i helvrtr fåt man lagret favoritter og få frem histtirikk/logg. Hjelp siden henviser til ikoner og symboler som ikke syns/finnes. GRRRRRM
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Eller Firefox, Safari, Opera, trehjulsykkel, barberhøvell og brannslange - alt annet enn Internet Explorer. Er du masochist, asosial eller bare litt forvirret?
IE er for offentlige kontorer og pensjonister, ikke unge oppegående sentralister. Du bør vite at webutviklere har mareritt om IE hver eneste natt, noe som er hovedårsaken til uførepensjon i den bransjen.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
sunzeeker skrev:
Komplett har ett par greie 17 tommere på superweekend tilbud innenfor ditt prisønske.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638269

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638267

Greie pc'er begge to. Disse inneholder noe av de beste speccene innenfor sin prisgruppe. Asus har også ett par med ala samme innhold til ganske lik pris, men mulig du må handle de fra mpx eller dustin.

Skal du ha en ytelsesboost på laptopen du kjøper ny burde du bytte ut standard hd eller sette i en ekstra SSD disk til å kjøre os på.

Det første en burde gjøre med en ny pc, er å formatere den for å innstalere ett cleant os satt opp med akkurat de programmene en selv trenger/ønsker. Alt av medfølgende prøve/trial versjoner som kommer med fabrikkoppsettet er med på å suge til seg ressurser fra hardwaren som gjør pc'en din tregere enn hva den egentlig er riktig satt opp.
Og med ny pc i huset hvordan får man tak i et cleant OS? må man kjøpe Windows 7 seperat? det høres ikke billig ut...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er vel fritt fram for nedlasting så kan du bruke koden din?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
For en drøy uke siden knelte harddisken i min laptop. Heldigvis var dataene sikret, så det tok bare noen få timer å være tilbake til normal da jeg fikk pc i stuen igjen. Jobben kjøpte en ny laptop, og min egen sendes inn for reklamasjon. Det viser seg nemlig at det er en annen hardware-feil som jeg ikke gidder å komme innpå her.

Den nye maskinen er en HP, et merke som jeg har hatt blandede erfaringer med. Ingen store problemer når jeg tenker meg om, men ødelagte strømforsyninger har vært et gjennomgangstema. Vær obs på det. Denne maskinen gir meg en bedre kvalitetsfølelse enn tidligere modeller jeg har hatt. Det er en ProBook som har en svært god monitor. Maskinen er bestilt med det i tankene at jeg også fotograferer noen ganger i jobben, så det er en skjerm som har ganske presis farge og kontrastgjengivelse. I tillegg er den deilig matt, slik en god fotoskjerm skal være. Det er trist at så få maskiner leveres med matt skjerm nå. De finnes bare i pro-serier nå virker det som. De billige matte skjermene har de åpenbart sluttet å produsere. Jeg kan ikke beskrive hvor deilig det er å jobbe med matt skjerm. Alt ser mer naturlig ut, og øyetretthet har jeg ikke merket noe til. i5 2520 M CPU, 750 gb HDD, men litt gnitne 4 gb ram. Det siste kommer jeg sikkert til å gjøre noe med, men foreløpig har jeg ingen grunn til å klage på ytelsen. Utstrakt bruk av aluminium gir et godt inntrykk. Ikke MacBook Pro-alu, men likevel ok. Aluminium bak skjermen gir meg en følelse av trygghet, for jeg har erfaring med knust skjerm.

I det hele tatt er jeg ganske fornøyd. Når jeg får min private pc igjen så tror jeg at jeg kommer til å sette den opp med to store eksterne disker som speiler hverandre, og bruke den kun til musikk. Den er tynn og stilig nok til å stå på et bord nær sittegruppen hele tiden. Viktig med blackout på skjermen da. Kanskje jeg bare setter en terrabyte-disk i den, selv om de bare er 5400 spinn. Det vil være et billig alternativ, og jeg opplever ikke at jeg trenger mer enn terrabyten, for nå har jeg begynt å få oversikt over hvor stor plass jeg trenger. Å ha mer enn det på HDD finner jeg uinteressant med tanke på arbeidet som trengs. Da er det heller greiere å ha de mer perifere platene diskret plassert i et lukket skap med hyller for å trekkes fram og spilles i DVD-spilleren ved behov. Og da holder det med en terrabyte for meg. Kul maskin å ha med på ferie når man ikke trenger masse råfiler, CS-pakke, Office og alt det andre vi har på arbeidsmaskinene. Her tenkes det høyt over tastaturet, he he he. Flow kalles nok det. ;)

God helg og gratulerer at du fant noe som du er fornøyd med. Det er jo mer enn nok krefter i den til jobben, og det er ikke sikkert at alle trenger mer enn 500 gb, og ekstern lagring koster lite. Da er vi to happy nybakte HP-eiere denne helgen. Skjønt, jeg eier egentlig ikke maskinen, men det har sine fordeler å ha offisielt hjemmekontor. Da er support ikke noe problem, og alle pc-problemer løser seg tilsynelatende av seg selv. Beklage at jeg kuppet tråden din med dette ordgyteriet, men et sted måtte jeg bare fortelle om det. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Er vel fritt fram for nedlasting så kan du bruke koden din?
Neppe, fordi programvaren som leveres med hardware (inkl. OS) er med OEM-lisens. Den er ikke universell, så en vanlig lisens er det ikke.
Hvis jeg ikke har missforstått helt nå. Han kan jo satse på russisk "Windows", et open source OS som er kompatibelt med win-programmer uten at MS har noe de skal ha sagt. Det er ganske smart skrevet, siden det klarer å omgå lisensreglene. http://www.itavisen.no/878086/kan-bli-russlands-svar-paa-windows
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Har hatt mange pc bærbare, men ingen har noensinne vært i nærheten av å fungere så bra som en apple bærbar. Så ønsker du hurtighet, null crash, og en problemfri bærbar, er apple eneste valget
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Og med ny pc i huset hvordan får man tak i et cleant OS? må man kjøpe Windows 7 seperat? det høres ikke billig ut...
[/quote]

Det er sikkert Win 7 Home Premium som medfølger din HP. Det kjipe i dag er at det ikke følger med os på cd. Du må få brent ut en nedlastet versjon av w7 home premium eller låne en slik plate med akkurat den versjonen fra noen.

Putt i plata og restart maskinen, rett i etterkant skal du få opp valg om å trykke en tast om du ønsker å boote fra cd, gjør dette og du er i gang. Følg veiviseren videre. Du kommer til valg av partisjon hvor du ønsker os innstalert. Slett alt og opprett ny partisjon. Evt kan du opprette flere om du ønsker å holde lagring adskilt fra systempartisjonen. Velg x64 versjonen til innstallering. Lisensnøkkelen du skal taste inn finner du på klistremerke under laptopen din.

Om du ikke får starte fra platen automatisk må du inn i bios og velge boot priority hvor du setter drevet til første valg. Lagre og deretter start på ny og det funker.

Dette er egentlig vedig grei skuring men har du aldri gjort det før og er usikker få en kyndig til å hjelpe deg på vei.

Lykke til..
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
baluba skrev:
Han kan jo satse på russisk "Windows", et open source OS som er kompatibelt med win-programmer uten at MS har noe de skal ha sagt.
En alfaversjon av et lettere obskurt OS er vel ikke så godt forslag til en som ikke er særlig IT kyndig.

Det følger vel med Win 7 Home Premium med alle nye PC-er i dag?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Virgolate skrev:
Har hatt mange pc bærbare, men ingen har noensinne vært i nærheten av å fungere så bra som en apple bærbar. Så ønsker du hurtighet, null crash, og en problemfri bærbar, er apple eneste valget
Denne maskinen skal brukes utelukkende til musikkavspilling, og skal være en stasjonær laptop. Da betyr batterikapasiteten nada, og det er den største forskjellen på en pc til 4000 og en til 8000 når det kun er Foobar eller Jriver som skal brukes. En Win7-laptop vil ikke oppleve noen krasj med en slik bruk. Jeg har brukt Win7, ikke Vista eller XP i to år, og har ikke opplevd en eneste krasj som ikke har vært på grunn av bugs i programmer. Samme problem har Apple, for det er prisgitt at man bruker tredjepartsprogrammer til musikkavspilling. Med Mediaplayer eller iTunes (på Apple) vil det kanskje være null krasj, men vi snakker her om et par krasj i kvartalet eller noe slik, og man ofrer ikke all funksjonaliteten som mangler i iTunes for å slippe det. Jeg kunne ikke levd med iTunes på grunn av at den nesten ikke er kompatibel med noen seriøse lydformater (kun et tapsfritt utover Wave), så man må ha konverteringsprogram i tillegg. Det er ganske irriterende imo, pluss at det blir endel arbeid med lange filer som skal stykkes opp. Jriver stykker automatisk opp lange APE-filer med cue sheet for eksempel. Det finnes sikkert programmer til mac som gjør det samme, men de skal ikke være så bra som Jriver ifølge det jeg har hørt. Det kan jo selvsagt være feil opplysninger, men det som ikke er feil er at du lettere finner det du ønsker av funksjoner med et større utvalg av programmer.

Å kjøpe en laptop til 8000 for å spille av flac-filer er litt som å drite penger for en som tenker budsjett, for ingen av kvalitetene til den dyre maskinen vil være bortkastet til den tenkte bruken. Det er strengt tatt liten/null forskjell på krasj mellom de to plattformene i 2011, men for to år siden var det endel andre ting som irriterte med Vista. Det OS-et var prematurt lansert, de skulle ha ventet til de var ferdige med 7.

Det med Windows og krasj er ofte forbundet med at folk har erfaring med en av de dårlige generasjonene fra MS, for halvannen generasjon har vært crap. Da jeg drev studio basert på Win98 SE (Special edition uten Internet Explorer) var det mange som trodde at det ville bli et krasjhelvete, for det var ille på mac også på den tiden. Det viste seg at vi ikke hadde mer krasj enn mac-erne. Jeg husker godt "haugen" med knuste tastaturer i Hindu Lyd. Noen ganger Cato fikk en alvorlig krasj med sin mac+ProTools knuste han tastaturet i frustrasjon med knyttneven. Pc+Yamaha DSP Factory viste seg å være like krasjsikkert som hans betydelig dyrere mac+ProTools. Men dette er en voldsom avsporing, og vi skal vel ikke diskutere plattform når trådstarter skal ha en komplett maskin med 500 gb til under 4000. Dessuten er valget allerede foretatt, og det står en HP i stuen hans nå.

(At mange finner OSX mer tiltalende og enklere å bruke kan jeg lett forstå. For min del er Win7 etterhvert blitt lettere å bruke fordi jeg nesten ikke har brukt OSX på to år. Maskinen står og støver ned i et hjørne, og er mer en skulptur enn datamaskin i dag. Det er en lampefot-mac, and I love it. ;))
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.721
Antall liker
9.341
Sted
Trondheim
Jeg skjønner egentlig ikke argumentene dine omkring "seriøse" lydformater og oppstykking av lange filer. Til den bruken som trådstarter indikerer ville jeg kjøpt en Mac mini. Liten, vakker og lydløs. Og i stand til å kjøre MacOS, Windows eller Linux etter ønske. Plugg den i stereoanlegget og spill lyd, og i TVen og spill det du vil av video. TVen brukes da selvfølgelig som skjerm når man skal bruke maskinen til annet enn video/musikk. For å styre maskinen bruker man sin iPhone eller iPad hvis man har det.
Kjøpte nettopp en slik i utlandet - 4 kjerners i5 på 2,5 GHz, 4 GB RAM og 500 GB harddisk for 4000 kr. Den er selvfølgelig ikke bærbar, men til det trådstarter sier han skal bruke maskinen til er den perfekt (så lange han ikke skal bære den med seg rundt omkring)

Men siden trådstarter spesifiserte at han ikke ville ha Mac lot jeg være å skrive noe om det.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trådstarter spesifiserer også at han har kjøpt en HP til 4000.

Skal det være kun til musikk og surfing er det ikke behov for fire kjerner, men jeg ville selv ha valgt Mac Mini hvis jeg hadde penger til en dedikert musikkmaskin nå. Det er en lekker maskin. Eneste ulempe er at den ikke har innebygget DVD, så fjorårets modell er kanskje å foretrekke til det bruket. Så kommer monitor og tastatur/mus i tillegg, så vi ender nok på minimum 5500 til slutt hvis det kjøpes i utlandet. I Norge koster Mini 4500, så her blir det 6000. Det er prisaspektet som gjør at jeg ikke vil anbefale Apple, og at iTunes kun brukes fordi folk insisterer på Apple. Å kun ha mulighet for de minst brukte formatene til lossless distribusjon er definitiv en ulempe, og at hele cd-er som er konvertert til en stor APE-fil som skal splittes opp av programvare er et stort problem. Da kan man selvsagt kjøre Windows, og hva er da poenget sett bort fra lekkert design? Men det finnes helt sikkert et eller annet program som fikser biffen med filformatene, kanskje ikke like sikkert når det gjelder APE + Cue. Når bokser rippes er det ofte i sistnevnte format for å spare litt plass og båndbredde. Derfor holder jeg meg fortsatt til Jriver, for det programmet fikser den biffen helt fint.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
No ble det en HP pavillion g7-1101so, Amd Atlon II dual core P360 2,3Ghz 500GB 4GB ram
3995 hos Siba, 4 kr mer hos Expert....

Nå nå gjelder det lære seg den nye håpløse internett explorer og Windows 7. Menyene er jeg kjente er FJERNET!


Hvordan i helvrtr fåt man lagret favoritter og få frem histtirikk/logg. Hjelp siden henviser til ikoner og symboler som ikke syns/finnes. GRRRRRM

Ja PCen varte så vidt over 3 år, etter å hatt en haltende vifte etter 2 år, som jeg fikset selv, sier pcen nå takk for seg, klarer ikke starte opp. Svart skjerm mens vifta går og lys i dioder på tastaturet. Kjørt hard reset og får til å starte ca i 10% av tilfellen og hyppiger og hyppiger svart skjerm,. alle diagoiser kjørt, finner ikke feil,men HP support sider indikerer alvorlig hardware feil. Forrige bærbare HP varte 10 år, denne HP pavillion G7 i drøye 3. Hva f@en skal man kjøpe? Konas Asus frister ikke helt, da den mister trådløst nett uten grunn, og må kjøre restore for å gjenfinne nettet, og har også litt for "spennende oppstart" og kan gå i svart innimellom.

Vil gjerne ha 17 tommer med berøringskjerm og cd drew,som skal vare mer enn 3 år!!. Men priser på 10-12 tusen for noe som funker i 3-5 år er ikke fristende, Finnes det noe OK til 4-6 tusen??

Må jeg ned til 15 tommer? er redd det gir dårlig ergonomi for en med kronisk senebetennelse
Forslag mottas med takk

PS spiller aldri spill eller video på PC,
så gaming PC er ikke noe poeng
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
Grunnet overveldende interesse for saken kan jeg nå melde at det ble en Leveono Flex 2 15D. 20%rabatt på Siba allerede lave pris 4000=3200 kr for en Touchskjerm laptop,med CD drev. Kanskje derfor jeg måtte tilbake same dag og få en ny, da PC nr1 ikke lot seg starte pga defekt strømforsyning.. Tok sjansen allikevel da svigersønn mente Lenovo er bra saker.
PS Kostet 4990 med IC3 prosessor på Lefdal.

Flexibel 15,6” touchskjerm AMD A8 Quad-Core prosessor
4GB RAM & 500GB HDDt
Fleksibel touchskjerm

lenovo-laptop-flex-15d-modes.png


Foretrekker engsøsy spreå på PC, men har ikke hatt fått disse røde undetrekeingen før ,hvordal sår jag av denne "stavekontrollen"
Capture.JPG
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.259
Antall liker
9.496
Torget vurderinger
2
ja nå går det bedre Windows symbol+Space bar switcher mellom språk.. he he
 
Topp Bunn