Samme bildesensor, men D300 har bedre autofokus og lysmåling. Magnesiumhus i stedet for plastikk. Gummitetninger og bedre beskyttelse mot vær og vind. Flere bilder pr. sekund. 14-bits datahåndtering. ++noruego skrev:Har ikke fulgt med utviklingen de siste årene, og beklager OT i denne tråden, men hva er hovedforskjellen mellom D90 og D300 hvis man bare skal bruke det til fotografering og ikke filmsnutter og slikt?
Takk coolbiz, da bestiller jeg et D300.coolbiz skrev:Samme bildesensor, men D300 har bedre autofokus og lysmåling. Magnesiumhus i stedet for plastikk. Gummitetninger og bedre beskyttelse mot vær og vind. Flere bilder pr. sekund. 14-bits datahåndtering. ++noruego skrev:Har ikke fulgt med utviklingen de siste årene, og beklager OT i denne tråden, men hva er hovedforskjellen mellom D90 og D300 hvis man bare skal bruke det til fotografering og ikke filmsnutter og slikt?
Det nye D300s har dessuten video med autofokus.
Takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg setter pris på konkrete produkttips. Jeg er ingenn fotofantast, dvs jeg har ikke tid til å være så interessert som jeg burde være...men jeg ønsker god kvalitet og er villig til å betale for det(?) får jeg et brukbart alternativ for 5-6000,-coolbiz skrev:Forslag: Sigma 50-150mm f/2.8.
Har det ikke selv, men det ser ut som en brukbar kombinasjon av brennvidde, lysstyrke/dybdeskarphet og kvalitet dersom det er en allsidig zoom som egnet seg til portrettbruk du er ute etter.
Jøss, jeg må forlange provisjon fra Nikon! ;Dnoruego skrev:Takk coolbiz, da bestiller jeg et D300.
Jeg verdsetter 2,8 "fast" i forhold til 3,5 - 5,6 såpass at jeg heller gikk for en Sigma med kortere brennvidde. Til portretter holder det. Og så er den rimelig i forhold til Nikon.Gunnar_Brekke skrev:Hei larkrla.
For Nikon i DX-format er det vel enkelt å velge linse:
Nikons egen AF-S NIKKOR 18-200 mm 1:3.5-5.6 G
(Denne tilsvarer 27-300 mm på din D-80) Se her:
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm
Med 11 gangers zoom kan objektivet brukes til alt
fra landskapsfotografering til fuglefotografering. Du får
dessuten vibrasjonsdempingen som er gull verdt.
Da trenger du ikke noen flere linser.
Greit, den koster endel; drøyt 5.000 for eldre versjon
og 7.000 for den nye VR-II versjonen (som ikke er
noen stor forbedring - gå for den gamle). Da slipper
du å ha veska full. Mange billige linser koster fort penger
det også. For ikke å snakke om hvor dyrt det blir om
noen av dem ikke lever opp til forventningene og
oppgraderingsspøkelset melder seg på nytt. Foto er
ikke så forskjellig fra hifi.
Nikon 50mm er nevnt. De har vel 2-3 varianter i sortimentet. Rimelige og med god lysstyrke og bildekvalitet. Fine til hel- og halvfigur. Kanskje litt i korteste laget til "headshot".larkrla skrev:...
Utfra en totalvurdering kommer jeg nok til å gå for noe Zoom selv om det ikke er optimalt, optisk sett.
Andre konkrete alternativer til Sigma-forslaget over?
Kjekt objektiv, men til portrettbruk vil du slite med at det ikke er lyssterkt nok til å gi så liten dybdeskarphet som en ofte ønsker seg til portretter. Dessuten er det optisk sett den svakeste kandidaten av de som har vært nevnt, og D80 har ikke den automatiske kompensasjon for CA og fortegning som nyere modeller har.Gunnar_Brekke skrev:For Nikon i DX-format er det vel enkelt å velge linse:
Nikons egen AF-S NIKKOR 18-200 mm 1:3.5-5.6 G
Bra bilde av Boine!Gunnar_Brekke skrev:Hei noruego.
Hvorfor ikke vurdere en D700.
Les Thom Hogan heller: http://www.bythom.com/. (Mye mer der enn hva det ser ut til ved første øyekast)This site is purely my personal speech and opinion, and a way for me to goof around. Don't take any of this as true; I like to make things up as much as any other kid.
...
I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun.
...
If you lack a good BS detector or sense of humor, please treat this entire site as the work of fiction that it is. it is the product of my own imagination.
Dagens pirk: Crop-faktor på Nikon D80 er 1.5Jan_I skrev:Dette sier jeg fordi: jeg selv og mange med meg foretrekker et objektiv på ca 70-100mm for portretter.
(på et 1.6 cropcamera)
Jeg kjenner kun en eneste proff-fotograf, og hun bruker som regel en 80-200mm f/2.8 på FX ("fullframe") kamera til portrett. For DX (1.5X crop) har Nikon for tiden ikke noe tilsvarende (det går stadig rykter om at de har en under utvikling), så det var derfor jeg nevnte Sigma sin 50-150 f/2.8mm da dette er det nærmeste man kommer passelig zoom-område og tilstrekkelig lysstyrke.Wright skrev:Trenger man virkelig så forbannet lang tele for portrettbruk på crop? 85/90mm er vel standarden på fullformat (håpløst uttrykk), og da skulle ikke trådstarter lande særlig langt unna med en 50/1.4 på crop. Men dette går jo på individuelle preferanser, finnes jo en mengde portrettfotografer som bruker 150mm.
Jeg skulle til å kommentere at bildet er ute av fokus, men når jeg ser nærmere etter, er vel øyet lengst vekk skarpt og i fokus(?) Hvilken blenderåpning er det tatt med?roffe skrev:Legger ved et bilde jeg tok med det i 2006, rett etter at jeg hadde fått det. Kameraet er gamle Nikon D50.
Ser poenget! Men for egen del ville jeg kjøpt noe litt kortere om jeg skulle hatt et objektiv til «portrett og litt annet» å aldri komme lavere enn 50mm kan være litt begrensende i en del situasjoner.coolbiz skrev:nevnte Sigma sin 50-150 f/2.8mm da dette er det nærmeste man kommer passelig zoom-område og tilstrekkelig lysstyrke.
Ja, er klar over at fokus er på feil øye. Dette mener jeg ble tatt full blenderåpning, altså f1.8. Men det var et eksperiment som jeg ikke synes ble så verst, og selv om det er forbedringspotensiale, så mener jeg det viser at 50mm på 1.5 crop er greit til portrettfoto.coolbiz skrev:Jeg skulle til å kommentere at bildet er ute av fokus, men når jeg ser nærmere etter, er vel øyet lengst vekk skarpt og i fokus(?) Hvilken blenderåpning er det tatt med?roffe skrev:Legger ved et bilde jeg tok med det i 2006, rett etter at jeg hadde fått det. Kameraet er gamle Nikon D50.
Utifra en totalvurdering tror jeg jeg kommer til å forsøke å få tak i et slikt. Ser de ligger på ca 6000 brukt i Norge. Skal til UK en tur i desember, noen som har oversikt over prisene der?janghell skrev:Min anbefaling;
Finn deg en pent brukt Nikon 17-55 f/2.8.
Har selv en D300 og 17-55.
Joda, men går man langt unna med et normalobjektiv (som for 1.5 crop sensor ligger rundt 30-35mm), så vil man jo utnytte mye mindre av sensorbrikkens område dersom man må beskjære bildet mye etterpå.Ulf-B skrev:Bare en liten refleksjon når det gjelder diskusjonen om brennvidder til portretter:
Det er vel egentlig avstanden til motivet som er avgjørende her. Store haker og neser og slikt som man ikke vil ha i et godt portrett, er avstandsbetinget - og har ingenting med brennvidden å gjøre. Bilder tatt på samme avstand - uansett brennvidde - blir helt like når utsnittet er likt. Grunnen til at man i utgangspunktet ønsker å ta bildet med en brennvidde som passer til avstand og utsnitt, er selvsagt at man ønsker å unngå de negative effektene av altfor kraftig forstørrelse - enten i et fysiske mørkerom eller i et "digitalt mørkerom".
Kan godt spikke fliser med deg! Du har mye rett i det du sier der. Men det er helt unødvendig å opplyse om det, for dersom en tar et portrett så ønsker en å fylle mest mulig av filmen eller billedsensoren med den relevante delen av motivet, og det vet alle som har tatt mer enn en gang i et kamera.Ulf-B skrev:Bare en liten refleksjon når det gjelder diskusjonen om brennvidder til portretter:
Det er vel egentlig avstanden til motivet som er avgjørende her. Store haker og neser og slikt som man ikke vil ha i et godt portrett, er avstandsbetinget - og har ingenting med brennvidden å gjøre. Bilder tatt på samme avstand - uansett brennvidde - blir helt like når utsnittet er likt. Grunnen til at man i utgangspunktet ønsker å ta bildet med en brennvidde som passer til avstand og utsnitt, er selvsagt at man ønsker å unngå de negative effektene av altfor kraftig forstørrelse - enten i et fysiske mørkerom eller i et "digitalt mørkerom".
Flott! Denne replikkvekslingen er et prakteksempel på unødvendig polarisering i nettdebatter, på grunn av mangel på direkte kommunikasjon, fakter og kroppsspråk. Alle er enige, og vil det beste for spørsmålsstilleren. Godt å få det ned på jorda!Ulf-B skrev:Jeg er helt enig med deg også - hehe. Min refleksjon er først og fremst myntet på dem som bare knipser et portett i ny og ne, og som ikke vil bruke penger på et eget portrettobjektiv. Bruker de en brennvidde som er i nærheten av det ideelle, kan det fungere greit. Det viktigste er at de holder en noenlunde korrekt avstand til motivet - for å unngå disse ekstreme hakene og nesene. Så får de heller drive litt beskjæring i etterkant.
For portretter er ikke sylskarp nødvendigvis hva du er ute etter.mteinum skrev:Jeg ville tatt dette:
http://www.japanphoto.no/product/objektiv/nikon/nikkor-af-d-50mm-f-1-4/
Du tar sylskarpe bilder med det. Det er rimelig og du kommer ikke til å ville ta det av igjen
http://www.flickr.com/groups/50mmf14/
Ulf-B skrev:Jeg er helt enig med deg også - hehe. Min refleksjon er først og fremst myntet på dem som bare knipser et portett i ny og ne, og som ikke vil bruke penger på et eget portrettobjektiv. Bruker de en brennvidde som er i nærheten av det ideelle, kan det fungere greit. Det viktigste er at de holder en noenlunde korrekt avstand til motivet - for å unngå disse ekstreme hakene og nesene. Så får de heller drive litt beskjæring i etterkant.
Jeg er nok i denne kategorien. Synes dere forslaget om et Nikon 17-55 2,8 virker noenlunde fornuftig? Alternativet er nok et sigma 50-150 2,8 utifra de anbefalingene jeg nå har fått.
Problemet med zoom-objektiver er - som Barbaresco så riktig er inne på - at de ofte forvrenger ikke så rent lite. Mitt Pentax 18-55mm objektiv - som man i utgangspunktet skulle tro ville være OK til portretter - har en tydelig puteformet forvrengning på 55 mm brennvidde. D.v.s. at rette linjer svinger tydelig inn på midten - og det vil i mitt tilfelle føre til at ansiktet i et portrett vil bli merkbart sammenklemt på midten. Dette lar seg rette opp på et vis f.eks. i Photoshop - men det er neppe ideelt. Men for alt det jeg vet, vil slike betraktninger ikke gjelde for de objektivene du nevner - men du bør sjekke det ut i tilfelle det med portretter betyr noe for dine vurderinger.larkrla skrev:Ulf-B skrev:Jeg er helt enig med deg også - hehe. Min refleksjon er først og fremst myntet på dem som bare knipser et portett i ny og ne, og som ikke vil bruke penger på et eget portrettobjektiv. Bruker de en brennvidde som er i nærheten av det ideelle, kan det fungere greit. Det viktigste er at de holder en noenlunde korrekt avstand til motivet - for å unngå disse ekstreme hakene og nesene. Så får de heller drive litt beskjæring i etterkant.
Jeg er nok i denne kategorien. Synes dere forslaget om et Nikon 17-55 2,8 virker noenlunde fornuftig? Alternativet er nok et sigma 50-150 2,8 utifra de anbefalingene jeg nå har fått.
Sant nok, men i post-prosessering man kan "softe" et skarpt bilde (og aldri omvendt!xerxes skrev:For portretter er ikke sylskarp nødvendigvis hva du er ute etter.
Glemte å nevne at denne har noen av de mest imponerende MTF-kurver fra et Nikon-objektiv noensinne.coolbiz skrev:Den nye Nikon AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR kunne kanskje vært noe. Litt i mørkeste laget, muligens. $529,- i USA.