Null trøkk i mellombass

M

marsboer

Gjest
Hei

Etter diverse prøving og testing har jeg etterhvert oppnådd ganske bra lyd i stuen min. Jeg har ikke noe rølp i bassen eller frekvensområder som stikker seg ut og dypbassen sitter som den skal. Imidlertid har jeg aldri klart å få til noe guffe i midbass i dette rommet, så nå må jeg nesten ty til ekspertisen. Rommet er ganske stort, selve stuerommet er nok på 40-45m2 i tilllegg til at det er åpent inn til kjøkken og ned i kjelleren og gangen. Dvs at det er et anstendig volum som skal fylles.

Jeg mistenker at trappenedgangen fungerer som en kjempediger bassfelle men jeg har også en annen teori, og det er at gulv og vegger er omtrent like robuste som et stråhus, og disse vibrerer kraftig ved det minste dunk. Dette må da stjele mye energi, noe jeg har lest skal fjerne mye punch i bassen.

Som sagt så har jeg ingen problemer med store bassvariasjoner i rommet, og dypbassen sitter virkelig godt, men jeg VET at systemet mitt er kapabelt til å levere skikkelig punch i mellombassen. Elektronikk er ikke løsningen her og audyssey multeq xt romkorreksjon er forsøkt uten noe bedre resultat.
Det er liksom akkurat som om rommet er tømt for all mellombass når jeg går rundt i rommet.

Er det noen som har noen tips til årsak, og eventuelt hva jeg kan gjøre med saken?

For ordens skyld så har jeg B&W 802D på NAD Masters serien.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.735
Torget vurderinger
0
Kan du ikke bare poste en kurve av frekvensresponsen for lettere å se nøyaktig hvilke frekvenser du sliter med?

T

theStig

Gjest
Kan du ikke bare poste en kurve av frekvensresponsen for lettere å se nøyaktig hvilke frekvenser du sliter med?
Å nei, da blir du objektivist med en gang. ;D

M

marsboer

Gjest
Jeg flyttet om på hele stuen og satte høytalerne mot en annen vegg. Det ble en helt annen verden!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.735
Torget vurderinger
0
Hvordan ble den nye kurven for frekvensresponsen?

Hvis du plotter kurvene fra før og etter ommøblering i samme diagrammet, samt et bilde av oppsettet så kan man virkelig lære litt av denne tråden.

T

theStig

Gjest
Konklusjonen er at plassering er alfa og omega når det gjelder bassrespons i rommet.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg kunne også godt tenke meg å kunne gjøre sånne målinger i stua mi. Selv om det muligens avdekker spennende utfordringer.. ;-) Jeg har en bærbar PC med Windows XP - hvor mye stæsj trenger jeg i tillegg for å kunne gjøre noenlunde brukbare frekvensresponsmålinger? Hva er ca. pris?

M

marsboer

Gjest
Jeg skulle gjerne postet målinger men jeg har for unøyaktige målinger med RS'en pga lydkorttrøbbel.

Jeg skal investere i et skikkelig lydkort og en behringer målemic etterhvert, slik at jeg kan få noe mer fornuftig ut av målingene.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Sv: Null trøkk i mellombass

Hei.
ATB fra Hifi klubben koster ca 1800,- En mic + sw + cd med test støy. Hører til Lyngdorf-Tact men er egentlig et frittstående system. Virker fint.

MVH BA

Topp Bunn