NSB, Jernbaneverket,....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.450
Sted
Holmestrand
I går stod togene i timesvis pga signalfeil. I dag tidlig oppfordrer NSB kundene om å ta bilen fordi kjøreledningen mellom Nasjonalteateret og Oslo S falt ned i går kveld. Feilen blir ikke rettet før ut på formiddagen....

Er det mulig? Når skal det tas tak i denne situasjonen slik at vi kan få en sikker og god togforbindelse?

Kanskje politikerne skal splitte Jernbaneverket i Kjøreledningen as og Skinnegangen as slik at vi kan få rettet problemene en gang for alle? Eller stenge tunnelen og gå tilbake til Oslo V og Ø?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.908
Sted
Hus
Det tragiske er at NSB har vært stemoderlig behandlet i forferdelig mange år, og lider av det. Skal ikke lenger til enn til andre siden av grensen for å se at der er det en helt annen standard på jernbanen der. Det må bevilges nok penger slik at dette ikke skjer. Ikke lenge siden det var en jordfeil nede i tunnelen med det resultatet at togtrafikken sto bom stille. Staten som eier må jo også stille krav til NSB og Jernbaneverket å få fjernet denne feilen en gang for alle. Samme gjelder alle andre feil som ikke har blitt rettet på tilfredsstillende måte(regularitet) :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.450
Sted
Holmestrand
Politekerne tror de kan organsiere seg bort fra problemene. Her trengs det penger og fokus!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Det er da bare å sette opp flere bommer og la bilistene finansiere jernbanen, i tillegg til alt annet.
Det har de i alle fall tenkt å gjøre i Midt-Norge, som tilfeldigvis ble glemt da ny samferdselsplan ble lagt fram.

R

Roysen

Gjest
Jeg tror det er viktig å holde tungen rett i munnen her når man skal rette kritikk til dette forferdelig organiserte systemet. Jernbaneverket er en offentlig/statlig virksomhet som har ansvaret for infrastrukturen jernbanen benytter (tog/skinnegang/signalanlegg/sikkerhet etc.). NSB er en privat organisasjon som er delivis eid av staten og som har får drive sin virksomhet ved å benytte Jernbaneverkets infrastruktur. NSB planlegger kun togtrafikken, kjører tog og stiller personell for å få aviklet togavgangen de har planlagt.

NSB har hatt mye problemer med mangel på pesonell som har ført til forsinkelser men etter en skikkelig oppvask i fjor hentet de inn pensjonerte lokkførere og arbeidskraft fra utlandet for å rydde opp i situasjonen.

Jernbaneverket derimot har ikke gjort spesiellt mye for å forbedre de problemene de er ansvarlige for slik at togavgangene holder rute.

Det aller største problemet oppe i alt dette synes jeg blir ansvarsforholdene. Vi som kunder kan kun forholde oss til NSB da det er de som tar seg av kundene, mens ansvaret i stor grad ligger hos Jernbaneverket og de har vi som kunder ikke noen mulighet til å klage på. Klager til NSB når ofte ikke frem fordi de ikke er ansvarlige for årsaken til problemene.

Det skal bli spennende hvordan de har tenkt å løse dette med ansvarsforhold når de blir nødt til å innføre de nye EU-direktene som medfører delvis refusjon av billetten og krav på gratis måltid og overnatting ved ekstra store forsinker/overnatting på linje med det som også blir pålagt flyselskapene.

NSB har uttalt at de har tenkt å følge opp EU-direktivene. Det blir imidlertid spennende å se hvordan Jernbaneverket kommer til å forholde seg/bli innblandet i dette.

Mvh
Roysen

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.066
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Problemet er som man er inne på...... sulteforing over mange ti år, når man endelig for en 10-15 års tid siden fikk vedtatt og bevilget penger til nye "super" tog så glemte man at nye tog med topphastighet 210 km/t ikke kan kjøre fortere enn et tog med topphastighet 120 km/t så lenge sporene/skinnene ble lagt der i 1910-20 og kan kjøres på i max 60-80 km/t og har ligget der urørt siden den gang.
Det norge trenger er en langsiktig transportplan og da snakker jeg ikke om en transportplan som strekker seg 10 år fremover i tid, men som skal legges opp for minst de neste 30 årene og ikke minst følges opp og at det legges opp til en langsiktig finansiering som vedtas i stortinget med engang og ikke "underveis".
Norge ER pr i dag en utpost av dimensjoner vedr jernbane, bare se på "fattige" Sverige, de innvesterer ca 15 ganger så mye pr innbygger i landet over de neste 15 årene i jernbane. Tar man Polen som også er et "fattig" land kontra Norge så innvesteres det mere enn dobbelt så mye pr hode som i Norge i jernbane, MEN Polen er alikevel laaaaaaangt foran oss når det gjelder dobbelt spor.

I Norge diskuterer man fremdeles Ringeriksbanen, en bane som burde vært ferdigstillt for 10 år siden og nå hørte jeg at man vurderer enkelt sporet trase på denne banen. m.a.o når banen engang står ferdig så er det akurat tidsnok til at den er gikk ut på dato lenge før den ble påbegynt....... typisk norge, man skal spare seg blakk.

Jernbane til Tromsø...... nordnorge banen, Tyskerne så behov for denne for snart 70 år siden........ hva har hendt etter det, har det blitt mindre trafik, mindre folk, mindre behov for effektiv transport og ikke minst en ting som er viktigere enn noensinne..... mindre behov for miljøriktig transport ?

En utredning konkluderte med at høyhastighets baner er lite kostnadseffektive i Norge, det de glemte og si er at dobbeltsporet bane for topphastighet 200-250 km/t bygget for 25 tonn's akseltrykk slik at de også kan ta de tyngste godstogene ER ekstremt kostnadseffektivt i Norge....... det glemte de og fortelle regjeringen.

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette, men vannstyret av jernbanen i norge og tenke til nesetippen attityden i norge irriterer meg så fælt at jeg får vondt i magan når jeg tenker på det :p

R

Roysen

Gjest
Et annet viktig spørsmål oppe i dette er vel hvor mye skal man egentlig bruke av våre offentlige midler for å finansiere at det bor noen få mennesker omtrent på hver en liten knaus i dette svære og langstrakte landet. Vi er ikke så mange mennesker til sammen i dette landet og det blir veldig dyrt pr. person dersom alle disse utbyggingene skal finansieres over skatteseddelen. Finansiering over togbilleten ser jeg som en umulighet da den er såvidt dyr at det er på kanten til at det er billigere og reise daglig til jobb med bil allerelde.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Du bruker lenger tid med toget til Bergen nå, enn for ti år siden ...
Kanskje man skulle brukt noen av disse pensjonspengene som går til utenlandske finansinstitusjoner? Å, nei. Det kan vi ikke, for da blir det krøll med fastlandsøkonomien ... Undres hva det koster fastlandsøkonomien vi skal leve av ETTER oljen at jernbanenettet er antikvarisk.

V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
Et annet viktig spørsmål oppe i dette er vel hvor mye skal man egentlig bruke av våre offentlige midler for å finansiere at det bor noen få mennesker omtrent på hver en liten knaus i dette svære og langstrakte landet. Vi er ikke så mange mennesker til sammen i dette landet og det blir veldig dyrt pr. person dersom alle disse utbyggingene skal finansieres over skatteseddelen. Finansiering over togbilleten ser jeg som en umulighet da den er såvidt dyr at det er på kanten til at det er billigere og reise daglig til jobb med bil allerelde.

Mvh
Roysen
Se på et sterkt utvidet tognett som en effektiv tilbringertjeneste for utenlandske og norske turister, og som en god grunn for å kunne flytte ut av sentrale strøk og likevel ha grei kommunikasjon til resten av verden, når du trenger den -- så syns jeg grunnlaget for bruk av offentlige midler er på plass.

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Se på et sterkt utvidet tognett som en effektiv tilbringertjeneste for utenlandske og norske turister, og som en god grunn for å kunne flytte ut av sentrale strøk og likevel ha grei kommunikasjon til resten av verden, når du trenger den -- så syns jeg grunnlaget for bruk av offentlige midler er på plass.
Jeg er mer av den oppfattningen av at den spredte befolkningen vi har er mer en kostnad og hemsko for samfunnet enn et gode. At kollektivtrafikken bør forbedres omkring byene er jeg enig i for å tilby mer miljøvennlige alternativer til bil men der synes jeg at grensen går.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Roysen - selv som bindeledd mellom norske tettsteder har tog mye å by på i Norge.
Vi skulle ha forlenget banen nordover - spesielt viktig i forbindelse med turisme; det skulle vært lagt to-spors på sterkt trafikkerte ruter; og det skulle vært modernisert for hurtigtog på mange strekk.

Men det går også politikk i dette. Årsaken til at togforbindelsen mellom Oslo og Göteborg er elendig (og at veiforbindelsen har vært ditto elendig inntil nylig) har vært en avtale mellom disse storbyene om å blokkere utbygging, for å unngå at tettsteder langs ruten skulle utvikle seg, og ta økonomisk makt fra storbyene. (Også årsaken til at Oslo har motarbeidet Rygge som flyplass.)

Jeg liker å kunne sette meg på toget ved Nationaltheatret, ta ett togbytte, og så kunne gå av på Røros, eller på ganske mange av stoppestedene før, som kan være aktuelle. Tilsvarende opp Gudbrandsdalen -- eller langs Sørlandsbanen.

Å oppgradere disse ville være et betydelig gode - nettopp for å sikre tilgjengelighet. Avfolking av store deler av landet ser jeg som en merkelig tanke, utfra kostnad/hemsko, gitt landets forutsetninger for det motsatte. Og dette skriver jeg som en med absolutt ingen tilknytninger til Sp, bygdekulturentusiaster, eller annet.

Det er et utrolig land vi bor i, men det trenger infrastruktur som sikrer tilgjengelighet, om mange av de ambisjoner man har skal oppfylles. Se bare på oppdrettsnæringen, og bevegelsene innen gårdsmat - mye av den maten kunne gått med effektive togsett ned til kontinentet; nå kjøres den i trailere ... et fordyrende ledd sammenlignet med togtransport. (Om sistnevnte var pålitelig og effektiv.)

Har tatt tog mellom London og Paris en del ganger, samt ekspresstogene gjennom Frankrike. Plutselig har folk begynt å bosette seg steder de for noen få år siden regnet som uaktuelle. Naturligvis har vi en del topografiske utfordringer i Norge, men det meste kan løses - og store deler av linjene går i lettilgjengelig terreng.

I USA har regjeringen nå sagt til flyselskap og bilprodusenter at de skal holde kjeft - det blir storsatsing på tog, og om noen meget få år ser hurtigtognettet i USA slik ut:

Og her har du Frankrikes plan - de er allerede langt på vei. Se inn i fremtiden - mange er meget skeptiske til om vi kommer til å kunne fortsette å fly så aktivt som vi gjør i dag, til lave billettpriser, om noen få år.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.066
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Noe jeg synes er skremmende er at den gemene hop er inndoktorinert eller hjernevasket til ikke og se lenger enn til nesetippen sin, fremtidsvisjoner og strategisk planlegging for fremtiden NEI fyttirakker'n vi er NORSKE vi driver ikke med sånnt........ denne attityden MÅ vi riste av oss snarest.
Tror det er på høy tid og ta del i verden og hva som skjer rundt oss, vedr jernbane....... vi er av de aller rikeste land i europa, pr innbygger er vi vel klart rikest alikevel skal vi ha dårligere jernbanenett enn til og med land som har vært ute i flerårige kriger.

Et eksempel som jeg vil trekke frem vedr veier og trailertrafik, vi bor mellom jernbanelinjen og E6 i Vestby altså på veien mellom Oslo og Østfold/Sverige, her passerer det 4-5 godstog med trailersemi hengere pr dag, på E6 passerer det kanskje 1000 trailere pr dag i hver rettning, veldig mange av disse kjører hele strekkningen Oslo/sentrale Østlandet og helt ned til Malmø regionen altså en strekkning på ca 600 km side ved side med jernbanen, mitt spørsmål er: hvorfor i all verden kan ikke 80-90% av alle disse bilene settes på tog ? Hadde man satt opp trailertog med avgang hver time mellom Oslo og Malmø hadde man fått bort tusenhvis med trailere og miljøgevinsten ville vært meget stor for ikke snakk om antall ulykker som ville blitt sterkt redusert. Man klarer tilsvarende dette til og med i gamle østblokk land....... hvorfor i all verden ikke i Norge ?

Dobbelt sporig jernbane mellom alle byer syd for Steinkjær, jernbane nordover til Tromsø og ikke minst en voldsom utbygging av jernbanene rundt storbyene, 4 spor bør være minimums fremtidig standard inn til de større byene fra alle rettninger.
På sikt bør man bygge jernbane vestover fra Åndalsnes retning Ålesund, man bør bygge jernbane mellom Bergen og Stavanger

Med god offentlig kommunikasjon vil fraflyttingen i distriktsnorge bli vesentlig mindre og det vil bli mere attraktivt og bosette seg utenfor bygrensene...... i større grad enn i dag.

Man kan ikke kostnadsbergne utifra det ultra-kortsiktige behovet som legges til grunn for dagens transportplan.

Man må tenke stort og langsiktig.
Langsiktig innvestering i et effektivt jernbanenett er en lansgsiktig innvestering i oss selv og de vi etterlater, det er på ingen måte penger ut av vinduet.
Hadde vi innvestert like mye penger i jernbanenettet som regjeringen og stortinget har tapt på aksjespekulasjoner hadde fremtiden sett vesentlig lysere ut ;)

R

Roysen

Gjest
vredensgnag skrev:
Roysen - selv som bindeledd mellom norske tettsteder har tog mye å by på i Norge.
Vi skulle ha forlenget banen nordover - spesielt viktig i forbindelse med turisme; det skulle vært lagt to-spors på sterkt trafikkerte ruter; og det skulle vært modernisert for hurtigtog på mange strekk.

Men det går også politikk i dette. Årsaken til at togforbindelsen mellom Oslo og Göteborg er elendig (og at veiforbindelsen har vært ditto elendig inntil nylig) har vært en avtale mellom disse storbyene om å blokkere utbygging, for å unngå at tettsteder langs ruten skulle utvikle seg, og ta økonomisk makt fra storbyene. (Også årsaken til at Oslo har motarbeidet Rygge som flyplass.)

Jeg liker å kunne sette meg på toget ved Nationaltheatret, ta ett togbytte, og så kunne gå av på Røros, eller på ganske mange av stoppestedene før, som kan være aktuelle. Tilsvarende opp Gudbrandsdalen -- eller langs Sørlandsbanen.

Å oppgradere disse ville være et betydelig gode - nettopp for å sikre tilgjengelighet. Avfolking av store deler av landet ser jeg som en merkelig tanke, utfra kostnad/hemsko, gitt landets forutsetninger for det motsatte. Og dette skriver jeg som en med absolutt ingen tilknytninger til Sp, bygdekulturentusiaster, eller annet.

Det er et utrolig land vi bor i, men det trenger infrastruktur som sikrer tilgjengelighet, om mange av de ambisjoner man har skal oppfylles. Se bare på oppdrettsnæringen, og bevegelsene innen gårdsmat - mye av den maten kunne gått med effektive togsett ned til kontinentet; nå kjøres den i trailere ... et fordyrende ledd sammenlignet med togtransport. (Om sistnevnte var pålitelig og effektiv.)

Har tatt tog mellom London og Paris en del ganger, samt ekspresstogene gjennom Frankrike. Plutselig har folk begynt å bosette seg steder de for noen få år siden regnet som uaktuelle. Naturligvis har vi en del topografiske utfordringer i Norge, men det meste kan løses - og store deler av linjene går i lettilgjengelig terreng.

I USA har regjeringen nå sagt til flyselskap og bilprodusenter at de skal holde kjeft - det blir storsatsing på tog, og om noen meget få år ser hurtigtognettet i USA slik ut:

Og her har du Frankrikes plan - de er allerede langt på vei. Se inn i fremtiden - mange er meget skeptiske til om vi kommer til å kunne fortsette å fly så aktivt som vi gjør i dag, til lave billettpriser, om noen få år.

Dersom man politisk skal hode ved politikken som opprettholder den desentraliseringen vi i dag har av befolkningen er jeg helt enig i at dette er veien å gå. Samtidig ville jeg da for å finansiere dette pålagt industrien å sende minste en %-vis andel av sin transport ved tog slik at vi får unna en del av de store bilene langtransporten sender rundt på norske dårlige veier og skaper køer / farlige trafikkforhold og stygge ulykker. Dette burde kanskje finansiere noe av utbyggingen/driften.

Mvh
Roysen

Topp Bunn