Roysen - selv som bindeledd mellom norske tettsteder har tog mye å by på i Norge.
Vi skulle ha forlenget banen nordover - spesielt viktig i forbindelse med turisme; det skulle vært lagt to-spors på sterkt trafikkerte ruter; og det skulle vært modernisert for hurtigtog på mange strekk.
Men det går også politikk i dette. Årsaken til at togforbindelsen mellom Oslo og Göteborg er elendig (og at veiforbindelsen har vært ditto elendig inntil nylig) har vært en avtale mellom disse storbyene om å blokkere utbygging, for å unngå at tettsteder langs ruten skulle utvikle seg, og ta økonomisk makt fra storbyene. (Også årsaken til at Oslo har motarbeidet Rygge som flyplass.)
Jeg liker å kunne sette meg på toget ved Nationaltheatret, ta ett togbytte, og så kunne gå av på Røros, eller på ganske mange av stoppestedene før, som kan være aktuelle. Tilsvarende opp Gudbrandsdalen -- eller langs Sørlandsbanen.
Å oppgradere disse ville være et betydelig gode - nettopp for å sikre tilgjengelighet. Avfolking av store deler av landet ser jeg som en merkelig tanke, utfra kostnad/hemsko, gitt landets forutsetninger for det motsatte. Og dette skriver jeg som en med absolutt ingen tilknytninger til Sp, bygdekulturentusiaster, eller annet.
Det er et utrolig land vi bor i, men det trenger infrastruktur som sikrer tilgjengelighet, om mange av de ambisjoner man har skal oppfylles. Se bare på oppdrettsnæringen, og bevegelsene innen gårdsmat - mye av den maten kunne gått med effektive togsett ned til kontinentet; nå kjøres den i trailere ... et fordyrende ledd sammenlignet med togtransport. (Om sistnevnte var pålitelig og effektiv.)
Har tatt tog mellom London og Paris en del ganger, samt ekspresstogene gjennom Frankrike. Plutselig har folk begynt å bosette seg steder de for noen få år siden regnet som uaktuelle. Naturligvis har vi en del topografiske utfordringer i Norge, men det meste kan løses - og store deler av linjene går i lettilgjengelig terreng.
I USA har regjeringen nå sagt til flyselskap og bilprodusenter at de skal holde kjeft - det blir storsatsing på tog, og om noen meget få år ser hurtigtognettet i USA slik ut:
Og her har du Frankrikes plan - de er allerede langt på vei. Se inn i fremtiden - mange er meget skeptiske til om vi kommer til å kunne fortsette å fly så aktivt som vi gjør i dag, til lave billettpriser, om noen få år.