Politikk, religion og samfunn NRK Tvangslisens

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Kjenner jeg blir varm i pappen igjen når de ringer å maser på meg. Bor så og si i kollektiv og har ikke tv på rommet.

Men, er det flere land som har tvangslisens? SV1, BBC, DR? De har jo heller ikke reklame?
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Du finner en liste på wikipedia, hvor riktig den er, hva avgiftsgrunnlaget er og hvordan håndhevingen er, vet jeg ikke, men det er en del land som har kringkastingsavgift.
Kringkastingsavgift - Wikipedia
I Sverige var det en dom om at PC med nettilgang er tilstrekkelig for å være skyldig lisens, men om den er rettskraftig, vet jeg ikke.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Nå har den svenske saken vært gjennom en rettsrunde til, som opprettholder at "det skal være TV-lisens på alt utstyr som kan ta i mot TV-sendinger".
Tv-avgift för datorer står fast | Sverige | SvD
Jeg kjenner ikke svensk rettsystem godt nok til å vite om en slik "vägledande dom" betyr at den er rettskraftig eller om det er ankemuligheter.

Så vidt jeg har forstått, har Tyskland (nå i år) gått over fra en løsning der det ble innkrevd differensiert lisens, hvor også PC-er med mulighet for nettilgang var med, til å krever kringkastingsavgift per husstand.

Husstandsavgiften pålegges alle husstander med 17,98 Euro i måneden.

Husstandsavgiften pålegges uavhengig av om man har apparater som kan ta inn slike signaler eller ikke, hvor mange slike apparater man har, eller hvor mange husstandsmedlemmer det er.

I en annen tråd skrives det en del om hva frihetselskende folk i resten av Europa overhodet ikke ville funnet seg i av overformynderi, kommunisme og det som værre er. Men om man tar en titt ut over grensene på dette lille landet, så skal man ikke skue så veldig langt før man finner slike forhold...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har ikke hatt noen form for antenne tilkoblet på flere år og har gitt Lisensavdelingen beskjed om dette igjen og igjen, likevel fortsetter de å sende faktura. Kravet deres i dag er nesten 10.000.
Har gitt dem beskjed om at de er velkomne til å plombere TV-en, noe de ikke svarer på.
Har klaget saken inn til Medietilsynes som ga meg avslag med samme begrunnelse som ordlyden i lisensen, "alle enheter som har innebygged dekoder, selv om denne ikke brukes" osv.
Sakene der anker blir vunnet er bare de som blir fulgt av media dessverre.

(Dette er ingen kritikk av hverken NRK eller lisens som sådan.)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
NRK bør nedlegges.
Det er da ikke en statlig oppgave å fore oss med elendige og navlebeskuende nyhetssendinger, narraktige realityshow og dumme kriminalserier.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Nå har den svenske saken vært gjennom en rettsrunde til, som opprettholder at "det skal være TV-lisens på alt utstyr som kan ta i mot TV-sendinger".
Tv-avgift för datorer står fast | Sverige | SvD
Jeg kjenner ikke svensk rettsystem godt nok til å vite om en slik "vägledande dom" betyr at den er rettskraftig eller om det er ankemuligheter.

Så vidt jeg har forstått, har Tyskland (nå i år) gått over fra en løsning der det ble innkrevd differensiert lisens, hvor også PC-er med mulighet for nettilgang var med, til å krever kringkastingsavgift per husstand.

Husstandsavgiften pålegges alle husstander med 17,98 Euro i måneden.

Husstandsavgiften pålegges uavhengig av om man har apparater som kan ta inn slike signaler eller ikke, hvor mange slike apparater man har, eller hvor mange husstandsmedlemmer det er.

I en annen tråd skrives det en del om hva frihetselskende folk i resten av Europa overhodet ikke ville funnet seg i av overformynderi, kommunisme og det som værre er. Men om man tar en titt ut over grensene på dette lille landet, så skal man ikke skue så veldig langt før man finner slike forhold...
Så denne for ett par dager siden på nyhetene.

Dvs. at alle med mobil kan bli avkrevd lisensavgift.

Man kommer heller ikke unna, for etter 2017 skulle det vel være ut med fasttelefoner hos Telenor mener jeg.
Skal man ha tlf da så er mobil nesten eneste løsning.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
elendige og navlebeskuende nyhetssendinger, narraktige realityshow og dumme kriminalserier.
Det er bortimot så langt fra mitt syn på NRK som det er mulig å komme. Men, hver sin smak.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Synes nok NRK lager mye bra. Reklamefritt.
Disponeringene de gjør kan nok absolutt diskuteres, men de er langt fra de værste å titte på en fredagskveld.
Søppel-TV finner vi i hopetall på TV2-TV3-TVNorge, vi betaler for skiten her også, i tillegg til reklame hvert 10-15 minutt.
 
N

nb

Gjest
Skal man ha tlf da så er mobil nesten eneste løsning.
Du kan ha IP-telefoni. Det som legges ned er det gamle kobbernettet, ikke konseptet "fasttelefon". Jeg har kun firberoptikk inn til huset (som er koblet til...), men har likevel fasttelefon. Koster en hundrings i måneden og så koster det ingen ting første timen man snakker med andre på fasttelefon i Norden. Fint når fruene skal skravle med hverandre. Selv bruker jeg kun mobil.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] så koster det ingen ting første timen man snakker med andre på fasttelefon i Norden.
Det høres ut som prisingen til Telenor? Jeg har hatt IP-telefon fra Telio i mange år og det er gratis til veldig mange land, og man kan prate så lenge man vil uten å betale noe mer.
 
N

nb

Gjest
Det høres ut som prisingen til Telenor? Jeg har hatt IP-telefon fra Telio i mange år og det er gratis til veldig mange land, og man kan prate så lenge man vil uten å betale noe mer.
Altibox. Har ikke sjekket vilkårene på en stund. Jeg kunkluderte med at det kostet meg svært lite siden jeg fikk høyere netthastighet "på kjøpet" siden jeg hadde tre tjenester fra de (TV, Internett og så fasttelefon).
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Å kalle NRK for "reklamefri" er i mine øyne i beste fall en sannhet med modifikasjoner.
Ved store engasjementer og sport er det vel snarere en regel enn et untak at "sendingen presenteres av" eller at "sendingen sponses av" osv.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Telenor tyner kobbernettet så langt det går nå, samtidig ruster de opp mobilnettet kraftig. Da utkonkurreres konkurrenter Telenor har idag når kobbernettet fases ut(hvertfall for en lang stund). Ganske smart :p

NRK mener jeg kan få leve med kringkastningsavgift, alle andre kanaler er fyllt opp med reklame og reality produksjoner.. NRK Radio er også unnværlig om man hører mye på radio. Dessuten er det ikke så ille her i Norge, ser at mange andre land i Europa har strengere regler for dette.

Å eie en TV med tuner i Norge innebærer å betale avgiften, dersom man trenger en monitor, så finnes dette også :p
Jeg synes dog NRK kan gjøre det enklere å få plombert TVer til de som ønsker det slik at de som ikke ønsker å glo på kvalitetsTV kan slippe unna avgifta. Dette burde kanskje vært gjort allerede i butikken i salgsøyeblikket.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
NRK bør nedlegges.
Det er da ikke en statlig oppgave å fore oss med elendige og navlebeskuende nyhetssendinger, narraktige realityshow og dumme kriminalserier.
Alternativet er å ha nok ein reklamefinansiert kanal med reklame, Murdochnytt, såpe og mainstreamfilmar på utgått dato.
Må NRK leggjast ned, vert TVen til ein rein leigefilmformidlar.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ja lisens er surt men jeg liker veldig godt Nrk kanalene så det er vel bare å betale å se glad ut :)
Spess Nrk 2 synes jeg har en del gode programmer

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Vis meg en eneste kommersiell kanal, noe sted i verden, som gir NRKs bredde i dekningen, på TV eller radio. Det er fullkomment unikt.

Bare det å kunne ha P2 på under dagen er fantastisk - med en variasjon i dekning av emner og bruk av innfallsvinkler som er unik.

Bare Dagsnytt 18 er utrolig. Vis meg et annet land der landets ledelse føler seg forpliktet til å stille opp i et radioprogram, hver eneste dag, for å forklare sine ståsted i konkurranse med meningsmotstandere, live og foran hele nasjonen - mens de presses av velorienterte programledere.

Og vis meg hvor ellers noe slikt skjer, for småpenger hver dag.
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
NRK burde slutte med å leke event-firma og bruke lisenspenger til å konkurrere med nettaviser osv, utover det synest jeg det er en strålende kanal i alle kanaler.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Vis meg en eneste kommersiell kanal, noe sted i verden, som gir NRKs bredde i dekningen, på TV eller radio. Det er fullkomment unikt.

Bare det å kunne ha P2 på under dagen er fantastisk - med en variasjon i dekning av emner og bruk av innfallsvinkler som er fullkomment unik.

Bare Dagsnytt 18 er utrolig. Vis meg et annet land der landets ledelse føler seg forpliktet til å stille opp i et radioprogram, hver eneste dag, for å forklare sine ståsted i konkurranse med meningsmotstandere, live og foran hele nasjonen - mens de presses av velorienterte programledere.

Og vis meg hvor ellers noe slikt skjer, for småpenger hver dag.
Det nærmeste man finner er vel BBC, bare i en helt annen størrelse! Men fokus på kvalitet har de faktisk delt i mange år. Det jeg er mest redd for er de tendenser til "markedstipassing man ser hos NRK i dag. Det skremmer meg en smule!

Forøvrig er lisensen på samme måte som skatten. Man er ikke glad i den, men de fleste ser nødvendigheten!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har ikke hatt noen form for antenne tilkoblet på flere år og har gitt Lisensavdelingen beskjed om dette igjen og igjen, likevel fortsetter de å sende faktura. Kravet deres i dag er nesten 10.000.
Har gitt dem beskjed om at de er velkomne til å plombere TV-en, noe de ikke svarer på.
Har klaget saken inn til Medietilsynes som ga meg avslag med samme begrunnelse som ordlyden i lisensen, "alle enheter som har innebygged dekoder, selv om denne ikke brukes" osv.
Sakene der anker blir vunnet er bare de som blir fulgt av media dessverre.

(Dette er ingen kritikk av hverken NRK eller lisens som sådan.)
Loven er ganske klar på dette punktet, så lenge du eier en tv-mottaker så er du pliktig å betale lisens. Hadde du derimot spandert en tusenlapp på å få plombert tv'en hadde du spart de 10 tusen som du skylder lisensavdelingen nå. Kjipt, men sant.

GUIDE: Slik slipper du NRK-lisensen - På verkstedet - Hardware.no
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Forøvrig er det rart med det. I yngre dager ble jeg nærmest grenseløst provosert av NRK lisensen, og syns vel egentlig det hadde vært greit å legge ned hele dritten. Nå er faktisk NRK de eneste kanalene jeg har hjemme, og jeg setter pris på kanaler som er, så vidt jeg kan se, fritt for både reklamepauser, reality-tv, og elendige sitcoms slik de fleste andre kommersielle kanalene synes å tro vi seere vil ha. I tillegg syns jeg NRK har et tilsvarende bra radiotilbud med P2 som virkelig leverer valuta for lisenspengene. Lisensen er noe høy syns jeg, men jeg innser nødvendigheten av å ha en uavhengig aktør som NRK i et ellers hyperkommersiellt medielandskap. Men det ville nok vært strategisk lurt å finne andre finansieringsmåter enn halvårlige fakturaer. Å ta det over skattetrekket ville vært mer spiselig for min del.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
NRK bør nedlegges.
Det er da ikke en statlig oppgave å fore oss med elendige og navlebeskuende nyhetssendinger, narraktige realityshow og dumme kriminalserier.
Er du HELT sikker på at det er NRK du tenker på nå?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Forøvrig er det rart med det. I yngre dager ble jeg nærmest grenseløst provosert av NRK lisensen, og syns vel egentlig det hadde vært greit å legge ned hele dritten. Nå er faktisk NRK de eneste kanalene jeg har hjemme, og jeg setter pris på kanaler som er, så vidt jeg kan se, fritt for både reklamepauser, reality-tv, og elendige sitcoms slik de fleste andre kommersielle kanalene synes å tro vi seere vil ha. I tillegg syns jeg NRK har et tilsvarende bra radiotilbud med P2 som virkelig leverer valuta for lisenspengene. Lisensen er noe høy syns jeg, men jeg innser nødvendigheten av å ha en uavhengig aktør som NRK i et ellers hyperkommersiellt medielandskap. Men det ville nok vært strategisk lurt å finne andre finansieringsmåter enn halvårlige fakturaer. Å ta det over skattetrekket ville vært mer spiselig for min del.
Hurra for vinmonopolet og NRK spør du meg.
Utfordringen i dag er at NRK er på glid for å konkurere med alle tullekanalene.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.934
Antall liker
19.792
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Har ingen som helst problemer med å skulle betale lisens. Et stort pluss at vi har en kkanal som ikke er reklamefinansiert. Da har vi hvertfall en kanal uten reality-tøv, selv om NRK desverre har vært innom dette tøvet de også. Men langt fra i samme grad som enkelte andre. Vi er også sikret å få en del smale program som aldri ville betalt seg på reklamefinansierte kanaler.
 
C

Cyber

Gjest
NRK er jo det eneste det går an å se på snart. Betaler de få kronene uten å blunke.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Synes NRK er helt greit, men irriterer meg grønn på reklamen de kjører ifm idrettssendinger og for egne programmer !
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg og sambo har fått en lisens regning hver? Jeg kjøpte TVen og hun står på parabolen.. Tullete... På min står det at jeg er registrert med et fjernsynsapparat og hennes står det registrert med mottaker.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg og sambo har fått en lisens regning hver? Jeg kjøpte TVen og hun står på parabolen.. Tullete... På min står det at jeg er registrert med et fjernsynsapparat og hennes står det registrert med mottaker.
Er det ikke en lisens pr. husstand? ...eller boenhet?

Ser ikke mye tv selv, men synses NRK nyhetsredaksjonen gjør en bedre jobb en andre norske kanaler. Og jeg synes "hovedscenen" på NRK2 er verd lisens alene.
B
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ikke veldig glad i tvang men det er deilig med reklamefrie kanaler :)

mvh
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Ja takk til alt som ikke er reklamefinansiert!
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg og sambo har fått en lisens regning hver? Jeg kjøpte TVen og hun står på parabolen.. Tullete... På min står det at jeg er registrert med et fjernsynsapparat og hennes står det registrert med mottaker.
Er det ikke en lisens pr. husstand? ...eller boenhet?

Ser ikke mye tv selv, men synses NRK nyhetsredaksjonen gjør en bedre jobb en andre norske kanaler. Og jeg synes "hovedscenen" på NRK2 er verd lisens alene.
B
Det skal vel være en lisens pr husstand ja. Det er jo noe de burde se i systemet før de sender ut fakturaen. Får ta en telefon over helga. Betaler gjerne lisens og ser mye på nrk, men blir litt mye å betale dobbelt:p
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Hadde gladelig betalt dobbelt hvis man på kjøpet fikk en garanti for at dagens regjering ikke føkker opp NRK. Blir de også reklame finansiert så mister vi det som er igjen av kvalitet på krinkastingsfronten. De har en redaksjonell tyngde og kreativitet som ingen andre har eller kommer til å få. Som det sies over her, det er programmer som alene er verdt lisensen. En av de aller beste kringkasterne i Europa.

Sånn for ordens skyld, jeg har kun TV på hytta.

Sånn, nå kan ARK gjengen komme med sitt.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har ingen problemer med å betale for lisensen. Krinken leverer.
Abonnering er godt, enig, men: Hvordan kontrollere Nett-TV for alle husstandens mobile enheter? Melde dem opp med MAC-adresser?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Har ingen problemer med å betale for lisensen. Krinken leverer.
Abonnering er godt, enig, men: Hvordan kontrollere Nett-TV for alle husstandens mobile enheter? Melde dem opp med MAC-adresser?
Det holder med en ordning der man må logge seg på. Slik som med nettaviser.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Har ingen problemer med å betale for lisensen. Krinken leverer.
Abonnering er godt, enig, men: Hvordan kontrollere Nett-TV for alle husstandens mobile enheter? Melde dem opp med MAC-adresser?
Det holder med en ordning der man må logge seg på. Slik som med nettaviser.
Det er vell en slik ordning som har blitt foreslått av høyre tror jeg?
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Hadde gladelig betalt dobbelt hvis man på kjøpet fikk en garanti for at dagens regjering ikke føkker opp NRK. Blir de også reklame finansiert så mister vi det som er igjen av kvalitet på krinkastingsfronten. De har en redaksjonell tyngde og kreativitet som ingen andre har eller kommer til å få. Som det sies over her, det er programmer som alene er verdt lisensen. En av de aller beste kringkasterne i Europa.

Sånn for ordens skyld, jeg har kun TV på hytta.

Sånn, nå kan ARK gjengen komme med sitt.
Kunne ikke vært mer enig.
 
Topp Bunn