- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Jeg mener at det er på høy tid at vi avvikler lisenskontoret i Mo i Rana, og krever inn lisensen over skatteseddelen. Så kan de 60 der oppe finne på noe nyttig å gjøre.
Det vil jo ramme dem som ikke gidder å eie en TV, og hvorfor skal de betale for morroa. La dem som bruker tjenesten betale, som i dag.Jeg mener at det er på høy tid at vi avvikler lisenskontoret i Mo i Rana, og krever inn lisensen over skatteseddelen. Så kan de 60 der oppe finne på noe nyttig å gjøre.
- amen ;DDet vil jo ramme dem som ikke gidder å eie en TV, og hvorfor skal de betale for morroa. La dem som bruker tjenesten betale, som i dag.
TV er for dimlinger uansettEt håpløst foreldet konsept som kun er med på å holde befolkningen nede på et kontrollerbart intellektuelt nivå.
Jo mer tid et menneske bruker forran TVen jo mer uinteressant og enfoldig vil dette mennesket bli. Sånn helt generelt iallefall.
Uansett ikke noe for skatteseddelen. Burde heller blitt ytteligere avgiftsbelagt pga. mentale skadevirkninger.
Hvis NRK ble finansiert over skatteseddelen så ville du også betale for noe du "ikke bruker".Eneste vi bruker NRK til er BarneTV for de minste..
Og det er faktisk det eneste vi bruker NRK til.!
Hvorfor skal jeg betale NRK lissens for at ungene skal se på BarneTV.?
Vi er ikke de som ser mest på TV og ser vi på TV så er det stort sett Discovery det går i og nyheter på TV2 og noen få programmer på TV3..
Mest så brukes TV'n til DVD..
Det er rett å slett urettferdig at jeg skal betale dyre dommer for noe jeg ikke bruker..
Hvorfor skal jeg betale for de som er kronisk syk? Er det ikke mer rettferdig at alle må betale for egen helse? =)Dagens lisensordning fungerer helt utmerket. De som har TV betaler for NRK. Å innkreve denne avgiften av alle uavhengig om de har TV eller ikke vil være som å gi bilistene gratis bensin og kreve skatt av syklistene for morroa. De ville nok også finne dette en smule urettferdig.
Ja hvorfor heller ikke betale 100% i skatt og la en uavhengig kommite tildele deg de goder de mener du fortjener, og kanskje litt lommepenger hvis du er grei gutt til en CD eller 2.Hvorfor skal jeg betale for de som er kronisk syk? Er det ikke mer rettferdig at alle må betale for egen helse? =)
-k
Hvis det finnes en rute på selvangivelsen hvor vi som ikke har TV kan krysse av er det akkurat det samme om dette skjer på selvangivelsen eller om man ikke får giro i posten. Tviler på at det er mye å spare her uansett. Det kan da ikke være så voldsomt komplisert og ressurskrevende å sende ut en giro en gang eller to i året.De kan vel trygt sende ut nrk-lisens til alle i dette landet, om det virkelig finnes noen som ikke har TV regner jeg med at de gir beskjed i så fall. Alle som har kjøpt brukt TV slipper vel unna om de ikke selv gir beskjed. Men enig i at de kan ta dette over skatten, sparer nok inn endel på den måten. Så bør de øremerke pengene, som de også burde gjort med bilavgiften, nå ender vel den opp i statskassen og det brukes mye mindre på vei enn det som kommer inn.
Har du ikke fjernsyn??Hvis det finnes en rute på selvangivelsen hvor vi som ikke har TV kan krysse av er det akkurat det samme om dette skjer på selvangivelsen eller om man ikke får giro i posten. Tviler på at det er mye å spare her uansett. Det kan da ikke være så voldsomt komplisert og ressurskrevende å sende ut en giro en gang eller to i året.
De kan jo putte giroen i samme konvolutt som selvangivelsen hvis porto er den store utgiften. Eller sende E-giroer istedet.
Hvis de trenger 60 personer til dette i Mo i Rana må de vel leie inn konsulenter for å skifte en lyspære vil jeg tro.
Nei, har ikke hatt TV på flere år og trives godt med det. Hvis jeg vil se en film, serie eller dokumentar kjøper jeg den på DVD eller laster den ned fra nettet, og ser den på projektoren i stuen. Jeg vil velge hva jeg vil se og når.Har du ikke fjernsyn??
Tror ikke NRK streamer live på nettet annet enn enkelte program som fotballkamper og slikt, som man må betale for, og endel gamle programsnutter som de gjør tilgjengelig.Vel det blir vel uansett det samme så lenge du har PC, du kan jo se NRK over internett og...![]()
De kan vel trygt sende ut nrk-lisens til alle i dette landet,
Joika-kaker er no godt innimellom, sånn til påsketurmat, iallfall.Hvis NRK ble finansiert over skatteseddelen så ville du også betale for noe du "ikke bruker".
Jeg har møtt voksne mennesker som ble langtidssykemeldt og mente at det var fint at de "endelig fikk noe igjen fra samfunnet etter å ha betalt skatt i alle år". Jeg mener at det viser liten innsikt i hva ting egentlig koster.
Hvis man skal finregne på ting... Hvor mye får du igjen for støtten som blir gitt til reindriftseiere? Eller tunnellen i en eller annen vestlandsbygd?
-k
Har dei TV?Hva med de som er blinde da ? Hvorfor skal de betale da ?
jai hakke tv.Har dei TV?
Vi har da nok av paralleller:Å innkreve denne avgiften av alle uavhengig om de har TV eller ikke vil være som å gi bilistene gratis bensin og kreve skatt av syklistene for morroa. De ville nok også finne dette en smule urettferdig.
Vi betaler ikke for tyggegummi med mindre vi velger det selv, heller ikke en kinobillett eller en tur med bussen til Sulit Jelma. Det er dagrense for hva staten skal betale for oss.Vi har da nok av paralleller:
Vi betaler for skoler, selv om vi ikke går der selv eller har noen barn som går der.
Vi betaler for helsevesen, selv om vi er friske.
Vi betaler for veier, selv om vi ikke bruker dem.
......
Og så videre.
Det er mange grunner til dette:
Det er praktisk.
Det jevner seg ut over tid.
Det er solidarisk.
Millimeterrettferdighet koster mer enn det smaker.
Derfor er det bare en løsning..Men jeg mener altså at finansiering av NRK over skatteseddelen ville gi mer rettferdig finansiering enn dagens lisens, hvor 1 milliard unndras (i følge DN her om dagen), og store ressurser brukes på innkreving.
-k
Kanskje ikke en så dum tanke, sånn egentlig.?Skrekk og gru! Må vi altså bli avbrotne eitpar gongar i timen av fordummande innslag som er skrudd 9 dB høgre enn normalprogramma berre fordi de tullebukkane har eit prinsipp om å ikkje betale?
Ikkje tale om! Då sel eg før TVen.
Ja det er jo riktigt det du skriver men det er jo og folk som må betale for noe som de ikke bruker(ser på) og det er ikke riktigt.Dagens lisensordning fungerer helt utmerket. De som har TV betaler for NRK. Å innkreve denne avgiften av alle uavhengig om de har TV eller ikke vil være som å gi bilistene gratis bensin og kreve skatt av syklistene for morroa. De ville nok også finne dette en smule urettferdig.