NRK lisens, må man betale hvis...?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Var litt pes å bli kvitt lisensen for mine foreldre. De har vel betalt for galskapen i ørten år uten å hverken sett 1 sekund på NRK eller hørt på radio.

Dem sendte NRK et brev om få melde seg ut. Etter X antall måneder får dem brev tilbake om at de nå har fått tildelt et referansenummer og dem nå kan sende en søknad om å melde seg ut (som om de ikke hadde akkurat gjort det), ender med at jeg bruker dette referansenummeret og melder dem ut via nettsidene til NRK. Man får ingen kvittering på at søknaden er sendt, eller kopi av oppsigelsesgrunn på epost eller annet. Men etter X måneder fikk min far svar på epost at dem nå var meldt ut. I mellomtiden måtte vi selvsagt betale en halv årsavgift.

Det er slikt som dette som gjør at folk blir forbannet. Trenerer når dem kan.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Lisensavdelingen er så opptatt der de sitter i isbeltet i trygg forvissning om at intet menneske kan oppsøke dem. Kvittering? Selvsagt ikke! Sport, nei utvidet kultur, junior MGP og hundekjøring. Foppal og gullrekke. Konkurranser i sang, dans, skyting og med danbørge. Langrenn NM, nei VM , Hopp NM og VM, tour de ski, skiskyting, vedaften, reinaften, Tore på sporet, valgsendingene, sommerferie med repriser fra april til oktober. Også språket da. Redselsreise i dialekter som intet menneske som ikke stammer direkte fra Eirik Blodøks kan fatte. Sidemål og Bokmål var ikke nok. Vanskelig å ikke se nytten av barmhjertighetsdrap her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Klarer ikke hisse meg opp over lisensen lenger, selv om jeg definitivt ser poenget som trekkes fram om at det ikke er kult å betale for noe man ikke bruker. Men de få gangene jeg ser på tv er det utrolig deilig at det finnes kanaler som ikke sender ti minutter reklame midt i og mellom alle programmer hele tiden. Og hvis man klager over det som sendes på NRK, bør man sjekke kvaliteten på en del av det de kommersielle kanalene sender. Her snakker vi virkelig langt framskreden hjernepest.

 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
NRK-lisens kommer et stykke ned på lista over irritasjonsmomenter i Norge. Det er nok å nevne flyseteavgift og søpplesortering. Dette koster meg adskillig mer i året i tid og penger enn denne lisensen.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Helt konkret så har jeg en sekundærleilighet som junior skal bo i mens han studerer. Jeg betaler allerede lisens hjemme.
Fungerer det som en "hytte"?

BUMP
I prinsippet skal det nok betales lisens i dette tilfellet. Men hvis du eier leiligheten og TVen blir kjøpt i ditt navn, hvem skal da oppdage det?
 
U

utgatt60135

Gjest
Lisensavdelingen er så opptatt der de sitter i isbeltet i trygg forvissning om at intet menneske kan oppsøke dem. Kvittering? Selvsagt ikke! Sport, nei utvidet kultur, junior MGP og hundekjøring. Foppal og gullrekke. Konkurranser i sang, dans, skyting og med danbørge. Langrenn NM, nei VM , Hopp NM og VM, tour de ski, skiskyting, vedaften, reinaften, Tore på sporet, valgsendingene, sommerferie med repriser fra april til oktober. Også språket da. Redselsreise i dialekter som intet menneske som ikke stammer direkte fra Eirik Blodøks kan fatte. Sidemål og Bokmål var ikke nok. Vanskelig å ikke se nytten av barmhjertighetsdrap her.

Men storparten av det norske folk er uenig med deg da. Husk det. Når vi er ute å jobber er det faktisk veldig lite kritikk vi opplever fra folk, men heller veldig stor annerkjennelse. Selv synes jeg sporten bruker for mye penger, reinprosjektet var feilslått, nyhetsdekningen er til tider for voldsom og for spisset. For å ta noe. Ledelsen er lite populær innad og det med rette. Men man må bare ha forståelse for andres interesser og populære programmer selv om det ikke treffer en selv. Tilbudet er stort og mangfoldig. Og mange bra dokumentarer.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Der ligger problemet. Populære? Hvorfor i all verden skal de være populære? Småborgelig bløthet kan de holde seg for gode til. De trenger ikke folket da de ikke er reklamefinansiert. Hvor ble det av folkeopplysningen, Fjernsynsteateret? De komplekse musikk,-, kultur- og/eller samfunnsprogrammene? De smale kulturprogrammene? De klassiske konsertene? Jazzkonsertene? De seriøse nyhetene? Kåseriene?

Neida, det er selvgod folkelighet som man ikke trenger å lisensfinansiere de serverer. Borte er ønsket og tanken om å skape økt dannelse, ja, utdannelse av og for et et folk som sårt trenger det, da det ikke vet sitt eget beste, i sin barnaktige søken etter enkelhet.
 
Sist redigert:

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Der ligger problemet. Populære? Hvorfor i all verden skal de være populære? Småborgelig bløthet kan de holde seg for gode til. De trenger ikke folket da de ikke er reklamefinansiert. Hvor ble det av folkeopplysningen, Fjernsynsteateret? De komplekse musikk,-, kultur- og/eller samfunnsprogrammene? De smale kulturprogrammene? De klassiske konsertene? Jazzkonsertene? De seriøse nyhetene? Kåseriene?

Neida, det er selvgod folkelighet som man ikke trenger å reklamefinansiere de serverer. Borte er ønsket og tanken om å skape økt dannelse, ja, utdannelse av og for et et folk som sårt trenger det, da det ikke vet sitt eget beste, i sin barnaktige søken etter enkelhet.
I utgangspunktet enig, men hva er alternativet? Abbonerer man på en såkalt folkepakke består jo halvparten av teksten i programoversikten for de andre kanalene av frasen "Am. serie (R)"
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Får vi se da hvor enkelt dette er.
Har pdd ingen TVer med dekodere. Alt av fiber tv bokser er sagt opp og sendt tilbake ogdå parabol boksen er sendt tilbake.

Sendte nettopp inn skjemaet.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Får vi se da hvor enkelt dette er.
Har pdd ingen TVer med dekodere. Alt av fiber tv bokser er sagt opp og sendt tilbake ogdå parabol boksen er sendt tilbake.

Sendte nettopp inn skjemaet.
Levert inn PC'n og radio'n og ? Ikke det et det er et krav for å kunne si opp lisensen men det er en del av det vi andre betaler for at du fortsatt har tilgang til...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.534
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
NRK1, 2 og 3 har et vell av interessante programmer, smalsporet, bredt, kulturelt og generelt. Var f.eks. et flott program om byggingen av en nydelig treskute på NRK1 i går, en kunstart og et håndtverk som fortjener oppmerksomhet og kontinuitet men som har liten verdi for reklametidkjøpere og andre kommersielle aktører.
Hovedscenen - et glimrende program som har lang fartstid og som for oss som er interessert i klassisk musikk nærmest er verdt lisensen alene. Så kommer alle de lune gode norskfokuserte programmene som er populære rundt omkring i landet; Ut i naturen, Norge rundt osv osv. TV nedslagsfeltet er NOE større enn Oslo/nære Østland, ikke så lett å gå på Cafe Latte-lig nede på hjørnet når en bor i i Rendalen eller på Rubbestadneset - og 80% av landets befolkning bor faktisk IKKE i Oslo og omegn.
Nyhetssendingene til NRK er grundige og fyldige og besitter et persongalleri som stort sett er meget dyktige. BarneTV er heller ikke dårlig og langt sunnere enn all Disneydriten som serveres andre steder.
BTW, gjorde et sveip fortløpende innom 25 tv-kanaler i går kveld, på 18 av de var det reklame da jeg var innom! 18 av 25.

Her er en liten liste over tv-programmer som går/har gått på diverse tv kanaler; trackrecorden til NRK er ikke snau akkurat.


https://no.wikipedia.org/wiki/Alfabetisk_liste_over_norske_TV-programmer


NRK er - i likhet med Vinmonopolet - et konsept som fungerer, er sundt og er med og demmer opp for enkelte ting ved de s.k. frie markedskreftene som ikke nødvendigvis alltid er det beste. Alt sett under ett.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Du forutsetter at man er interessert i hva de tilbyr. Det har seg nødvendigvis ikke slik at man er det. Folkelig underholdning blir ikke bedre ved at kanalen tilbyr programkatalogen som nedfryste rester med harsk bismak på nett til evig tid. Hvis de mener folket har interesse av det og er villige til å betale for det kan de gjerne gjøre det. La oss andre slippe. Det er i dag ingen forskjell på NRK og TV2. Radio er jo også vannet ut med evinnelige repriser og tomprat ispedd p4 musikk med svært få unntak.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
NRK1, 2 og 3 har et vell av interessante programmer, smalsporet, bredt, kulturelt og generelt. Var f.eks. et flott program om byggingen av en nydelig treskute på NRK1 i går, en kunstart og et håndtverk som fortjener oppmerksomhet og kontinuitet men som har liten verdi for reklametidkjøpere og andre kommersielle aktører.
Hovedscenen - et glimrende program som har lang fartstid og som for oss som er interessert i klassisk musikk nærmest er verdt lisensen alene. Så kommer alle de lune gode norskfokuserte programmene som er populære rundt omkring i landet; Ut i naturen, Norge rundt osv osv. TV nedslagsfeltet er NOE større enn Oslo/nære Østland, ikke så lett å gå på Cafe Latte-lig nede på hjørnet når en bor i i Rendalen eller på Rubbestadneset - og 80% av landets befolkning bor faktisk IKKE i Oslo og omegn.
Nyhetssendingene til NRK er grundige og fyldige og besitter et persongalleri som stort sett er meget dyktige. BarneTV er heller ikke dårlig og langt sunnere enn all Disneydriten som serveres andre steder.
BTW, gjorde et sveip fortløpende innom 25 tv-kanaler i går kveld, på 18 av de var det reklame da jeg var innom! 18 av 25.

Her er en liten liste over tv-programmer som går/har gått på diverse tv kanaler; trackrecorden til NRK er ikke snau akkurat.


https://no.wikipedia.org/wiki/Alfabetisk_liste_over_norske_TV-programmer


NRK er - i likhet med Vinmonopolet - et konsept som fungerer, er sundt og er med og demmer opp for enkelte ting ved de s.k. frie markedskreftene som ikke nødvendigvis alltid er det beste. Alt sett under ett.
Du om det- ikke enig! Hva Vinmonopolet har med saken å gjøre er jeg også usikker på. Hadde NRK hatt monopol hadde det kanskje fungert, men da hadde profilen vært tyngre og smalere. I dag er de totalt pinelig i sin folkelighet og jakt på seertall. Fjernsynets REMA1000.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke forskjell på NRK og TV2??? Det er da som natt og dag, - og TVN,TV3, TV5, TV6 osv er stort sett repriser på amerikanske serier av typen "hjernedød"...
Selvsagt er ikke NRK perfekt - det kan det vel egentlig ikke bli. Alt for mye fotball feks. P1 er fullstendig ubrukelig på søndags ettermiddag/ kveld.....
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Får vi se da hvor enkelt dette er.
Har pdd ingen TVer med dekodere. Alt av fiber tv bokser er sagt opp og sendt tilbake ogdå parabol boksen er sendt tilbake.

Sendte nettopp inn skjemaet.
Levert inn PC'n og radio'n og ? Ikke det et det er et krav for å kunne si opp lisensen men det er en del av det vi andre betaler for at du fortsatt har tilgang til...
Har ikke radio. Men har PC.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.534
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
Du om det- ikke enig! Hva Vinmonopolet har med saken å gjøre er jeg også usikker på. Hadde NRK hatt monopol hadde det kanskje fungert, men da hadde profilen vært tyngre og smalere. I dag er de totalt pinelig i sin folkelighet og jakt på seertall. Fjernsynets REMA1000.

Vel - deg om det også, men jeg kjenner ganske mange mennesker rundt om i Norge som faktisk LIKER og foretrekker NRK fremfor mye av det andre som tilbys. Hva meg personlig angår så er nok vi to ganske så uenige i det aller meste... og det er naturligvis helt i orden og som det skal være.

Vinmonopolet ble nevnt som en statlig drevet organisasjon som fungerer greit - i likhet med NRK.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.534
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
Påfallende mange "kultursnobber" og selvutnevnte livsnytere er kanskje ikke klar over at REMA 1000 og fotball faktisk interesserer og utgjør en viktig del av det reelle dagliglivet til en stor andel av folket. Jeg må vel innrømme at jeg sikkert hører til de to kategoriene nevnt innledningsvis, og at jeg ikke er fotballinteressert eller handler stort hos REMA men jeg kan fortsatt unne andre det de vil ha, og jeg kan uansett plukke godbitene fra det som ikke er mine primære interesser.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Så fint. Da er vi enig om det. De som er fornøyd må gjerne betale. Dette er ikke infrastruktur, utdanning eller helse. Ei heller smal kultur. Det er folkelig underholdning. De som er interessert betaler. Akkurat som jeg betaler selv hvis jeg velger HBO eller Sirkus Merano.

En bevilgning over statsbudsjettet kan være løsningen. Tidene har endret seg, men en statskanal skal ikke bruke store summer på internasjonal sport og spel. Holder de seg til kjerneoppgavene kan de klare seg med langt mindre enn de missbruker i dag. En kanal. Ikke tre.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Påfallende mange "kultursnobber" og selvutnevnte livsnytere er kanskje ikke klar over at REMA 1000 og fotball faktisk interesserer og utgjør en viktig del av det reelle dagliglivet til en stor andel av folket. Jeg må vel innrømme at jeg sikkert hører til de to kategoriene nevnt innledningsvis, og at jeg ikke er fotballinteressert eller handler stort hos REMA men jeg kan fortsatt unne andre det de vil ha, og jeg kan uansett plukke godbitene fra det som ikke er mine primære interesser.
Sport er i andre kanaler.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.534
Antall liker
102.870
Torget vurderinger
23
Riktig, og da fylt med reklame og dritt. Og som regel fritt for mengdeidrettsinnslag som interesserer og angår folk rundt omkring i Norge.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Jesg er fullstendig klar over at mange liker fortball, men personlig er jeg ikke overvettes interessert i emnet, - men hva gjør jeg? Jo- jeg slår selvsagt over på en annen NRK-kanal.... Likevel er det sikkert mya man kan klage på også ved NRK, men til lags åt alle kan ingen gjæra, - noe som faktisk er litt av hensikten med NRK;- bredden i programinnhold. Selv om jeg irritererr meg over stadig flere programmer hvis fokus stort sett er programlederne, så er ikke konkurrentene noe alternativ. Ikke er jeg spesielt interessert i endeløse TV-serier uten logisk innhold heller, så da så.... :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Det har du rett - og da bestemmer vi sjøl programinnholdet... hverken VG-lista eller A-lista er i mine hyller... :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Du forutsetter at man er interessert i hva de tilbyr. Det har seg nødvendigvis ikke slik at man er det. Folkelig underholdning blir ikke bedre ved at kanalen tilbyr programkatalogen som nedfryste rester med harsk bismak på nett til evig tid. Hvis de mener folket har interesse av det og er villige til å betale for det kan de gjerne gjøre det. La oss andre slippe. Det er i dag ingen forskjell på NRK og TV2. Radio er jo også vannet ut med evinnelige repriser og tomprat ispedd p4 musikk med svært få unntak.
Tilbudet er såpass stort og bredt at det burde finnes noe bra for enhver. I dag har man jo alt tilgjengelig uavhengig av realtime også. Om man ikke liker de "folkekjære" programmene så er det jo bare å se på noe annet i stedet for å ergre seg over det. Jeg er ikke så glade i dem selv, men vi er jo forskjellige. Så er så klart enig i at alle som ikke vil se på NRK skal får kunne det uten unødvendig klunder. At det ikke er forskjell på TV2 og NRK er jeg sterkt uenig i og det viser vel at du ser lite på dem, hehe.
 
U

utgatt60135

Gjest
Selv om jeg irritererr meg over stadig flere programmer hvis fokus stort sett er programlederne, så er ikke konkurrentene noe alternativ.
Der er andre kanaler mye verre. Bare tenk på senkveldgutta som fortsatt holder på. Det er helt ille nå om dagen hvor alle mer eller mindre humorprogram inviterer andre kjendiser fra andre programmer. De går på rundgang. Da blir man fort lei av dem.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
. Ei heller smal kultur. Det er folkelig underholdning. En kanal. Ikke tre.
Det er mye smal kultur på NRK. Og flere en én kanal forsterker smal kultur og egen barnekanal er bra.
Smal kultur sendes på latterlige tidspunkt og egen barnekanal med fjas og mas er unødvendig. Nei NRK har mye å lære av svenskene. SVT1 og SVT2 er totalt overlegne NRK. Det har de alltid vært.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hvis de sendes på "feil" tidspunkt, ta de opp å se de når du vil. Ikke vanskelig i det hele tatt.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg tilhører kategorien som synes NRK burde hatt mer "smalt" innhold. Hvorfor kan ikke NRK ha et journalistisk TV-program? Med all den kompetansen som sitter på radiosiden, så burde det være en smal sak. Alle musikkprogram som sendes er konkurransepreget, og har meget lavt kunstnerisk nivå. Unntaket er noen program kjøpt inn fra BBC og SVT, men det er ikke mange sportskroner som trengs omdisponert for å lage et bra musikkprogram.

Det virker som om dilemmaet er at NRK tror de må være folkelige for å legitimere lisensen. Hvis profilen blir smalere, med mindre program for massene, så vil jo legitimeringen av lisensfinansiering forringes. Jeg ser den. Men hva med å gi F. i massene, finansier over skatteseddelen og gi oss mer kvalitet!

Uansett betaler jeg lisensen, og synes jeg får ok valuta for pengene. Kidsa får greit barne-tv, jeg får gode programmer på P2 og P13, og arkivet på nett-TV brukes jevnlig.

Edit: Og ikke glem Skam! Første norske drama noen sinne med troverdige karakterer.
 
Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
NRK har for mye penger, når de kan tillate seg å sløse ved å overføre flere av vinterens mange hopprenn på radio! :mad:
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.105
Antall liker
32.536
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ehh, skihopping er jo i dag blitt bedre på radio enn TV. Å se på de anorektiske guttungene og vindmålerne gir meg ikke så mye, faktisk er det iblant best bilder på radioen.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Du om det- ikke enig! Hva Vinmonopolet har med saken å gjøre er jeg også usikker på. Hadde NRK hatt monopol hadde det kanskje fungert, men da hadde profilen vært tyngre og smalere. I dag er de totalt pinelig i sin folkelighet og jakt på seertall. Fjernsynets REMA1000.

Vel - deg om det også, men jeg kjenner ganske mange mennesker rundt om i Norge som faktisk LIKER og foretrekker NRK fremfor mye av det andre som tilbys. Hva meg personlig angår så er nok vi to ganske så uenige i det aller meste... og det er naturligvis helt i orden og som det skal være.

Vinmonopolet ble nevnt som en statlig drevet organisasjon som fungerer greit - i likhet med NRK.
Vinmonopolet og NRK er statlig drevet og begge fungerer?

Tja.
Jeg hverken drikker eller ser på NRK.
Men jeg slipper å betale en fast sum for alkoholen.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.721
Torget vurderinger
96
Lisensavdelingen er så opptatt der de sitter i isbeltet i trygg forvissning om at intet menneske kan oppsøke dem. Kvittering? Selvsagt ikke! Sport, nei utvidet kultur, junior MGP og hundekjøring. Foppal og gullrekke. Konkurranser i sang, dans, skyting og med danbørge. Langrenn NM, nei VM , Hopp NM og VM, tour de ski, skiskyting, vedaften, reinaften, Tore på sporet, valgsendingene, sommerferie med repriser fra april til oktober. Også språket da. Redselsreise i dialekter som intet menneske som ikke stammer direkte fra Eirik Blodøks kan fatte. Sidemål og Bokmål var ikke nok. Vanskelig å ikke se nytten av barmhjertighetsdrap her.
Men så grav deg ned i svartmetallen din et sted sola aldri skinner da, og forbli bleik, bister og sarkastisk. Å snakke sånn drit om så mye som normale og oppegående folk er opptatt av, er nedrig.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Lisensavdelingen er så opptatt der de sitter i isbeltet i trygg forvissning om at intet menneske kan oppsøke dem. Kvittering? Selvsagt ikke! Sport, nei utvidet kultur, junior MGP og hundekjøring. Foppal og gullrekke. Konkurranser i sang, dans, skyting og med danbørge. Langrenn NM, nei VM , Hopp NM og VM, tour de ski, skiskyting, vedaften, reinaften, Tore på sporet, valgsendingene, sommerferie med repriser fra april til oktober. Også språket da. Redselsreise i dialekter som intet menneske som ikke stammer direkte fra Eirik Blodøks kan fatte. Sidemål og Bokmål var ikke nok. Vanskelig å ikke se nytten av barmhjertighetsdrap her.
Men så grav deg ned i svartmetallen din et sted sola aldri skinner da, og forbli bleik, bister og sarkastisk. Å snakke sånn drit om så mye som normale og oppegående folk er opptatt av, er nedrig.
Det må jo være lov å skrive hva han føler om NRK. Uten å bli angrepet for det.
Det er sikkert like mange som er negative til NRK som er positive.
Selv skulle jeg ha kuttet ut all TV abonnement hadde det ikke vært for barna.
Og de også blir mer og mer lei.
Dette med faste oppsatte programmer med eller uten reklame begynner å bli avleggs.
Folk vil bestemme hva dem vil se når de vil.
Og bli diktert av en død gjenstand og ta opp ting på hardisk er rett og slett en tungvint plattform.
Dette gjelder ikke bare NRK men alle kanaler.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er svært mange mennesker som ikke kan eller vil bruke dagens mediamangfold, og er fullstendig avhengige av vanlig TV. NRK har også er definitivt beredskapsaspekt som vi faktisk ikke skal overse. Tror ikke HBO vil bry seg særlig om lokale store eller små katastrofer i Norge. At noen velger å ikke bry seg om sport ( er sjøl noe tvilende til tider), breddekultur istedet for spisset smalkultur. osv, får nå så være. Til lags åt alle kan ingen gjæra. Nå er det vel også mer eller mindre vedtatt at lisensen skal over i skattesystemet, men ikke helt når, - det kommer. Kanskje det også er et mer riktig system enn å telle hvor mange og hvorhen enkelte har TVer.
Da blir det selvfølgelig skrik og jammer fra de som hevder at de ikke ser på TV, - jeg har betalt "sykeskatt" i 40 år også uten å ha vært alvorlig sjuk også... ( knock on wood).... De fleste som har oppholdt seg i utlandet over litt tid er stort sett enige i at det er en form for TV vi definitivt ikke vil ha, - og ikke "Trump-care" heller...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Eneste vi konsumerer av NRK er barneprogrammer for ungene og de holder en kvalitet skyhøyt over alt annet innen sjangeren. Det har vært er stort satsingsområde for NRK og der har de levert så det holder.

Jeg er delvis enig med Opera i at NRK tidvis har beveget seg langt bort fra almennkringkastereollen, men samtidig må de kanskje sende en (stor) mengde brød og sirkus for å bli aksepterte. I utgangspunktet er der noget underlig at de bruker Veldig Store Penger på rettigheter til sportsarrangementer som uansett vil bli sendt på TV. Nyheter på TV sluttet jeg med for årevis siden - det er ikke noe man blir klokere av akkurat.
 
U

utgatt60135

Gjest
. Ei heller smal kultur. Det er folkelig underholdning. En kanal. Ikke tre.
Det er mye smal kultur på NRK. Og flere en én kanal forsterker smal kultur og egen barnekanal er bra.
Smal kultur sendes på latterlige tidspunkt og egen barnekanal med fjas og mas er unødvendig. Nei NRK har mye å lære av svenskene. SVT1 og SVT2 er totalt overlegne NRK. Det har de alltid vært.
Er SVT overlegne NRK? Det var nytt for meg. Aldri hørt det før, men har ikke deres kanaler hjemme. Du kan se programmer når du vil og å disse barna er unødvendig, Opeth.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg jobbet i Vinmonopolet da det var ett stort selskap, alt samlet, butikker og produksjon pluss distribusjon (M.a.o. før 1994). Ca. 1700 ansatte. Jeg har skrevet det tidligere, men monopoler råtner på rot. Det er sløsing i ett sett. Og jeg har sett det med egne øyne.

Eksempel: Man budsjetterer ut fra hvor mye kostnader man har, og går ikke inntekter og kostnader i hop, så legger man på prisen og går med overskudd. Man har jo monopol og ingen konkurrenter. Fyttegrisen at noen forsvarer slikt.

Vinmonopolet, og da er det snakk om dagens butikk-kjede, er i dag det minst kostnadseffektive vin-/brennevinsselskapet (som retailer) i verden (!). Det finnes andre monopoler, men de drives effektivt. Sjekk Canada og deres modell.

NRK er i samme situasjon som alle andre monopoler. EN stor forskjell: NRK får overført penger, det gjør ikke eksempelvis Vinmonopolet, så ingen har det bedre enn NRK og Eriksen. Om NRK snekrer bra programmer eller dritt får enhver diskutere. NRK har uansett en fordel. Foreløpig.

Sluttkonklusjon:

1. Monopoler er noe dritt. Husk: de siste direktørene i Vinmonopolet måtte trekke seg p.g.a. korrupsjonsanklager.

2. Folk som jobber i monopoler tjener for mye, både i NRK og Vinmonopolet. Styret i disse bedriftene gjør intet annet enn å beskytte seg og administrasjonen for ikke å gjøre noe galt.

3. Det å kutte kostnader får styreledere og adm.dir. til å gjemme seg i disse selskapene. Det er ikke i deres interesse og ubehagelig. Ikke er de aksjonærer heller, naturlig nok.

Nei, fuck Vinmonopolet og NRK. At "folket" heier på disse selskapene er merkelig. De "spiser" opp pengene våre. Det eneste som nytter er konkurranse, i en eller annen form.

Det går an å selge sterkere varer enn 4,7 vol.% i butikker uten at folk går bananas, og det finnes mye bra på TV som ikke er produsert av NRK. Kikk litt ut av dette landet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
NRK-lisens er glimrende. De som har fjernsyn betaler for underholdningen sin. De som ikke bruker seg av det blir heller ikke belastet. NRK på nettet bør få en pålogging koblet til lisensen. Å innføre tvungen husstandslisens via skatteinnkrevingen er noe kleptokratisk svineri uten like. Hvis dette skulle bli gjennomført vil jeg bli en sterk tilhenger av å selge hele fjernsynsavdelingen til private.
 
Topp Bunn