NRK klassisk: Blindebukk

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
NRK klassisk/P2: Blindebukk

Anbefaler folket å slå på radioen nå.
"Blindebukk" tar idag for seg innspillinger av La Boheme, og jeg hører allerede at denne blir interessant.
Bleken er god, han, selv om han er litt gammel-musikk-purist. Og intelligente gjester.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sitter og hører på selv også. Jeg klarer sjelden å se eye-to-eye med Nina Krohn, dette er intet unntak; men enig med de som mener at ting er litt "pudding" og sløvt i mange innspillinger. Historiske innspillinger ble nevnt, deriblant Toscanini fra 1949, jeg er blant de som synes det er virkelig moro å se utviklingen i trender gjennom innspillingshistorien. Det er mange gode argumenter for å studere historiske innspillinger :)

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Sitter og hører på selv også. Jeg klarer sjelden å se eye-to-eye med Nina Krohn, dette er intet unntak; men enig med de som mener at ting er litt "pudding" og sløvt i mange innspillinger. Historiske innspillinger ble nevnt, deriblant Toscanini fra 1949, jeg er blant de som synes det er virkelig moro å se utviklingen i trender gjennom innspillingshistorien. Det er mange gode argumenter for å studere historiske innspillinger :)

Mvh Vidar P
Krohn tar vi bare med på kjøpet, de andre har noe å komme med syns jeg.
Utviklingen i trender gejnnom innspillingshistorien: nettopp det som fanget meg i begynnelsen her.
Og jeg var ikke i tvil om hvem som synger Rodolfo i nr.1 og nr.2

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har vel også mening om 1 og 2, ja. Alagna røyk ut.. Og der røyk bæskede favoritten min med Björling ut. På terningkast! Pføi!

B

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Skjønte ikke den der jeg. Var det De Los Angeles som ødela i tilløpet, eller finnes det voksne folk som ikke liker Bjørlings Rodolfo?
Da må jeg nok fram med Beecham-LPen igjen i kveld

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nr.2 (Pavarotti/Freni/Karajan) og nr.4 (Berganza/Tebaldi/Serafin) sto igjen til slutt, tilfeldigvis helt i overensstemmelse med mine preferanser (har begge og mange til) faktisk. Veldig bra. Vel, jeg vet ikke hvilken av de to jeg velger totalt sett... jo, jeg velger begge, de er jo kjempegode begge to. Så noe rett gjorde da visst dette panelet, heiv ut spjåkene og satt igjen med de store innspillingene (blant de man hadde å velge i) :)

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Da må jeg ut og handle igjen. Pavarotti ? ja bevares, men jeg likte veldig godt orkesterbehandlingen her.
Boheme-jakt (bl.a.) i morgen, altså.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spjåkene, Vidar? ;)
Enig med dem i å hive ut Alagna, men å skille mellom Björling, Pavarotti og Bergonzi i dette... Var kanskje mest rettferdig å bruke terningen, slik at det var helt tilfeldig at Beecham røyk ut.
Ga forhåpentligvis mange en liten aha-opplevelse til Bergonzis fordel. Han lever visst fortsatt.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Spjåkene, Vidar?  ;)
Enig med dem i å hive ut Alagna, men å skille mellom Björling, Pavarotti og Bergonzi i dette... Var kanskje mest rettferdig å bruke terningen, slik at det var helt tilfeldig at Beecham røyk ut.
Ga forhåpentligvis mange en liten aha-opplevelse til Bergonzis fordel. Han lever visst fortsatt.

Bernt K
Tenkte vel mest på denne Villa... et-eller-annet :)

Ikke for det; jeg er ikke noen stor fan av Bjørling heller jeg da. Var ikke han en spjåke også i sin tid da? Kjenner ham ikke godt nok til å mene så mye forresten. Men jeg er jo rar :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pokker, var det Villazon? Jaja, lettglemt var det. :)

Bernt K

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjentar meg selv, nå i riktig tråd:

Blindebukk går på NRK Klassisk nå, et av mine favorittprogram, tar for seg 6 innspillinger av Mozart symfoni nr.40, K550.

Interessant å høre de forskjellige deltakernes perspektiv på musikken, Halfdan Bleken inkludert.

Er det bare meg som syntes versjon 2 var hørverdig?
ed: Jeg tippet Böhm, og de måtte selvfølgelig stemme ham ut. Skam.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ah, jeg glemmer jo helt at dette også går på P2. Så hvorfor sitter jeg da og knotter på DAB-radio?
Rask manøver til de øvre gemakker, og resten nytes på FM-radio, rør og elektrostater. Måtte bare skryte litt, dette er fryd, med Quad all the way.

Nå, versjon 6 av K550 er fin i andante-satsen, forresten. Placebo kanskje...

Topp Bunn