NRK 1 Kl. 00.05 Lou Reed - Mannen og myten

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ja så sendeplan tenkte jeg skulle poste dette jeg også, beat me to it :) Tror jammen jeg synder å kobler tv'n til anlegget idag.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Lou Reed med hockeysveis, hvor dypt kan et menneske synke? ;) ;D ::)
Det var interessant å høre Bob Ludwig snakke om hvor bevisst Lou Reed var med produksjonen og lydbilde av platene sine. 8)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Det var interessant å høre Bob Ludwig snakke om hvor bevisst Lou Reed var med produksjonen og lydbilde av platene sine. 8)
De nevnte faktorer kan umulig ha blitt tatt hensyn til på innspillingenne med VU ihvertfall?

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
De nevnte faktorer kan umulig ha blitt tatt hensyn til på innspillingene med VU ihvertfall?
Bob Ludwig refererte nok til soloplatene og ikke til VU. At Lou Reed har et bevisst forhold til produksjon og lydbilde, trenger nødvendigvis ikke å bety at han er på jakt etter den perfekte lyd. Det kan like gjerne forstås slik at han ikke overlater alt arbeid til produsenter og teknikkere, men at han aktivt deltar i produksjonen og miksingen av platene, og at han vet hva han vil ha.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Til de som leser denne tråden og ikke har noe særlig av LR:

Prøv 'The blue mask' , en god plate og jeg synes den har bra lyd også.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.915
Torget vurderinger
4
"Rock'n Roll Animal" & "Transformer"

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
eller:

Coney Island Baby (en av mine favoritter)
Denne har visstnok kommet i en ny utgave i år, med 6 bonustracks. Lou Reed overvar (overvåket) remasteringen.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Har bare en samlesak, men fikk sansen etter programmet. Får jakte på "the blue mask" eller noe..

B

Back_Door

Gjest
De beste platene til Lou Reed var med bassisten Fernando Saunders. Han har en helt egen måte å spille på. Dette kan også oppleves i det tidligere bandet Jan Hammer Group.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Transformer, Berlin, New York, Rock 'n' Roll Animal: Uunnværlige klassikere alle sammen.
Magic and Loss er også meget bra..

Løp og kjøp!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.284
Torget vurderinger
2
New York er en veldig bra plate. En av hans beste.
Lou Reed liker forøvrig Klipsch. Så mannen har god smak.

P

Parelius

Gjest
og "sally can't dance" !
Oh yeah! Minnes ennå første gang jeg hørte N. Y. Stars, der oppe i Heggelia, kledd i kongens grønt.

Det jeg skulle ønske var at vi fikk noen gode nytgivelser av disse gamle. Har vært borti SV sin versjon av Transformer, men den var håpløs i lyden. Rask, rett og slett. Så, er det noen som vet om godtlydende nyugivelser av disse gamle, fra Mr. Lou?

Tillegg: Jeg snakker her om VINYL (selvfølgelig).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har faktisk autografen til Lou Reed (skryt,skryt 8))

mvh. s,

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Oh yeah! Minnes ennå første gang jeg hørte N. Y. Stars, der oppe i Heggelia, kledd i kongens grønt.

Det jeg skulle ønske var at vi fikk noen gode nytgivelser av disse gamle. Har vært borti SV sin versjon av Transformer, men den var håpløs i lyden. Rask, rett og slett. Så, er det noen som vet om godtlydende nyugivelser av disse gamle, fra Mr. Lou?

Tillegg: Jeg snakker her om VINYL (selvfølgelig).
Har en dobbel-LP fra tysk RCA som heter noe så teit som Rock-Galaxy. Kom ut i 1980. Den innholder Transformer og Berlin. Begge har super lyd og fine pressinger og av det jeg har hørt av Lou Reed er dette skivene jeg liker best.
M.a.o. Parelius, jeg vet ikke om noen gode nypressinger, men finner du noen gamle i god stand så er nok det tingen.
Ellers er jeg enig i at SV ikke nødvendigvis har spesielt god lyd på skivene. Tviler på at det er 1. generasjons taper på alle utgivelsene deres.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hørte gjennom Magic and Loss. Noen år siden sist. Bra skive med brukbar lyd, men skulle vært fordelt på 4 LP-sider istedet for 2.
Her er over 1 time presset inn på en LP og det er 20 minutter for mye. Lavt nivå medfører dårlig S/N forhold og plata ville hatt mye mer dynamikk hvis den var delt på flere sider og kuttet kraftigere....
Litt synd, CD-faenskapet har skylda.

P

Parelius

Gjest
Har en dobbel-LP fra tysk RCA som heter noe så teit som Rock-Galaxy. Kom ut i 1980. Den innholder Transformer og Berlin. Begge har super lyd og fine pressinger og av det jeg har hørt av Lou Reed er dette skivene jeg liker best.
Takker for den. Nå har jeg en fin japansk pressing av Berlin, men Transformer er bare blitt utslitt (den har levd med meg før jeg egentlig begynte med den finere behandling av plater, altså fra den tid det var "forbruksvare". Men den danket fremdeles SV sin versjon til skammekroken). Ser jo at det er en del ute på eBay, og prisene på Mr. Lou er ikke så ille. Det er vel håp. Men skal holde et lite utkikk etter Rock-Galaxy.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.678
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Fant ingen tråd som passet helt, men kanskje flere synes det er interessant å lese hva Knut Schreiner skriver om Reed.(?)
www.dagbladet.no/2013/10/30/kultur/musikk/ideer/meninger/lou_reed

Topp Bunn