Nr2-anlegg med NAD?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Hei, godtfolk. Har liggende en gammel NAD C340 som jeg leker med tanken å matche med et par rimelige stativhøyttalere (gjerne brukte) og plassere i et fremtidig gutterom i kjelleren. Rommet er rektangulært, på ca 12-15 kv.m. vil jeg tro. Det er grei ståhøyde i rommet. Det er ikke akkurat High fidelity jeg er ute etter, og forventer ikke allverdens oppløsning, men likevel godlyd, trøkk og moro når go`anlegget ikke kan brukes når fruen har tv-seanser i stuen.

Har alltid vært fascinert av Klipsch og dens rocka sound, men hvordan vil dette låte sammen med NAD?? Er også blitt mer nysgjerrig på den "britiske monitorlyden", gjerne i retning av LS3/5a, men gir det noe særlig mening å bruke dette med denne gamle NAD`en. Den er relativt strømsterk, men jeg merker dens klare begrensninger i gjengivelsen når jeg spiller høyt. Høyttalerne den spiller med - og kilden - er jo også en viktig her.
Hva kilde blir er fortsatt i det blå, men budsjettet kommer til å bli stramt.

NAD har vel ikke akkurat den høyeste stjerne her på forumet, men hvis noen har noen tips og kommentarer å komme med er jeg takknemlig :)

T

Thomas1

Gjest
DALI Royal Menuet MKII er nok det du er på utkikk etter. Det ligger en til 2500 på bruktbørsen. Denne blir ofte sammenlignet med LS3/5a fra Rogers. Sammen med en rimelig, men god kilde fra Marantz eller cambridge blir det nok god-lyd.

O

OldBoy

Gjest
Når det gjelder budsjettanlegg, tror jeg NAD har en helt allright stjerne her på HFS. Hvem har ikke eid, eller kjenner noen som har eid, NAD-utstyr?

Thomas1's forslag om DALI, synes jeg kan være greit nok. Jeg har ikke hørt den nevnte Royal Menuet MkII, men andre DALI stativhøytalere tror jeg også kan fungere bra. Får du lurt inn en liten sub, kan det faktisk bli såpass hyggelig der nede i kjelleren, at du kan la kona overta hele TV-stua.

I årenes løp har jeg også hørt diverse NAD-B&W-kombinasjoner på Hi-Fi-Klubben, og heller ikke det er å forakte. Det spørs hva du liker. Jo...Det kan nok bli riktig hyggelig der nede i kjelleren din.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Har et tilsvarende prosjekt gående der jeg skal ha litt lyd i kjelleren/hobbyrommet vha. komponenter som er til overs.
Har en gammel EC AW75 stående som skal gjøre forsterkerjobben, og en squeezebox som kilde slik at jeg har tilgang til hele musikksamlingen.
Broderen har et par Celestion 3 stående ubrukt som jeg skal låne.
Tror dette skulle blir bra.
C3'ern fikk mye skryt i sin tid:
When the Celestion 3 was launched in 1989 it set new performance standards for low-cost hi-fi loudspeakers. One of the first of the genre to incorporate a metal dome tweeter, the Celestion 3 was highly acclaimed by both public and critics. The Mark II model was awarded ‘1994/95 European Loudspeaker of the Year’ by the European Imaging and Sound Association.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
@Thomas1: de så riktig så fine ut de Menuet`ene, og et veldig godt tips ser det ut til, etter å ha lest litt om de.
OldBoy: jeg får passe litt på at jeg ikke blir værende for lenge i kjelleren, ellers får jeg vel beskjed om å ha soverommet der også ;D Når det gjelder Dali (Ikon) og B&W (805s) har jeg opplevd diskanten som litt hard, men det kan jo ha vært uheldig match.
Veggen: Celestion kan jeg jo undersøke litt mer om.

O

OldBoy

Gjest
Celestion er bra, de. Jeg har faktisk hatt Celestion selv en periode, Celestion 7. Når de ikke ble brukt på arbeidsrommet mitt, fungerte de som vikarhøyttalere hver gang barna byttet, eller noen i familien plutselig sto i beit. Jeg kjøpte dem rundt 1995, og spilte helt akseptabelt med noe gammel Denon-elektronikk. Nå er det en ung nevø som har "lånt" disse mens han studerer, men man vet jo aldri....Kanskje kommer de helskinnet tilbake? I så fall "har" jeg dem fortsatt. Slike gamle "godbiter" får du rett som det er tak i for under en håndfull hundrelapper. Mye godlyd for pengene, men som regel ser de ikke ut.

Nå vil ikke jeg nødvendigvis anbefale atonal å kjøpe akkurat Celestion, poenget mitt er vel heller at når man setter sammen et slikt anlegg nr. 2 av mer eller mindre sammenraskede greier, kan veldig mye gjøre nytten. Litt matching kan man sikkert få til også i atonals tilfelle, men med utgangspunkt i forsterkeren, ville ikke jeg brukt altfor mye ressurser og penger. Dette er og blir budsjettklasse, uten high-end-lyd, men med potensial i seg til mye musikkglede. I mitt arbeidsrom er det faktisk en gammel og utrolig stygg sub som jeg kjøpte for godt under 1000 kroner brukt, som har utgjørt den største løftet i retning av overraskende god lyd fra et anlegg som egentlig burde ha stått på loftet.

ohorne

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
11
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke hørt c340 forsterkeren, men på generelt grunnlag kan jeg si at jeg har prøvd en del heldige kombinasjoner av nad forsterkere og kef høyttalere (q serien). Har nå sist kjørt noen små gulvstående q35.2 ( http://www.kef.com/history/1990_2/q_series/Q35point2.asp ) på min lille,gode og gamle nad 302 med forbløffende resultat i et rom på ca 3 x 4,5 meter. Cd-spiller er en marantz cd67 mkII. Q35.2 er små 2-veis gulvstående med bassporten foran, så de er fine selv om rommet ikke er så stort

Hadde jeg vært deg tror jeg kanskje jeg hadde vurdert disse: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,10033.0.html Har sett de har vært til salgs en stund for 2000 uten å ha blitt solgt, og selgeren vil bli kvitt de, så jeg tenker du kan få de under den prisen...

Hvis du syns det blir for stort i rommet ditt, så kan du prøve noe mindre fra q-serien til kef. Enten den mindre og nyere gulvstående q3 ( http://www.kef.com/history/2000/q/qseries3.asp ) som vel blir noe tilsvarende mine q35.2, eller stativhøyttaleren q1 ( http://www.kef.com/history/2000/q/qseries1.asp )

Anbefaler deg ihvertfall å prøve naden din i kombo med noe passende fra kef sin q-serie, enten nytt eller gammelt.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Takk til ohorne og marsboer. ohorne: KEF har jeg hørt positive ting om, men har dessverre veldig lite erfaring med. NAD og KEF som kombo er notert. Jeg får se med tiden hva som passer rommet best, men på mindre rom har jeg en preferanse for stativht. Men det er klart at dine erfaringer teller med her mht. Q35.2. Pene er de også. Det virker jo lovende ut fra denne beskrivelsen:
"This is more than just a speaker - it has soul." :)

http://www.kef.com/history/1990_2/q_series/Q35point2.asp

(Den linken som du la ved fungerer forresten ikke lenger).

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ville sett etter AE 100 eller den større gulvstående AE109 jeg. glimrende ht på alle måter til prisen. Eller kansje en Audio Note Ax-1 ?

Mvh....

ohorne

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
11
Torget vurderinger
6

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Forslagene bare strømmer på, flotte greier :) Nå gjenstår det bare å få ryddet dette kjellerrommet og begynne å planlegge oppsett. Ikke så lett å kvitte seg med gamle kjære ting, uansett hvor ubrukelige de er i dag.

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Jeg har levd med mye NAD opp gjennom årene, dette er mine erfaringer med hva som fungerer godt med NAD 20, 40, og 50 wattere: B&W DM-12, B&W Matrix, Rogers LS3/5a, Snell K, Mission 700 (den gamle, ganske store med blank polypropylen bass), Patos B-400, Carlsson / Sonab, ja det er hva jeg husker i farten..

Trykkammerhøyttalere synes jeg fungerer bedre enn bassrefleks, da NAD har ganske bra bassgjengivelse, men mangler litt av kontrollen med bassmembranet. Ellers har mye av de mindre NAD forsterkerne en ganske stor varm mellomtone og diskantgjengivelse, og samtidig bra tredimensjonalitet, en inkluderende og tilgivende gjengivelse som i kombinasjon med egenskapen til å drive vanskelige høyttalerlaster gir et glimt av hi-end til ittno pæng.. Opplevd effekt i forhold til krone betalt er nok NAD verdensmester i. D e sekkert dæffer dæm e så populær da vettu...

Personlig har jeg tenkt å "rive meg løs" fra NAD og gå for mer transparent lyd, med høyere oppløsning, uten å gå opp i pris, men det vil bety mindre krefter, og mindre evne til å drive alle mulige høyttalere.

Topp Bunn