NOS Dac TDA1543

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nå har jeg bestilt meg denne http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=9717860841&fromMakeTrack=true

Og er ganske så spent på resultatet. Etter hva jeg har klart å lese meg til skal denne typen DAC gi en veldig naturlig og "analog" lyd, og med en varm klang - noe jeg generelt ønsker meg i anlegget.

Denne skal være dac for min nyinnkjøpte Squeezebox v3 (http://www.slimdevices.com) - og ved avspilling av musikk med høy bitrate og/eller lossless kompresjon fra server ser jeg for meg at man endelig kan få i pose og sekk:

High-end lyd samtidig som man får høy brukervennlighet (vekk med CDene, og inn med et digitalt grensesnitt som selv kona synes er enkelt).

I tillegg ser squeezeboxen fenomenal ut, og gjør det til en lek å finne frem i en stor musikksamling.

Lyden er allerede rimelig god fra den analoge utgangen til squeezeboxen (den har burr-brown DAC), men jeg håper på en ytterligere forbedring med den nye DACen, og kanskje en klang og lyd som passer mitt øre enda bedre :)

Jeg kommer tilbake med lytteinntrykk når jeg har mottatt DACen.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Spennende!

Kan være en løsning som er aktuell for meg også. Blir gøy å høre hvilke erfaringer du gjør deg.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.723
Torget vurderinger
5
Nos is the new loud!
Det dukker opp nye varianter hele tiden;
Audio Zone dac-1 og Audio Mirror filterless dac virker lovende, men jeg er mest nysgjerrig på om The Attraction dac fra Altmann Micro Machines virkelig kan være så bra som Dick Olsher mener: "I have to admit that the Attraction DAC has given me the best CD sound I have experienced in the past 25 years... cost no object."
Noen som har tanker om denne?
http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Blir artig dette Thorbjørn!

Kult at vi går hver vår vei for å finne go`lyden ;D
Vi får teste litt imorgen med min dac, så får du et sammenligningsgrunnlag..

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Særs interessant.
Vurderer sterkt en squeezebox løsning selv.
Og denne DAC'en var jo fornuftig priset også.
Funker dette bra så hiver jeg meg på, ser frem til å høre dine erfaringer.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja, dette blir spennende :)

Focalmann tar med en 35,000kr mclaren DAC (tradisjonell oversamplingsDAC) til meg i morgen, så da får vi et visst sammenligningsgrunnlag. :)

I første runde blir det å teste den mot burrbrown-DACene som sitter i squeezeboxen.

Får se om jeg får mulighet til å låne denne litt så jeg kan a/b-teste litt mot NOS-DACen også senere. :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nos is the new loud!
Det dukker opp nye varianter hele tiden;
Audio Zone dac-1 og Audio Mirror filterless dac virker lovende, men jeg er mest nysgjerrig på om The Attraction dac fra Altmann Micro Machines virkelig kan være så bra som Dick Olsher mener: "I have to admit that the Attraction DAC has given me the best CD sound I have experienced in the past 25 years... cost no object."
Noen som har tanker om denne?
http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm
Den ser unektelig bra ut... på en plankete måte...

Nei seriøst altså. Det der kan være den beste dacen i salg nå...
Om man liker det eller ei...

Kan jo være...

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nesten litt offtopic, men da har jeg hatt en tagmclaren dac til 30-35,000 til låns hjemme, og koblet denne h.hv itl min HK DVD25 dvdspiller og til min squeezebox, og vi har sittet noen timer og lyttet til dette kontra analogutgangen på squeezeboxen.

Resultatet er vel kort fortalt at squeezeboxens analogutganger (dvs bruk av de interne burr brown DACene) låter uforskammet bra, mens det blir "litt mer av alt" når man kobler til tag mclaren DACen. Det er dog ganske lik sound/klang, så det er mer at det blir mer oppløst litt mer spennende å høre på.

Ikke tvil om at squeezeboxen har stort potensiale "out of the box", og jeg gleder meg nå stort til å få min NOS DAC, og teste dette mot squeezeboxen :D

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
176
Torget vurderinger
2
Nesten litt offtopic, men da har jeg hatt en tagmclaren dac til 30-35,000 til låns hjemme, og koblet denne h.hv itl min HK DVD25 dvdspiller og til min squeezebox, og vi har sittet noen timer og lyttet til dette kontra analogutgangen på squeezeboxen.

Resultatet er vel kort fortalt at squeezeboxens analogutganger (dvs bruk av de interne burr brown DACene) låter uforskammet bra, mens det blir "litt mer av alt" når man kobler til tag mclaren DACen. Det er dog ganske lik sound/klang, så det er mer at det blir mer oppløst litt mer spennende å høre på.

Ikke tvil om at squeezeboxen har stort potensiale "out of the box", og jeg gleder meg nå stort til å få min NOS DAC, og teste dette mot squeezeboxen :D
Det hadde vært artig å sammenligne en modifisert Squeezebox i samme selskap. Jeg vurderer å modifisere min i stedet for å kjøpe ekstern dac.

Frode

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Med modifisere tenker du blant annet på å bytte ut / oppgradere den interne DACen da?

Hvis du gjør det selv så er det sikkert en potensielt effektiv måte å forbedre lyden litt på, men de fleste firmaene som driver med squeezemodifisering tar seg jo greit betalt - blir fort dyrere enn selve squeezeboxen - samt at alle holder til i utlandet så du får frakt frem og tilbake i tillegg.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Da har jeg mottatt DACen, og førsteinntrykket er veldig bra :)

Først og fremst virker byggekvaliteten veldig ålreit, skikkelig highend-følelse på kontaktene, og finishen på boksen minner om acrylflatene til electrocompaniet, dog ikke fullt så nøyaktig og pent kuttet.

Vanskelig å ta bra bilder av den iom at den er så blank, men på bildet av bakside/kontakter ser man hvor blank den er. Ujevnhetene/de ripelignende tingene på boksen er ikke noe annet enn støv, men ALT synes på den iom at den er så blank :)

Lytteinntrykk så langt er at den ikke er så markant varm som jeg trodde, men den er særdeles tilbakelent og avslappet i lydbildet, diskanten er veldig luftig og ikke spesielt fremtredende.

Den er varm i den forstand at bass og mellomtone er veldig tydelig og flott, men det høres egentlig mer ut som om det er nesten for lite diskant, ikke som om det er for mye bass/mellomtone(som man typisk kan synes på rør).

Litt usikker på hva jeg skal tolke ut fra dette inntrykket, men så langt er jeg positiv. Den har en naturlig fokus på mellomtone og fyldig bass, men den høres fortsatt nøytral ut. Diskanten er nok ikke den mest oppløste jeg har hørt, men dette er nok hvertfall en DAC man kan høre på i time etter time uten å få noe anfall av lyttetretthet :)

Kommer tilbake med litt mer når jeg har lyttet noen dager og latt inntrykkene synke litt :)

EDIT: Den kom forøvrig med en overdimensjonert "linear" (ikke "switching") powersupply, dvs den støttet kun 220V, ikke 110-220V og er vel bygget opp litt annerledes. Denne kom med tre-polet kontakt, antatt det er hongkong-style. :) Så denne måtte jeg bytte.

EDIT2: Jeg tror aldri jeg har hørt en digital lydkilde med mindre "S-lyder" i diskant og stemmegjengivelse, og i så måte begynner jeg å skjønne hva de mener med at disse NOS-dacene ikke høres digitale ut :)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Din ramp ;D Skulle jo si ifra når den kom du.. Men blir artig å høre på den. Så jo ganske fet ut og da, må jeg si!
S-lyder er oppskrytt ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Noen som har trua?

Hvorfor kommer de fleste DAC`ene med ubalansert(RCA) utgang?
Er det ingenting å hente på å kjøre balansert?
Å få begge halvdeler av kretsen identiske og speilvendte er ikke så lett...

Bedra å lage en halvdel som funker bra... en to nesten bra...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.191
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
et godt tegn at det dukker opp så mange dacer som er basert på NOS 1543,da er det vel noe i det?
mvh

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Noen som har trua?

Hvorfor kommer de fleste DAC`ene med ubalansert(RCA) utgang?
Er det ingenting å hente på å kjøre balansert?
Jo - man kan friklople signaljord mellom dac og resten av anlegget. Jord på dac-er og cd-spillere støyer en del, og påvirker nedstrøms i kjeden.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Folk må nesten prøve en slik NOS DAC tror jeg, men generelt er de jo så billige at det kanskje er verdt forsøket.

I forhold til prisen er det hvertfall omtrent garantert et godt kjøp om man ikke har DAC fra før - utover det må man vurdere hva slags lyd man ønsker.  

Jeg liker den bedre og bedre, men er man veldig opptatt av superdetaljert diskant så er det kanskje ikke den idelle DACen.

Generelt lytteinntrykk: Veldig avslørende på produksjon av platene, kjempeforskjell mellom låter når jeg sitter og hører på forskjellige ting fra forskjellige album og produksjoner.  Dvs at "dårlige innspillinger" eller innspillinger med litt uheldig miksing ofte ikke høres helt bra ut.   Alt av nyere pop/kommersiell musikk høres bra ut, da de gjerne er ganske tight produsert uansett.

Alt av "gode" innspillinger som man gjerne bruker som referanseplater låter kjempebra.  

Flott mellomtone og vokalgjengivelse, fyldig (men ikke for mye) og fin bass, detaljert men noe tilbakelent diskant.   Spiller veldig bra i kombinasjon med electrocompaniet forsterker og B&W 705 hos meg, kan sikkert med hell brukes med andre høyttalere som er enda spissere og mer fremtredende i diskanten for å roe de litt ned.

Alt i alt veldig positivt, og til rundt 1500-2000kr er det jo ikke noe å lure på - I forhold til lyden og utseendet på mitt eksemplar kunne den kostet det tidobbelte uten at jeg hadde reagert veldig.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Bruker to slike NOS dacer basert på tda1543 begge kjører usb. Må si jeg liker lyden av disse meget godt, er liksom som musikken er mer tilstede i forhold til andre ting jeg har hørt. Jeg skal ikke friste meg til å kalle lyden analog siden jeg har veldig lite erfaring med platespillere. Syns Dylan passer bra for disse med "Right on target, so direct" ;)

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
10.676
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nå har jeg sittet og hørt litt på tyngre rock, typ rammstein og marilyn manson og slikt, vet ikke hvor mange her som bruker såntno til referansemusikk, men dette låter plutselig mye tightere og mye mindre spisst/tynt når man drar på enn det gjorde før, og jeg kan ikke skjønne hva jeg har gjort med anlegget annet enn å putte inn NOS DACen (jeg har også byttet ut signalekabelen med en MIT-signalkabel til 2500kr og en realtivt god coaxkabel(1000kr sak tror jeg), men SÅ stor tro har jeg ikke på kabler at jeg tror det kunne gjøre så stor forskjell som dette).  

Tyngre rock (litt avhengig av produksjon og plate da) hørtes ofte litt skrikete (og dermed pistrete/tynt) ut før, men nå smaker det virkelig fugl!   :D

EDIT: etter å ha fortsatt gjennom 80tallssamlingen og hørt på guns'n roses, bon jovi m.m, må jeg si at alt låter bedre enn før. Førsteinntrykket mitt med denne DACen var at den var voldsom til å skille på innspillingene, og det var forsåvidt riktig nok, men når det gjelder innspillinger som tidliere låt pistrete(80talls-sound), og dermed ble kategorisert som dårlige mine ører så er det nå faktisk nesten så jeg er imponert over f.eks albumet "new jersey" med bon jovi.  

Så stikk i strid med hva jeg egentlig trodde så virker det som om hvertfall denne NOS DACen er ganske så tilgivende med det jeg hvertfall før trodde var "dårlige innspillinger". Har jeg kanskje bare rett og slett hatt for skarp diskant i anlegget før? :) og må jeg (som alltid har vært stor skeptiker) kanskje bite i det sure eplet og faktisk si at jeg begynner å lure på om kablene hjalp litt også?  :eek:

Topp Bunn