Norwegian Wood 2010

N

nb

Gjest
Ganske så bra lineup for gæmlisene og andre som liker litt eldre saker. Van Morrison og Mark Knopfler drar nok en del folk, det er visstnok satt av 3 timer til konserten med Knopfler, så får satse på at de som går får hva de kom for.

Selv skal jeg kun i dag, mest for å se Opeth som steppet inn på kort varsel da Mastodon måtte kansellere, samt Porcupine Tree - så de tidligere i år på en etter min mening veldig god konsert på Sentrum Scene. Blir sikkert litt annerledes i dag siden det er festivalkonsert. Raga Rockers spiller først, men de tror jeg ikke jeg rekker å få med meg.

Program her
http://www.norwegianwood.no/NWprogram2010.htm

Ingen av dagene er utsolgt, men det er visstnok få billetter igjen til søndagen med Mark Knopfler.

Kan kanskje innvendes at programmet er litt traust (ikke meg i mot), men det hjelper nok på bunnlinjen å ha artister for folk i en aldersgruppe som kjøper plater, har spenn til nok av øl og ikke bryr seg nevneverdig om billettprisen.
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Opeth er absolutt verdt å få med seg, dei spelar ufatteleg bra live!
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg skal kun på Torsdagen, dvs i dag, men jeg gleder meg og!
 
N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Jeg skal kun på Torsdagen, dvs i dag, men jeg gleder meg og!
jepp, det er meldt opplett ut kvelden så håper det holder seg. Stedet er genialt for konserter med det naturlige amfiet, men det legger en liten demper om det pissregner...
 
N

nb

Gjest
U-96 skrev:
Opeth er absolutt verdt å få med seg, dei spelar ufatteleg bra live!
Høres lovende ut, jeg har aldri tidligere sett de live så får satse på at de leverer varene i kveld også.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg er spent på om det er bra nok til å kunne spille på ProgKjeller ;)
 
N

nb

Gjest
Skink_123 skrev:
Jeg er spent på om det er bra nok til å kunne spille på ProgKjeller ;)
Opeth er vel ikke SÅ prog at de får inpass der;) Hadde heller satt pengene mine på Porcupine Tree av dagens artister i alle fall. Raga Rockers kan vel alle være enige om at ikke har så mye på noen progKjeller å gjøre...
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Ja denne dagen kunne jeg faktisk ha tenkt meg å ha vært en Oslogutt bare for en dag.
Porcupine Tree og Opeth på en og samme kveld. Amen! :-*
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
prnesse skrev:
Ja denne dagen kunne jeg faktisk ha tenkt meg å ha vært en Oslogutt bare for en dag.
Porcupine Tree og Opeth på en og samme kveld. Amen! :-*

Utrolig bra PT konsert igår på Norwegian Wood. Litt gromselyd de 2 første sangene deretter tok det bare av. Fet utekonsert. Har noen playlista?????
Det var et "freskt" valg av låter med mye trykk. Det imponerte meg.

8)
 
N

nb

Gjest
For de som ikke var der i går, så filmet NRK med profft utstyr, så konsertene kommer muligens på TV en gang i tiden eller kanskje på nettsidene til NRK. Time will sjåvv.

Synest også PT leverte en god konsert, men fant de både ett og to hakk hvassere på Sentrum Scene sist jeg så de. Den norkse sommerkvelden må nok ta litt av skylden for det, blir ikke helt det samme når det aldri blir mørkt synest jeg. De er proffe til fingerspissene og har en imponerende spennvidde i musikken sin og klarer å lever kompleksiteten i sound og musikk også live.

Settlisten i følge setlist.fm
Occam's Razor
The Blind House
Great Expectations
Kneel and Disconnect
Drawing the Line
Hatesong
Russia on Ice
Anesthetize Part 2
Time Flies
Degree Zero of Liberty
Octane Twisted
The Séance
Circle of Manias
Way Out of Here
Bonnie the Cat
Encore:
Blackest Eyes

Opeth-konserten synest jeg også var god. Det er ikke akkurat et band med det store sceneshowet, men det var melodisk og vakkert, tungt og presist når det skulle være det.

Opeth spillte i følge setlist.fm
Windowpane/Death Whispered A Lullaby
The Grand Conjuration
The Lotus Eater
The Drapery Falls
Demon of the Fall
Deliverance
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Opeth var best når de ikke var heavy eller easy, men midt i mellom. PT var best på de litt tyngre partiene synes jeg.
 
S

Slubbert

Gjest
Torsdagen kunne vært fett, men resten virker noe kjedelig imo. Og så er det ironisk at festivalpasset er dyrere enn til feks Roskilde (mtp omfang/lineup), og da har man ikke begynt å regne på "ernæringsutgiftene"...
 
N

nb

Gjest
Slubbert skrev:
Torsdagen kunne vært fett, men resten virker noe kjedelig imo. Og så er det ironisk at festivalpasset er dyrere enn til feks Roskilde (mtp omfang/lineup), og da har man ikke begynt å regne på "ernæringsutgiftene"...
Det koster en del ja... betalte 500 kroner for dagspasset, hadde med 500 cash til utgifter og kom hjem med 20 kroner etter innkjøp av pils (60 for 0,4), mineralvann (30 kroner for en halvliter) og pizza (60 for en stor slice hos Peppes). Roskilde fremstår som gratis i forhold. Men jeg skal ikke klage på prisene så lenge ingen i Norge blir rike av å arrangere festivaler. NW klarer seg sånn noenlunde så vidt jeg har forstått, de fleste andre sliter vel en del. Jeg er glad noen gidder slik at jeg kan gå på konserter og da betaler jeg gladelig prisforlangende for de bandene jeg har lyst til å se.
 
S

Slubbert

Gjest
^ Diskusjon om norske kostnadsnivåer hører hjemme annensteds, men det er ganske vanvittig. Kudos til arrangørene som allikevel greier å få til noe såklart, det står det stor respekt av.
 
N

nb

Gjest
Slubbert skrev:
^ Diskusjon om norske kostnadsnivåer hører hjemme annensteds, men det er ganske vanvittig. Kudos til arrangørene som allikevel greier å få til noe såklart, det står det stor respekt av.
Det var for øvrig svært langt fra fullt i går, i følge anmeldelsen av Porcupine Tree i Aftenpiosten var det 3500 tilskuere, det tilsier noe slikt som 4500 usolgte billetter om det stemmer - jeg tror de har lov til å ha 8000 på NW.
 
N

nb

Gjest
...og en liten titt ut vinduet bekrefter at torsdagen var den riktige dagen for å gå på Norwegian Wood. Får håpe dette ikke går altfor hardt utover billettsalget.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Når Van M kom på scenen stanset regnet 8)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Regnet stanset da Mark Knopfler kom på scenen også. Kjempekonsert med ditto god lyd. :D
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Kan noen som var til stede være snille og si litt om Van the Mans innsats?
Dagbladet vil jo ikke anmelde ham pga fotoforbudet.


mvh

Ole G :)
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Dette er selvsagt min egen helt subjektive vurdering:

Det var en knallbra konsert, soleklar sekser i mine ører! Van the man var rett og slett i storslag! Virkelig i sitt ess! Det var helt tydelig at gubben, og dermed også resten av bandet, hadde det skikkelig gøy på scenen. De kom på scenen fem på ni, gubben selv iført dress, hatt solbriller og et tykt, langt skjerf. Han tødde skikkelig opp etter hvert, sto av og til og smårocket i bakgrunnen under solopartiene, eller sto og pratet med trommis og bassist og gliste - GLISTE! - riktignok delvis vendt bort fra publikum. Og mot slutten begynte han til og med å snakke til publikum! Det var slik at vi omtrent var i sjokk. Var nesten bekymret for at madammen skulle svime av en stund. Lyden var også utrolig bra. Det var ikke spesielt høyt, og det er kanskje noe av årsaken til at den var så bra. Ulempen var at i noen stille partier kunne man høre at det var en god del tullinger blant publikum som ikke var i stand til å holde kjeft. Men det virket ikke å affisere gubben, kanskje det ikke hørtes på scenen. De holdt på i en og en halv time, og det var i stor grad en ren hitparade. Hele konserten ble filmet og vist på storskjerm ved siden av scenen. På siste låt sang han seg av scenen, deretter fikk vi se på storskjermen en limousin som ble geleidet av 4 vakter mens den kjørte vekk. Stilfull avgang! Mye tøffere enn om han hadde kommet inn igjen og gitt ekstranummer. Dette var virkelig en minneverdig konsert. Og siden den ble filmet kan vi håpe på at det dukker opp på P1-Scenen eller på nett hos NRK en gang i fremtiden. Men så striks som gubben er på slike ting så er kanskje det for mye å håpe på.

Har funnet en settliste og en liten anmeldelse her: http://vanmorrisonnews.blogspot.com/

Mvh
Sveinung
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Flott, takk. :D
Jeg unner alle en sånn konsertopplevelse med denne mannen. Har opplevd et par av dem i Sandefjord.

Ole G :)
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Han er ganske "safe" å betale gode penger for er han ikke ? :)
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Når han er i så bra lune, ja!

Ole G :)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Bartesam skrev:
Regnet stanset da Mark Knopfler kom på scenen også. Kjempekonsert med ditto god lyd. :D
Helt enig. 5'er eller kanskje til og med en sekser på min terning. Mark i storslag, med dårlig rygg, og et fantastisk knippe musikere. Og super lyd, i hvert fall der jeg sto midt mellom scene og mixepult. Ingen behov for ørepropper :)
Og anmelderen i Aftenposten ga en 3'er. Satt vel i teltet med gratis øl uten å få med seg at det faktisk var en gjeng eldre karer som virkelig fikk det til å swinge.
 
Topp Bunn