Norske talenter - nå ble jeg sinna!!!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Jeg vet det er mange her på HFS som ikke har sans for idol, GP, norske talenter osv. Og det er helt OK for meg. Men jeg liker å se potensielle artister som har litt talent og stor vilje til å levere...

I kveld så var det en nordlending på norske talenter som stilte med gitar og egenkompnert låt. 13 år og kviser i fjeset. Og tro meg: Han hørtes ut som the Smiths. Morrisey. Eller det beste av begge. Mia Gundersen skjønte hva som foregikk, men Thomas Gjertsen og han derre idol-manager-dusten Jan Fredrik må være tonedøve siden de stemte han ut.

Sånt blir man forbanna av. For dette var bra. Vi er ikke akkurat bortskjemte med gode sing&songwritere her på svaberget. Faen!!!

Måtte bare få det ut ;D ;D

Det var dog et solid plaster på såret at det kom en anne 13-åring etterpå og sang O sole mio på en måte som ga religiøse vibber. Og han gikk heldigvis videre (tror jeg).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jan Fredrik bør jo politianmeldes for Kurt Nilsen-terroren han har bedrevet de siste årene. Når jeg tenker etter er faktisk frisyren hans alene grunn nok til å sparke ham i skrittet for dårlig smak.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Han 13 åringen fra Mo i Rana,med gitar og sjøllaga låt hadde en kjempestemme som du Bx påpeker.

Skulle gjerne hørt han live en hel kveld.Dustete og amatørmessig av jan fredrik og thomas den dømminga.

Trur ikkje de har fått med seg ka programmet heiter.

Han siste blei et godt plaster på såret,for ei stemme.



Helsing Arild.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Ja, jeg å reagerte på at han ble stemt ut, synes han var bra jeg.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Takk,

Plaster på såret dette her.

Jeg håper bare den gutten får som hatten passer. For det er ikke lite....
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
He he)

Syntes gutten sang ganske bra jeg også,litt små surt til tider....
men absolutt særpreg og talent,bedre en de som gikk videre syntes jeg.
Irriterer meg allltid over sånne program.
Jeg deltok faktisk på audition i Trondheim (sang) nesten bare på gøy da,
jeg fikk høre at sangen og fremførelsen var bra,men at konseptet ikke passet meg helt,
ble henvist til en ny audition som skulle være seinere for tv2,der man la mere vekt på sang.
Jeg manglet visst snodig hår frisyre og spesielt utseende:)
Skjønner dere ironien,image og utseende var viktigere en sang prestasjonene.
Tror jeg holder meg unna slike konsepter i fremtiden:)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Helt enig,syns det va en kjempekar med bra låt og i tillegg egenkomponert,han hadde noe å fare med,Mia skjønte det,dessverre ikkje de andre :mad: Håper og trur vi ser meir tel han seinere :)
mvh Filip
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Det er jo tydelig at Mia er den eneste musikalske av de tre. De to andre er sikkert gode til å spotte talenter innenforsine (musikalitetslikegyldige) nisjer, men det holder ikke i et slikt program.


X3,

Jeg vet ikke hva du er lagd av. Hvis man har mye av alt så vil man nå fram selv i en så stupdum jury som dette her, men er man "nisjeartist" (og det kan godt være world class) så betyr ikke en slik dom noe som helst. Hvis du klarer å berøre et publikum der du er nå så finnes det millioner i verden som kan like det du holder på med. Men det å konkurrere på denne fronten er jo beinhardt - men det vet du jo sikkert allerede.

Hilsen en som er god til å holde tonen - men med en serdeles uinteressant stemme, middelmådig dynamikk og stemmekontroll. Men jeg sang i alle fall bra nok til at det svingte bra mellom meg og vår kvinnelige dirigent, he-he 8)


Men tilbake til han trettenåringen som i mine ører låter som det beste av Smiths og Morissey: Er det noe vi kan gjøre for å få han inn igjen?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Denne det er snakk om?


Er med god grunn jeg ikke ser på programmet.. Med et slikt dommerpanel, blir det bare irritasjon og bannskap av...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Så klippet nå og må bare bifalle kommentarene her...for noen jævla puddinger Gjertsen og Karlsen er...nei, det passer nok ikke dem å ha en potensiell vinner som faktisk har egenart og noe å melde.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
En potensiell norsk Morissey imo. Synd at det bare var vår egen Stavanger diva som så talentet her. Håper det er noen der ute som ser potensialet i denne guttungen!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Helt enig i at Karlsen og Giertsen ikke har peiling på musikk. De er businessmen.
Synes dog at denne karen ikke hadde noe som tilsier at han skulle bli en artist jeg ville kjøpt en plate av.
Det er lett å la seg rive med der og da av en ung fyr som spiller og synger greit, til og med med egenkomponert låt.
Men kan bare ikke se et talent som tilsier at dette skulle bli noe stort. Låta var relativt monoton og litt kjedelig også.
Mia Gundersen er forresten like irriterende som de to andre dommerne, men er nok den mest musikalske. Giertsen er den
som kanskje er mest spiselig utenfor dette programmet, det sier litt....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg husker fra Idol at Karlsen gav en av deltakerne gode skussmål for å synge klart og rent. Det skulle ikke mye gehør til for å høre at det den karen lirte av seg var surt som graven, og da mistet jeg all tro på Karlsens innsikt i noe annet enn hva som er salgbart for hans management. For gehør har i alle fall mannen ikke. Det burde være et minstemål for noe som skal bedømme andres talent at de har gehør, noe Karlsen og åpenbart flere musikk-kritikere mangler.

Men sistnevnte yrkesgruppe har vel strengt tatt ikke behov for gehør lenger, for de skriver jo stort sett om seg selv (på den ene eller andre måten). Nyjournalistikk my ass.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg synes gutten var helt ok, så dær og følger dommergutta, Karlsen føler jeg har peiling, Gjertsen er helt noldus IMO, Mia er bare milf....
 
I

ijustpop

Gjest
Så youtube-klippet. "Sixteen, clumsy and shy" som Morrissey synger. Gutten har jo talent og det var bra, men ikke noe eksepsjonelt synes jeg. Morrissey-ske holdninger i teksten, men uten brodd og vittigheter som trengs for å heve slik ungdomskolepeosi til stor popkunst. Litt enig i det Karlsen sier om stemmen, selv om jeg likte måten han sang på. Han har helt sikkert mer å komme med. Noen år til på gutterommet med Aztec Camera, Smiths, Felt, The Associates og Lloyd Cole-deuten på platespillern så får vi kanskje se han på bylarm i 2014.

Har ikke tv-programmet (bortsett fra Kurt-Arve på youtube) så jeg aner ikke om han burde gått videre eller ikke.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Jeg synes gutten var helt ok, så dær og følger dommergutta, Karlsen føler jeg har peiling, Gjertsen er helt noldus IMO, Mia er bare milf....
Han vet hva han er i stand til å selge til det norske folk, men hvor mye suksess har han hatt med å selge sine artister i utlandet? "Ungdommen" Telle har jo klart å selge flere Bergens-artister i utlandet enn hele Oslo har klart å eksportere siden sekstitallet... (litt Bergens-propaganda her).

Og det er greit at han har nok peiling til å representere kjente artister, men det er ikke det jeg har imot ham. Tvert imot. Det jeg synes er ille er at en person som beviselig ikke har evne til å gjenkjenne manglende gehør/høre når noen synger surt skal skalte og valte med talenters framtid. Å hevde at en som synger ganske rent ikke gjør det er en ting, men å hevde at en som synger surt låter rent er direkte pinlig for en som skal stå som dommer over vordende artisters framtid i bransjen.

Greit at Mia G er MILF. Det handler jo stort sett om alder (og libido?), men hun har i det minste evnen til å høre om noen har gehør eller ikke. Norske Talenter er et konsept som ikke handler om å dyrke talenter, men et show der dommerne er underholdere i likhet med artistene på scenen. De blir stilt overfor så mange forskjellige genre at de umulig kan bedømme alles talent og framtidsutsikter. Men når programmet kan breake eller brekke en persons karriere så blir det helt feil i mine øyne.
 
I

ijustpop

Gjest
baluba skrev:
hifiguru skrev:
Jeg synes gutten var helt ok, så dær og følger dommergutta, Karlsen føler jeg har peiling, Gjertsen er helt noldus IMO, Mia er bare milf....
Han vet hva han er i stand til å selge til det norske folk, men hvor mye suksess har han hatt med å selge sine artister i utlandet? "Ungdommen" Telle har jo klart å selge flere Bergens-artister i utlandet enn hele Oslo har klart å eksportere siden sekstitallet... (litt Bergens-propaganda her).

De blir stilt overfor så mange forskjellige genre at de umulig kan bedømme alles talent og framtidsutsikter. Men når programmet kan breake eller brekke en persons karriere så blir det helt feil i mine øyne.
Programmet kan kanskje "breake" en artist, men brekke en 16-årings karriere? Nei. Robin og alle mange av de andre i Norske Talenter kommer til å få nye muligheter. Denne Kurt-Arve Washburn karen "breaka" jo fordi han ikke gikk videre. Folk hadde ikke engasjert seg om han hadde gått videre.

Ang. Mikael Telle. Dagbladet-artikler kan ikke omsettes i platesalg. Ja, han har oppdaget mange bra artister, men å si at de har solgt mer plater enn de siste 50-års "Oslo-utgivelser"? De eneste Telle-oppdagelsene som har solgt noe i utlandet er Kings of Convenience og Röyksopp. Kun KoC er fra Bergen og de har ikke solgt mange skiver.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes flere artister fra Bergen som har kommet godt på vei i utlandet. Ikke mainstream, men likevel.

Jeg vil forresten nevne at jeg har fått overveldende reaksjoner på at jeg har hatt fingre med i spillet i produksjonen av Silence is the new loud under mine opphold i Italia, så der er de i alle fall godt kjent. Jeg har da også hørt dem på radio flere ganger i nevnte land. Morsomt nok så var Toxic Girl den første låten jeg hørte på italiensk radio, og det var en smule morsomt å høre det uttalt med typisk italiensk aksent.

Det stemmer at Röyksopp (tidl. Drum Island osv), Bjørn Torske og flere andre ikke er født i Bergen, men de har blitt utviklet musikalsk i byens house/techno-miljø. Dessuten så er det typisk Gnore å snakke om hvor noen er født. I så og si alle andre land så sier folk at de er fra den byen hvor de bor og virker. En italiener fra Firenze som bor i Roma sier at han er fra Roma. Det samme gjelder en fra Nürnberg som bor i Berlin, en texaner som bor i LA., eller en fra Gulu som bor i Kampala. Vi har en overdrevet fokus på fødested i Norge, som vi ikke deler med resten av verden. Om det er et gode eller onde kan diskuteres, men jeg mener at vår måte å se det på er litt tullete. Det er et av de mange eksemplene på hvor provinsielle vi er her i utkanten av Europa.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Hele salen reiste seg, og publikum klappet med fra første stund!

Dette er ikke bra, hverken fra han som fikk brekt overarmen av en kvinne i håndbak, eller han som bruker brudd med kone si i pressen, for å komme i søkelyset!

Nye Norske talenter har behov for nye programledere, og det veldig fort...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Helt utrolig at han ikke ble stemt videre. Fantastisk stemme, spør du meg.
 
Topp Bunn