Norske sportsprestasjoner

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.017
Hvordan i all verden kan det ha seg at ellers sindige og normale nordmenn går helt bananas over en god norsk sportsprestasjon? Hvorfor er norske sportsjournalister så opptatt av å "fiske" for å få utlendinger til å skryte uhemmet av Norge og norske utøvere? For dette er da vitterlig et norsk fenomen. Kan ellers fortelle at jeg selv er ganske interessert i sport, så det er ikke det at jeg misliker eliteidrett som ligger bak spørsmålene mine. Jeg bare lurer. ???

mvh
Sindige Super
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Heller ikke dette har jeg greie på, men mon ikke vi har et kollektivt mindreverdighetskompleks? Det handler vel i bunn og grunn om å få spredt de idemessige "genene" våre. Vi er noen ganske små utkantbeboere som ikke får være med å bestemme eller "reprodusere" oss. Vi håper vel at oppmerksomhet på det sportslige vil gjøre oss til en inflytelsesrik deltager i fellesskapet.
Tror allikevel ikke dette er spesielt for Norge.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Super skrev:
Hvordan i all verden kan det ha seg at ellers sindige og normale nordmenn går helt bananas over en god norsk sportsprestasjon? Hvorfor er norske sportsjournalister så opptatt av å "fiske" for å få utlendinger til å skryte uhemmet av Norge og norske utøvere? For dette er da vitterlig et norsk fenomen. Kan ellers fortelle at jeg selv er ganske interessert i sport, så det er ikke det at jeg misliker eliteidrett som ligger bak spørsmålene mine. Jeg bare lurer. ???

mvh
Sindige Super
Hva bygger du dét på? I likhet med ArtDeco er jeg ikke så bevandret ut i dette, men jeg tar det ikke uten videre for gitt at dette kun er et norsk fenomen. Bevares, jeg kan ta feil, men det kunne vært interessant hvis du kunne underbygge utsagnet ditt.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Nå skriver super: Hvorfor er norske sportsjournalister så opptatt av å "fiske" for å få utlendinger til å skryte uhemmet av Norge og norske utøvere? (etterfulgt av spørsmålstegn!)
Er på langt vei enig med super, kan dog ikke underbygge dette men jeg har en sterk mistanke..
Har man gjort en god prestasjon så får man den skryten man fortjener, fisking skal strengt tatt være unødvendig!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
room skrev:
Nå skriver super: Hvorfor er norske sportsjournalister så opptatt av å "fiske" for å få utlendinger til å skryte uhemmet av Norge og norske utøvere? (etterfulgt av spørsmålstegn!)
Er på langt vei enig med super, kan dog ikke underbygge dette men jeg har en sterk mistanke..
Har man gjort en god prestasjon så får man den skryten man fortjener, fisking skal strengt tatt være unødvendig!
Hvis den var til meg, kan jeg bare si at det ikke var den setningen jeg uthevet. Jeg kan være enig i at det er et NORSK fenomen at NORSKE journalister "fisker". Men, uten å kunne underbygge det ( :)), har jeg en følelse av at det ikke var slik Super mente det. Og den setningen som er uthevet med rødt, er da vitterlig (!) ikke formet som et spørsmål. Ei heller fulgte det noe spørsmålstegn med. Så i min bok blir denne setningen en påstand, som jeg ba om å få underbygget.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Det var ikke ment som et angrep på deg steinar lund. Det var kun en måte å forklare hvordan jeg oppfatta super`s ståsted. Traff kanskje ikke helt men den må jeg ta på min kappe ;)
Jeg ser også frem til litt underbygging av fakta hvis noen sitter på det.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
room skrev:
Det var ikke ment som et angrep på deg steinar lund. Det var kun en måte å forklare hvordan jeg oppfatta super`s ståsted. Traff kanskje ikke helt men den må jeg ta på min kappe ;)
Jeg ser også frem til litt underbygging av fakta hvis noen sitter på det.
;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
At nordmen valfarter til internasjonale sportsevenementer og der opptrer mer eller mindre dritings men i godt humør synes å gjenta seg enten det er håndball, fotball, bortover- eller nedoverski, eller noe annet, blir lagt merke til:

There must be a wounded moose in the bar - aaaahh, oooohh - aaaahh, oooohh! Well, no, it's only the Norwegian fans, they've been glugging Coronas all afternoon and Edvald [...]

Der har man det: Ei jævla rauting og feil øl. ;D

Om alt folket ikke vet det er Thor Hushovd nærmest en institusjon i Frankrike. Allerede i 2005 var "Ah! UsÅvd!" standardutropet de lokale nedi Provence kom med når man fortalte at man var fra Norge.

Journalistene underbygger vår nasjonale selvfølelse. Takk for linken til Hylland Eriksen, Slubbert.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Personlig syns jeg ikke det er så interessant om dette er et særnorsk fenomen. Faktum er at vi, mange av oss i alle fall, blir ille berørt når kommentatorene fisker etter skryt. Hvis vi aksepterer at de gjør det, hvorfor gjør de dèt?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.501
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
1
Man må for all del ikke være flink i noe, mot alle odds (sykling), og være stolt av det etterpå. Det tar seg ikke ut.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.017
pedal skrev:
Man må for all del ikke være flink i noe, mot alle odds (sykling), og være stolt av det etterpå. Det tar seg ikke ut.
Utøverne må gjerne være stolt av det, og gi uttrykk for det. Men det er ikke det samme som at andre, som overhodet ikke har noen delaktighet i prestasjonen, skal oppføre seg som sanseløst berusede apekatter.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.157
Antall liker
9.484
Super skrev:
pedal skrev:
Man må for all del ikke være flink i noe, mot alle odds (sykling), og være stolt av det etterpå. Det tar seg ikke ut.
Utøverne må gjerne være stolt av det, og gi uttrykk for det. Men det er ikke det samme som at andre, som overhodet ikke har noen delaktighet i prestasjonen, skal oppføre seg som sanseløst berusede apekatter.
Fotballsupportere?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.501
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
1
Nei, norske sportsjournalister må ikke formidle glede eller entusiasme over norske prestasjoner.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Nei, norske sportsjournalister må ikke formidle glede eller entusiasme over norske prestasjoner.
Tror du misser litt av pointet her pedal.
Det snakkes om fisking fra andre (lands) deltagere/trenere/journalister og andre folk om positive uttalelser altså MEDskryt, jeg legger ihvertfall lett merke til denne fiskingen stadig vekk i forskjellige grener hvor vi deltar og gjør det bra.
Kan ikke bare journalisten sjøl, vedkommende idrettsman/kvinne deres trenere og eventuelt nordmenn få lov til å være stolte og glede seg over dette.
Hvorfor skal det fiskes etter skryt fra andre, la det komme av seg sjøl og det gjør det jo også ofte, men vi trenger ikke ledende spørsmål fra våre journalister til andre imo.

Mvh.KW
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.017
pedal skrev:
Nei, norske sportsjournalister må ikke formidle glede eller entusiasme over norske prestasjoner.
Glede og entusiasme er en ting, innøvd dumskap og vrøvl er noe helt annet.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.501
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
1
Sportsjournalister må ikke ha dialog med kollegaer fra andre land. De bør dessuten avstå fra å kommentere andre lands utøvere, med mindre disse presterer som forventet.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.017
pedal skrev:
Sportsjournalister må ikke ha dialog med kollegaer fra andre land. De bør dessuten avstå fra å kommentere andre lands utøvere, med mindre disse presterer som forventet.
Nå kverulerer du.Dessuten beveger du deg utenfor tema. ;D
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
KW skrev:
Det snakkes om fisking fra andre (lands) deltagere/trenere/journalister og andre folk om positive uttalelser altså MEDskryt, jeg legger ihvertfall lett merke til denne fiskingen stadig vekk i forskjellige grener hvor vi deltar og gjør det bra.
Kan ikke bare journalisten sjøl, vedkommende idrettsman/kvinne deres trenere og eventuelt nordmenn få lov til å være stolte og glede seg over dette.
Hvorfor skal det fiskes etter skryt fra andre, la det komme av seg sjøl og det gjør det jo også ofte, men vi trenger ikke ledende spørsmål fra våre journalister til andre imo.

Mvh.KW
Helt enig, denne stadige fiskingen etter skryt er jeg veldig ukomfortabel med, og jeg tror
nok de skjønner det, men er overbærende, for vi er jo tross alt nordmenn. :-/

Heldigvis slipper vi sånt med Carlsen.
 
Topp Bunn